Dynamo stuk..... help. vakantie voor de deur.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Dynamo stuk..... help. vakantie voor de deur.
mijn accu was erg leeg en de auto starte moeizaam.
nu vermoed ik een dynamo die stuk is.
want als ik de auto start en even toeren maak (inschakelen dynamo). dan meet ik nog steeds 12 volt. meen dat dit dan 14 volt moet zijn.
ook brand het lampje op het dashboard niet als ik hem op contact heb staan. dit moet normaal wel....
waar moet ik zoeken??? en wat is er vermoedelijk aan de de hand of stuk?
nu vermoed ik een dynamo die stuk is.
want als ik de auto start en even toeren maak (inschakelen dynamo). dan meet ik nog steeds 12 volt. meen dat dit dan 14 volt moet zijn.
ook brand het lampje op het dashboard niet als ik hem op contact heb staan. dit moet normaal wel....
waar moet ik zoeken??? en wat is er vermoedelijk aan de de hand of stuk?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
check eerst even de koolborstels, deze zitten op de plaat met een schroefje alwaar ook de bedrading vandaan komt. Soms kun je ze gewoon opstellen, anders vervangen, kosten zijn slechts een paar euro.
ik heb zelf niet de originele dynamo erop dus weet niet precies of dat het allemaal hetzelfde is op de dynamo. De borstels zitten soms ook met een klipje vast.
Gezien het zaterdag is, kun in geval van nood, de draadjes gewoon iets verlengen door de soldering los te maken en de draadjes iets op te lengen. De veertjes zorgen dan voor de rest. Dit is weleenswaar geen permanente oplossing maar je kunt wel even weer voort.
Laadstroom dient idd rond de 14,5 volt te liggen, dat is ideaal.
ik heb zelf niet de originele dynamo erop dus weet niet precies of dat het allemaal hetzelfde is op de dynamo. De borstels zitten soms ook met een klipje vast.
Gezien het zaterdag is, kun in geval van nood, de draadjes gewoon iets verlengen door de soldering los te maken en de draadjes iets op te lengen. De veertjes zorgen dan voor de rest. Dit is weleenswaar geen permanente oplossing maar je kunt wel even weer voort.
Laadstroom dient idd rond de 14,5 volt te liggen, dat is ideaal.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Verbind even een lampje 12V van B+ (de dikke rode draad) naar L
Dat lampje moet branden en bij lopen motor uit gaan en de dynamo werken.
Als dat niet het geval is dan is er iets met de dynamo.
In het andere geval iets met de bedrading naar voren.

Zie dit topic.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1279
Dat lampje moet branden en bij lopen motor uit gaan en de dynamo werken.
Als dat niet het geval is dan is er iets met de dynamo.
In het andere geval iets met de bedrading naar voren.

Zie dit topic.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1279
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik meet 12 volt in alle situaties. boven welk toerental springt de dynamo normaal gesproken aan?
edit: verder gekeken
Als ik de draad van het dashboard aan massa maak, gaat het lampje branden.
aangezien ik 12 volt meet tussen de + en het contact op de dynamo, zou je verwachten dat hij ook zal branden.
Dit is niet het geval wegens een weerstand tussen massa en het contact op (L) op de dynamo. Door de hoge weerstand van de meter meet ik dan toch 12 volt.
Ik vermoed de koelborstelss...... Deze heb ik nog wel liggen.
Ik dacht namelijk dat dit L contact naar de koolborstel gaat.
edit: verder gekeken
Als ik de draad van het dashboard aan massa maak, gaat het lampje branden.
aangezien ik 12 volt meet tussen de + en het contact op de dynamo, zou je verwachten dat hij ook zal branden.
Dit is niet het geval wegens een weerstand tussen massa en het contact op (L) op de dynamo. Door de hoge weerstand van de meter meet ik dan toch 12 volt.
Ik vermoed de koelborstelss...... Deze heb ik nog wel liggen.
Ik dacht namelijk dat dit L contact naar de koolborstel gaat.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het lampje krijgt massa via de aanloopspoel van de dynamo.
Het andere contact van het lampje hangt aan +contact.
Als de dynamo draait dan word L ook + en dooft het lampje.
Doe even bovengenoemde test met het lampje.
Dat elemineert of je een probleem in de dynamo of de rest van het circuit hebt.
Het andere contact van het lampje hangt aan +contact.
Als de dynamo draait dan word L ook + en dooft het lampje.
Doe even bovengenoemde test met het lampje.
Dat elemineert of je een probleem in de dynamo of de rest van het circuit hebt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
phoef. gelukt
heb de dynamo los gehad. vermoedelijk zijn het de koolborstels geweest. ze gingen vrij moeizaam wegens opgehoopte stof in de schachten.
even schoongemaakt. even ietsie wd40 in de schachten en ze glijden helemaal door tot het einde. het lampje doet het weer en ik meet 14 volt.
naast de koolborstels ook de rest schoongemaakt voor beter contact. dus zekerheid dat het de borstels waren is het ook niet.
heb de dynamo los gehad. vermoedelijk zijn het de koolborstels geweest. ze gingen vrij moeizaam wegens opgehoopte stof in de schachten.
even schoongemaakt. even ietsie wd40 in de schachten en ze glijden helemaal door tot het einde. het lampje doet het weer en ik meet 14 volt.
naast de koolborstels ook de rest schoongemaakt voor beter contact. dus zekerheid dat het de borstels waren is het ook niet.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
--------
naast de koolborstels ook de rest schoongemaakt voor beter contact. dus zekerheid dat het de borstels waren is het ook niet.
===============================================
Daarom niet zo maar wat doen, maar zeker weten door meten.
Dat zie ik Peter ook vaak doen, zomaar iets vervangen zonder een goed onderbouwde conclusie.
Nu ben je onzeker of het wel goed zit.
--------
naast de koolborstels ook de rest schoongemaakt voor beter contact. dus zekerheid dat het de borstels waren is het ook niet.
===============================================
Daarom niet zo maar wat doen, maar zeker weten door meten.
Dat zie ik Peter ook vaak doen, zomaar iets vervangen zonder een goed onderbouwde conclusie.
Nu ben je onzeker of het wel goed zit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
de conclusie is dat er ergens op de raakvlakken slecht contact was door oxidatie, of dat de koolborstels niet goed uit hun huis kwamen door te veel rommel.oetker wrote:Quote
--------
naast de koolborstels ook de rest schoongemaakt voor beter contact. dus zekerheid dat het de borstels waren is het ook niet.
===============================================
Daarom niet zo maar wat doen, maar zeker weten door meten.
Dat zie ik Peter ook vaak doen, zomaar iets vervangen zonder een goed onderbouwde conclusie.
Nu ben je onzeker of het wel goed zit.
bijde zijn opgelost hoe dan ook. als het iets anders was is het vanzelf weer "heel" geworden, en dit lijkt me niet realistisch.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
--------
als het iets anders was is het vanzelf weer "heel" geworden, en dit lijkt me niet realistisch.
==================================================================
Jawel hoor, komt bij electro-nica veel voor.
Meestal wel door slechte contacten.
Soms als je dan iets aanraakt kan het zo maar weer werken voor een tijdje.
Vandaar dat je op het moment dat een fout optreed je hem er uit moet meten.
--------
als het iets anders was is het vanzelf weer "heel" geworden, en dit lijkt me niet realistisch.
==================================================================
Jawel hoor, komt bij electro-nica veel voor.
Meestal wel door slechte contacten.
Soms als je dan iets aanraakt kan het zo maar weer werken voor een tijdje.
Vandaar dat je op het moment dat een fout optreed je hem er uit moet meten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Zo heb ik dat soms mijn achterlichten uitvallen of niet gaan branden.
Ik ben in ieder geval zover dat het in de zekeringkast danwel in een schakelaar zit. Vooralsnog doen ze elke keer "opeens" weer, welke het zoeken bemoeilijkt.
Ik ben in ieder geval zover dat het in de zekeringkast danwel in een schakelaar zit. Vooralsnog doen ze elke keer "opeens" weer, welke het zoeken bemoeilijkt.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Die af en toe optredende fouten zijn het lastigst te traceren.
De grootste bron van storingen in de Murena is het zekeringpaneel en de connectoren, en soms kom je daar met logisch meten niet uit als het maar kort duurt..
Je kunt dan op strategische punten een controlelampje monteren of insolderen.
Op het moment dat het optreed kun je dan kijken welk lampje is uitgevallen, en dat kan dan een indicatie geven.
In het geval van de dynamo was met meten een goede conclusie te trekken geweest.
De test met het lampje had al aangegeven of het dynamo was of het circuit eromheen..
De 2e meting was dan geweest de ohmse weerstand tussen L en massa.
Als die veel hoger als 5 ohm was geweest (koolborstels en ankerspoel), dan weet je dat het probleem in de borstels of de connector van de dynamo zit.
Zo elimineer je stap voor stap in een paar simpele metingen waar de pijn zich toespitst.
Het is een logisch meetproces.
Het spreekwoord is niet voor niets, meten is weten.
De grootste bron van storingen in de Murena is het zekeringpaneel en de connectoren, en soms kom je daar met logisch meten niet uit als het maar kort duurt..
Je kunt dan op strategische punten een controlelampje monteren of insolderen.
Op het moment dat het optreed kun je dan kijken welk lampje is uitgevallen, en dat kan dan een indicatie geven.
In het geval van de dynamo was met meten een goede conclusie te trekken geweest.
De test met het lampje had al aangegeven of het dynamo was of het circuit eromheen..
De 2e meting was dan geweest de ohmse weerstand tussen L en massa.
Als die veel hoger als 5 ohm was geweest (koolborstels en ankerspoel), dan weet je dat het probleem in de borstels of de connector van de dynamo zit.
Zo elimineer je stap voor stap in een paar simpele metingen waar de pijn zich toespitst.
Het is een logisch meetproces.
Het spreekwoord is niet voor niets, meten is weten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Jouw lampmeting heb ik gedaan door middel van meten van weerstand en spanningen. hieruit is ook gebleken dat het lampje het nooit zou doen. waardoor het lampje op het dashboard ook niks deed (zeer hoge weerstand (L naar massa)
daarom ben heb ik hem losgehaald en ben ik gaan zoeken. de koolborstel kwam bij 1 van de 2 niet helemaal uit. kon hem met de hand nog een halve cm verder trekken. na schoonmaken ging hij tot het einde. vermoede dat het hier zat.
daarom ben heb ik hem losgehaald en ben ik gaan zoeken. de koolborstel kwam bij 1 van de 2 niet helemaal uit. kon hem met de hand nog een halve cm verder trekken. na schoonmaken ging hij tot het einde. vermoede dat het hier zat.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als je maar logisch bezig blijft komt het wel goed.
Ik zou zeker nog even de connector op de dynamo controleren bij de +L aansluiting.
Door hitte en vet is deze ook in staat dezelfde fout op te roepen.
Desnoods voor de zekerheid een nieuw draadklemmetje er op.
Ik zou zeker nog even de connector op de dynamo controleren bij de +L aansluiting.
Door hitte en vet is deze ook in staat dezelfde fout op te roepen.
Desnoods voor de zekerheid een nieuw draadklemmetje er op.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
als deze connector los is, dan brand het lampje op het dashboard niet, maar laad hij toch wel de accu?oetker wrote:Als je maar logisch bezig blijft komt het wel goed.
Ik zou zeker nog even de connector op de dynamo controleren bij de +L aansluiting.
Door hitte en vet is deze ook in staat dezelfde fout op te roepen.
Desnoods voor de zekerheid een nieuw draadklemmetje er op.
eerder deed hij de accu ook niet laden. nu wel.
maar ik heb er wel vertrouwen in, vandaag eerst nog 60 km binnen nederland rijden.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
quote
------
als deze connector los is, dan brand het lampje op het dashboard niet, maar laad hij toch wel de accu?
==============================================================
Nee dus bij de originele dynamo.
De plus contact komt via het lampje op de L van de connector.
Gaat dan via de koolborstel naar de ankerspoel die met de andere kant aan massa ligt via de de andere koolborstel..
Dat magnetische veld is nodig om de dynamo op gang te slingeren.
Als die gaat draaien gaat die zelf 12 volt opwekken tussen L en massa.
Daardoor gat het lampje uit en stuurt tevens de spanningsregelaar om de dynamo te laten werken.
Trek het L draadje er maar af, en je zal zien dat de dynamo het niet zal doen.
De moderne dynamo's werkt dat anders.
------
als deze connector los is, dan brand het lampje op het dashboard niet, maar laad hij toch wel de accu?
==============================================================
Nee dus bij de originele dynamo.
De plus contact komt via het lampje op de L van de connector.
Gaat dan via de koolborstel naar de ankerspoel die met de andere kant aan massa ligt via de de andere koolborstel..
Dat magnetische veld is nodig om de dynamo op gang te slingeren.
Als die gaat draaien gaat die zelf 12 volt opwekken tussen L en massa.
Daardoor gat het lampje uit en stuurt tevens de spanningsregelaar om de dynamo te laten werken.
Trek het L draadje er maar af, en je zal zien dat de dynamo het niet zal doen.
De moderne dynamo's werkt dat anders.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- JV
- Posts: 524
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Ja.oetker wrote:Die af en toe optredende fouten zijn het lastigst te traceren.
Zo heb ik het probleem dat mijn meter voor de laadstroom af en toe terugvalt. Meestal staat hij keurig in het midden (hoger komt hij nooit) maar soms blijft hij links hangen. Dat kan ook halverwege een rit optreden: dan blijkt hij ineens naar links weggezakt te zijn. Ik heb op vakantie wel eens gehad dat het twee dagen duurde. En ook dat het probleem zich dagenlang niet voordeed.
Het komt tot nu toe altijd vanzelf weer een keer goed. Soms tijdens het rijden, soms is het een volgende rit weer OK.
Omdat het onvoorspelbaar is wanneer het probleem zich voordoet is onderzoek ernaar lastig. Ik kan niet plannen om daar een keer naar te gaan kijken, want er is gerede kans dat het probleem zich op dat moment helemaal niet voordoet.
Het lampje blijft altijd uit.
Enig idee wat het zou kunnen zijn?
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Vermoedelijk blijft de lading van de accu wel werken, anders had je wel een keer met een lege accu gestaan.
Dus eerste meting als de meter onderin ligt de boordspanning bij lopende motor.
Als die rond de 14-14.5 Volt ligt kan je het probleem terug brengen tot rond de meter zelf (XM).
Die hangt gewoon tussen +contact en min op het paneel volgen schema (11-110).
Als daar de spanning weg zou vallen dan zouden meer meters het niet doen, dus meter zelf kapot of de contacten/printbaan waar die mee vast zit.
Dus eerste meting als de meter onderin ligt de boordspanning bij lopende motor.
Als die rond de 14-14.5 Volt ligt kan je het probleem terug brengen tot rond de meter zelf (XM).
Die hangt gewoon tussen +contact en min op het paneel volgen schema (11-110).
Als daar de spanning weg zou vallen dan zouden meer meters het niet doen, dus meter zelf kapot of de contacten/printbaan waar die mee vast zit.
- Attachments
-
- paneel.JPG (199.26 KiB) Viewed 7015 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
had ik ook, heb alles laten uitmeten door een specialist autoelektriciteit, en bleek alleen een spanningsverlies te zijn in het contactslot, had niets te maken met de alternatorJV wrote:Ja.oetker wrote:Die af en toe optredende fouten zijn het lastigst te traceren.
Zo heb ik het probleem dat mijn meter voor de laadstroom af en toe terugvalt. Meestal staat hij keurig in het midden (hoger komt hij nooit) maar soms blijft hij links hangen. Dat kan ook halverwege een rit optreden: dan blijkt hij ineens naar links weggezakt te zijn. Ik heb op vakantie wel eens gehad dat het twee dagen duurde. En ook dat het probleem zich dagenlang niet voordeed.
Het komt tot nu toe altijd vanzelf weer een keer goed. Soms tijdens het rijden, soms is het een volgende rit weer OK.
Omdat het onvoorspelbaar is wanneer het probleem zich voordoet is onderzoek ernaar lastig. Ik kan niet plannen om daar een keer naar te gaan kijken, want er is gerede kans dat het probleem zich op dat moment helemaal niet voordoet.
Het lampje blijft altijd uit.
Enig idee wat het zou kunnen zijn?
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ja dat is ook mogelijk, want als de spanning iets daalt dan gaat de meter naar links, maar dan zouden de andere meters ook wat moeten inkakken.
Als de meter echter volledig in de hoek ligt (wat ik begrijp van de posting van JV) moet het rond de meter liggen.
De 2e meting zou dus moeten worden een voltmeter bij de meter aansluiten, en wachten tot het probleem optreed.
Als de meter echter volledig in de hoek ligt (wat ik begrijp van de posting van JV) moet het rond de meter liggen.
De 2e meting zou dus moeten worden een voltmeter bij de meter aansluiten, en wachten tot het probleem optreed.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006