bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Als je de koppeling toch nog graag hebt! Bestel ik ze gewoon opnieuw.Ik heb nu een koppeling om te vergelijken. Ik zou deze zelfs mee kunnen geven,dan kunnen ze het zelf uitzoeken.Ik ben aan het twijfelen! Of ik een drukgroep in mijn stock ga leggen.Ik heb 8 jaar geleden een nieuwe geplaatst en deze gaat normaal 100000km mee.De vraag is "heeft het zin"?Maar als ik achter 10 jaar een nieuwe nodig heb is ze misschien niet meer te krijgen.Maar als we het van een ander standpunt uit bekijken! Er zijn niet veel bagheera's meer rijdend.De vraag naar drukgroepen zal ook strek verminderen met de tijd.
Ik ga de rubbers op mijn cardanassen eens controleren.Ik heb geen idee in welke staat deze zijn.Zoals je ziet op de foto's! De roest zit bij de bagheera's overal.Maar goed dat we een beetje gek zijn anders was mijn bagheera al in de pers verdwenen.Morgen ga ik terug eens kijken op het galvanisatiebedrijf.Maar ik heb het ook tegen Benny gezegd.Ik kan daar niets forceren.We moeten daar vriendelijk blijven en geduld hebben.Anders is het misschien gedaan met het galvaniseren!Dit zou z??r spijtig zijn voor iedereen die graag van de roestduivel verlost wil zijn.Het geeft een heerlijk gevoel als je het chassis verzinkt ziet.Ik heb het nogal gezegd"spijtig dat ik toen geen digitaal fototoestel had".Het is een mooie herinnering voor later.
Groetjes,
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Ik heb tijd hoor Godfried. Je moet Jean zeker niet opjagen.

Benny.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart, je had met de meeting een prachtig T-shirt aan.Zou je het erg vinden als ik je ongeveer ga na apen? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Hahaha, die Godfried toch! :P

Ik heb het T-shirt bij Simon (Duitsland) besteld.
Opgelet want er bestaan twee versies: ik heb de "verkeerde" besteld, dus hetgene met het FORD-logo, DUNLOP-logo en ELF-logo.
Dit dateert uit de periode toen Matra nog met FORD-motoren reed op Le Mans.

Matra Bagheera rijders moeten eigenlijk het andere T-shirt dragen met het SIMCA, GOOD YEAR, GITANES en het SHELL-logo (zoals Cor er eentje aanhad op diezelfde meeting).

Ik heb dit laatste T-shirt ook reeds nagemaakt met borduursels die ik op een oldtimerbeurs allemaal gevonden heb.
Mijn T-shirt is echter wit i.p.v. blauw...
Ik post vanavond een fotootje.

Wat de koppeling betreft, kan je er nog aangeraken?
Let wel, het moet wel degelijk een 190mm koppeling met 18 tanden zijn.
Dan nodig ik mezelf eens uit voor een uitstapje naar Rekem om ze op te halen samen met de schakelstangen.
Ik zal ook intussen informeren voor de manchetten dewelke ik dan ook voor je zal meebrengen.
Daarmee is alles in ??n keer terecht!

Tot gauw,

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ludo2

Post by ludo2 »

wie heeft er nog een achterruit van de bagheera 1 op overschot?
ik heb die van mijn bagheera perongeluk laten sneuvelen, :evil: :evil: en die van een bagheera 2 is tegroot past niet. dus zoek ik nu de juiste achterruit .groetjes ludo
bassboss

Post by bassboss »

Ai Ludo, da's brute pech...
Je bent niet de eerste Bagheriaan die hiermee te kampen heeft.
Zulke zware achterklep pak je best met zn tweetjes of anders....BANG!
Je moet goed opletten of de scharnieren op de achterklep met ??n of met twee bouten op de ruit zijn bevestigd want er bestaan verschillende modellen voor de type I.
Benny? Alain? Help...... :cry:
ludo2

Post by ludo2 »

ze is met 2 keer 1 bout gemonteerd.ze is het zelfde als van de 2 maar een stuk korter.
ludo.
benny

Post by benny »

Ik kan Ludo helaas niet verder helpen. Maar normaal moet die nog te verkrijgen zijn.

Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Mijn donor-wagen heeft er ook geen meer...
Zult wat geduld moeten oefenen, vrees ik...
Zal ook eens rondneuzen.

Godfried,

Ziehier het witte T-shirt dat ik ook bij Simon gekocht heb.
Het Matra-logo stond er reeds op gedrukt maar de rest heeft mijn bereidwillige tante er netjes opgestikt. :oops:

Image

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ludo,pech!pech!pech!pech!pech!pech!pech!pech!pech! :(
Spijtig dat de achterruit van een bagheera twee niet past.Daar had ik je kunnen aan helpen.Van de bagheera 1 heb ik niets.Als je een nieuwe moet kopen denk ik dat het een dure grap wordt.Maar net zoals de bagheera 2 zullen er nog veel achterruiten maar weinig carrosserie?n zijn.Een glashandelaar kan die geen stukje van die ruit afsnijden en de ruit dan afronden?Of past de aansluiting ook niet!Hoe is het gebeurd? Succes met het vinden van een ruit.

Bart,
Ik ga de drukgroep opnieuw bestellen en neem ??n oude drukgroep van diameter 190mm en 18 tanden mee.Dan kan het niet de verkeerde drukgroep zijn.Ik heb mijn cardanassen gecontroleerd( die wat ik nog gevonden heb)De rubbers aan de versnellingsbakzijde zijn slecht.Deze zullen het meeste afzien.Je mag voor mij ??n set bestellen voor aan de versnellingsbakzijde.
Mooi T-shirt wat je gemaakt hebt.Mijn bedoeling is om ook ??n T-shirt zelf te maken maar met lange mouwen. Ik heb het bijna altijd te koud. Het zal een blauwe worden.Voor mijn moet ze ook niet identiek zijn met de originele. Ik wil er een eigen ingeving op zetten.Bart, die motor op de achtergrond wordt daar ook mee gereden?Die blinkt zo mooi!
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Die motor op de achtergrond is ??n van mijn drie reeds gerestaureerde troetelkinderen.
Het is een Honda CB550F viercilinder uit 1976.
Ik kom eigenlijk uit een "motorfietsmilieu" vooraleer ik mijn 30 jaar oude liefde met de Bagheera in daden heb omgezet.

Image

Mijn tweede motor is een originele Honda CB750 viercilinder uit 1972, een restauratieproject waarmee ik als eerste ge?indigd ben in de cursus "motorfietsmechanica".

Image

En tenslotte mijn allergrootste motorliefde is steeds de allereerste Honda Goldwing geweest.
Hier ziet U een GL1000 uit 1976. Met deze motor rij ik wekelijks en heb er reeds een paar motorvakanties mee opzitten.
Het is een watergekoelde en boterzacht lopende viercilinder boxermotor waarop ik elektronische ontsteking heb gemonteerd.
Een zalige motor om mee te toeren!

Image
bassboss

Post by bassboss »

En nog een paar foto's voor de mannen met herinneringen aan hun jeugdjaren...

Image

Image

Image

Voor de rest zullen we het hier op het forum maar bij onze Matra's houden, zeker... :oops:
Frank

Achterruit Baghie 1

Post by Frank »

Ludo,

Garage Verhulst in Beveren-Waas heeft in zijn achtertuin nog een aantal Bagheera 1 staan. Of hij bereid is er hier ??ntje van te verkopen en aan welke prijs dat weet ik niet. Je kan er altijd eens informeren als je die anders niet vindt.

Greets,

Frank.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Prachtige motoren. :P Zo te zien ben je een perfectionist. :P Ze kunnen zo als nieuw uit een toonzaal komen.Die blauwe Honda 1000 Goldwing vind ik de mooiste.Dit is een prachtig blauw en ook ??n van mijn lievelings kleuren.Zelf heb ik nooit ??n zware motor gehad wel een Suzuki 380 GT.Maar als je een vrouw en kinderen hebt is een Auto oldtimer wel handiger en veiliger.Die restauraties heb je geweldig gedaan dat zullen je er niet veel na doen.Proficiat!!!!!!!!!!!!
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bijna het Matra gebeuren vergeten.Je ziet die motoren doen me afdwalen.Ik ben vandaag naar de autoshop geweest om de drukgroep te bestellen maar deze is in jaarlijks verlof tot 27 mei.Ik ben toen gestopt in een andere plaatselijke autoshop waar ik door kwam.Na 15 min zoekwerk en ??n telefoontje kreeg ik het volgende antwoord"Levertermijn 1 dag; prijs! Nu hou je vast 145 euro wel inclusief BTW zei de verkoper"Ik heb hem vriendelijk bedankt voor de moeite.Dus die 90 euro, dat is een h??l goede prijs.Nu zijn mijn twijfels om er ??n in stock te leggen verdwenen.Alain zou dit beter ook doen.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ik, een perfectionist ??? Hoe kom je daar nu bij?
Je begint me blijkbaar een beetje te kennen en ik geef het toe, eens het in mn hoofd zit, krijg je het er niet zo gauw meer uit.
Ik kan behoorlijk "pissed off" zijn als er iets niet in orde is... :oops:
Ik vrees dat ik pas terug echt genietbaar zal zijn als de Bagheera perfekt is afgewerkt. :lol:

140 euro voor een koppeling lijkt me wel wat veel...
Ik wacht dan maar effe tot die andere terug uit verlof is.
Trouwens, ik moet nog de bak + differentieel gaan ophalen en monteren dus, zo'n haast is er niet bij.
Nogmaals bedankt op voorhand, Godfried. :wink:
bassboss

Post by bassboss »

Mannen,

Ik bemerk dat de stofhoes langs de motorzijde van de linker cardanas van een metalen huls voorzien is en dus niet volledig uit rubber gemaakt is.

Image

Ik heb de afgeronde voorkant van de metalen huls moeten loszagen om alles te kunnen demonteren

Image

Onder de metalen huls van de stofhoes zit blijkbaar nog een tweede huls zoals je bovenaan op de foto kan zien. Deze huls is wel weg te nemen zodat de groef zichtbaar wordt waarmee de (originele???) rubber stofhoes op zijn plaats kan gehouden worden dmv de circlips (zie onderaan foto)

Image
bassboss

Post by bassboss »

Waar regenweer allemaal niet goed voor is. Dan maar het atelier in en voortdoen!

De motorsteunen ontroest te het blote staal en dadelijk een laagje zinkverf erop. Morgen afwerken met zwarte lak en ze kunnen terug dertig jaar mee.

Image

Daarna de ontsteking + kabels grondig gereinigd en op de motor gezet, enkel de carburatoren moeten nog gereinigd worden

Image

En dan is het de beurt aan de remmen. Op de foto zie je de voorremmen met een wel zeer onregelmatige slijtage van de blokken in linker remklauw. Hier zal waarschijnlijk een zuiger vastzitten...

Image

Bij de achterremmen ziet alles er tot dusver vrij normaal uit

Image
bassboss

Post by bassboss »

De rechter remklauw vooraan is er erg aan toe.
De stofdichting is volledig verdwenen en op de andere zuiger aan flarden.
Bekijk ook de originele remblokken bovenaan de foto. Levensgevaarlijk... :o
Gelukkig staat er al een nieuwe set remblokjes klaar!!!

Image

Maar...de beide zuigers zitten MUURVAST !!!
Perslucht helpt niet en ik heb reeds geprobeerd om ze zeer voorzichtig los te draaien tussen de bankvijs maar ze geven GEEN MILLIMETER !
Ik vrees dat dit een setje nieuwe zuigers en dichtingen + stofkapjes zal worden.
Ben je al terug thuis, Alain..... :(

Alle tips om de beide zuigers er zonder al te veel kleerscheuren uit te krijgen zijn welkom!

Bart :evil:
benny

Post by benny »

Bart,
duw eerst de zuigers naar binnen en dan met perslucht weer naar buiten. Een paar keer herhalen en ze zullen moeten meegeven.

Groeten Benny.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik heb mijn cardanassen niet gedemonteerd en weet daarom ook niet hoe het in elkaar zit.Het ziet er complex uit.Dat je die bus hebt moeten afzagen begrijp ik niet goed!De motor ziet er prachtig uit.Dat je het grondig aanpakt weet ik ondertussen.Ik kan je alleen maar gelijk geven.Hiervan ga je de vruchten plukken de komende jaren.Je zult hierdoor niet regelmatig met kleine problemen zitten.Bij de achter remklauwen zijn de cilinders uit aluminium gemaakt en zijn er zelden problemen met vast zittende zuigers.De voorste remklauwen zaten bij mijn bagheera allemaal vast.Ik heb de manier die benny beschrijft ook toegepast. Maar ik zie dat je de klauwen al gescheiden hebt.Dit heb ik er na gedaan.Spuit de bovenkant van de zuigers in met kruipolie en laat een nachtje trekken.Dan verwijder de kruipolie en maakt alles mooi zuiver.De cilinder die een beetje uitsteekt maak je zuiver met een stalen draaiende borstel en de ruimte erom heen.Dit gaat z??rgoed zonder de zuiger te beschadigen.Opnieuw wat kruipolie eraan en dan de zuiger een beetje naar binnen kloppen.Zorg dat er constant luchtdruk op de zuiger staat hierdoor cre?er je een kussen en zal de zuiger zovlug als er beweging inkomt weer naar buiten geduwd worden.Als de zuiger verder buiten komt opnieuw zuiver maken.Zet dan de druk van de zuiger af.Niet dat hij plots eruit schiet en je kwetst.Zo ga je spelen met de zuiger erin eruit mm na mm.Dit moet lukken.Ik heb al mijn reserve remklauwen gedemonteerd.Wel had ik de remklauw niet gescheiden en plaatste een plat ijzer er tussen om ??n zuiger die altijd als eerste loskomt tegen te houden zodat ze alle twee los en zuiver zijn en dan de zuigers eruit gehaald.De binnenkant van de cilinder maak je ook met dit kleine draaiende staalborstel zuiver.Dit gaat uitstekend zonder beschadiging.
Succes. :wink:
Attachments
37.JPG
37.JPG (51.73 KiB) Viewed 6720 times
remklauw met roest.JPG
remklauw met roest.JPG (49.08 KiB) Viewed 6720 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt mannen, ik weet dat ik op jullie kan rekenen! Wordt vervolgd! 8)
bassboss

Post by bassboss »

Heb bij de beide remklauwen telkens ??n zuiger losgekregen door ze eventjes in te drukken en dan perslucht erop te zetten.
De andere zuigers zitten bijna tot op de bodem (met bankschroef en veel WD-40) maar er is tot dusver nog geen beweging in te krijgen met perslucht.
Overvloedig ingespoten met WD-40 en laten we dus een nachtje rusten.
Misschien lukt het morgen?

Image

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart, die WD40 gebruik ik ook.Het is een uitstekend product.Als je er nu geen beweging in krijgt!De remklauw warm maken Je moet de dichtingen toch vernieuwen.Alleen de kant die vast zit hevig en plots verwarmen dan wordt de diameter van de cilinder een klein beetje groter en schiet de zuiger eruit.Of je moet met oliedruk kunnen werken!
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ziezo! "Les Ateliers Bassboss" draaien weer op volle toeren!
De remzuigers zijn los!
Gelukkig kon ik de vastzittende zuigers nog wat dieper in de klauw drukken. Dit deed ik dan millimeter per millimeter om zoveel mogelijk "herkansingen" te hebben er met perslucht beweging in te krijgen. Perslucht erop en opeens schoot de vastzittende zuiger naar voor na eerst een paar tienden van een millimeter te kruipen.
De andere zuiger kostte me meer moeite daar deze waarschijnlijk al jaren vastzat... Ik voelde dat er met perslucht niet veel te beginnen was en was aan het denken om er oliedruk op te zetten, echter, ik heb geen oliepomp....In het vervolg pomp ik de zuigers eruit met het rempedaal, dus terwijl de remmen nog op de auto zitten.
Ik heb mijn toevlucht dus tot de gasbrander gezocht en de boel goed heet gemaakt.
Daarna tussen de bankschroef en terug perslucht erop en een paar serieuze tikken met de hamer en jawel, na een kwartier alles en iedereen verwenst te hebben, schoot de zuiger los!
Nu de achterremmen nog. :evil:

Image

Image

De zuigers zijn opgekuist en zien er onberispelijk uit, dus geen krassen of corrosie!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Tijdens de restauratie van een bagheera zit er regelmatig iets tegen!Die ellendige roest zit overal.Maar de volhouder wint.Je hebt geluk dat de zuigers nog in goede staat zijn!Dat is niet vanzelfsprekend soms zijn er stukjes chroom uit.Dan heb je nieuwe nodig of anderen.Hoe is de staat van de cilinders?De eerste 7mm is altijd geroest.Tijdens de samenbouw cilindervet gebruiken.Wat was het merk weer?Ik geloof!FTE

Bart, Ik heb juist gebeld voor de drukgroep en ik heb slecht nieuws. :cry: Die van 190mm is niet meer in voorraad.Ik had er twee besteld.Toch begrijp ik het niet goed in die andere autoshop hadden ze de drukgroep wel maar veel te duur.Waarschijnlijk werken ze met andere leveranciers.Ik ga nog eens op een andere plaats informeren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Vreemd. Enkele weken geleden hadden ze er nog ??n...
Ik zal alvast ook eens navraag doen bij enkele autoshops.
Ik hou je ook op de hoogte!
Ik ga een nieuw topic openen waarin ik alle onderdelen die ik zoek ga opsommen.
Aan de hand van de reacties van de andere forumgebruikers komen er misschien oplossingen uit de bus voor alle Bagheera-rijders.
Dus, ik stel voor dat ieder zijn eigen 'wish-list' op het forum zet. :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart, Drukgroepen met koppelingsplaten van 180 mm hebben ze wel nog.Dus voor model 1 en 2 met de 1295cc motor. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Nog vreemder. De 1442cc is de meer recente Bagheera motor.
Je kan het 1294cc vliegwiel met 7 bouten wel op een 1442cc motor zetten maar dan heb je een kleinere en zwakkere koppeling...
Ik hoop aldus nog een 190mm koppeling te zullen vinden (with a little help from my friends...) :-?
bassboss

Post by bassboss »

Post Reply