Ga niet te snel alles vervangen, zolang het rubber en de vulcanisatie op het metaal van de silentblocks er nog goed en gaaf uit ziet moet je ze gewoon laten zitten.
Maak de busjes die in de silentblocks zitten goed schoon en roestvrij van binnen (even met een fijne ronde vijl erdoor), en dan goed insmeren met kopervet.
Hetzelfde doe je ook met de bout, daarna alles terugbouwen en vooral niet te strak vast draaien.
En mochten de bevestigingsogen aan het chassis iets te krap op elkaar zitten (de silentblock moet er soepel tussen passen) dan kun je deze zo wat corrigeren met een nylonhamer.
Na montage moet de draagarm langzaam naar beneden kunnen zakken door z'n eigen gewicht. (zonder aangebouwde stabilisatiestang)
Het rubber moet eigenlijk helemaal niet torderen, deze dient er alleen voor om de geluiden van de aandrijflijn naar het chassis te dempen.
En hetzelfde geldt eigenlijk ook voor alle bevestigingspunten van de stabilisatiestang, goed zuiver maken en smeren met kopervet.
Bij de meeste 4x4's die regelmatig offroad gaan is dit gewoon jaarlijks onderhoud, anders wordt je ook gek van die "knoep"geluiden die overal weg te lijken komen.
Zit er trouwens nog dikteverschil in de stabilisatiestang van een Murena 1.6 en 2.2?
Door een dunnere stabilisatiestang te plaatsen wordt de wagen namelijk ook al een stuk soepeler, en daar hoef je de veren en dempers niet eens voor aan te passen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969