FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die vibraties waren mij tijdens het spelen met de motorrubbers ook al opgevallen.
De rechter steun op het carter die later bij gemaakt zijn, zijn stijver.
Ook is mij verteld, dat de 2 rubbers bovenin maar een leven hebben van 50.000 km.
Wat daar allemaal waar van is weet ik niet, maar stemt tot nadenken.
Dat vervangen va de draagarmrubbers valt ook nog niet mee.
uitbranden en hakken wordt dat.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Is het dan niet mogelijk om de draagarmrubbers uit te persen? Als je die zo moet verwijderen is het hels karwei.

Als er geen speling op de bussen en rubbers zit heeft het niet veel zin om deze te vervangen vermoed ik!!

Ik heb de schokbreker nog niet terug gemonteerd, weet niet goed wat ik nu ga doen. Had graag een test gedaan met een ander stel veren.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die silentblocks zitten meestal zo vastgerot , dat uitpersen bijna onmogelijk is.
Bovendien krijg je de pers er moeilijk tussen.
Toch denk ik dat je na al je experimenten beter deze blocks kan vervangen.
Veren voor de 2.2 zijn voor weinig nieuw te koop bij Simon.

Even de link zoeken.

Ja gevonden

http://cgi.ebay.de/Simca-Talbot-Matra-M ... 1c13ecca05
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, €50 is spotgoedkoop voor nieuwe veren, maar ik had gedacht aan veren die iets zachter zijn en dan kan het een miskoop worden.

Ik kan me echt moeilijk voorstellen dat die silentblokken mijn probleem veroorzaken. Ik zie er niets aan dat in die richting wijst, maar de krachten die hierop komen zijn veel groter dan ik kan maken met een schroevendraaier. Toch maar overwegen!!

Bedankt voor je raad en de link. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het heet niet voor niets Silent-blocks (NB: letterlijk vertaald geluids demping).
Is om geluiden uit de achtertrein af te dempen naar het chassis.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het probleem met de silentblocks is dat de bevestigingsbouten vaak vastroesten in die bussen van de silentblocks.
Hierdoor kan de bus moeilijk draaien om de bout, en dit geeft bij stevig inveren soms een "knoep"-geluid als de bus opeens wel gaat draaien om de bout.
En hiervoor hoeven de silentblocks ook helemaal niet versleten te zijn.
Hetzelfde effect heb je ook als je de bouten gewoon te strak vast zet, er horen niet voor niets zelfborgende moeren op.

Gewoon de bouten er even uit halen, alles goed in het kopervet zetten en de boel niet te strak terugmonteren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die rubbers in die draagarm hebben echt wel last van verdorring na 30 jaar.
Dat zijn gewoon bikkelharde dingen geworden.
Wij gaan ook kraken als we oud en stijf worden.
Aantrekkoppel 4.5 daNM ofwel 45 Nm.
Tijd om de momentsleutel weer is onder het stof vandaan te halen :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ga een stel nieuwe silentbloks bestellen en dan zien we wel.
Ik ben alles nog aan het laten afkoelen om de juiste beslissing te nemen en de batterij weer op te laden. Dat het goed komt met de raad van jullie daar twijfel ik niet aan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het gaat vast wel goed komen, maar soms moet je even afstand nemen anders word het frustrerend.
Denk dat je met het vervangen van de silent-blocks de juiste volgende stap zet.
Het is altijd moeilijk om geluiden uit de achtertrein te plaatsen en dan word het zoeken.
Je hebt echter al zoveel geprobeerd met de schokbrekers/veren dat ik me haast niet meer voor kan stellen dat het daar nog vandaan komt.
Succes, en keep up te good work.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik moet zeggen dat de motor goed olievrij blijft, alleen de rechtse wielarm lekt wat olie.

Ik heb bij Cajoy nieuwe silentblokken besteld maar kan de het nummer van de wielnaafmoer achter niet vinden! Heb een mail gedaan, ben benieuwd of ze reageren! Ik zou deze graag samen geleverd zien.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

GODFRIED wrote:Ik moet zeggen dat de motor goed olievrij blijft, alleen de rechtse wielarm lekt wat olie.

Ik heb bij Cajoy nieuwe silentblokken besteld maar kan de het nummer van de wielnaafmoer achter niet vinden! Heb een mail gedaan, ben benieuwd of ze reageren! Ik zou deze graag samen geleverd zien.
die moer heb ik bij peugeot gehaald. Bestelnummer weet ik niet meer.
Ik denk dat de referentie op matrapassion staat bij equivalents.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Voor zover ik begrepen heb zijn ze voor de 2.2 via officiele kanalen niet meer leverbaar.
Het schijnt dat als je met de moer langs een landbouw mechanisatiebedrijf gaat ze daar voor €1.- leverbaar zijn.
Beter als de €7.- die bij de dealers word berekend.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ga niet te snel alles vervangen, zolang het rubber en de vulcanisatie op het metaal van de silentblocks er nog goed en gaaf uit ziet moet je ze gewoon laten zitten.

Maak de busjes die in de silentblocks zitten goed schoon en roestvrij van binnen (even met een fijne ronde vijl erdoor), en dan goed insmeren met kopervet.
Hetzelfde doe je ook met de bout, daarna alles terugbouwen en vooral niet te strak vast draaien.
En mochten de bevestigingsogen aan het chassis iets te krap op elkaar zitten (de silentblock moet er soepel tussen passen) dan kun je deze zo wat corrigeren met een nylonhamer.

Na montage moet de draagarm langzaam naar beneden kunnen zakken door z'n eigen gewicht. (zonder aangebouwde stabilisatiestang)
Het rubber moet eigenlijk helemaal niet torderen, deze dient er alleen voor om de geluiden van de aandrijflijn naar het chassis te dempen.

En hetzelfde geldt eigenlijk ook voor alle bevestigingspunten van de stabilisatiestang, goed zuiver maken en smeren met kopervet.


Bij de meeste 4x4's die regelmatig offroad gaan is dit gewoon jaarlijks onderhoud, anders wordt je ook gek van die "knoep"geluiden die overal weg te lijken komen. :wink:


Zit er trouwens nog dikteverschil in de stabilisatiestang van een Murena 1.6 en 2.2?
Door een dunnere stabilisatiestang te plaatsen wordt de wagen namelijk ook al een stuk soepeler, en daar hoef je de veren en dempers niet eens voor aan te passen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb toch een andere mening wat dat torderen betreft.
Ik denk dat dit wel degelijk moet.
Het is niet voor niets dat de manual zegt blocks stabilisatie en schokbrekers pas vast zetten als de wagen met 30 kg achterin op de grond staat.
Dat moet een reden hebben, en dat is waarschijnlijk dat het een Matra is.
Alles is net even anders.
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar hou me dan gewoon aan het boekje.
Peter de garagist doet ook altijd de draagarm opkrikken bij andere auto's als de draagarm er uit geweest is.
Bij mij waren de silentblocks bijna net zo hard als het ijzer :wink:

De stabilisatiestang van een 1.6 is dunner en heeft ook dunnere zadelrubbers.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Het is niet voor niets dat de manual zegt blocks stabilisatie en schokbrekers pas vast zetten als de wagen met 30 kg achterin op de grond staat.

Dit is juist om ervoor te zorgen dat er geen spanning op het rubber staat als de auto in rijklare toestand is (dus incl bagage/personen)
De meeste fabrikanten schrijven zoiets wel voor, de één met een bepaalde last, de ander via merktekens of maatvoering.

Zolang de auto maar regelmatig gebruikt wordt en de nodige kilometers maakt zal dit ook geen problemen gaan geven, roest krijgt dan geen kans.
Bij oldtimers die weinig kilometers maken en soms langdurig stil staan
(winterstalling) gaan op termijn de bouten wat vast roesten in de bussen... rust roest.
Hierdoor is er op deze plek geen of weinig beweging meer mogelijk, en moeten de rubbers deze krachten erbij nemen.
Als de kracht op het rubber dan eventjes te groot wordt door stevig inveren draait/verspringt de bus opeens wel over de bout... dat produceert dat bekende "knoep"geluid.

Door de boel op deze plekken goed in te vetten en net iets losser te monteren dan voorgeschreven voorkom je dit soort problemen, en zolang je maar goede (dus geen 2e-handse) borgmoeren gebruikt komt de veiligheid echt niet in het gedrang.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die draagarmen heeft Godfried er al wel een keer of 5 uit gehad, dus denk dat die bussen wel functioneren.
We kunnen er natuurlijk over discusseren, maar als je jezelf aan het boekje houdt is het toch altijd goed?
Ik ben al wel meer afwijkende dingen in de Matra tegen gekomen.
Peter zegt wel eens, dat hoeft niet zo gemonteerd.
Ik zeg dan altijd, dat kan wel zijn, maar dit is een Matra dus is het anders :lol:
We hebben dan discussie.
Dan sla ik hem gewoon met de manual om de oren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat de bussen vastgeroest op de bouten zitten is onmogelijk, dit door het veelvuldig verwijderen van de wielarmen. Dat ik de bouten te vast heb aangedraaid is wel mogelijk, ik heb ze zelfs meerdere keren bijgetrokken omdat ik dacht dat ze te los zaten en dit mijn probleem veroorzaakte.
Met verwijderende schokbreker heb ik de arm naar beneden en naar boven geduwd en zelfs in een snel tempo en inderdaad ik hoorde een geluid dat uit de rubber van de stabilisatiestang kwam. Ik heb toen alles los gemaakt en zuiver gemaakt , vaseline eraan en terug gemonteerd, zonder resultaat.
Het vreemde is dat het links veel erger is dan rechts, dus daar is iets mis!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het kan zijn dat bij lassen de boel wat krom is getrokken, en de zaak er geforceerd in zit.
Dan krijg je ook rare dingen.
Mijn rechter draagarm was ook aan gelast.
Bij uitlijnen bleek het wiel 7 mm naar binnen te staan.
Heb de draagarm vervangen, en probleem is opgelost.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

GODFRIED wrote:... maar kan de het nummer van de wielnaafmoer achter niet vinden! Heb een mail gedaan, ben benieuwd of ze reageren! Ik zou deze graag samen geleverd zien.
Ecrou de cardan, Ecrou en 36 dispo chez peugeot, ref 33.18.13 (origine 505)
moer voor cardan maat 36 peugeot referentie 33.18.13 (origineel peugeot 505 )
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Opgelet de cardanmoeren voor de 2.2 achter zijn specifiek en niet te vervangen door iets anders. Zie onderdelenboek.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat hebben we al ondervonden, die moeren zijn hier nergens leverbaar.

Jurgen, bedankt voor de tip.


Ook al staat het wiel 7mm uit zijn richting, kun je daarom een geluid horen?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Moeilijk te zeggen.
De zaak zal iets verwrongen lopen, maar door uitlijnen kan het practisch onmerkbaar zijn.
De bandenslijtage kan je iets vertellen, maar op een uilijninrichting komt het naar voren, zoals bij mij.
Je weet dan nooit wat voor krachten er precies spelen, en wat voor bijgeluiden dat evt. kan maken.
Het blijft een kwestie van uitproberen als je de vinger er niet exact op kan leggen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Daar de wielarm vervangen werd bij de aankoop kunnen de banden mij niet veel wijzer maken.. Ik heb met deze wielarm net iets meer dan 1000km gemaakt, te weinig voor slijtage aan de banden te zien.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik kan je troosten met de gedachte dat er bij de pro's ook wel is naast gezeten word wat conclusies betreft.
De koppeling van de Sunny slipte en is versleten en heeft een raar geluidje.
Hebben we gister even vervangen.
Ondanks verhalen van de dealer dat dat in 2-3 uur moet kunnen, hebben we er wel bijna de hele dag over gedaan.
De koppeling doet het weer prima, echter het geluidje is er nog.
We mogen dus de bak gaan vervangen :cry:

Ook de Sunny heeft een Oenk geluidje achter waar ik de veerpoot er al 3x onderuit heb gehad en stabrubbers vervangen.
Ook nog niet weg.
Soms valt het tegen, maar we gaan dat echt niet opgeven hoor.
Schoondochter heeft schik.
De Honda zit nu tijdelijk in Belgie.
Attachments
P1020540 (Medium).JPG
P1020540 (Medium).JPG (88.95 KiB) Viewed 7114 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De bak gaan vervangen!! Kun je beter de bak opendoen en waarschijnlijk het lager wat dit geluid veroorzaakt vervangen. Bij mijn zoon zijn vorige Nissan 100NX heb ik dit ook moeten doen. Wel goed opletten dat hij nog schakelt, dit was bij niet het geval. Ik heb de bak er opnieuw moeten uithalen, had de schakelvork niet juist zitten. Daar heb ik weer iets van geleerd. Eerst in alle versnellingen zetten voor het inbouwen.

Dat het soms tegen zit is onvermijdelijk, iedereen die sleutelt kent dit probleem wel. In een garage komt dit ook wel voor, wel spijtig voor de eigenaar want waarschijnlijk krijgt hij dit op zijn rekening. Ze zullen wel iets verzinnen wat ook stuk was.


Veel succes met het herstellen van zoonlief zijn auto.

Dan zal de Honda doorelkaar geschud zijn als je hem terug krijgt, hier zijn de wegen schandalig slecht!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

zo'n bak koop je voor €50-100.-
Als de stand zo 160000 hebben kan die nog een ton mee.
Loont niet echt om een bak te gaan reviseren.
Had al wat speling op de Prise-as bemerkt.
Is duidelijk te veel.
Het houd ons van de straat. :P
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je die denkt te vinden voor €50 a €100 is dat iets anders. Hier vragen ze al €50 voor een oude alternator, starter.

Hier hebben ze motors op een hoop liggen klaar voor naar de smelterij te brengen als je daar dan een onderdeel van wil moet je volle pot betalen. :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, ik wou gisteren bij jou langs komen met mijn murena dan kon je er eens mee rijden. Ik heb drie keer gebelt maar je bent nooit thuis hoe komt woon je daar nog of ben je verhuist ? (grapje he )





grt harry de matra.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Goedfried, waar liggen die motoren en bakken op hopen? Het zijn er waarschijnlijk niet van Matra's maar van andere merken denk ik toch.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zet dit via internet gewoon op de onderdelenlijn.
Daar zitten de demontagebedrijven op en kijken wat er gezocht word.
Ze doen je dan een aanbod als ze het onderdeel hebben.
Heb 5 aanbiedingen binnen van €100.- tot €250.-
Krijg je dan 3 maanden garantie op.
Vind het eigenlijk nog te veel.
Die Sunny's hebben een waarde van €5.- per ton.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply