Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik dacht dat deze ruiten onbreekbaar waren!! :o :o :x :evil:
Niet dus.
Wel bedankt voor de tip.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="oetker"]Je kunt voor de kleppen het beste de uitgewoonde van de ruit gebruiken.
Er is ook nog de factor roest op de scharnieren die een rol speelt.
Bij de rat ontdekte ik dat de scharnieren zwaar liepen.
Als dan bvb 1 scharnier wat zwaarder loopt dan dan kan je ongelijke krachtverdeling krijgen.
In ieder geval zeker een punt van aandacht.
En voor de rest....het blijft glas en dat is nu eenmaal breekbaar :wink

ik heb nieuwe op mijn murena zitten , maar met de "alligatorslats" erop
weegt het raam teveel en moet ik het zaakje losklikken én zelf omhoog helpen ............ wel mooi die zwarte louvres maar niet handig ... maar om mooi te zijn moet je lijden....

stef
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja die louvres zijn best leuk.
Very 70s, zou ik ook nog wel willen in the future maar ik mis een beetje de poly klep die wel op de 2.2 zit.
De ruiten in de rat beslaan nog al.
Daar heb ik op de 2.2 geen last van.
Van de zomer maar is waterdichtheid aanpakken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gisteren maakte ik de veiligheidsgordel vast en hield hem in mijn handen.
Finaal doorgeroest dus.
Het was een bekend probleem want Laurens en Stef hadden dit ook al meegemaakt.
Was er nog niet aan toegekomen om te bekijken, maar dit laat maar weer eens zien dat controle van de staalkabels dus echt wel nodig is.
Image
Image
Image

Heb nog wat gordels uit slopers.
Die hebben niet de staalkabels maar een soft riempje.
Persoonlijk vind ik dat prettiger zitten.
Die staalkabels die de hele tijd in me kier zitten te poeren is het nou eenmaal ook niet.

Gelijk maar de een zelfbouw pook gemonteerd met bijpassend hout.
De bal is een plastic bal van een paar Eurie's.
Kijken hoe sterk die is.
Image
Image
Image
De reservepook kan weer terug naar Richard.
Ik was er even goed mee geholpen.

Ook in deze Murena zit een te grote radio.
Het huidige DIN formaat drukt de boel echt wel kapot en wipt elke keer het verwarmingsrooster er uit.
Image
Image

Hier ook maar een DIN1 formaat in gemonteerd.
Image
Image
Weer en stapje genomen.
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Tsja, de garantie van die gordelhouders zal inmiddels wel verlopen zijn... :lol:

Ik had trouwens verwacht dat er meer ruimte voor een radio zou zijn in het dash van een murena, maar zo te zien is het dus al net zo krap als in een Rancho.
Ik heb hier nog een hele mooie tijdsoriginele Philips radio-cassettespeler liggen, maar die krijg ik helaas ook al met geen enkele mogelijkheid gemonteerd zonder afbreuk te doen aan het dashboard... :cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb hier ook nog wat van die dingen, maar die dingen hebben weinig mogelijkheden en vermogen.
Nou hoeft het voor mij ook niet 500 Watt te zijn, maar een beetje regelbaar geluid is wel prettig.
Deze radios zijn 30-40 Euri's en hebben Traffic assist en MP3 op een SD kaartje en dat is wel prettig.

Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het gaat me ook helemaal niet om het vermogen of die moderne snufjes, daar gebruik ik de Rancho ook niet naar.

Ik mag alleen graag naar een beetje goede muziek luisteren, en mijn muzieksmaak (classick rock en geheime zendermuziek) hoor je tegenwoordig niet meer op de gangbare radiostations... :cry:
Vandaar dat ik er graag een cassettespeler in zou willen hebben, dan blijft alles tijdsorigineel en via een cassette-adaptor en draagbare cd-speler kun je dan toch luisteren wat je wilt.
Ik heb dit ook zo in mijn Horizon, en dat bevalt me goed... maar in de Rancho zou ik daarvoor een tunnelconsole in moeten bouwen, maar dat doet mij weer te veel afbreuk aan het originele...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Muddy Bandit wrote:Vandaar dat ik er graag een cassettespeler in zou willen hebben, dan blijft alles tijdsorigineel en via een cassette-adaptor en draagbare cd-speler kun je dan toch luisteren wat je wilt.
Ik heb dit ook zo in mijn Horizon, en dat bevalt me goed... maar in de Rancho zou ik daarvoor een tunnelconsole in moeten bouwen, maar dat doet mij weer te veel afbreuk aan het originele...
Altijd leuk als dan kleine kinderen even in de Murena willen zitten. Die pakken de cassettebandjes en dan zie je ze denken: huh, wat is dit nou weer? Want die hebben ze van hun leven nog nooit gezien.
In mijn Murena zit niet helemaal een tijdsoriginele radio, deze is van 1995 en dat weet ik zeker omdat ik hem zelf toen heb gekocht, voor mijn auto destijds :) Het fijne is dat er behalve RDS ook een AUX-aansluiting op zit met een snoer met 3,5mm stekkertje eraan, dat in een externe speler geprikt kan worden.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Brinkie, in een murena moet je ook zo een oude radio met een cassette in hebben hé dat hoort ook zo.Ik heb me zo een cassette gekocht waar je een mp3 op kunt aansluiten en dat speelt ook goed.






grt harry de matra.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="oetker"]Gisteren maakte ik de veiligheidsgordel vast en hield hem in mijn handen.
Finaal doorgeroest dus.
Het was een bekend probleem want Laurens en Stef hadden dit ook al meegemaakt.
Was er nog niet aan toegekomen om te bekijken, maar dit laat maar weer eens zien dat controle van de staalkabels dus echt wel nodig is.
Image
Image
Image

Heb nog wat gordels uit slopers.
Die hebben niet de staalkabels maar een soft riempje.
Persoonlijk vind ik dat prettiger zitten.
Die staalkabels die de hele tijd in me kier zitten te poeren is het nou eenmaal ook niet.

Gelijk maar de een zelfbouw pook gemonteerd met bijpassend hout.
De bal is een plastic bal van een paar Eurie's.
Kijken hoe sterk die is.
Image
Image
Image
De reservepook kan weer terug naar Richard.
Ik was er even goed mee geholpen.

Ook in deze Murena zit een te grote radio.
Het huidige DIN formaat drukt de boel echt wel kapot en wipt elke keer het verwarmingsrooster er uit.
Image
Image



hey herman ,
ik denk dat het vooral door het steeds opnieuw "ronddraaien" én naarzichtoe draaien van veiligheidsriemklem dat men de kabel eerde "overdraait" dan roest ... ; in elk geval dank voor de free spare , hij zitter al een hele tijd veilig in , net vandaag 2 metalen platen geslepen en geplaatst om motorblok vd murena 8 mm te verhogen om de schakelstang die steeds tegen de carterpan en achterste torsiestang klopte méér speling te geven .... STEF
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Zo, net even kennisgemaakt met Hermans Murena's, en Herman zelf uiteraard. Het was jammer dat ik op tijd terug moest zijn, maar het is niet zo ver rijden dus ik kom nog wel eens langs.

Ik vind, afgezien van de synchromesh van de bak, de Tielsche Rat niet eens zo slecht rijden. :) Beetje hard geveerd ten opzichte van mijn 2.2, maar die is eigenlijk veel te soepel voor een sportwagen. Een 1.6 rijdt sowieso anders dan een 2.2, veel lichter, maar op de snelweg is een 2.2 toch wel fijner.

Nu weet ik ook wat er op korte termijn aan mijn auto moet gebeuren: nieuwe radiateur erin voordat deze het op een vervelende plek begeeft, nieuwe pennen in de bestuurdersportier en de raampjes mogen wel wat soepeler gaan. (er moet altijd wel wat aan een Murena gebeuren maar dit heeft een hogere prioriteit)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik dacht al, wie is dat toch in mijn spiegel :wink:
Image

Jammer dat je vroeg weg moest, maar er komt nog wel een keer.
De 1.6 is inderdaad wat harder geworden sinds de 2.2 veren.
Ik vind dat wel prettig rijden.
Nu heb ik ook eens andere 2.2 kunnen besturen om het verschil te merken en die loopt zeker anders dan die van mij.
Maar ja die is ook heel anders van opbouw met de verlaging en zo.
Die van Robert loopt zeker goed en heeft ook een betere carburatie.
Die heb ik bij die van mij nooit perfect kunnen krijgen.
Ik heb inmiddels een andere carb met revisieset hievoor klaar liggen.
Ik hoop vd zomer nog wat stappen met de 1.6 te kunnen nemen.
De wagen rijd al goed, maar een andere bak is dringend nodig.

Leuk dat je er was, en we doen het nog een keer over.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Yoran
Posts: 267
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Brinkie, ga dan meteen voor het volledige rvs uitgevoerde systeem. Daar heb ik geen spijt van gehad, auto loopt koeler, bijna nooit meer een ventilator die aanslaat.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Yoran wrote:Brinkie, ga dan meteen voor het volledige rvs uitgevoerde systeem. Daar heb ik geen spijt van gehad, auto loopt koeler, bijna nooit meer een ventilator die aanslaat.
RVS? zal wel een prijskaartje aanhangen.
en waar te vinden?

Ik ga op de rat de thermostaat iets terug brengen .
Van 88C naar 82C
Dat zou ook al moet helpen de vin wat minder vaak aan te laten slaan.
In de winter valt het wel mee maar afgelopen zomer vond ik de temperatuur ook wat hoog.
Ik kan kiezen inmiddels,
Attachments
P1050831 (Custom).JPG
P1050831 (Custom).JPG (121.54 KiB) Viewed 8908 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bij mijn bagheera heb ik ook een thermostaat geplaatst die enkele graden vroeger opent, ben er zeer tevreden mee en de motor ook denk ik!! :lol:
Dacht bij mijn murena ook!! :oops:
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

oetker wrote:
Yoran wrote:Brinkie, ga dan meteen voor het volledige rvs uitgevoerde systeem. Daar heb ik geen spijt van gehad, auto loopt koeler, bijna nooit meer een ventilator die aanslaat.
RVS? zal wel een prijskaartje aanhangen.
en waar te vinden?
RVS heeft slechte warmte geleiding eigenschappen. De warmte van het koelwater wordt slecht afgestaan aan het rvs. Een radiateur van rvs (bestaat dat?) zal slechte koeling geven.
En de orginele stalen buizen onder de auto dragen ook bij aan de koeling. RVS buizen doen dit minder.

Dat de auto koeler loopt heeft denk ik eerder te maken met verstopte kanalen van de oude radiateur.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="oetker"]Harry opgelet.
De druk van Golf gasveren zijn veel te hoog voor het achterraam.
Zover ik kon vinden zijn die tussen de 360-500 N
Op de ferrarieklep maakt het niet uit, maar een raam zal uiteindelijk zo eindigen bij die druk.
[img]https://lh4.googleusercontent.com/-lDwR ... MurRaam.jp

maar deze zwaardere gasveren zouden wel een oplossing zijn voor mijn "alligatorslats" schubben op mijn murena achterraam , want ik moet nu het zaakje zélf omhoogtrekken wegens té slappe originele nieuwe veren... tot ik ze er natuurlijk op een dag weer afdoe...
stef
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Veren van een Fiat Tip hebben denk ik de goede druk.
Die hebben niet de electronische overbrenging maar zijn 270N (350 N werkelijk bij nieuw).
Dat is minder druk als de Golf veren maar aanzienlijk meer als de originele..
Ik heb nog een nieuwe set liggen die ik voor testdoeleinden heb gebruikt.
Als je op de meeting bent kunnen we dat proberen.

Groet Herman
Last edited by oetker on Tue Mar 12, 2013 10:06 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Yoran wrote:Brinkie, ga dan meteen voor het volledige rvs uitgevoerde systeem. Daar heb ik geen spijt van gehad, auto loopt koeler, bijna nooit meer een ventilator die aanslaat.
Eerst maar eens wat geld bij elkaar sparen, want als je de koelbuizen vervangt moet de voorkant eraf, en als ik daar toch mee bezig ben kan ik dat ook eens recht gaan trekken, en als ik toch al bezig ben ook maar de hoofdremcylinder, en dan meteen de remleidingen, en de elektrische raampjes mogen ook wel wat soepeler, en... en... en... enzovoort. :)

Ik heb trouwens nog foto's uit oktober 2001 van jouw auto. Niet van gigantische kwaliteit, de resolutie van de digitale camera's in die tijd moest je nog uitdrukken in kilopixels ;)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk dat je me verkeerd begreep Robert.
De voorkant hoeft er niet af maar de binnenbak voorin om de pijpen er uit te krijgen.
De radiator kun je met wat moeite er wel tussen frobelen als er niets afbreekt.
Als je dan eenmaal bezig bent zullen er nog wel wat lijken uit de kast vallen.
Ik kan zo onderhand wel een begraafplaats beginnen :D

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Ik denk dat je me verkeerd begreep Robert.
De voorkant hoeft er niet af maar de binnenbak voorin om de pijpen er uit te krijgen.
De radiator kun je met wat moeite er wel tussen frobelen als er niets afbreekt.
Als je dan eenmaal bezig bent zullen er nog wel wat lijken uit de kast vallen.
Ik kan zo onderhand wel een begraafplaats beginnen :D
Nou ik heb net een mailtje gekregen dat mijn bod van 75 euro op de Visa radiateur (Citroën onderdeelnummer 95606692, Valeo 883715) akkoord is. Die komt mijn kant op. Niet spotgoedkoop, maar altijd nog goedkoper dan 240 euro voor een originele nieuwe bij Carjoy.

Kun jij me helpen met die modificatie om de ventilator erop te kunnen krijgen? Het heeft geen grote haast, je hebt zelf gezien hoe de staat momenteel is, maar een nieuwe erin geeft toch wat minder zorgen...
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Jazeker wel.
Als de radiateur binnen is maak dan even een foto van de boven en onderkant.
Niet alle radiaters hebben metalen strips onder en boven dus de aanpak verschilt.
De metalen strips kan ik beugels op lassen en in andere gevallen heb ik misschien de originele bevestiging van de oude nodig.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Jazeker wel.
Als de radiateur binnen is maak dan even een foto van de boven en onderkant.
Niet alle radiaters hebben metalen strips onder en boven dus de aanpak verschilt.
De metalen strips kan ik beugels op lassen en in andere gevallen heb ik misschien de originele bevestiging van de oude nodig.
Ik laat het wel weten als 'ie binnen is. Laat intussen maar doorschemeren wat je favoriete alcoholische versnapering is ;)

Bij de weg, Simon heeft nieuwe productie radiateurs voor de Murena 1.6/2.2, maar die zijn nog duurder... €284,41 ! :o http://www.simon-auto-shop.com/shop/cgi ... detail.htm
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

[

Bij de weg, Simon heeft nieuwe productie radiateurs voor de Murena 1.6/2.2, maar die zijn nog duurder... €284,41 ! :o http://www.simon-auto-shop.com/shop/cgi ... detail.htm[/quote]

Gelukkig heeft Herman een alternatief gevonden, meer dan €200 is veel geld voor een radiator. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb toen 450€ betaalt voor die radiateur wat in de gele matra zit dat is pas veel geld hé.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad Harry, dat ruikt naar de misdaad.
Nou zijn die oude radiateurs wel goedkoop te vinden maar de werkelijke prijs is normaal gesproken ook wel wat hoger.
Omdat de meeste bedrijven ermee blijven zitten doen ze ze weg voor wat de gek er voor geeft.
Dat is soms gunstig voor ons, maar ook de Visa radateur begint zeldzamer te worden voor de leuke prijsjes.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb er nu 4 liggen voor de murena die krijg ik nooit meer versleten. En nu zeker niet ik heb maar ene murena meer en daar zit pas een nieuwe in.Ik ga wel eens zoeken voor mijn bagheera daar wil ik ook graag ene in voorraad hebben.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

4 nieuwe ?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Nee herman,ik heb twee nieuwe liggen van Visa en ene van bij Cor en ene van de wite murena wat ik gesloopt heb. En in de gele heb ik een jaar geleden ook een nieuwe in gezet dat is die van 450€.





grt harry de matra.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Als de radiateur binnen is maak dan even een foto van de boven en onderkant.
Niet alle radiaters hebben metalen strips onder en boven dus de aanpak verschilt.
De metalen strips kan ik beugels op lassen en in andere gevallen heb ik misschien de originele bevestiging van de oude nodig.
Hij is binnen, maar ik heb vergeten een foto van de bovenkant te maken. Of heb ik 'm nu andersom? :roll:
Image
Image
Image

Aan de bovenkant en aan de onderkant zit een metalen strip.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
Post Reply