bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoe heb je de wijzerplaat zo gekregen?

Gewoon de hele handel gedemonteerd.

Vervolgens ingescand, van kleuren verandert.

Dan printen en over het origineel plakken.

Laagje vernis erover en terug monteren.

Simpel maar neemt toch enkele avonden in beslag.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Afgelopen donderdag een dagje gaan kwijlen op de oltimerbeurs in Essen Duitsland.

Zeer veel volk met tevens heel stevige prijzen vooral voor de oldtimers zelf.

Matraclub Duitsland was ook aanwezig met volgende wagens:

Image

Image
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja het is altijd wel leuk op die tentoonstellingen.
Je ziet alleen weinig over Matra, dus het is mooi dat je dit tegenkwam.
valt me mee dat er nog Duitse Matra's over zijn.
Er is daar veel afgebroken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ben nog nooit naar deze beurs geweest, dat zal ik toch ook eens moeten doen.
Mooie stand van de Duitse Matraclub.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Gisteren terug gekomen met verdachte knallen in de uitlaat als ik het gaspedaal losliet.

Na nader onderzoek was één van de bougies volledig zwart gerookt.

Vervolgens de draad nagesneden (zat blijkbaar niet veel draad meer in).

Bougie blijft niet meer zitten.

Iemand een oplossing om dit op te lossen zonder boren???

Ik denk niet dat er geboord kan worden zonder de kop (minimaal de carburators en het spruitstuk) eraf te nemen.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Helicoil.
Gewoon te krijgen bij de automaterialenhandel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

oetker wrote:Helicoil.
Gewoon te krijgen bij de automaterialenhandel.
Dienen deze ook voorgeboord te worden Herman?

Lijkt me niet makkelijk om te boren zonder de kop te demonteren.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja.
De meeste garages hebben deze dingen gewoon liggen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Het kan zonder demontage van de cilinderkop, maar dan wel met speciaal gereedschap zie link en bekijk het fimpje
http://www.timesert.com/html/howtosp.html

Maar het veiligste is toch de kop er afnemen

Mvg,

Matra 530 Lx
Matra 530 A
Matra 530 LX
Matra 530 SX
Avantime 2.2 Dci x2
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Moest even zoeken naar een filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=pLVDb0xc ... re=related

Boren en tappen met dik vet er aan houd het meeste slijpsel weg.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Heb het ooit met vaste metalen bussen gedaan, overmaat van tap is dan nog iets groter maar vond het zelf beter dan de helicoil.
Kan alleen niet op de naam komen.
Vet zoals Herman zegt en niet WD40 zoals in het filmpje, kan uit mijn ervaring verzekeren dat er geen spanen achter blijven met het vet.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Jos,

Ik heb ooit het ooit al eens voorgehad en heb toen een Recoil veer erin gezet.

De procedure heb ik beschreven in volgende topic:

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=700

Als je op uw communiezieltje belooft van het Recoil setje terug te brengen mag je het van mij lenen....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Valt dat even tegen. Ik heb hier totaal geen ervaring mee.
Ik zou bij de bagheera de clinderkop verwijderen daar dit vrij eenvoudig gaat en deze misschien vervangen.

Maar als je dat zo ziet lijkt het eenvoudig te herstellen, waarschijnlijk tot je er zelf aan begint!!

Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb dat ook al eens gedaan bij mijn ford siera daar ging dat gemakkelijk bij maar bij een matra zal het toch wel moeilijk gaan denk ik.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Urbain wrote:Jos,

Ik heb ooit het ooit al eens voorgehad en heb toen een Recoil veer erin gezet.

De procedure heb ik beschreven in volgende topic:

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=700

Als je op uw communiezieltje belooft van het Recoil setje terug te brengen mag je het van mij lenen....
Bedankt voor het aanbod maar heb vanmiddag hetzelfde setje in huis gehaald (is in prijs gedaald 52€ incl.).

MAAR het was de eerste holte aan de versnellingsbakzijde, hier zit een verdikking van de koeling.

Heb de klus toch kunnen klaren zonder het spruitstuk noch carburators te demonteren.

Heb wel het monteer-hendeltje een beetje moeten verbouwen, kreeg dit nl. niet rondgedraaid.

Kilometertje of tien getest en tot nog toe alles in orde.

Zondag ultieme test: vanuit Maaseik richting Ardennen (150 km) nl. Euregiorit Maaseikeroldtimerclub.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Jos,

Ik verwacht weinig problemen, In mijn Murena zit het er nu al 4 jaar in, ik rij wel niet zoveel, ondertussen een 7000km zonder problemen.
Dat je het tegen die prijs hebt kunnen kopen is mooi meegenomen. Ik heb ondertussen ervaren dat de autoshop waar ik vroeger ging voor bepaalde onderdelen redelijk duur is, terwijl er andere echt goedkoop zijn. Al kopend leer je...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi dat het gelukt is Jos.
De bereikbaarheid is meestal het grootste probleem bij dit soort grapjes, maar jij bent handig genoeg :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

oetker wrote:Mooi dat het gelukt is Jos.
De bereikbaarheid is meestal het grootste probleem bij dit soort grapjes, maar jij bent handig genoeg :wink:
Soms moet je een beetje slangenmens zijn.

Alleen jammer dat dit enkele dagen duurt eer dat de rugpijn weer verdwenen is.

Maar het geronk van een goedlopende bagheera doet het geleden leed weer snel vergeten.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jos, je rugpijn gaat wel weer over als je met de matra aan het rijden bent.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik had niet gedacht dat het ging lukken zonder de kop af te bouwen.
Ik weet dat daar zeer weinig plaats is en dat niet alleen, je hebt er weinig zicht over. Proficiat.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

matrafan wrote:Gisteren terug gekomen met verdachte knallen in de uitlaat als ik het gaspedaal losliet.
Die van mij knalt ook in de (sportuitlaat), maar bougies zijn wel mooi bruin. Carbu staat wel nogal rijk , en voorontsteking iets te vroeg volgens het boekje. Het motorblok draait zeer mooi, ook stationair. Maar wat zou er mogelijk zijn om de knallen we gte krijgen. Ik vind het een Johnny gehalte een beetje te hoog als je bij het vertragen de auto hoort knallen.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Jurgen, zou toch eens proberen met de carburators iets minder rijk te zetten.

Denk dat ge een beetje overschot aan benzine in de cylinders hebt.

Als ge dan het pedaal lost wil dat nogal eens naverbranden wat het knallen veroorzaakt.

Wat ook een oorzaak kan zijn is te weinig tegendruk in de uitlaat.

Moet namelijk een bepaalde tegendruk hebben.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Min of meer zoals Jos al aangeeft.
Tegendruk het liefst zo min mogelijk, maar dan moet je de geluiden van de naverbranding voor lief nemen.
Bij de originele uitlaat zal het waarschijnlijk weg zijn, of gereduceerd tot een zacht plofje, wat aangeeft dat de wagen te rijk staat.

In mijn ogen is het geen Sjonnie geluid, maar past het wel bij de wagen.
Mijn mini's gaven altijd dat geluid op het moment dat ik een open uitlaat monteerde.
Very 70s
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag terug gekomen van een weekendje Dinant.

In totaal een kleine 700 km gedraaid.

Na een 200 km opnieuw knallen en steek-vlammen in de uitlaat echter nu alleen bij afdalen van een berg.

Na controle blijkt één van de uitlaatpijpen gescheurd net na de uitlaat collector.

Op een 100 km van huis een Harley Davidson geluid.

Is een stuk van de pakking tussen uitlaatcollector en uitlaat verdwenen.

Nu waren de knallen en steek-vlammen nog heviger zelf al bij alleen het loslaten van het gaspedaal.

Morgen de uitlaat demonteren en dan verdere actie (misschien de eerste bochten van de uitlaat vervangen door iets met een dikkere wanddikte) ondernemen.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zou om te beginnen de klepspeling maar eens controleren, en daarna de ontsteking en de afstelling van de gasfabriek.

Vooral omdat je een paar berichten geleden ook al aangaf dat een bougie helemaal zwart was, dit hoort mooi bruin te zijn.
Er komt nu gewoon veel te veel onverbrande benzine in je uitlaat... dit kost pakkingen, spruitstukken en kleppen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een 700km dat is al een lange rit. Zeer vervelent als je dan met problemen komt te zitten. Gelukkig ben je nog thuis geraakt en kan het defect opgelost worden.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

GODFRIED wrote:Een 700km dat is al een lange rit. Zeer vervelent als je dan met problemen komt te zitten. Gelukkig ben je nog thuis geraakt en kan het defect opgelost worden.
Hebben hier wel drie dagen over gedaan Godfried.

Zou anders toch een beetje veel zijn op één dag.

Vanmiddag alles gedemonteerd:

Pakking tussen spruitstuk en cylinderkop gescheurd.
Pakking tussen spruitstuk en uitlaat gescheurd.
Een buis van uitlaat volldedig gebroken andere bijna voor de helft door.

Laswerken reeds voltooid.

Morgen alles voorzien van nieuwe pakkingen en terug monteren.

Heb je een PM gestuurd Godfried.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jos,

Deze dichtingen zijn volgens mij niet allemaal meer te vinden in de plaatselijke autoshop. Heb ik al geprobeerd zonder resultaat. Ze willen je dan een set verkopen om ze zelf te maken.

Weet iemand anders waar deze dichtingen nog te verkrijgen zijn??

Simon,Carjoy hebben ze of zie PM.

Die 700 km verdeelt over drie dagen dat is mooi. Ik heb al meerdere keren een rondrit van MatraMania met ongeveer 700km gemaakt op een dag maar dat is niet te doen.

Ik heb die uitlaatbuis ook al moeten lassen net onder de collector.
Succes
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag cilinderkop van m'n bagie gedemonteerd.

Reeds enkele weken problemen als motor doorwarm is nl. schudden van de motor.

Waarschijnlijk de oorzaak gevonden, zie foto:

Image

Helicon of losgekomen of niet goed gemonteerd.

Tevens met de draadtap de uitlaatklep geraakt.

Had reeds een andere cilinderkop van een oude motor gereed gemaakt voor vervanging.

Wat blijkt nu de oude motor heeft een boring van 80 mm en een slaglengte van 80 mm.

Degene in mijn bagheera heeft een boring van 76,6 en een slaglengte van 70 mm.

Weet iemand bij welk motortype deze gegevens horen, zijn dit 1294 of 1442 cm³ motoren?

Motornummer van de 76,6 is: OA 00702365
Motornummer van de 80 is: F-09600778
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

80x80, is dat geen 1600cc dan ? De 1294 en 1442 delen dezelfde boring dacht ik,nl 76,7 ? enfin, ik kan mis zijn, t'is al lang geleden... :lol:
Bagheera X '78
Post Reply