bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Jurgen,

Ik heb wel interesse. Wat is je woonplaats eigenlijk?
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb ook al met die van Ruddy gereden, voelde ook iets meer vermogen dan met mijn bagheera. Ik ben wel zeker, bij mij zit er een 1442 motor in.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Remco007 wrote:Jurgen,

Ik heb wel interesse. Wat is je woonplaats eigenlijk?
Ik woon in Oosterzele (enkele km van Gent, stuur me maar een pm, dan komen we wel iets overeen)
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De transformatie zal moeilijker zijn dan gedacht want het vliegwiel moet verwisseld worden. Ik weet niet of de gaten gelijk verdeeld zijn tussen de twee verschillende vliegwielen. Het vliegwiel van een 1442 is 240mm en van een 1600 is dat 250mm. Om de startmotor te kunnen gebruiken moet het vliegwiel van 250 mm gebruikt worden anders kan het tandwiel van de startmotor niet ingrijpen in het vliegwiel.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat moet dan eens goed bekeken worden, waarschijnlijk past dan de bagheerakoppeling niet op het vliegwiel van de murena.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De Bagheerakoppeling is 180 of 190mm. Die van een 1600 is 200m.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Benny, het vliegwiel moet je omzetten. Ik heb het eens geprobeerd en het past.





grt harry de matra.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zal het vliegwiel niet te zwaar zijn omdat een 1.4 minder koppel heeft en dus nog trager zal accelereren?
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat weet ik niet benny, dat moet godfried zich maar eens uit zoeken.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:Jos, heb jij het nu over die rode bagheera van jou ?
grt harry de matra.
Inderdaad Harry het gaat wel degelijk over de rode bagheera.

Die andere is ook sneller maar ik dacht in eerste instantie dat dit was omdat die nog niet afgebouwd was.

Maar nu ik met die van Rudy gereden heb had ik toch zo m'n twijfels maar dit had ik eigenlijk niet verwacht (1294 cc).

Als ik zo de reacties lees zal ik toch het project van de 1600 motor eens nader moeten bekijken.

Zal waarschijnlijk toch winterwerk worden.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat gaat jos,ik heb een bagheera motor liggen en ook een murena motor liggen en ik heb dat eens vergeleken en dat moet gaan een 1.6 in de bagheera leggen.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry,
Ik kom dat eens bij je bekijken. Heb je een murena vliegwiel uitgebouwd liggen?
We kunnen ze dan vergelijken. Ook de starter moet gecontroleerd worden.

Of ik het daadwerkelijk ga doorzetten, daar ben ik nog uit. Eerst eens zien wat de mogelijkheden zijn en hoe moeilijk het wordt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja ja godfried, ik heb hier alles liggen.






grt harry de matra.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een 1442 met een cilinderkop van een 1300 geeft een lagere compressie en dus minder vermogen. Zelf meegemaakt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:Een 1442 met een cilinderkop van een 1300 geeft een lagere compressie en dus minder vermogen. Zelf meegemaakt.
Benny, daar heb ik mijn twijfels over!! De bagheeramotor van Rudy heeft een cilinderkop van een 1294 en een 1442 blok.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

En toch is het zo. Mijn motor draaide als een klokje maar de compressie was iets hoger dan 6 kg/cm² op alle cilinders. Daarna een 1442-cilinderkop gemonteerd en de compressie was weer zoals het hoorde en de motor had weer zijn vermogen. Een 1442 mag je niet vergelijken met een 1592 omdat de laatste een hoger koppel heeft en dus gemakkelijker herneemt vanaf lage toeren.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

benny wrote:Een 1442 met een cilinderkop van een 1300 geeft een lagere compressie en dus minder vermogen. Zelf meegemaakt.
Heb hier 3 cilinderkoppen liggen van 3 verschillende motoren.

Heb deze alle drie nagezien en moet zeggen dat ik geen enkel verschil zie.

Enkel bij de kop van de 1600 motor zitten andere klepgeleiders.

Hierop zitten kleinere klepsteel-afdichtingen.

Compressie-druk van m'n bagheera bedraagt nu op alle 4 cilinders 9,6 kg/cm².

Denk dat dit een zeer goede waarde is???
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij zit daar ook geen of zeer weinig verschil in.
Die kleinere klepsteeldichtingen werden ook al gebruikt op de bagheera.
Volgens mij heeft die 1.6 motor dezelfde cilinderkop als de bagheera, vermoed ik!!! Ik zou niet weten waarom ze deze hebben moeten veranderen.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

9.6 kg/cm² is een goede waarde.
De 1600-cilinderkop is in principe gelijk maar ik denk dat de cilinderdiameter is groter is maar zeker is dat de kleppen zijn groter. Ik weet niet welk resultaat een cilinderkop van een 1.6 op een 1.4 zou geven. Hij zou natuurlijk beter kunnen ademen maar het zou kunnen dat de kleppen tegen de cilinderwand slaan.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb die oude cilinderkop hier nog liggen van rudy zijn bagheera en ik heb ook nog eene liggen van een murena 1.6 en die zien er precies het zelfde uit ook de maten zijn dezelfden.
Volgens mij zijn alle kopen het zelfden.





grt harry de matra.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

is het moeilijk om een 1600 Murena motor te vinden ?
gr, Henny
Matra Murena 2.2 1981.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja ik denk dat het moeilijk word om een murena blok te vinden. Dan zal je toch een sloopmurena moeten kopen denk ik en die vind je ook niet gemakelijk voor een goede prijs.





grt harry de matra.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het is een kwestie van geduld. Soms is er niets te vinden en dan staan er plots meerdere te koop.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

benny wrote:9.6 kg/cm² is een goede waarde.
De 1600-cilinderkop is in principe gelijk maar ik denk dat de cilinderdiameter is groter is maar zeker is dat de kleppen zijn groter. Ik weet niet welk resultaat een cilinderkop van een 1.6 op een 1.4 zou geven. Hij zou natuurlijk beter kunnen ademen maar het zou kunnen dat de kleppen tegen de cilinderwand slaan.
Heb de kop ook nagemeten en de kleppen zijn identiek.

De kop die ik van de 1600 motor afgehaald heb heeft een bouwjaar van 1984 (kan dus geen bagheera-kop zijn).

Enkel de diameter van de gaten in de koppakking verschillen.

Gaten van koeling en oliekanalen zijn identiek.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Het enige verschil tussen de 1294cc en de 1442cc is de krukas.
De slaglengte van een 1294cc is 70mm deze van de 1442cc bedraagt 78mm.
De diameter van de zuigers is dezelfde voor beide motoren.
De 1442cc heeft dus een 8mm hoger blok en andere krukas.

Ik bemerk dat er soms verwarring ontstaat tussen de begrippen compressie en compressieverhouding.
Compressie is simpelweg het samendrukken van een gasmengsel.
Compressieverhouding is het verschil tussen het volume van de zuiger in onderste dode punt en het volume van de zuiger in het bovenste dode punt (ofwel het verbrandingskamer-volume).
De compressie-waarden leren ons of er nergens verliezen optreden tijdens het samendrukken van het mengsel.
Op mijn 1442cc bedragen de compressiewaarden 10,5kg/cm² en dit op de vier cilinders.
Compressiewaarden beneden de 8kg/cm² wijzen op verliezen langs segmenten en/of kleppen hetgeen resulteert in vermogenverlies.

De compressieverhouding bij de 1294cc bedraagt 9,8 en bij de 1442cc is dit 9,5
De 1442cc heeft iets lagere compressieverhouding, waarschijnlijk door het gebruik van een andere (dikkere) koppakking of een iets minder afgevlakte cilinderkop.
Hierdoor wordt de verbrandingsruimte iets groter en wordt het mengsel minder samengeperst ---> lagere compressieverhouding
De 1442cc heeft een iets lagere compressieverhouding maar door zijn iets grotere cilinderinhoud heeft hij wat meer vermogen en koppel.
Waarom men hier voor een lagere compressieverhouding heeft gekozen, is me een raadsel.
Men zou nog meer vermogen hebben met een waarde van 9,8.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat klop ook jos, ik heb dat hier ook eens allemaal nagemeten ze zijn hier ook identiek het zelfde.







grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hoe moet je nu de compressieverhouding meten, warm of koud??
Volgens mij zou deze bij warm of koud ongeveer dezelfde waarden moeten hebben!!
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

In theorie maakt het niet veel uit of je de COMPRESSIE meet bij warme of bij koude motor.
In de praktijk zouden er bij een warme motor lichte verschillen kunnen zijn doordat zuigers, segmenten en kleppen uitzetten door de warmte.
Maar dit is te verwaarlozen, denk ik.
Belangrijk is wel dat de klepspeling goed is afgesteld.
Kleppen zetten uit bij warme motor en bij een te krappe klepspeling zouden de kleppen kunnen blijven openstaan.
Compressie meten doe je best met ALLE bougies eruit en cilinder per cilinder meten.
Zorg voor een goed opgeladen accu.

Indien er verliezen optreden, kan dit via de segmenten en/of de kleppen zijn.
Giet een lepel olie in de cilinder en als de druk plots stijgt, wees er dan maar zeker van dat de segmenten aan vervanging toe zijn.

Succes,

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mocht er geen verschil zijn tussen de 1.4- en de 1.6-cilinderkop zou ik zeggen: Plaatsen die 1.6-kop op een 1.4. De kleppen zijn groter, dus hij zal een betere luchtaanvoer en afvoer hebben.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

benny wrote:Mocht er geen verschil zijn tussen de 1.4- en de 1.6-cilinderkop zou ik zeggen: Plaatsen die 1.6-kop op een 1.4. De kleppen zijn groter, dus hij zal een betere luchtaanvoer en afvoer hebben.
Heb de kop van de 1.6 motor nagemeten en de kleppen zijn idenitiek aan deze van een 1294 en 1442 motor.

Zoals ik al aanhaalde is de kop van bouwjaar 1984 is dus waarschijnlijk nog de originele.

Weekendje Duitsland gedaan met de dubbele carburator.

Zoals ik verwachte een beetje moeite (te weinig trekkracht) met het oprijden van een berg.

Verder alles oké buiten een zichtbaar minder verbruik.
Post Reply