bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss

Post by bassboss »

AAAAAAAAAARGHHHHHHH !!!!! :evil:
Die zwitser moeten ze levenslang op water en brood zetten of beter nog, hem op een verdwaalde ster gevangen zetten. Weer een type1 naar de kl...ten!

Die eerste foto daarentegen, zo zie ik het ook wel gebeuren als de mijne gerestaureerd zal zijn. 8)
Wat me opvalt is dat het hier om dezelfde wagen gaat als de gele op mijn foto's. Ze hebben dezelfde nummerplaat. Om van toeval te spreken....
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Niet origineel maar het oog mag ook iets hebben.Die schotse ruit hebben ze bij meer zetels gebruikt. Ik heb nog de zelfde liggen maar in het groen.Deze komen uit een afbraak wagen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart,

Zulke creaties zetten bij mij ook kwaad bloed. De weinige schoonheden die er zijn moeten behouden blijven en niet verkracht worden.
bassboss

Post by bassboss »

Absoluut! Dit verklaart weer eens waarom de goedkope Bagheera's gewilde 'slachtoffers' voor zulke praktijken zijn.
"God, vergeef het hen. Ze weten niet wat ze doen."

Ik ben intussen aan het dashboard bezig.
Stof, stof en nog eens stof....Jongens, een 32 jaar oud dashboard is niet niks!

Image

En nog een fotootje van het originele gele ("gr?ge") dashboard.

Image
bassboss

Post by bassboss »

Heb van drie slechte dashboards voldoende materiaal kunnen recupereren om ??n goed dashboard te maken.

Op de eerste foto zie je de stoffen bekleding dewelke net een grondige sopje heeft gehad.

Image

Hier zie je de verschillende delen in prima staat, klaar om opgekuist en bekleed te worden.

Image

Goodbye, oranje interieur. Dit wordt binnenkort met plastic overtrokken en voor het nageslacht bewaard. Je weet maar nooit...

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Mooie foto's met veel werk.Het stuk van het dashboard dat zwart gelakt is, zit daar ook van die speciale gekraakte lak op?Ik ken de juiste naam niet.Maar ik weet dat ze een toevoeging in de lak doen om dat effect te veroorzaken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Je zult "hamerslag-effect" bedoelen met die speciale lak.
Bagheera dashboard's zijn bij mijn weten nooit gelakt.

Het gedeelte achter het stuurwiel is uit een glanzende kunststof gemaakt en heb dit al in de meest uiteenlopende kleuren gezien, van geel tot zwart. Dit wordt uit gewoon recyclage-plastiek gemaakt wat de kleuren verklaart. Op de foto zie je het niet zo duidelijk maar hier is het donkergroene plastiek.
Echter wordt het altijd overtrokken door ofwel stof (type 1) of kunstleder (type 2). Het gedeelte waar de schakelaars inzitten is uit gladde kunststof en later uit 'gebobbelde' kunststof gemaakt.

De boordplank zelf is uit polyester gemaakt en wordt ook door stof of kunstleder overtrokken.

Ik zal volgend weekend kunnen beginnen met het opnieuw overtrekken met stof en ga ook op zoek achter de groene stof voor achter de 'cirkels' van de zijruitopeners te steken en ook voor het plafond van te maken.
Niet dat het al zo dringend is maar dan heb ze toch al liggen. Met zo'n weer kan men toch niks anders doen en ondertussen gaat het werk ook vooruit...
Ik heb geluk want het blijkt een kleur te zijn die terug volop in de mode is!
Kijk maar naar het interieur van sommige hedendaagse kleine wagens zoals de VW Lupo en de Citro?n C2.

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart ,
Echt hamerslag-effekt kun je het niet noemen.De bumpers van mijn Bagheera waren ook behandeld met die speciale verf.Het is precies of die verf gebarsten is.Ik heb op de bumpers steenslag gespoten en toen die speciale lak.Deze heb ik Laten maken bij een leverancier van autoverf.Dit is het ideale weer om van alles in orde te maken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Yo de mannen!

Terug van weggeweest maar niet stilgezeten!
Zie hier een paar foto's van de restauratie van het dashboard.
Het is terug als NIEUW !

De stof wordt met dubbelzijdige kleefband goed strak getrokken en vastgekleefd.
Image

Image

De cockpit is afgeschuurd en herlakt in matzwarte lak (bumperspray)
Image

Nadat de bekleding voltooid is worden de verschillende delen samengesteld
Image

En klaar is kees!
Image

En zo zag het er uit....
Image

Wordt vervolgd.... :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Inderdaad! Het dashboard ziet er als nieuw uit.Je bent goed bezig.Toch is het niet altijd gemakkelijk om de juiste en nog goede onderdelen te vinden.Maar veel geduld wordt meestal wel beloond.Het verwonderd me al dat je nog zo een mooie bekleding hebt kunnen vinden.De meeste Bagheera's zijn versleten tot op de draad.
Bekijk dit interieur maar eens.
http://www.kapaza.be/detail/1950543/Simca_matra.html
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ik heb momenteel 5 type 1-dashboards liggen en het is me wonderwel gelukt om hiervan 1 perfekt dashboard te maken met de originele stof!
Deze bleek na een lauw sopje nog sterk genoeg te zijn om te hergebruiken.
Bovendien is deze makkelijk aan te brengen en zeer soepel.
Gelukkig maar want de bekleding van de cockpit is zeer moeilijk na te maken door de ingewikkelde vorm.

Ik heb gelukkig ook nog een strook "musseschijtgroen" kunnen recupereren voor de onderkant van het dashboard en dit bleek na reiniging ook nog voldoende stevig te zijn.
Ik had nooit gedacht dat ik nog in staat zou zijn de originele mousse-bekleding origineel te kunnen hergebruiken voor de komplete wagen!

Enkel moet ik nog op zoek naar een groene plafondbekleding en de groene "cirkels" achter de raambediening.
Een vloertapijt heb ik nog en hoop dit na reiniging ook nog te kunnen hergebruiken.

Ik hoop van volgende week met de motor te kunnen beginnen.
Cilinderkop eraf, versnellingsbak idem, alles reinigen, alle dichtingen vervangen, ontkolen, kleppen roderen enz....
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Je hebt toch ook een massa onderdelen gekocht.Dit is soms de enige manier om het origineel te houden.In de koffer heb ik een nieuwe bekleding geplakt die praktisch het zelfde was dan de originele.Soms moet je wat geluk hebben. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Het motorblok is eindelijk op de werktafel beland.
Wat me opvalt is dat naast de veelvuldige olielekkage, de uitlaatpoort van cilinder nummer drie ook nogal "vochtig" is (zie foto).
Waarschijnlijk zal er olie lekken langs de klepsteel van de uitlaatklep van nummer drie en loopt dit bij een stilstaande motor langzaam naar de uitlaatpoort.
De zaak gaat alleszins open en hou jullie op de hoogte.
Bassboss is terug op "kruissnelheid".
Tot binnenkort. :wink:

Image

Image

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dit is het hart van je bagheera.Je bagheera mag de mooiste op aarde zijn maar als de motor het laat afweten is het duwen.De Bagheera is nu niet zo zwaar maar verder dan 20 meter zou ik hem niet willen duwen.Bart, die natte uitlaatpoort zal inderdaad waarschijnlijk veroorzaakt worden door de klepdichting.Indien dit niet zo was had je dat gemerkt tijdens het rijden,rook,geen vermogen, slecht starten enz.Als je de motor open doet zul je ook olie op de zuiger vinden.Het kan ook gebeurt zijn met de motor schuin te houden.Het maakt niet uit als hij open ligt zie meer en kun je problemen oplossen.De carburators blijken nog kortelings zuiver gemaakt zijn.De luchtinlaatpoorten zijn zo mooi zuiver.Deze waren bij mijn carburators zwart.Neem je tijd nu kun je aan alles goed aan, eenmaal ingebouwd is het v??l moeilijker.Alles wat je uitbouwt op dezelfde plaats terugzetten,kleppen,enz.Dit is h??l belangrijk.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Verrassend hoe eenvoudig die motoren uit de jaren 70 toch in mekaar zaten.
Op een uur tijd is zo goed als alles gedemonteerd. Of het omgekeerd ook zo snel zal gaan...
Het blokje is open en het ziet er inwendig meer uit als een oliegestookte kachel dan als een verbrandingsmotor.
Er is wat werk om alles oliedicht te krijgen.
Meer dan waarschijnlijk zijn de klepdichtingen de oorzaak.
De kleppen zullen worden verwijderd, gerodeerd en op dichtheid worden getest na de montage.
Ik twijfel nog of ik het carter ook zou openmaken om de krukas en de zuigers ook te verwijderen en te controleren.
Ik weet dat SIMCA-motoren betrouwbaar zijn maar anderzijds ligt alles open en zou ik toch misschien beter doorzetten....

Image

Image

Image

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Afbreken gaat altijd vlugger dan opbouwen.Maar van opbouwen heb je meer voldoening.Ik heb het carter van mijn bagheera niet open gedaan.Op zijn minst zou ik toch een nieuwe dichting steken.Trouwens weet je ongeveer hoeveel km de motor gemaakt heeft!Dit is blijft een onbeantwoorde vraag omdat je bagheera nog in het verkeer was toen je hem kocht.Mijn bagheera is 7 jaar in het verkeer geweest en daarom denk ik dat de de km stand van 103000 wel eens juist kan zijn.Dat is ook de reden dat ik de zuigers en de krukas niet gecontroleerd heb.Bart, ik heb hier nog een motor liggen van een bagheera 2 bwj 1977 van 1300cc. Ik gebruik hem niet omdat ik nog enkele 1442cc heb liggen.Kunnen we geen deal sluiten.Je kunt de motor gratis hebben maar je brengt me een motor van een solara mee die ik wil kopen en in Oost-Vlaanderen( Gavere)staat.Ik zal eens kijken hoeveel km de motor die ik heb heeft gemaakt en of ik kan terugvinden hoelang hij in het verkeer is geweest.Ik zal wel horen of je interesse hebt.
Groetjes.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Hier wat meer informatie over de 1300 motor.De bagheera werd voor de eerste keer ingeschreven op 25/02/77 en is op 16/05/84 voor de laatste keer naar de keuring geweest.De bagheera is tussen de 7 en de 8 jaar in het verkeer geweest.De km stand op de teller is nu 86942.Dit zijn de juiste ofwel 186942km.Je kunt er van uit gaan dat de motor niet versleten is.Ik heb hem wel niet horen draaien. Ik heb hem onmiddellijk gesloopt na de aankoop.Zie foto.
Groetjes
Attachments
km stand.JPG
km stand.JPG (36.76 KiB) Viewed 8928 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Met oude motoren is het steeds gissen.
Mijn wagen heeft nu 83.000km op de teller staan maar het zouden er wel eens 183.000 kunnen zijn (283.000 lijkt me een beetje onwaarschijnlijk...)
Ik weet niet of mijn wagen lang heeft stilgestaan.
Het zou wel kunnen aangezien hij al eens herspoten is en de bodemplaat, deurdorpels en chassisbalken eveneens met de hand geverfd zijn.
Oook is het volledige koelsysteem (buizen en radiator) vervangen geweest.
De auto is dus al eens "opgelapt" geweest en dit waarschijnlijk na een periode van stilstand.

Wat nu de motor betreft, ik heb nog een reserve-motor liggen waarvan ik niet weet of hij nog rond te krijgen is en dan heb ik ook nog een motor in mijn gele donor-auto zitten.
Deze is wel in zeer slechte staat (uiterlijk) maar kan misschien minder kilometers hebben en inwendig nog gezond zijn.
Ik zal ze ook moeten openmaken.
De motor in mijn Bagheera startte altijd vlot en had voldoende vermogen.
Ik vermoed dat hij ook niet teveel olie verbruikte (behalve de lekkende pakking) want ik zag nooit rook en de uitlaatgassen ruikten 'normaal'.
Ik denk dan ook deze motor te zullen hergebruiken na een grondig nazicht en reiniging.
Ik heb dus motoren genoeg maar indien je kan achterhalen of jouw exemplaar nog rond te krijgen is en hoeveel km hij gelopen heeft (voor zover je dit kan weten), mag je me gerust iets laten weten.
Dan heb ik met zekerheid een motor die nog in aanmerking kan komen.

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Fijn dat je al een voorraad motoren hebt.Daar heb ik ook voor gezorgd.Wat de juiste km stand is van de motor is natuurlijk een vraag maar wat ik met zekerheid weet is dat hij maar 7 of 8 jaar in het verkeer is geweest.Tel dan aan 20000km per jaar en je zit in de buurt van die 186942 maar het kunnen ook 86942 km zijn!Ik heb alle papieren nog bij de motor inschrijvingsbewijs, laatste keuringskaart, en de km teller. Wat me ook opviel tijdens de afbraak, was de goede toestand van het interieur. De chauffeur zetel heeft een scheurtje.De zetels zijn uit skai gemaakt.De vorige eigenaar woont hier in de buurt als je interesse moet hebben kan ik met hem contact opnemen over de juiste km stand.Als hij nog op het zelfde adres woont en niet overleden is!
Je ziet maar ik zal de motor toch nooit verschroten.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Hoi Godfried,

Bedankt voor de tip maar ik denk dat ik het ga houden bij de motoren die ik reeds heb liggen.
Eens mijn bagheera klaar is, ga ik ze demonteren en stockeren in onderdelen.
Akkoord, je kunt niet genoeg onderdelen hebben maar ik denk dat er voor onze motoren nog voldoende onderdelen voorhanden zijn en misschien bouw ik mijn Bagheera ooit nog om met een zwaardere en moderne motor als het 1296cc-blok echt op is...

Misschien kan ik de deal veranderen: je gaat naar Gavere achter het solara-blok en in de terugrit passeer je in Ternat langs de E40 waar een ongeneeslijke Bagheera-junkie je trakteert op een bezoekje met een hapje en een drankje. :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Als ik zover ben dat ik in je buurt ben laat ik je iets weten en kom ik zeker iets drinken.
Controleer eens of de zuigers de cilinders hebben uitgesleten.Dit kun je voelen in de cilinders als de zuiger een beetje omlaag staat.Een beetje ingesleten is normaal en de zuiger mag ook geen abnormale speling hebben.
Hou ons op de hoogte.Vind je ook niet dat het rustig is op het forum?De winterslaap is nu toch gedaan!Of niet?
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Tja, het is rustig. Allemaal met moeder de vrouw op paasverlof zeker?
Ik moet toegeven dat ik nu ook maar pas terug goed op dreef ben en als alles wat meevalt zal het motorblok terug in orde zijn en alles mooi herspoten of opgekuist.
Daarna komen de voortrein en de achtertrein aan de beurt.

Heb wel probleem. Ik wou een nieuwe koppeling steken dewelke ik sinds geruime tijd op Ebay gekocht heb.
Volgens het etiket is deze geschikt voor de bagheera 1294cc van 1975 tot 1978 maar ze past van geen kanten.
De opening van de koppelingsplaat (spiebanen op versnellingsbakas) is te groot en de drukgroep past niet op het vliegwiel...
Zou deze dan toch voor de 1442cc motor zijn? Ik wist dat er twee modellen bestonden en heb me laten vangen.
Ik wil ze wel van de hand doen voor een zacht prijsje.
Merk: Borg & Beck
Ik heb de bestaande koppelingsplaat opgemeten en deze meet nog 7.6mm terwijl een nieuwe 7.7mm meet. Ik kan dus gerust zijn...
Zie foto's.

Nieuwe koppeling
Image

Etiket op verpakking
Image

Originele koppeling
Image

Ook ontdekte ik olielekkage aan de voorste krukasdichting (achter de riemschijf)
Image

Ik ben dan maar begonnen met de carter los te maken want de hele zaak zal uit elkaar moeten om de beide krukasdichtingen te vervangen.
Image
bassboss

Post by bassboss »

Het blok begint stilaan zijn geheimen prijs te geven.
Ga de drijfstangen lang onder losmaken om zo de zuigers eruit te kunnen nemen.
Image

Wat me opvalt is het TALBOT-logo op de krukas.
Dit kan toch onmogelijk reeds een TALBOT-motor zijn???
Ik zal de slaglengte van de zuigers eens meten om zeker te zijn of het wel een 1294cc motor is...
Image

De kleppen zijn eruit en op de voorgrond zie je de dichtingen.
Alles wordt gereinigd en gerodeerd.
Image

Voila, een weekje thuis met pasen werpt de nodige vruchten af. Ik heb de smaak goed te pakken.
Soms denk ik wel, hoe verander ik die smerige troep onderdelen in een fonkelnieuwe goed rijdende auto?
Benny zei iets van "niet gaan, dat bestaat niet". Ik zal dit uitprinten en in mijn atelier ophangen... :wink:
bassboss

Post by bassboss »

Een aangename verrassing!
Ik heb blijkbaar een 1442cc in mijn type I.
Volgens het werkplaatshandboek zijn boring x slag 76.7 x 78 mm bij de 6Y4 (1442cc) motor.
Ik meet 76.7 x 79.8 mm dus nog iets groter. Misschien komt dit verschil in slaglengte door een lichtjes gekantelde zuiger in het onderste dode punt.
Voor alle duidelijkheid, het motornummer is: OC-008010079
Kan dit eventueel nagetrokken worden? Alain?
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Spijtig van die koppeling.Als je de verpakking ziet zou je zeker zijn dat het de goede koppeling is.Waarschijnlijk heeft de verkoper ook niet geweten dat deze van een ander type motor is.Het zou inderdaad kunnen dat het een koppeling is van een 1442cc motor.Het mag geen probleem zijn om deze te verkopen.Dat er een talbot teken in je motor staat is waarschijnlijk omdat de motor al vervangen is.Er staat een nummer op de motor aan dit nummer kun je het bouwjaar en de motorinhoud zien.Zet dit nummer eens op het forum.Ik weet van Benny hoe de getallen moeten ontcijfert worden.Ik wist ook niet wat type motor ik in mijn bagheera heb.Niet te geloven dat zo een deel kleine onderdelen samen een motor vormen.Het lijkt allemaal eenvoudig maar begin maar eens van nul.Er lopen slimme mensen rond op deze planeet.Die elektronica van deze tijd is er te veel aan. Hierdoor wordt het alsmaar moeilijker om aan een auto als doe-het-zelver te sleutelen.Je schiet goed op aan dat tempo is je motor na enkele weken weer als nieuw.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Het motornummer staat reeds in mijn laatste post.
Daar ik vermoedelijk een 1442cc-motor heb, zal de nieuwe koppeling inderdaad slechts passen op de 1294cc motor, denk ik.
Ik heb dus misschien de juiste koppleing maar de verkeerde motor...(hihi)

Benny, Alain, ik wacht op jullie deskundige uitleg!

Bart :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Zo heeft Benny het mij geleerd.Je start met lezen van rechts naar links.De eerste 6 cijfers zijn de motor nummer.010079.De zevende nr is zijn fiscale pk 8 is 8 pk(dus met zekerheid een 1442cc motor)De volgende cijfers zijn het bwj van de motor.Hier staat 0C welk bwj ze hier mee bedoelen weet ik niet.Ik heb ook zo ??n motor.De motornummer staat aan de linker kant.Dit is niet origineel een Matra motor maar kan uit een Talbot horizon,solara of Simca 1307,1308 of een 1510 komen.
Bij een bagheera motor staat de motornummer aan de rechtse kant.Kant van de alternator.Je hebt een betere motor dan verwacht?Dat is een aangename verrassing.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Het motornummer staat op een langwerpig lichtmetalen plaatje en dit wel degelijk langs de kant van de alternator.
Heb zonet een zuiger gedemonteerd en ik denk dat ik een gezonde motor heb.
De verbrandingssporen bevinden zich netjes boven de segmenten en deze zijn dus niet 'doorgeblazen'.
De uitlaatkleppen daarentegen hebben het hard te verduren gehad getuige de sterk aangekoekte verbrandingsresten.
Heb alle kleppen proper gekregen met een DREMEL hoogtoerig motortje en een schuurborsteltje.
Vandaag bij een Peugeot-dealer langsgeweest voor de klepdichtingen.
Blijkbaar zijn deze toch niet meer zo courant (8mm voor SIMCA i.p.v. 7.5mm bij moderne PEUGEOT-motoren) en in de loop van de week zal hij ze voor me hebben.

De kleppenwinkel is gereinigd en staat klaar om gerodeerd te worden

Image

Het typeplaatje op het motorblok

Image

Zicht op het "operatiekwartier" met de pati?nt onder volledige narcose...

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dan heb je wel degelijk een Matra motor.Alleen die oc die het bwj aangeeft begrijp ik niet, dat zal werk zijn voor Benny.Trouwens waar zit de rest van het forum gebruikers? De kleppen heb je mooi zuiver gekregen ze zien er als nieuw uit. De aangekoekte resten op de uitlaatkleppen zullen wel veroorzaakt zijn door de slecht afsluitende klepdichtingen.Maar goed dat de zuigers nog intakt zijn anders had je voor dure onkosten gestaan.Als je niet aan de klepdichtingen kunt geraken neem dan contact op met zeuneke via Alain. Heb je de bestelnummer gebruikt die hij ergens op het forum heeft gezet?Ik hoef het je niet te zeggen maar het roderen van de kleppen is een belangrijke zaak.Doe dit ook zo grondig als je bezig bent.Veel succes met de operatie en probeer geen medische fouten te maken die je naderhand zuur kunnen opbreken. Zie dat er geen sleutel in het motorblok achterblijft(grapje):wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart,

Ik ben enkele dagen naar Barcelona geweest voor het werk zodat er een pak werk klaar lag toen ik terug kwam. Heb daar trouwens F1 testdagen van zeer dichtbij kunnen volgen, altijd indrukwekkend.
Maar nu over de motor, volgens mij is dit geen Matra motor.
Bij de Bagheera zijn er drie type motoren mogelijk de 3G4, de 6Y2 en de 6Y4. Waarbij de 4 wil zeggen dat je 2 dubbele carbus hebt en de 2 dat er 1 dubbele carbu is.
De 3G4 is een 1294 cc en de 6Y2/6Y4 is een 1442 cc.
Voor de 3G4 zijn de laatste 7 cijfer in de reeks 3700001 en volgende of 3719999 en volgende of 7900001 en volgende.
Voor de 6Y2 8930001 en volgende
Voor de 6Y7 8900001 en volgende
Voor deze 7 cijfers kwam altijd de fabricage datum vb 07 is 1977.
Bij u staat er 0C wat volgens mij betekent dat de motor uit 1982 is
0A = 1980 0B = 1981.
Ik vermoed dat dit een motor uit een Talbot is, welke zal ik eens uit zoeken.
Last edited by ALAIN VAN AKEN on Sun Apr 16, 2006 7:47 pm, edited 1 time in total.
Post Reply