bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Diameter 80.6mm is een 1600 motor met een slaglengte van 78.0 mm, als deze slaglengte klopt is het weldegelijk een 1600cc en anders een flink uitgeboord blok met pistons van een 1.6, maar kan je deze slaglengtes eens meten op de beide motoren dan ben je zeker.

Mvg,

Matra 530 Lx
Matra 530 A
Matra 530 LX
Matra 530 SX
Avantime 2.2 Dci x2
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Is die helicon dan toch niet een goede oplossing!! Je ziet ook niet wat je doet. Ik ben voorstander van dan de kop te verwijderen en te vervangen.
Als noodoplossing is die helicon bruikbaar maar echt betrouwbaar??

Inderdaad dit gaat om een 1.6 motor.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

matra530lx wrote:Diameter 80.6mm is een 1600 motor met een slaglengte van 78.0 mm, als deze slaglengte klopt is het weldegelijk een 1600cc en anders een flink uitgeboord blok met pistons van een 1.6, maar kan je deze slaglengtes eens meten op de beide motoren dan ben je zeker.

Mvg,

Matra 530 Lx
Ik meet bij m'n eigen motor een diameter van 76,7 mm met slaglengte 70 mm.

De andere motor heeft een diameter van 80 mm met slaglengte 80,1 mm.

Dus zou er maar een 1294 cm³ in m'n bagheera type II zitten???

Kan ik dit ergens nagaan via het motornummer (OA 00702365)?
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zou wel het lage vermogen verklaren Godfried.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Zou wel het lage vermogen verklaren Godfried.
Herman, dit gaat niet om mijn bagheera maar om deze van Jos.
Ik heb mijn bagheera nooit anders gekend en denk dat ze allemaal zo ongeveer zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ach ja, ik was schijnbaar niet met mijn hoofd bij. :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het ziet er inderdaad naar uit dat de ene motor een 1300 is en de andere een 1600. Indertijd was er iemand in een andere Matraclub die ook een 1.6 liggen had met een 4-bak. Misschien is de motor afkomstig uit een andere wagen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:Het ziet er inderdaad naar uit dat de ene motor een 1300 is en de andere een 1600. Indertijd was er iemand in een andere Matraclub die ook een 1.6 liggen had met een 4-bak. Misschien is de motor afkomstig uit een andere wagen.
Dus een murena 1.6 motor past op de bagheera versnellingsbak en kan zo in een bagheera geplaatst worden????
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, ik heb een versnellingsbak van een bagheera en ik ga eens kijken of die op die van een murena motor past, ik laat het je weten.







grt harry de matra.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het zou mij verbazen mocht die passen.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dan zou die ook in de Rancho passen.....
Is het nodig? 80Pk is toch al wat.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zopas gekeken en 5-bak past niet op de 1442, en mijn excuses voor de verkeerde informatie. Dat lid had een 1.6 gemonteerd met een 4-bak.
Op internet vind je terug dat de Talbot Horizon verkocht geweest is met een 1442-motor met daaraan gekoppeld een 5-bak. Hopelijk tellen ze dan daar de achteruit niet bij.
Maar een 1600 met 5-bak kan in een Bagheera.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, ik heb eens gekeken, een bak van een murena kan je op een bagheera motor zetten maar dan moet je wel de starter van de murena er ook op zetten want die van de bagheera past er dan niet meer op. Maar je heb nog een probleem , je aandrijfassen passen er niet op. Maar je kan wel een murenablok in je bagheera leggen want die blokken zijn dezelfde op de boorring na.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag eerste proefritje gedaan met de bagheera met één dubbele carburator.

Achteraf gezien weinig voordelen opgeleverd.

Motor is makkelijker af te stellen (stationair toerental/CO-gehalte) , verder alles idem (optrekken, vermogen).

Meerdere aanpassingen moeten doorvoeren:

Koelslangen wijzigen,
Choke- /gas-kabel verleggen,
Luchtfilter gehalveerd,
Vacuumslangen remmen/ lampen samen genomen.

Verbruik is nog af te wachten.

Denk er toch over om de 1600 motor na te zien en eventueel in te bouwen.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag matramannen, ALAIN van borgloon heeft in die gele murena een motor van een peugeot 309 in liggen dat is maar een 13cc en toch pas de 5 bak er op van de murena. Zo zie je maar er is altijd een op lossing.





grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

309 bestaat ook in 1600.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat weet ik maar het is een 1.3 wat er in zit. Ik heb ALAIN vandaag nog gebelt om het hem te vragen.







grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Past de versnellingsbak van de bagheera zonder aanpassingen op de murena 1.6 blok?

Starter en koppeling van bagheera op murenablok??
Wie weet het?
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

hendrik wrote:Ja dat weet ik maar het is een 1.3 wat er in zit. Ik heb ALAIN vandaag nog gebelt om het hem te vragen.
grt harry de matra.
1.1 en 1.3 waren simca blokken, 1.6 is Peugeotblok
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, ik heb het eens geprobeert de bak van de murena past op die van de bagheera motor.Ik heb drie verschillende bakken liggen van bagheera murena en talbot salara. Maar bij die van de salara is wel de as wat langer. Die as wat in de motor gaat bedoel ik is 5mm langer. De dikte van die as zijn wel het zelfde. Anders moet je zelf eens komen kijken dan zie je het zelf.Maar je zit wel met het probleem dat je aandrijfassen niet passen.





grt harry de matra.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Mag ik andersom redeneren. Pas een bak van een 309 op een blok van een Murena of is de bak van de Murena uniek?

Synchronisatie van 2 en 3 zijn versleten vandaar.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik denk het wel Remco.






grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Remco007 wrote:Mag ik andersom redeneren. Pas een bak van een 309 op een blok van een Murena of is de bak van de Murena uniek?

Synchronisatie van 2 en 3 zijn versleten vandaar.
Heb nog een solarabak liggen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Godfried, ik heb het eens geprobeert de bak van de murena past op die van de bagheera motor.Ik heb drie verschillende bakken liggen van bagheera murena en talbot salara. Maar bij die van de salara is wel de as wat langer. Die as wat in de motor gaat bedoel ik is 5mm langer. De dikte van die as zijn wel het zelfde. Anders moet je zelf eens komen kijken dan zie je het zelf.Maar je zit wel met het probleem dat je aandrijfassen niet passen.

grt harry de matra.
Harry, Ik zou dan de bagheera versnellingsbak willen behouden, alleen een 1.6 motor inbouwen. Of ik het daadwerkelijk ga doen is iets anders maar het is een mogelijk wat door mijn hoofd spookt.
De motor van mijn bagheera is ok, heeft het wel zin!!!!!!!! Normaal zouden ze ongeveer het zelfde vermogen moeten hebben.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:Vandaag eerste proefritje gedaan met de bagheera met één dubbele carburator.

Achteraf gezien weinig voordelen opgeleverd.

Motor is makkelijker af te stellen (stationair toerental/CO-gehalte) , verder alles idem (optrekken, vermogen).

Meerdere aanpassingen moeten doorvoeren:

Koelslangen wijzigen,
Choke- /gas-kabel verleggen,
Luchtfilter gehalveerd,
Vacuumslangen remmen/ lampen samen genomen.

Verbruik is nog af te wachten.

Denk er toch over om de 1600 motor na te zien en eventueel in te bouwen.
Jos, normaal geven twee dubbele carburators iet meer vemogen.
Maar een 1.6 murena motor in de bagheera dat zie ik ook wel zitten.
Heb je ooit met een 1.6 murena gereden?? Ik vond het een groot verschil. Voelt meer dan dan enkele pks aan. Vreemd!!!!!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, als je motor goed is van je bagheera dan zou ik het niet doen.Ik denk dat het veel werk is want je moet ook je aandrijfassen aanpassen.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry, ik zou de versnellingsbak van de bagheera willen behouden, dan zijn er geen aanpassingen nodig.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja zo kan je het wel doen.






grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

GODFRIED wrote:
matrafan wrote:.
Jos, normaal geven twee dubbele carburators iet meer vemogen.
Maar een 1.6 murena motor in de bagheera dat zie ik ook wel zitten.
Heb je ooit met een 1.6 murena gereden?? Ik vond het een groot verschil. Voelt meer dan dan enkele pks aan. Vreemd!!!!!!!
Heb afgelopen week met deze van Rudy gereden en vond dit al een verschil met m'n eigen bagheera (wist toen nog niet van de 1294 motor).

Heb vandaag proefrit gedaan met de dubbele carburator, is iets pittiger maar echt veel verschil maakt het niet.

Winterwerkje: 1600 motor in orde maken.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jos, heb jij het nu over die rode bagheera van jou ?






grt harry de matra.
Post Reply