bagheera matrafan
-
De transformatie zal moeilijker zijn dan gedacht want het vliegwiel moet verwisseld worden. Ik weet niet of de gaten gelijk verdeeld zijn tussen de twee verschillende vliegwielen. Het vliegwiel van een 1442 is 240mm en van een 1600 is dat 250mm. Om de startmotor te kunnen gebruiken moet het vliegwiel van 250 mm gebruikt worden anders kan het tandwiel van de startmotor niet ingrijpen in het vliegwiel.
- matrafan
Inderdaad Harry het gaat wel degelijk over de rode bagheera.hendrik wrote:Jos, heb jij het nu over die rode bagheera van jou ?
grt harry de matra.
Die andere is ook sneller maar ik dacht in eerste instantie dat dit was omdat die nog niet afgebouwd was.
Maar nu ik met die van Rudy gereden heb had ik toch zo m'n twijfels maar dit had ik eigenlijk niet verwacht (1294 cc).
Als ik zo de reacties lees zal ik toch het project van de 1600 motor eens nader moeten bekijken.
Zal waarschijnlijk toch winterwerk worden.
- GODFRIED
Harry,
Ik kom dat eens bij je bekijken. Heb je een murena vliegwiel uitgebouwd liggen?
We kunnen ze dan vergelijken. Ook de starter moet gecontroleerd worden.
Of ik het daadwerkelijk ga doorzetten, daar ben ik nog uit. Eerst eens zien wat de mogelijkheden zijn en hoe moeilijk het wordt.
Ik kom dat eens bij je bekijken. Heb je een murena vliegwiel uitgebouwd liggen?
We kunnen ze dan vergelijken. Ook de starter moet gecontroleerd worden.
Of ik het daadwerkelijk ga doorzetten, daar ben ik nog uit. Eerst eens zien wat de mogelijkheden zijn en hoe moeilijk het wordt.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
-
En toch is het zo. Mijn motor draaide als een klokje maar de compressie was iets hoger dan 6 kg/cm² op alle cilinders. Daarna een 1442-cilinderkop gemonteerd en de compressie was weer zoals het hoorde en de motor had weer zijn vermogen. Een 1442 mag je niet vergelijken met een 1592 omdat de laatste een hoger koppel heeft en dus gemakkelijker herneemt vanaf lage toeren.
- matrafan
Heb hier 3 cilinderkoppen liggen van 3 verschillende motoren.benny wrote:Een 1442 met een cilinderkop van een 1300 geeft een lagere compressie en dus minder vermogen. Zelf meegemaakt.
Heb deze alle drie nagezien en moet zeggen dat ik geen enkel verschil zie.
Enkel bij de kop van de 1600 motor zitten andere klepgeleiders.
Hierop zitten kleinere klepsteel-afdichtingen.
Compressie-druk van m'n bagheera bedraagt nu op alle 4 cilinders 9,6 kg/cm².
Denk dat dit een zeer goede waarde is???
- GODFRIED
-
9.6 kg/cm² is een goede waarde.
De 1600-cilinderkop is in principe gelijk maar ik denk dat de cilinderdiameter is groter is maar zeker is dat de kleppen zijn groter. Ik weet niet welk resultaat een cilinderkop van een 1.6 op een 1.4 zou geven. Hij zou natuurlijk beter kunnen ademen maar het zou kunnen dat de kleppen tegen de cilinderwand slaan.
De 1600-cilinderkop is in principe gelijk maar ik denk dat de cilinderdiameter is groter is maar zeker is dat de kleppen zijn groter. Ik weet niet welk resultaat een cilinderkop van een 1.6 op een 1.4 zou geven. Hij zou natuurlijk beter kunnen ademen maar het zou kunnen dat de kleppen tegen de cilinderwand slaan.
- hendrik
- Kanchi
- matrafan
Heb de kop ook nagemeten en de kleppen zijn identiek.benny wrote:9.6 kg/cm² is een goede waarde.
De kop die ik van de 1600 motor afgehaald heb heeft een bouwjaar van 1984 (kan dus geen bagheera-kop zijn).
Enkel de diameter van de gaten in de koppakking verschillen.
Gaten van koeling en oliekanalen zijn identiek.
-
Het enige verschil tussen de 1294cc en de 1442cc is de krukas.
De slaglengte van een 1294cc is 70mm deze van de 1442cc bedraagt 78mm.
De diameter van de zuigers is dezelfde voor beide motoren.
De 1442cc heeft dus een 8mm hoger blok en andere krukas.
Ik bemerk dat er soms verwarring ontstaat tussen de begrippen compressie en compressieverhouding.
Compressie is simpelweg het samendrukken van een gasmengsel.
Compressieverhouding is het verschil tussen het volume van de zuiger in onderste dode punt en het volume van de zuiger in het bovenste dode punt (ofwel het verbrandingskamer-volume).
De compressie-waarden leren ons of er nergens verliezen optreden tijdens het samendrukken van het mengsel.
Op mijn 1442cc bedragen de compressiewaarden 10,5kg/cm² en dit op de vier cilinders.
Compressiewaarden beneden de 8kg/cm² wijzen op verliezen langs segmenten en/of kleppen hetgeen resulteert in vermogenverlies.
De compressieverhouding bij de 1294cc bedraagt 9,8 en bij de 1442cc is dit 9,5
De 1442cc heeft iets lagere compressieverhouding, waarschijnlijk door het gebruik van een andere (dikkere) koppakking of een iets minder afgevlakte cilinderkop.
Hierdoor wordt de verbrandingsruimte iets groter en wordt het mengsel minder samengeperst ---> lagere compressieverhouding
De 1442cc heeft een iets lagere compressieverhouding maar door zijn iets grotere cilinderinhoud heeft hij wat meer vermogen en koppel.
Waarom men hier voor een lagere compressieverhouding heeft gekozen, is me een raadsel.
Men zou nog meer vermogen hebben met een waarde van 9,8.
Bart
De slaglengte van een 1294cc is 70mm deze van de 1442cc bedraagt 78mm.
De diameter van de zuigers is dezelfde voor beide motoren.
De 1442cc heeft dus een 8mm hoger blok en andere krukas.
Ik bemerk dat er soms verwarring ontstaat tussen de begrippen compressie en compressieverhouding.
Compressie is simpelweg het samendrukken van een gasmengsel.
Compressieverhouding is het verschil tussen het volume van de zuiger in onderste dode punt en het volume van de zuiger in het bovenste dode punt (ofwel het verbrandingskamer-volume).
De compressie-waarden leren ons of er nergens verliezen optreden tijdens het samendrukken van het mengsel.
Op mijn 1442cc bedragen de compressiewaarden 10,5kg/cm² en dit op de vier cilinders.
Compressiewaarden beneden de 8kg/cm² wijzen op verliezen langs segmenten en/of kleppen hetgeen resulteert in vermogenverlies.
De compressieverhouding bij de 1294cc bedraagt 9,8 en bij de 1442cc is dit 9,5
De 1442cc heeft iets lagere compressieverhouding, waarschijnlijk door het gebruik van een andere (dikkere) koppakking of een iets minder afgevlakte cilinderkop.
Hierdoor wordt de verbrandingsruimte iets groter en wordt het mengsel minder samengeperst ---> lagere compressieverhouding
De 1442cc heeft een iets lagere compressieverhouding maar door zijn iets grotere cilinderinhoud heeft hij wat meer vermogen en koppel.
Waarom men hier voor een lagere compressieverhouding heeft gekozen, is me een raadsel.
Men zou nog meer vermogen hebben met een waarde van 9,8.
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
In theorie maakt het niet veel uit of je de COMPRESSIE meet bij warme of bij koude motor.
In de praktijk zouden er bij een warme motor lichte verschillen kunnen zijn doordat zuigers, segmenten en kleppen uitzetten door de warmte.
Maar dit is te verwaarlozen, denk ik.
Belangrijk is wel dat de klepspeling goed is afgesteld.
Kleppen zetten uit bij warme motor en bij een te krappe klepspeling zouden de kleppen kunnen blijven openstaan.
Compressie meten doe je best met ALLE bougies eruit en cilinder per cilinder meten.
Zorg voor een goed opgeladen accu.
Indien er verliezen optreden, kan dit via de segmenten en/of de kleppen zijn.
Giet een lepel olie in de cilinder en als de druk plots stijgt, wees er dan maar zeker van dat de segmenten aan vervanging toe zijn.
Succes,
Bart
In de praktijk zouden er bij een warme motor lichte verschillen kunnen zijn doordat zuigers, segmenten en kleppen uitzetten door de warmte.
Maar dit is te verwaarlozen, denk ik.
Belangrijk is wel dat de klepspeling goed is afgesteld.
Kleppen zetten uit bij warme motor en bij een te krappe klepspeling zouden de kleppen kunnen blijven openstaan.
Compressie meten doe je best met ALLE bougies eruit en cilinder per cilinder meten.
Zorg voor een goed opgeladen accu.
Indien er verliezen optreden, kan dit via de segmenten en/of de kleppen zijn.
Giet een lepel olie in de cilinder en als de druk plots stijgt, wees er dan maar zeker van dat de segmenten aan vervanging toe zijn.
Succes,
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
- matrafan
Heb de kop van de 1.6 motor nagemeten en de kleppen zijn idenitiek aan deze van een 1294 en 1442 motor.benny wrote:Mocht er geen verschil zijn tussen de 1.4- en de 1.6-cilinderkop zou ik zeggen: Plaatsen die 1.6-kop op een 1.4. De kleppen zijn groter, dus hij zal een betere luchtaanvoer en afvoer hebben.
Zoals ik al aanhaalde is de kop van bouwjaar 1984 is dus waarschijnlijk nog de originele.
Weekendje Duitsland gedaan met de dubbele carburator.
Zoals ik verwachte een beetje moeite (te weinig trekkracht) met het oprijden van een berg.
Verder alles oké buiten een zichtbaar minder verbruik.