bagheera matrafan
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ja het is altijd wel leuk op die tentoonstellingen.
Je ziet alleen weinig over Matra, dus het is mooi dat je dit tegenkwam.
valt me mee dat er nog Duitse Matra's over zijn.
Er is daar veel afgebroken.
Je ziet alleen weinig over Matra, dus het is mooi dat je dit tegenkwam.
valt me mee dat er nog Duitse Matra's over zijn.
Er is daar veel afgebroken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Gisteren terug gekomen met verdachte knallen in de uitlaat als ik het gaspedaal losliet.
Na nader onderzoek was één van de bougies volledig zwart gerookt.
Vervolgens de draad nagesneden (zat blijkbaar niet veel draad meer in).
Bougie blijft niet meer zitten.
Iemand een oplossing om dit op te lossen zonder boren???
Ik denk niet dat er geboord kan worden zonder de kop (minimaal de carburators en het spruitstuk) eraf te nemen.
Na nader onderzoek was één van de bougies volledig zwart gerookt.
Vervolgens de draad nagesneden (zat blijkbaar niet veel draad meer in).
Bougie blijft niet meer zitten.
Iemand een oplossing om dit op te lossen zonder boren???
Ik denk niet dat er geboord kan worden zonder de kop (minimaal de carburators en het spruitstuk) eraf te nemen.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Het kan zonder demontage van de cilinderkop, maar dan wel met speciaal gereedschap zie link en bekijk het fimpje
http://www.timesert.com/html/howtosp.html
Maar het veiligste is toch de kop er afnemen
Mvg,
Matra 530 Lx
http://www.timesert.com/html/howtosp.html
Maar het veiligste is toch de kop er afnemen
Mvg,
Matra 530 Lx
Matra 530 A
Matra 530 LX
Matra 530 SX
Avantime 2.2 Dci x2
Matra 530 LX
Matra 530 SX
Avantime 2.2 Dci x2
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Moest even zoeken naar een filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=pLVDb0xc ... re=related
Boren en tappen met dik vet er aan houd het meeste slijpsel weg.
http://www.youtube.com/watch?v=pLVDb0xc ... re=related
Boren en tappen met dik vet er aan houd het meeste slijpsel weg.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Heb het ooit met vaste metalen bussen gedaan, overmaat van tap is dan nog iets groter maar vond het zelf beter dan de helicoil.
Kan alleen niet op de naam komen.
Vet zoals Herman zegt en niet WD40 zoals in het filmpje, kan uit mijn ervaring verzekeren dat er geen spanen achter blijven met het vet.
Kan alleen niet op de naam komen.
Vet zoals Herman zegt en niet WD40 zoals in het filmpje, kan uit mijn ervaring verzekeren dat er geen spanen achter blijven met het vet.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Jos,
Ik heb ooit het ooit al eens voorgehad en heb toen een Recoil veer erin gezet.
De procedure heb ik beschreven in volgende topic:
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=700
Als je op uw communiezieltje belooft van het Recoil setje terug te brengen mag je het van mij lenen....
Ik heb ooit het ooit al eens voorgehad en heb toen een Recoil veer erin gezet.
De procedure heb ik beschreven in volgende topic:
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=700
Als je op uw communiezieltje belooft van het Recoil setje terug te brengen mag je het van mij lenen....
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Bedankt voor het aanbod maar heb vanmiddag hetzelfde setje in huis gehaald (is in prijs gedaald 52€ incl.).Urbain wrote:Jos,
Ik heb ooit het ooit al eens voorgehad en heb toen een Recoil veer erin gezet.
De procedure heb ik beschreven in volgende topic:
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=700
Als je op uw communiezieltje belooft van het Recoil setje terug te brengen mag je het van mij lenen....
MAAR het was de eerste holte aan de versnellingsbakzijde, hier zit een verdikking van de koeling.
Heb de klus toch kunnen klaren zonder het spruitstuk noch carburators te demonteren.
Heb wel het monteer-hendeltje een beetje moeten verbouwen, kreeg dit nl. niet rondgedraaid.
Kilometertje of tien getest en tot nog toe alles in orde.
Zondag ultieme test: vanuit Maaseik richting Ardennen (150 km) nl. Euregiorit Maaseikeroldtimerclub.
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Jos,
Ik verwacht weinig problemen, In mijn Murena zit het er nu al 4 jaar in, ik rij wel niet zoveel, ondertussen een 7000km zonder problemen.
Dat je het tegen die prijs hebt kunnen kopen is mooi meegenomen. Ik heb ondertussen ervaren dat de autoshop waar ik vroeger ging voor bepaalde onderdelen redelijk duur is, terwijl er andere echt goedkoop zijn. Al kopend leer je...
Ik verwacht weinig problemen, In mijn Murena zit het er nu al 4 jaar in, ik rij wel niet zoveel, ondertussen een 7000km zonder problemen.
Dat je het tegen die prijs hebt kunnen kopen is mooi meegenomen. Ik heb ondertussen ervaren dat de autoshop waar ik vroeger ging voor bepaalde onderdelen redelijk duur is, terwijl er andere echt goedkoop zijn. Al kopend leer je...
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Soms moet je een beetje slangenmens zijn.oetker wrote:Mooi dat het gelukt is Jos.
De bereikbaarheid is meestal het grootste probleem bij dit soort grapjes, maar jij bent handig genoeg
Alleen jammer dat dit enkele dagen duurt eer dat de rugpijn weer verdwenen is.
Maar het geronk van een goedlopende bagheera doet het geleden leed weer snel vergeten.
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Die van mij knalt ook in de (sportuitlaat), maar bougies zijn wel mooi bruin. Carbu staat wel nogal rijk , en voorontsteking iets te vroeg volgens het boekje. Het motorblok draait zeer mooi, ook stationair. Maar wat zou er mogelijk zijn om de knallen we gte krijgen. Ik vind het een Johnny gehalte een beetje te hoog als je bij het vertragen de auto hoort knallen.matrafan wrote:Gisteren terug gekomen met verdachte knallen in de uitlaat als ik het gaspedaal losliet.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Jurgen, zou toch eens proberen met de carburators iets minder rijk te zetten.
Denk dat ge een beetje overschot aan benzine in de cylinders hebt.
Als ge dan het pedaal lost wil dat nogal eens naverbranden wat het knallen veroorzaakt.
Wat ook een oorzaak kan zijn is te weinig tegendruk in de uitlaat.
Moet namelijk een bepaalde tegendruk hebben.
Denk dat ge een beetje overschot aan benzine in de cylinders hebt.
Als ge dan het pedaal lost wil dat nogal eens naverbranden wat het knallen veroorzaakt.
Wat ook een oorzaak kan zijn is te weinig tegendruk in de uitlaat.
Moet namelijk een bepaalde tegendruk hebben.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Min of meer zoals Jos al aangeeft.
Tegendruk het liefst zo min mogelijk, maar dan moet je de geluiden van de naverbranding voor lief nemen.
Bij de originele uitlaat zal het waarschijnlijk weg zijn, of gereduceerd tot een zacht plofje, wat aangeeft dat de wagen te rijk staat.
In mijn ogen is het geen Sjonnie geluid, maar past het wel bij de wagen.
Mijn mini's gaven altijd dat geluid op het moment dat ik een open uitlaat monteerde.
Very 70s
Tegendruk het liefst zo min mogelijk, maar dan moet je de geluiden van de naverbranding voor lief nemen.
Bij de originele uitlaat zal het waarschijnlijk weg zijn, of gereduceerd tot een zacht plofje, wat aangeeft dat de wagen te rijk staat.
In mijn ogen is het geen Sjonnie geluid, maar past het wel bij de wagen.
Mijn mini's gaven altijd dat geluid op het moment dat ik een open uitlaat monteerde.
Very 70s
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Vandaag terug gekomen van een weekendje Dinant.
In totaal een kleine 700 km gedraaid.
Na een 200 km opnieuw knallen en steek-vlammen in de uitlaat echter nu alleen bij afdalen van een berg.
Na controle blijkt één van de uitlaatpijpen gescheurd net na de uitlaat collector.
Op een 100 km van huis een Harley Davidson geluid.
Is een stuk van de pakking tussen uitlaatcollector en uitlaat verdwenen.
Nu waren de knallen en steek-vlammen nog heviger zelf al bij alleen het loslaten van het gaspedaal.
Morgen de uitlaat demonteren en dan verdere actie (misschien de eerste bochten van de uitlaat vervangen door iets met een dikkere wanddikte) ondernemen.
In totaal een kleine 700 km gedraaid.
Na een 200 km opnieuw knallen en steek-vlammen in de uitlaat echter nu alleen bij afdalen van een berg.
Na controle blijkt één van de uitlaatpijpen gescheurd net na de uitlaat collector.
Op een 100 km van huis een Harley Davidson geluid.
Is een stuk van de pakking tussen uitlaatcollector en uitlaat verdwenen.
Nu waren de knallen en steek-vlammen nog heviger zelf al bij alleen het loslaten van het gaspedaal.
Morgen de uitlaat demonteren en dan verdere actie (misschien de eerste bochten van de uitlaat vervangen door iets met een dikkere wanddikte) ondernemen.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik zou om te beginnen de klepspeling maar eens controleren, en daarna de ontsteking en de afstelling van de gasfabriek.
Vooral omdat je een paar berichten geleden ook al aangaf dat een bougie helemaal zwart was, dit hoort mooi bruin te zijn.
Er komt nu gewoon veel te veel onverbrande benzine in je uitlaat... dit kost pakkingen, spruitstukken en kleppen.
Vooral omdat je een paar berichten geleden ook al aangaf dat een bougie helemaal zwart was, dit hoort mooi bruin te zijn.
Er komt nu gewoon veel te veel onverbrande benzine in je uitlaat... dit kost pakkingen, spruitstukken en kleppen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Hebben hier wel drie dagen over gedaan Godfried.GODFRIED wrote:Een 700km dat is al een lange rit. Zeer vervelent als je dan met problemen komt te zitten. Gelukkig ben je nog thuis geraakt en kan het defect opgelost worden.
Zou anders toch een beetje veel zijn op één dag.
Vanmiddag alles gedemonteerd:
Pakking tussen spruitstuk en cylinderkop gescheurd.
Pakking tussen spruitstuk en uitlaat gescheurd.
Een buis van uitlaat volldedig gebroken andere bijna voor de helft door.
Laswerken reeds voltooid.
Morgen alles voorzien van nieuwe pakkingen en terug monteren.
Heb je een PM gestuurd Godfried.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Jos,
Deze dichtingen zijn volgens mij niet allemaal meer te vinden in de plaatselijke autoshop. Heb ik al geprobeerd zonder resultaat. Ze willen je dan een set verkopen om ze zelf te maken.
Weet iemand anders waar deze dichtingen nog te verkrijgen zijn??
Simon,Carjoy hebben ze of zie PM.
Die 700 km verdeelt over drie dagen dat is mooi. Ik heb al meerdere keren een rondrit van MatraMania met ongeveer 700km gemaakt op een dag maar dat is niet te doen.
Ik heb die uitlaatbuis ook al moeten lassen net onder de collector.
Succes
Deze dichtingen zijn volgens mij niet allemaal meer te vinden in de plaatselijke autoshop. Heb ik al geprobeerd zonder resultaat. Ze willen je dan een set verkopen om ze zelf te maken.
Weet iemand anders waar deze dichtingen nog te verkrijgen zijn??
Simon,Carjoy hebben ze of zie PM.
Die 700 km verdeelt over drie dagen dat is mooi. Ik heb al meerdere keren een rondrit van MatraMania met ongeveer 700km gemaakt op een dag maar dat is niet te doen.
Ik heb die uitlaatbuis ook al moeten lassen net onder de collector.
Succes
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Vandaag cilinderkop van m'n bagie gedemonteerd.
Reeds enkele weken problemen als motor doorwarm is nl. schudden van de motor.
Waarschijnlijk de oorzaak gevonden, zie foto:

Helicon of losgekomen of niet goed gemonteerd.
Tevens met de draadtap de uitlaatklep geraakt.
Had reeds een andere cilinderkop van een oude motor gereed gemaakt voor vervanging.
Wat blijkt nu de oude motor heeft een boring van 80 mm en een slaglengte van 80 mm.
Degene in mijn bagheera heeft een boring van 76,6 en een slaglengte van 70 mm.
Weet iemand bij welk motortype deze gegevens horen, zijn dit 1294 of 1442 cm³ motoren?
Motornummer van de 76,6 is: OA 00702365
Motornummer van de 80 is: F-09600778
Reeds enkele weken problemen als motor doorwarm is nl. schudden van de motor.
Waarschijnlijk de oorzaak gevonden, zie foto:

Helicon of losgekomen of niet goed gemonteerd.
Tevens met de draadtap de uitlaatklep geraakt.
Had reeds een andere cilinderkop van een oude motor gereed gemaakt voor vervanging.
Wat blijkt nu de oude motor heeft een boring van 80 mm en een slaglengte van 80 mm.
Degene in mijn bagheera heeft een boring van 76,6 en een slaglengte van 70 mm.
Weet iemand bij welk motortype deze gegevens horen, zijn dit 1294 of 1442 cm³ motoren?
Motornummer van de 76,6 is: OA 00702365
Motornummer van de 80 is: F-09600778
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact: