bagheera 1
-
- Posts: 25
- Joined: Fri Jun 09, 2006 7:31 pm
- Location: Lyon - France
Oui; Merci Benny, j'ai du mal en anglais avec les termes techniques...je voulais savoir pourquoi vous n'aviez pas chang? l'ensemble de la malle de Bart...les c?t?s ext?rieurs ont ?t? conserv?s...est-ce parceque que les chassis 74 sans toles lat?rales de coffre ont des renforts plus gros dessous ??
j'esp?re que vous regardez baghcaf?, si ce n'est pas le cas, je vous posterais quelques photos de ma restauration
A tr?s bient?t; merci
j'esp?re que vous regardez baghcaf?, si ce n'est pas le cas, je vous posterais quelques photos de ma restauration
A tr?s bient?t; merci

-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Joe, les exterieurs sont changer. Ils ?tait aussi perforer. Le model du coffre a rester original.
Le premier Bagheera's ont eu un coffre qui a consist? uniquement en un cadre. Le serie suivant ont eu unb coffre qui a ?t? constuit comme une caisson. Ceux-ci est clairement plus forts de construction que la premi?re s?rie. Fait attention bien, il s'agit ici bien de la construction g?n?rale. Le bas du coffre est pour les deux mod?les le m?me.
Benny.
Le premier Bagheera's ont eu un coffre qui a consist? uniquement en un cadre. Le serie suivant ont eu unb coffre qui a ?t? constuit comme une caisson. Ceux-ci est clairement plus forts de construction que la premi?re s?rie. Fait attention bien, il s'agit ici bien de la construction g?n?rale. Le bas du coffre est pour les deux mod?les le m?me.
Benny.
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik hoop voor je dat de hoofdremcilinder nog te redden is! Ik heb nog een nieuw setje liggen om deze te reviseren.Ik heb het zelf aangekocht bij MatraMania maar heb het niet kunnen gebruiken omdat de cilinderwand gaatjes vertoonde van de roest.Als je interesse heb mag je het aan de zelfde prijs overnemen.Ik heb een nieuwe hoofdremcilinder geplaatst(ongeveer 150?).Zoals je weet heb ik verschillende bagheera's afgebroken.De cilinders waren allemaal in de zelfde staat,dus niet meer te gebruiken. Misschien is deze van jou bagheera al vervangen!Ik hoop het voor je. 

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Hij ging normaal gezien de eerste week van augustus naar Frankrijk en ging eens kijken of hij van daaruit aan de dakstijl kon geraken.
Tot op heden heb ik nog niets gehoord.
Is de bestaande dakstijl verloren of kan deze nog hersteld worden?
Bart
Tot op heden heb ik nog niets gehoord.
Is de bestaande dakstijl verloren of kan deze nog hersteld worden?
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 191
- Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
- Location: kranenburg brd
hoofdremcylinder
ik heb op ebay.de 2 nwe hoofdremcyllinders gekocht voor 25.- per stuk, dus mischien dat je daar ff kunt kijken!!
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Als het nog kan gerecupereerd worden is dit natuurlijk ook goed!
Het scheelt me een pak geld en heen en weer gemail want die jongens van HB-pi?ces zijn niet bepaald commerci?le mannen.
Ze houden me al weken aan't lijntje met de manchetten voor de cardanassen en de stofkappen voor de voorremmen+remflexibels die zogezegd elk moment zouden "binnenkomen". Misschien is het wachten tot met pasen, als de klokken komen...
Tenzij onzen Alain, die blijkbaar soms eens kan toveren, terug in't land is en me een teken van leven geeft. Alain? (help)

Het scheelt me een pak geld en heen en weer gemail want die jongens van HB-pi?ces zijn niet bepaald commerci?le mannen.
Ze houden me al weken aan't lijntje met de manchetten voor de cardanassen en de stofkappen voor de voorremmen+remflexibels die zogezegd elk moment zouden "binnenkomen". Misschien is het wachten tot met pasen, als de klokken komen...
Tenzij onzen Alain, die blijkbaar soms eens kan toveren, terug in't land is en me een teken van leven geeft. Alain? (help)

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Godfried,
De hoofdremcilinder deed het nog prima vooraleer ik de Bagheera uit elkaar genomen heb. Normaal gezien zou deze dus nog wel effe meekunnen.
Ik heb alleszins nog een reserve-exemplaar achter de hand.
Hier een paar fotootjes van 'voor' en 'na'.


De hoofdremcilinder deed het nog prima vooraleer ik de Bagheera uit elkaar genomen heb. Normaal gezien zou deze dus nog wel effe meekunnen.
Ik heb alleszins nog een reserve-exemplaar achter de hand.
Hier een paar fotootjes van 'voor' en 'na'.



Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Tijd om eens een stand van zaken op te maken.
Deze lijst betreft de tweede faze, nl. het restaureren van alle onderdelen.
De derde faze, de wederopbouw, wordt later besproken.
Het afschuren en herspuiten van de kunststof carrosseriedelen zal in de derde faze gebeuren, dus nadat deze terug op het chassis zijn vastgekleefd.
Reeds afgewerkt:
-Motor
-Versnellingsbak
-Motorsteunen
-Achterremmen
-Voortrein
-Dwarsstang vooraan
-Hoofdremcilinder
-Tandheugel besturing
-Dashboard
-Zetels
-Laswerken chassis
Nog af te werken:
-Achtertrein
-Uitlaat
-Bediening versnellingsbak
-Batterijvak
-Ventilator
-Voorremmen
-Cardanassen
-Voor- en achterbumper
-Bediening koplampen
-Frame inklapbare koplampen
-Schokdempers en torsiestangen
-Chassis reinigen
-Chassis zandstralen
-Chassis galvaniseren
-Chassis behandelen met steenslag, herspuiten en holle ruimtes met was
Je zou voor minder labiel verklaard worden...

Deze lijst betreft de tweede faze, nl. het restaureren van alle onderdelen.
De derde faze, de wederopbouw, wordt later besproken.
Het afschuren en herspuiten van de kunststof carrosseriedelen zal in de derde faze gebeuren, dus nadat deze terug op het chassis zijn vastgekleefd.
Reeds afgewerkt:
-Motor
-Versnellingsbak
-Motorsteunen
-Achterremmen
-Voortrein
-Dwarsstang vooraan
-Hoofdremcilinder
-Tandheugel besturing
-Dashboard
-Zetels
-Laswerken chassis
Nog af te werken:
-Achtertrein
-Uitlaat
-Bediening versnellingsbak
-Batterijvak
-Ventilator
-Voorremmen
-Cardanassen
-Voor- en achterbumper
-Bediening koplampen
-Frame inklapbare koplampen
-Schokdempers en torsiestangen
-Chassis reinigen
-Chassis zandstralen
-Chassis galvaniseren
-Chassis behandelen met steenslag, herspuiten en holle ruimtes met was
Je zou voor minder labiel verklaard worden...



Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Yo mannen,
Ik ben begonnen aan de achterste wielarmen en meet de dikte van de remschijven op.
Wat blijkt, ze zijn amper 8,5mm dik terwijl het handboek 9,9mm als minimumdikte voorschrijft.
Ik vermoed dat de schijven van mijn donorauto niet veel beter zullen zijn, laat staan dat ik ze niet moet losbranden...
Dus, al wie nog een stel achterste remschijven dikker dan 9,9 mm liggen heeft, gelieve nu massaal te reageren.
Kijk ook naar het topic "wish-list".
Dank bij voorbaat,
Bart
Ik ben begonnen aan de achterste wielarmen en meet de dikte van de remschijven op.
Wat blijkt, ze zijn amper 8,5mm dik terwijl het handboek 9,9mm als minimumdikte voorschrijft.
Ik vermoed dat de schijven van mijn donorauto niet veel beter zullen zijn, laat staan dat ik ze niet moet losbranden...
Dus, al wie nog een stel achterste remschijven dikker dan 9,9 mm liggen heeft, gelieve nu massaal te reageren.
Kijk ook naar het topic "wish-list".
Dank bij voorbaat,
Bart

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ziehier de twee naast elkaar liggende lagers van een van de achterste wielnaven.
Ik moet zeggen dat er enorm veel speling op zit, zowel axiaal als radiaal (een paar millimeter!) en dit voor de beide wielnaven.
Ik zal dus maar best nieuwe lagers steken nu de boel uit elkaar ligt.
Enkel, hiervoor heb ik niet het juiste gereedschap en de ervaring.
Zou ik de draagarmen kunnen meebrengen naar de rondrit zodat een behulpzame ziel (zijn jullie trouwens allemaal...) me kan verderhelpen?

Op de volgende foto is aan de opstaande rand te zien hoever deze remschijf is uitgesleten.

Ik moet zeggen dat er enorm veel speling op zit, zowel axiaal als radiaal (een paar millimeter!) en dit voor de beide wielnaven.
Ik zal dus maar best nieuwe lagers steken nu de boel uit elkaar ligt.
Enkel, hiervoor heb ik niet het juiste gereedschap en de ervaring.
Zou ik de draagarmen kunnen meebrengen naar de rondrit zodat een behulpzame ziel (zijn jullie trouwens allemaal...) me kan verderhelpen?

Op de volgende foto is aan de opstaande rand te zien hoever deze remschijf is uitgesleten.

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ik had er ook al zitten aan denken dat de speling misschien verdwijnt als de centrale moer er terug opzit maar nu wordt mijn vermoeden bevestigd!
Moest dit niet het geval zijn geweest dan zou er zeker twee centimeter speling op de achterwielen gezeten hebben.
Dit heb ik zeker niet gevoeld tijdens het demonteren van de velgen (heel lang geleden...).
Ik mag dus op beide oren slapen (ik ben soms ne panikeur, ik weet het, maar ik hou niet van "Neanderthaler-techniekers" die met een voorhamer en ijzerdraad alles repareren, vergeef me...)

Moest dit niet het geval zijn geweest dan zou er zeker twee centimeter speling op de achterwielen gezeten hebben.
Dit heb ik zeker niet gevoeld tijdens het demonteren van de velgen (heel lang geleden...).
Ik mag dus op beide oren slapen (ik ben soms ne panikeur, ik weet het, maar ik hou niet van "Neanderthaler-techniekers" die met een voorhamer en ijzerdraad alles repareren, vergeef me...)


Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Bart,
Dat je zeker wil zijn is heel goed.Als de lagers versleten waren geweest had je dat zeker gemerkt tijdens het rijden.Met die speling wat je daar beschrijft zou het van de achterkant flink gedonderd en gebliksemd hebben tijdens het rijden.Dat er vanachter twee lagers zitten wist ik niet!Ik dacht dat daar ??n breed lager zat.Weer iets bij geleerd.
ps:
Je weet toch dat je beter nieuwe remblokken plaatst op nieuwe remschijven!
Dat je zeker wil zijn is heel goed.Als de lagers versleten waren geweest had je dat zeker gemerkt tijdens het rijden.Met die speling wat je daar beschrijft zou het van de achterkant flink gedonderd en gebliksemd hebben tijdens het rijden.Dat er vanachter twee lagers zitten wist ik niet!Ik dacht dat daar ??n breed lager zat.Weer iets bij geleerd.

ps:
Je weet toch dat je beter nieuwe remblokken plaatst op nieuwe remschijven!
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat