Harry de Matra man.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik zet er toch een onder het kan nooit kwaad. Ik heb ze toch liggen van de afbraak.



grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo matramannen, ik heb mijn bobijn ook tegen de rug geplaast gelijk herman dat heeft gedaan dat is veel beter.Nu is de bobijn kabel ook veel korter geworden dan kan je de standaard kabels gebruiken.





grt harry de matra.
Attachments
bobijn 2.JPG
bobijn 2.JPG (95.66 KiB) Viewed 6230 times
bobijn 1.JPG
bobijn 1.JPG (95.29 KiB) Viewed 6230 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi opgelost.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

ziet er netjes uit
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Mooi gemaakt Harry, ziet er prima uit.

Toch een vraagje: wat is dat oranje knopje/lampje naast de bobijn?
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

volgens mij is dat het relais van de achterruit verwarming
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat klopt dat is de relais van de achterruit verwarming. Jos zit die bij een bagheera dan niet daar?




grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Harry,

Ik ben misschien in dit een beetje te voorzichtig, maar ik heb zo een gevoel dat het monteren van de bobijn tegen de rug van de cockpit op termijn niet zo betrouwbaar is. Immers telkens je gas geeft beweegt de motor ten opzichte van het koetswerk, dus de hoogspanningskabel moet mee bewegen. Vermits die slechts een dunne (massieve) koperen of koolstof kern bezit lijkt het mij mogelijk dat die op termijn binnenin zou kunnen breken. Dit heb je niet als de bobijn op het motorblok vastzit. Het is misschien wat ver gezocht, maar ik zou er mij niet zo direct gelukkig mee voelen... Gooi misschien toch maar een reserve kabel in kofferbak....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Urbain, ik heb er vertrouwen in, zo veel gaat de motor niet op en neer. En de kabel heb ik toch nog lang genoeg gelaten en die beweegt zich in het geheel. Bij mijn suzuki samurai zat de bobijn ook tegen de cockpit en die motor ging aardig te keer en ik heb nooit een probleem gehad. We zien wel ik heb toch altijd kabels bij.




grt harry de matra.
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

Post by baleno »

ik heb met de mond vol tanden heel deze topic gelezen. Heeft me meer dan half uur gekost om het te lezen. Dikke chapeau Harry ! Uw Murena is met liefde gerestaureerd. Je moet het maar doen. Spijtig genoeg heb ik daar geen tijd voor zou ook graag zo willen hebben, ben echt jaloers op je Murena ! :P Proficiat met het resultaat.
Matra Murena 1.6 1982
Ferrari F355
Suzuki Cappucino Cabrio 600 cc 1994
Toyota MR Tbar usa import
Huyndai H1 170 PK
Citroen 2 pk (new) import France
Motorhome Granduca 2007
+ twingo 1.2, alto 1.0, honda lead 100, yamaha majesty 400
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Die kabels kunnen veel aan, destijds de Wartburg en Barkas hadden de drie bobijnen op het koetswerk staan, als je die in één ruk 7000rpm omhoog gooide sprong dat blok haast uit z'n rubbers, kabels bleven wel heel, waren nog koolstof kabels.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja baleno, als ik aan mijn murena werk is dat ook met heel veel liefde gedaan. En bij de grijze murena ga ik dat ook zo doen met de bobijn.




Jo, dat is ook zo bij veel autos staat de bobijn op het koetswerk en die hebben toch ook geen probleem met de kabel.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bij de 2.2 zit de bobijn ook niet op de motor vastgemaakt, mag geen probleem zijn. Natuurlijk mag de kabel niet te strak zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij de 2.2 staat de bobine normaal gesproken al op de wielbak rechtsachter, dus op dat punt veranderd er niets.
Het is in ieder geval veel beter bereikbaar geworden, waardoor je wat makkelijker er iets aan kan doen zonder op je kop in de motorruimte te hangen.
Ook kabels zonder koolstof hebben een gevlochten structuur, waardoor ze flexibel zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag herman, en ben je op vakantie geweest?






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, heb even lekker in de Turkse zon gelegen.
Bij een temperatuur van 35 graden aan zee prima uit te houden.
Vandaag net terug, en vanmiddag een paar dagen naar Gent.
We kunnen er gelijk al weer tegenaan :cry:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat wist ik niet dat je op vakantie was. Daar had ik ook wel willen liggen lekker in de zon.






grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:Ja dat klopt dat is de relais van de achterruit verwarming. Jos zit die bij een bagheera dan niet daar?
Zit bij de bagheera nog verder onderin geplaatst.

De bobijn zit tevens ook tegen de achterwand geplaatst bij de bagheera.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag matramannen, ik heb me vandaag een stroomgroep op diesel gekocht. Mijn bedoeling is dat ik mijn twee garage's ga verwarmen met hetelucht blazers. Dan kan ik in de winter lekker aan mijn matra's sleutelen.



grt harry de matra.
Attachments
stroomgroep 1.JPG
stroomgroep 1.JPG (96.26 KiB) Viewed 6108 times
stroomgroep 1.JPG
stroomgroep 1.JPG (96.26 KiB) Viewed 6108 times
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je kan eigenlijk twee vliegen in één klap slaan. Eerst kan je elektriciteit opwekken, maar je kan ook de warmte van de motor gebruiken om je ruimte te verwarmen. De serretelers doen dat zo.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In de garage bij Peter hebben wij zo'n petroleum blower.
Het is warm in no time.
Kost wel wat olie en stinkt een beetje.
Persoonlijk zie ik liever standaard gasverwarming, maar als de mogelijkheden er niet zijn dan is er weinig keus.
Om je garage te verwarmen heb je een behoorlijk agregaat nodig 3-5000 watt afhankelijk van de grootte van je ruimte.
Is dure energie.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die stroomgroep is 6500 wat daar kan ik nu twee hetelucht op zetten dan kan ik de twee garage's tegelijk mee opwarmen dat vind ik er fijn van.


Benny, ik ga ze ik mijn tuinhuis zetten voor het lawaai wand dat is niet zo plezant.





grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik heb nog zo een splinternieuwe benzine groep liggen, OHV motor (idem Honda), 3200Watt.
De eerste die me er 120€ voor geeft mag hem meenemen. (winkelprijs dubbel zo duur)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jo, dat is niet te duur. Daar kan je veel meer voor krijgen. Waarom doe je ze weg dat is toch gemakkelijk als je dat hebt.




grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

hendrik wrote:Dag matramannen, ik heb me vandaag een stroomgroep op diesel gekocht. Mijn bedoeling is dat ik mijn twee garage's ga verwarmen met hetelucht blazers. Dan kan ik in de winter lekker aan mijn matra's sleutelen.



grt harry de matra.
:o
Het lijkt wel of die bij mij uit de schuur komt... :lol:

Maar dat is een heel fijne aggregaat, kun je nog jaren veel plezier van hebben.
Die dieseltjes zijn al een stuk rustiger als die benzineknetteraars.
Maar let er wel even op als je hem binnen gaat gebruiken, bij wisselende belasting willen ze op den duur het interieur nog wel eens zwart stoken. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

hendrik wrote:Jo, dat is niet te duur. Daar kan je veel meer voor krijgen. Waarom doe je ze weg dat is toch gemakkelijk als je dat hebt.




grt harry de matra.
Heb zo eens een heel lot gekocht, maat van me ging die overkopen, denk dat die jong dood is... :evil:
Zelf de boel beginnen te verkopen en deze is blijven staan met de gedachte van ik kan hem nog gebruiken, staat nog steeds in de doos....
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik ga ze op mijn schouw aansluiten met een flexibele buis. Dan heb ik geen last van uitlaatgassen.



Jo, ik zou ze niet weg doen je weet maar nooit ze kan altijd eens van pas komen.




grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, ik heb een vraagje voor je op mijn stroomgroep staat 10 kw op dan is ze toch 10000 wat he om dat die man zij dat ze 6500 is.Wat denk jij er van ?




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk dat de 10 kW de piekbelasting is die kortstondig gehaald mag worden.
Dan zal de nominale continu belasting 6.5 kW zijn
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat zou ook kunnen ik ga het toch eens navragen.





grt harry de matra.
Post Reply