Oetkers Rat-atouille.
- oetker
- matramurena
- talbotmatra
De Hall effect ontsteking van de Murena is een vrij simpel dingetje, met een standaard (toen) hall effect switch.
Ik heb hiervoor inmiddels een eigen transistor ontsteking gemaakt met variabele voorontsteking doormiddel van een microcontroller.
Groet,
talbotmatra
PS. dit is trouwens een semi-originele verbetering op de ontsteking met een nieuwe module van Maurelec, gebruikt in de rallye wagen van Marcel Morel voor de Franse rallyecross.
[/img]
Ik heb hiervoor inmiddels een eigen transistor ontsteking gemaakt met variabele voorontsteking doormiddel van een microcontroller.
Groet,
talbotmatra
PS. dit is trouwens een semi-originele verbetering op de ontsteking met een nieuwe module van Maurelec, gebruikt in de rallye wagen van Marcel Morel voor de Franse rallyecross.

- oetker
Net als in het verleden ik 20 jaar op gas reed ga ik dat nu weer doen.
De staat steelt ook van mij, dus kan best wederzijds.
Net zoals ik nu de 1.6 bedrading achterin ga vervangen had ik zoiets ook al is gedaan met de 2.2
Veel draad gaat naar de testconnector die in mijn ogen geheel geen functie heeft.
Dat kan er gewoon allemaal uit.
Zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 0252#30252

Groet Herman
Net zoals ik nu de 1.6 bedrading achterin ga vervangen had ik zoiets ook al is gedaan met de 2.2
Veel draad gaat naar de testconnector die in mijn ogen geheel geen functie heeft.
Dat kan er gewoon allemaal uit.
Zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 0252#30252
Groet Herman
Last edited by oetker on Tue Mar 18, 2014 8:11 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
Dat schema van die variabele voorontsteking heeft wel mijn interesse.talbotmatra wrote: Ik heb hiervoor inmiddels een eigen transistor ontsteking gemaakt met variabele voorontsteking doormiddel van een microcontroller.
-
- talbotmatra
Ik ga het schema opnieuw opzoeken en opbouwen, heb nooit gezien of het gewerkt heeft, zodra ik het een en ander getest heb zal ik het schema en stuurprogramma voor in de PIC Microcontroller openbaar maken en dan kan iedereen het gebruiken.
Ik heb tevens voorzien voor een digitale toerental output en een terugkoppeling van een elektronische injectie, daar ik een compleet universeel Hall effect onstekings systeem wilde opbouwen.
Zover is het toen niet gekomen, maar ik laat binnenkort wat van me horen.
Ik begrijp dat je ook een elektronica achtergrond hebt, leuk om het te kunnen combineren met de Matra's.
De test connector heb ik in het verleden een schakeling voor gemaakt om alle informatie te tonen op een 2x16 LCD, originele testkasten zijn mij niet bekent.
Ik heb tevens voorzien voor een digitale toerental output en een terugkoppeling van een elektronische injectie, daar ik een compleet universeel Hall effect onstekings systeem wilde opbouwen.
Ik begrijp dat je ook een elektronica achtergrond hebt, leuk om het te kunnen combineren met de Matra's.
De test connector heb ik in het verleden een schakeling voor gemaakt om alle informatie te tonen op een 2x16 LCD, originele testkasten zijn mij niet bekent.
- oetker
De originele testkasten zijn simpel.talbotmatra wrote:Ik ga het schema opnieuw opzoeken en opbouwen, heb nooit gezien of het gewerkt heeft, zodra ik het een en ander getest heb zal ik het schema en stuurprogramma voor in de PIC Microcontroller openbaar maken en dan kan iedereen het gebruiken.
De signalen op de testconnector beperkt.
Zelf vind ik de testconnector compleet nutteloos.
Met een unimeter is in de bedrading alles eenvoudigte meten.
Je kunt veel draad laten vervallen.
Draad wat allemaal criscros over de motor hangt en potentieel brandgevaar inhoud.
Op de 2.2 werkt het goed maar dat is inductie.
De 1.6 is Hall en vergt een ander moduul en die vraagt weer een andere bobine.
Dit moduul is Audi 80/100 en een aantal oudere vw's.
De bobine heeft de klassieke aansluiting voor de HSP dus kan je de originele kabel gebruiken.
Primire winding = 1.2 ohm wat ook voor dit moduul geschikt is.
Verwacht er een goede vonk van.
Zal eerst is een testopstelling maken op de werkbank.
Herman
- talbotmatra
Ik zoek nog een female connector voor de standaard aansluiting, dan hoef ik niets te veranderen, heb jij die toevallig?
Hall effect modules zijn redelijk uitwisselbaar en simpel te begrijpen, door de kleine hoeveelheid onderdelen.
Met een microcontroller erbij komt er eigenlijk maar een paar deeltjes bij.
Groet,
Talbotmatra
PS. Ben jij toevallig van die zwarte Murena bij de zeelandmeeting?
Hall effect modules zijn redelijk uitwisselbaar en simpel te begrijpen, door de kleine hoeveelheid onderdelen.
Groet,
Talbotmatra
- oetker
Zal even kijken.talbotmatra wrote:Ik zoek nog een female connector voor de standaard aansluiting, dan hoef ik niets te veranderen, heb jij die toevallig?
Groet,
Talbotmatra
Moet er nog wel zijn maar daar moet je dan nieuwe AMP spades inzetten.
Hoor je nog.
Inderdaad was ook op de meeting met de zwarte.

Foto Martijn
Last edited by oetker on Tue Mar 18, 2014 5:48 am, edited 1 time in total.
- matramurena
- oetker
@ Martijn.
Ach ja, dit is geen foto van mezelf
Heb het vermeld.
Zijn de lampjes er al?
Door de grapjes van de staat heb ik besloten dit land niet meer te helpen.
Het kabinet van Bassie en Adriaan zijn daar debet aan.
Heb dit jaar nog geen liter benzine in Nederland getankt.
2 wekelijks naar Duitsland, ook voor de boodschappen Bassie.
En ja, dan neem ik voor 2 andere gezinnen ook de shoppings mee + een grote jerrycan vol.
Is maar zo 35% goedkoper.
Ons Eco karretje rijdt voor 11 Euro heen en weer naar een land waar ik me nog klant voel.
De cassieres vragen me soms hoe het met mij is?
Dat is me in Nederland nog nooit gebeurd.
Bakken geld gooien ze over de balk met dat Europa gedoe.
Natuurlijk horen we daarbij maar waarom dan de verschillen?
We zijn een land ter grootte van Parijs dus hoeven we niet vooraan te staan.
Ik heb geen zin er nog langer aan mee te werken.
Je wordt langzaam maar zeker van alles wat je bezit beroofd hier.
Burgelijk ongehoorzaam ben ik altijd al geweest.
Als je de belasting kan naaien moet je dat niet nalaten.
De regering doet toch niets zinnigs met de centen.
Gaan we vandaag stemmen?
Nee, zonde van mijn tijd.
We hebben hier toch alleen maar conservatieve druiloren in de Gemeente.
Zou niet weten wie mijn belangen zodanig behartigd dat die mijn stem waard is.
Ik speel wel wat met de Matra's vandaag.
Ook niet echt een zinnige besteding maar dan heb ik er nog lol van
Herman
Ach ja, dit is geen foto van mezelf

Heb het vermeld.
Zijn de lampjes er al?
Urbain wrote: Oetker wrote:
Je kan dat ook "fiscale zelfverdediging" noemen. Echt netjes is het niet, maar gezien de omstandigheden in Nederland kan ik er wel begrip voor opbrengen...
Door de grapjes van de staat heb ik besloten dit land niet meer te helpen.
Het kabinet van Bassie en Adriaan zijn daar debet aan.
Heb dit jaar nog geen liter benzine in Nederland getankt.
2 wekelijks naar Duitsland, ook voor de boodschappen Bassie.
En ja, dan neem ik voor 2 andere gezinnen ook de shoppings mee + een grote jerrycan vol.
Is maar zo 35% goedkoper.
Ons Eco karretje rijdt voor 11 Euro heen en weer naar een land waar ik me nog klant voel.
De cassieres vragen me soms hoe het met mij is?
Dat is me in Nederland nog nooit gebeurd.
Bakken geld gooien ze over de balk met dat Europa gedoe.
Natuurlijk horen we daarbij maar waarom dan de verschillen?
We zijn een land ter grootte van Parijs dus hoeven we niet vooraan te staan.
Ik heb geen zin er nog langer aan mee te werken.
Je wordt langzaam maar zeker van alles wat je bezit beroofd hier.
Burgelijk ongehoorzaam ben ik altijd al geweest.
Als je de belasting kan naaien moet je dat niet nalaten.
De regering doet toch niets zinnigs met de centen.
Gaan we vandaag stemmen?
Nee, zonde van mijn tijd.
We hebben hier toch alleen maar conservatieve druiloren in de Gemeente.
Zou niet weten wie mijn belangen zodanig behartigd dat die mijn stem waard is.
Ik speel wel wat met de Matra's vandaag.
Ook niet echt een zinnige besteding maar dan heb ik er nog lol van

Herman
- matramurena
Mijn foto's mag je gewoon posten zonder bronvermelding hoor, anders zou ik ze ook niet op internet gezet hebben. Was alleen een te mooie gelegenheid om het weekeind nog eens te promoten...
Men kan ook enkel op zaterdag of zondag aansluiten natuurlijk!!
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2887
Lampjes heb ik binnen, hartstikke bedankt! Ik wist niet eens dat ik een apart lampje had dat mee knippert als de alarmlichten aanstaan.
Wat betreft de LPG, ik zou oppassen Herman. Ik ben het helemaal met je eens, we zullen binnenkort zelfs Nederland de rug toe keren omdat we het helemaal gehad hebben in dit land, maar een auto op gas rijden zonder daar de bijbehorende wegenbelasting te betalen zou wel eens als een "economisch delict" bestempeld kunnen worden. En dat wordt in Nederland zwaarder aangerekend dan een beroving, zware mishandeling of kindermisbruik....
Men kan ook enkel op zaterdag of zondag aansluiten natuurlijk!!
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2887
Lampjes heb ik binnen, hartstikke bedankt! Ik wist niet eens dat ik een apart lampje had dat mee knippert als de alarmlichten aanstaan.

Wat betreft de LPG, ik zou oppassen Herman. Ik ben het helemaal met je eens, we zullen binnenkort zelfs Nederland de rug toe keren omdat we het helemaal gehad hebben in dit land, maar een auto op gas rijden zonder daar de bijbehorende wegenbelasting te betalen zou wel eens als een "economisch delict" bestempeld kunnen worden. En dat wordt in Nederland zwaarder aangerekend dan een beroving, zware mishandeling of kindermisbruik....
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- brinkie
Martijn heeft gelijk, de boetes zijn gigantisch en staan niet in verhouding tot de overtreding. Je kunt nog beter tanken zonder te betalen dan LPG rijden zonder dat door te geven. Dat geeft ook aan hoe ver we afgezakt zijn in dit land.matramurena wrote:Wat betreft de LPG, ik zou oppassen Herman. Ik ben het helemaal met je eens, we zullen binnenkort zelfs Nederland de rug toe keren omdat we het helemaal gehad hebben in dit land, maar een auto op gas rijden zonder daar de bijbehorende wegenbelasting te betalen zou wel eens als een "economisch delict" bestempeld kunnen worden. En dat wordt in Nederland zwaarder aangerekend dan een beroving, zware mishandeling of kindermisbruik....
Maar het wordt nog veel erger. De overheid wil namelijk alles van je weten, en die gegevens tot in lengte van jaren opslaan.
Veel benzinestations hebben camerasystemen, die kunnen uitgerust worden met gezicht- en kentekenherkenning, zodat jouw gegevens gekoppeld worden met je aankoop (van benzine). Die gegevens kunnen gevorderd worden door de Belastingdienst. Dat gebeurt inmiddels al met parkeergegevens, want de overheid vindt iedere burger per definitie een crimineel. Ik reed laatst een parkeergarage uit en de slagboom ging al open voordat ik het kaartje in de automaat had gestoken, keek naar het parkeerkaartje en daar stond mijn kenteken geprint! Die gegevens gaan naar de Belastingdienst en als je met een auto rijdt die daar niet hoort te rijden (geschorst kenteken of kwarttarief tijdens de wintermaanden), dan ben je de lul. Veel gemeenten hebben het betaald parkeren op straat inmiddels ook op een dergelijke manier geautomatiseerd, er wordt met scan-auto's rondgereden die jouw kenteken opslaat en uiteraard vordert de Belastingdienst ook deze gegevens. Niet omdat het mag, gewoon omdat ze het kunnen.
Daarbij ben je lang niet de enige die dit van plan is na die fijne maatregelen van onze onbetrouwbare overheid, kijk maar eens naar het contingent Saab- en Volvo-rijders die al jarenlang op LPG rijden omdat die slagschepen anders onbetaalbaar zijn. Dus kwestie van tijd of er gaat een gerichte controle komen op benzine-auto's van bouwjaren tussen 1974 en 1988 of daar niet stiekem een LPG-tank in ligt.
Ik zou het niet doen...
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
-
We hebben straks regels ter bevordering van deregulering en we hebben vrijheid beperkende maatregelen om onze vrijheid te garanderen. Gezamenlijk mogen we dit allemaal betalen en volgend jaar regelen we het weer anders want de ambtenarij moet wel wat te doen hebben. Ik ben het met Herman eens, het wordt tijd voor massale burgerlijke ongehoorzaamheid want anders is het einde zoek. Het is tijd voor een kleine en betrouwbare overheid die zich bezig houd met haar kerntaken en zich verder niet bemoeit met haar burgers. Helaas zijn het ook dezelfde burger die de huidige situatie hebben laten ontstaan. We zijn een stelletje zeikerds geworden die alles geregeld willen hebben en de Hollandse nuchterheid is in een rap tempo aan het verdwijnen.
Het zou me trouwens niet verbazen als dit topic nu een vlaggetje doet opgaan bij de AIVD. Je weet wel, die gasten die voor miljoenen belasting centen speeltjes kopen om de burger zogenaamd te beschermen
Maar goed. Ik ben blij dat Herman nog plezier heeft aan zijn hobby. Zelf heb ik de moed opgegeven. Van mij krijgen ze voor de Murena voorlopig geen wegen belasting, assurantie belasting, accijns gelden of BTW voor onderdelen. Het is een principiële kwestie, hoewel ik weet dat ze wel op een andere manier mijn geld afpakken. Ik ben gewoon te pissig om het nog leuk te vinden. Bah!
Het zou me trouwens niet verbazen als dit topic nu een vlaggetje doet opgaan bij de AIVD. Je weet wel, die gasten die voor miljoenen belasting centen speeltjes kopen om de burger zogenaamd te beschermen

Maar goed. Ik ben blij dat Herman nog plezier heeft aan zijn hobby. Zelf heb ik de moed opgegeven. Van mij krijgen ze voor de Murena voorlopig geen wegen belasting, assurantie belasting, accijns gelden of BTW voor onderdelen. Het is een principiële kwestie, hoewel ik weet dat ze wel op een andere manier mijn geld afpakken. Ik ben gewoon te pissig om het nog leuk te vinden. Bah!
- oetker
Je weet het treffend te vewoorden Wobbe.
Precies wat ik voel, de beperkingen.
Er kan niets meer in dit land zonder de bemoeienis vd overheid.
Ik zou het liefst nog emigreren naar een land waar de auto als een snel vervoermiddel wordt beschouwd en niet totaal uitgemolken is.
Waar huur en koopprijzen van huizen nog betaalbaar zijn.
Waar practisch geen wachttijden zijn in ziekenhuizen.
Waar bij de meeste mensen nog normen en waarden gelden.
Dat land is niet ver weg richting oosten maar emigreren zal ik niet meer doen.
Het beste is dan ook te zorgen dat je alles kwijt raakt en jezelf door de staat te laten ondehouden.
Het is toch krankzinnig dat je zo moet denken.
@AIVD,
Ik heb al 20 jaar illegaal gas gereden en daar heb ik toch wat belastingsgeld terug gepakt.
Ook toen werd er al gecontroleerd bij de tankstations.
Als ik gepakt word dan nemen ze maar alles af.
Ben ik er maar vanaf.
Resultaat is dan hetzelfde.
Je eindigt met niets.
Daarna meld ik me wel bij de sociale dienst
Herman
Ik zou het liefst nog emigreren naar een land waar de auto als een snel vervoermiddel wordt beschouwd en niet totaal uitgemolken is.
Het beste is dan ook te zorgen dat je alles kwijt raakt en jezelf door de staat te laten ondehouden.
@AIVD,
Ik heb al 20 jaar illegaal gas gereden en daar heb ik toch wat belastingsgeld terug gepakt.
Ook toen werd er al gecontroleerd bij de tankstations.
Als ik gepakt word dan nemen ze maar alles af.
Ben ik er maar vanaf.
Resultaat is dan hetzelfde.
Je eindigt met niets.
Daarna meld ik me wel bij de sociale dienst

Herman
-
Maar wat wil je nu doen met die drie kentekenplaten? Ik zie dat de bovenste iets andere kleuren heeft en geen Nl-keurmerk. Maar dat zal tijdens een grote verkeerscontrole(inclusief douane) niet uitmaken denk ik. En controle bij tankstations , daar maakt het toch ook niet uit?oetker wrote:Net als in het verleden ik 20 jaar op gas reed ga ik dat nu weer doen.
De volgende truc.
Zoek de verschillen![]()
Voor de rest: Ik ben het grotendeels eens met je, maar eerst even uitzoeken wat de concequenties zijn. Beetje de risico's in kaart brengen, dan weet je wat je te wachten staat als het misgaat.
- oetker
Ik heb er 4.
Moet de andere die geschorst staat af en toe even uitlaten.
Moet de andere die geschorst staat af en toe even uitlaten.

Last edited by oetker on Tue Mar 18, 2014 7:59 pm, edited 1 time in total.
- oetker
-
Herman bouwt geen gastank in, maar een groter reservoir voor de ruitensproeiervloeistof.matramurena wrote:

Boetes en naheffingen hiervoor kunnen inderdaad hoog oplopen.
Schade is te beperken door elk jaar de auto even op een andere naam te zetten.
(De naheffing wordt namelijk gerekent vanaf datum tenaamstelling en dit bedrag wordt als boete verdubbeld)
En inderdaad, tanken doe je niet langs de snelweg maar bij een klein dorpspompje. (of in het buitenland)
Heb zelf trouwens ook vele jaren zo gereden, ik had daarvoor een losse gasfles zoals ook op heftrucks gebruikt wordt... was iets gemakkelijker i.v.m. de apk en de vulopening.
En in de diesel had ik 2 tanks, waarvan 1 met rode dieselolie "voor de aggregaat/standverwarming".

Het doorzichtig filtertje en de ontluchtingspomp zat natuurlijk netjes op de "witte" leiding, en de "rode" leiding was zo aangelegd alsof het bij het remsysteem behoorde.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- brinkie
Mijn auto gaat wel daarheen emigreren, tenminste, ik heb over belangstelling vanuit onze oosterburen niet te klagen op mijn advertentie op mobile.de. Volgende week komt er iemand kijken.oetker wrote:Je weet het treffend te vewoorden Wobbe.
De service van mobile.de is ook geweldig, ik heb geen cent betaald voor de advertentie, maar toen het plaatsen niet lukte en ik me daarover in hun Facebook-pagina over beklaagde, werd ik binnen 5 minuten door een vriendelijke dame teruggebeld vanuit Berlijn, met uitleg dat ze wat technische problemen hadden.
Het is ook te belachelijk voor woorden. Ik ben toevallig vanavond bezig met het een en ander aan financiële planning en kom gewoon tot de conclusie dat ik zowel door de overheid als de banken belazerd word. Het wordt nogal off-topic als ik precies ga uitleggen wat er aan de hand is, maar het gaat niet bepaald om klein bier.Het beste is dan ook te zorgen dat je alles kwijt raakt en jezelf door de staat te laten ondehouden.
Robert
- oetker
@ Robert,
Duitsland en Zwitserland zijn der landen waar straks het gros van onze oude beestjes verdwijnen.
De Oldtimer gaat een hobby worden voor de welgestelden,
Je kunt de auto's van 25-40 jaar wel zien als oude stinkbak maar daar moet toch de shifting uit komen voor wat behouden moet blijven.
Door deze maatregelen zal er niet veel overblijven.
De overheid is een onbetrouwbare partner gebleken.
Ze gaan alles afpakken wat je hebt opgebouwd om dit land in stand te houden.
De laatste 15 jaar zitten wij al op een minimaal inkomen.
Door wat eigen opgebouwd vermogen hebben we dat nog aardig kunnen volhouden.
Ons inkomen is inmiddels zover gezakt dat we voor een huis in aanmerking komen in de sociale sector.
Dat was me 2 jaar geleden nog niet gegund omdat we er 500 Euro perjaar boven zaten en dan kan je dus nergens heen.
Als ik ga verhuizen dan steun ik de economie dus blijf nu maar zitten.
Bouw dit huis wel om naar seniorenwoning.
Heb me hele leven hoge sociale premies betaald dus wil nu ook is wat terug hebben.
Het zit me hoog, dat zal wel te merken zijn.
Het is niet voor niets dat ik zo afgeef op het Nederlandse beleid.
De bodem van mijn schatkist is ook in zicht.
Laten we er maar over ophouden want dit gaat zo mijlenver van de Tielsche rat af.
Herman
Duitsland en Zwitserland zijn der landen waar straks het gros van onze oude beestjes verdwijnen.
De Oldtimer gaat een hobby worden voor de welgestelden,
Je kunt de auto's van 25-40 jaar wel zien als oude stinkbak maar daar moet toch de shifting uit komen voor wat behouden moet blijven.
Door deze maatregelen zal er niet veel overblijven.
De overheid is een onbetrouwbare partner gebleken.
Ze gaan alles afpakken wat je hebt opgebouwd om dit land in stand te houden.
De laatste 15 jaar zitten wij al op een minimaal inkomen.
Door wat eigen opgebouwd vermogen hebben we dat nog aardig kunnen volhouden.
Ons inkomen is inmiddels zover gezakt dat we voor een huis in aanmerking komen in de sociale sector.
Dat was me 2 jaar geleden nog niet gegund omdat we er 500 Euro perjaar boven zaten en dan kan je dus nergens heen.
Als ik ga verhuizen dan steun ik de economie dus blijf nu maar zitten.
Bouw dit huis wel om naar seniorenwoning.
Heb me hele leven hoge sociale premies betaald dus wil nu ook is wat terug hebben.
Het zit me hoog, dat zal wel te merken zijn.
Het is niet voor niets dat ik zo afgeef op het Nederlandse beleid.
De bodem van mijn schatkist is ook in zicht.
Laten we er maar over ophouden want dit gaat zo mijlenver van de Tielsche rat af.
Herman
- oetker
vd week eerst maar is de volgende bak voor de rat afgemaakt.
Het CX tandwiel vd 2e in de rat werkt perfect maar er is iets met de 3e.
Die schiet uit zijn versnelling dus nu moet deze bak afgemaakt en er in.

Een truc uitgetest om de kogels vd 5e synchro te monteren.
Dat is een uiters vervelend klusje waar je geduld voor moet hebben.
Met trekbandjes de veren opgespannen.

Opsluitplaatje achterop leggen en vasthouden.
Bandjes wegnippen en voorzichtig verwijderen.

Vervolgens alles in ene plaatsen.
Dit w tot nu toe de beste oplossing.

Koperen bussen in de geleider van de schakelstang gemaakt om speling te verwijderen.

Bak is klaar om te testen en monteren.

Begin al een aardig vorraadje te krijgen.

Herman
Het CX tandwiel vd 2e in de rat werkt perfect maar er is iets met de 3e.
Die schiet uit zijn versnelling dus nu moet deze bak afgemaakt en er in.
Een truc uitgetest om de kogels vd 5e synchro te monteren.
Dat is een uiters vervelend klusje waar je geduld voor moet hebben.
Met trekbandjes de veren opgespannen.
Opsluitplaatje achterop leggen en vasthouden.
Bandjes wegnippen en voorzichtig verwijderen.
Vervolgens alles in ene plaatsen.
Dit w tot nu toe de beste oplossing.
Koperen bussen in de geleider van de schakelstang gemaakt om speling te verwijderen.
Bak is klaar om te testen en monteren.
Begin al een aardig vorraadje te krijgen.
Herman
- oetker
Even een testopstelling gemaakt volgns dit schema.

Hoe verassend, de kleuren ie op het Matraschema kloppen niet.
Ik heb hier zwart rood groen waarvan zwart massa, rood plus, en groen Hall signaal blijkt te zijn.
Testopstelling klaar.

Testen filmpje
Volgende week bedrading vernieuwen en dit toepassen.

Hoe verassend, de kleuren ie op het Matraschema kloppen niet.
Ik heb hier zwart rood groen waarvan zwart massa, rood plus, en groen Hall signaal blijkt te zijn.
Testopstelling klaar.
Testen filmpje
Volgende week bedrading vernieuwen en dit toepassen.
Last edited by oetker on Sun Feb 26, 2017 5:37 am, edited 2 times in total.
- oetker
Peter is op vakantie.
Dat geeft gelegenheid tot wat groter werk.
Deze bak weer verwijderd.

De bak uit de sloper (360.000km) gereviseerd en geplaatst.

Gelijk maar is controle uitgevoerd of de as kan schuiven.
Sommige difs hebben de afsluitplaat er uitliggen en vroeg me af hoe het kan.
Kan eigenlijk alleen maar als deze lager eruit ligt of verschoven gemonteerd.

Gelijk het stangenstelsel maar weer wat aangepast.

Of het rubber zo blijft weet ik nog niet.
Het is op test en het schakelt weer super.
Heb eindelijk ook weer een 3e.
De bak die eruit komt alles wat 3-4 is nalopen/vervangen en het lekkende dif repareren.
Ja daar ligt het opsluitplaatje ook uit vermoedelijk.

Herman
Dat geeft gelegenheid tot wat groter werk.
Deze bak weer verwijderd.
De bak uit de sloper (360.000km) gereviseerd en geplaatst.
Gelijk maar is controle uitgevoerd of de as kan schuiven.
Sommige difs hebben de afsluitplaat er uitliggen en vroeg me af hoe het kan.
Kan eigenlijk alleen maar als deze lager eruit ligt of verschoven gemonteerd.
Gelijk het stangenstelsel maar weer wat aangepast.
Of het rubber zo blijft weet ik nog niet.
Het is op test en het schakelt weer super.
Heb eindelijk ook weer een 3e.
De bak die eruit komt alles wat 3-4 is nalopen/vervangen en het lekkende dif repareren.
Ja daar ligt het opsluitplaatje ook uit vermoedelijk.
Herman
- oetker
- Richard
ik ben al een tijdje (volgens mij zelfs sinds de bakwissel) een rammel in de koppeling. Dit hoor ik alleen als de wagen vrij staat. (zo met de camera erop klinkt het trouwens beroerder dan in't echt) Vandaag maar eens onder de wagen gekropen om te zien wat er aan de hand is. Ik zie de koppelings hevel heen en weer gaan, is dit een kwestie van afstellen of kijk ik tegen een grotere klus aan ? Met de hand voel ik niet overdreven veel speling op de hevel, wel iets, maar hij moet er ook niet strak tussen zitten toch ?
filmpje

filmpje

Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
Heb je de veer wel in de koppelingscilinder gezet?
Die drukt de de bedienpen zachtjes naar buiten zodat die tegen de hevel leunt.
Is de rammel weg als tegen de pedaal leunt?
Dus niet doortrappen maar leunen.
Die drukt de de bedienpen zachtjes naar buiten zodat die tegen de hevel leunt.
Is de rammel weg als tegen de pedaal leunt?
Dus niet doortrappen maar leunen.