bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Joe,What do you meen by sheets or a trunk. Vous pouvez aussi ?crire votre message en Fran?ais.

Salutations Benny.
joe
Posts: 25
Joined: Fri Jun 09, 2006 7:31 pm
Location: Lyon - France

Post by joe »

Oui; Merci Benny, j'ai du mal en anglais avec les termes techniques...je voulais savoir pourquoi vous n'aviez pas chang? l'ensemble de la malle de Bart...les c?t?s ext?rieurs ont ?t? conserv?s...est-ce parceque que les chassis 74 sans toles lat?rales de coffre ont des renforts plus gros dessous ??

j'esp?re que vous regardez baghcaf?, si ce n'est pas le cas, je vous posterais quelques photos de ma restauration

A tr?s bient?t; merci :wink:
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Joe, les exterieurs sont changer. Ils ?tait aussi perforer. Le model du coffre a rester original.
Le premier Bagheera's ont eu un coffre qui a consist? uniquement en un cadre. Le serie suivant ont eu unb coffre qui a ?t? constuit comme une caisson. Ceux-ci est clairement plus forts de construction que la premi?re s?rie. Fait attention bien, il s'agit ici bien de la construction g?n?rale. Le bas du coffre est pour les deux mod?les le m?me.

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Waar onder een afdak meestal de was wordt opgehangen, zijn het bij een Bagheera-lijder vers gespoten chassisonderdelen die hangen te drogen...

Image

Image

Morgen komt de hoofdremcilinder aan de beurt. Foto's volgen.

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik hoop voor je dat de hoofdremcilinder nog te redden is! Ik heb nog een nieuw setje liggen om deze te reviseren.Ik heb het zelf aangekocht bij MatraMania maar heb het niet kunnen gebruiken omdat de cilinderwand gaatjes vertoonde van de roest.Als je interesse heb mag je het aan de zelfde prijs overnemen.Ik heb een nieuwe hoofdremcilinder geplaatst(ongeveer 150?).Zoals je weet heb ik verschillende bagheera's afgebroken.De cilinders waren allemaal in de zelfde staat,dus niet meer te gebruiken. Misschien is deze van jou bagheera al vervangen!Ik hoop het voor je. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, weet jij wanneer Alain het laatste stuk zal hebben voor je Bagheera?

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hij ging normaal gezien de eerste week van augustus naar Frankrijk en ging eens kijken of hij van daaruit aan de dakstijl kon geraken.
Tot op heden heb ik nog niets gehoord.
Is de bestaande dakstijl verloren of kan deze nog hersteld worden?

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

hoofdremcylinder

Post by erwin »

ik heb op ebay.de 2 nwe hoofdremcyllinders gekocht voor 25.- per stuk, dus mischien dat je daar ff kunt kijken!!
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Erwin dan heb je een koopje gedaan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, het stuk is reeds van de wagen verwijdert. Misschien kan het nog gerecupereerd worden. Mocht Alain het niet meegebracht hebben, moet het zeker nog te krijgen zijn bij HB-pi?ces of Simon-auto.

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Als het nog kan gerecupereerd worden is dit natuurlijk ook goed!
Het scheelt me een pak geld en heen en weer gemail want die jongens van HB-pi?ces zijn niet bepaald commerci?le mannen.
Ze houden me al weken aan't lijntje met de manchetten voor de cardanassen en de stofkappen voor de voorremmen+remflexibels die zogezegd elk moment zouden "binnenkomen". Misschien is het wachten tot met pasen, als de klokken komen...
Tenzij onzen Alain, die blijkbaar soms eens kan toveren, terug in't land is en me een teken van leven geeft. Alain? (help)

:-?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

De hoofdremcilinder deed het nog prima vooraleer ik de Bagheera uit elkaar genomen heb. Normaal gezien zou deze dus nog wel effe meekunnen.
Ik heb alleszins nog een reserve-exemplaar achter de hand.
Hier een paar fotootjes van 'voor' en 'na'. :wink:

Image

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als ik dat zo bekijk!Denk ik dat de hoofdremcilinder en de rembekrachtiger al vervangen werden door een vorige eigenaar.Ze zien er te goed uit voor te voldoen aan bagheera normen.Gelukkig! Niet alles moet tegen zitten! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Tijd om eens een stand van zaken op te maken.
Deze lijst betreft de tweede faze, nl. het restaureren van alle onderdelen.
De derde faze, de wederopbouw, wordt later besproken.
Het afschuren en herspuiten van de kunststof carrosseriedelen zal in de derde faze gebeuren, dus nadat deze terug op het chassis zijn vastgekleefd.

Reeds afgewerkt:

-Motor
-Versnellingsbak
-Motorsteunen
-Achterremmen
-Voortrein
-Dwarsstang vooraan
-Hoofdremcilinder
-Tandheugel besturing
-Dashboard
-Zetels
-Laswerken chassis

Nog af te werken:

-Achtertrein
-Uitlaat
-Bediening versnellingsbak
-Batterijvak
-Ventilator
-Voorremmen
-Cardanassen
-Voor- en achterbumper
-Bediening koplampen
-Frame inklapbare koplampen
-Schokdempers en torsiestangen
-Chassis reinigen
-Chassis zandstralen
-Chassis galvaniseren
-Chassis behandelen met steenslag, herspuiten en holle ruimtes met was

Je zou voor minder labiel verklaard worden... :lol: 8) :evil:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Yo mannen,

Ik ben begonnen aan de achterste wielarmen en meet de dikte van de remschijven op.
Wat blijkt, ze zijn amper 8,5mm dik terwijl het handboek 9,9mm als minimumdikte voorschrijft.
Ik vermoed dat de schijven van mijn donorauto niet veel beter zullen zijn, laat staan dat ik ze niet moet losbranden...
Dus, al wie nog een stel achterste remschijven dikker dan 9,9 mm liggen heeft, gelieve nu massaal te reageren.
Kijk ook naar het topic "wish-list".

Dank bij voorbaat,

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nieuwe kopen!Dan ben je jaren gerust.Ik heb deze 10 jaar geleden nog h??l eenvoudig kunnen krijgen.Dit zal ondertussen wel anders zijn!Ik zal eens informeren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ziehier de twee naast elkaar liggende lagers van een van de achterste wielnaven.
Ik moet zeggen dat er enorm veel speling op zit, zowel axiaal als radiaal (een paar millimeter!) en dit voor de beide wielnaven.
Ik zal dus maar best nieuwe lagers steken nu de boel uit elkaar ligt.
Enkel, hiervoor heb ik niet het juiste gereedschap en de ervaring.
Zou ik de draagarmen kunnen meebrengen naar de rondrit zodat een behulpzame ziel (zijn jullie trouwens allemaal...) me kan verderhelpen?

Image

Op de volgende foto is aan de opstaande rand te zien hoever deze remschijf is uitgesleten.

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat er speling zit op de lagers, is normaal Bart. Die gaat weg door je steekas vast te draaien met de centrale moer. Je moet echt geen specialist zijn om die speling weg te nemen.

Benny.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat er een boord is aan je remschijven is normaal. De remblokken komen niet tot de buitenste rand.

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik had er ook al zitten aan denken dat de speling misschien verdwijnt als de centrale moer er terug opzit maar nu wordt mijn vermoeden bevestigd!
Moest dit niet het geval zijn geweest dan zou er zeker twee centimeter speling op de achterwielen gezeten hebben.
Dit heb ik zeker niet gevoeld tijdens het demonteren van de velgen (heel lang geleden...).
Ik mag dus op beide oren slapen (ik ben soms ne panikeur, ik weet het, maar ik hou niet van "Neanderthaler-techniekers" die met een voorhamer en ijzerdraad alles repareren, vergeef me...)

:lol: :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, al doende leert men. Je zal zien, tegen dat je Bagheera klaar is, zal je al veel meer weten. Je zal ook veel meer kennen en kunnen. Zo is het bij mij ook begonnen.

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Da's een schone gedachte om het er voor vandaag bij te laten.
De poes denkt er intussen het hare van...

"Tssssss, die baas van me met zijn Bagheera-rommel overal...."

Image

8)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Dat je zeker wil zijn is heel goed.Als de lagers versleten waren geweest had je dat zeker gemerkt tijdens het rijden.Met die speling wat je daar beschrijft zou het van de achterkant flink gedonderd en gebliksemd hebben tijdens het rijden.Dat er vanachter twee lagers zitten wist ik niet!Ik dacht dat daar ??n breed lager zat.Weer iets bij geleerd. :wink:

ps:
Je weet toch dat je beter nieuwe remblokken plaatst op nieuwe remschijven!
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik dacht inderdaad dat er ook slechts ??n lager in stak.
De nieuwe remblokjes heb ik reeds liggen! :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Had ik eigenlijk niet aan moeten twijfelen :-?
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart,
indien Alain het ruitkader niet gevonden heeft, denk ik dat de snelste manier via Simon-auto is, om aan het onderdeel te geraken. Zouden ze bij HB in verlof zijn misschien? Ik krijg ook geen reactie vanuit Frankrijk.
Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Ik ga er dus vanuit dat het onderdeel niet meer te recupereren is.

ALAIN?

HEB JE HET RUITKADER GEVONDEN ????
AL TERUG UIT FRANKRIJK???
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het stuk is niet meer te recupereren. Het bevindt zich reeds ergens in een recyclagecontainer voor metalen.
Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart is die ruitkader van je donor auto niet te gebruiken? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Heb ik mij ook al zitten afvragen. Zal eens kijken, eerst moet de voorruit eruit en dan de slijpschijf erin. Ik vrees er een beetje voor daar deze wagen er slechter aan toe is. Je weet maar nooit...
:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Post Reply