remmen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

jean
maak u dat zelf om ze te ontluchten met de compressor.het kost zogoed als niks.ik gebruik het zelf voor men dagelijkse wagen.enkel het dekselke verwisselen.afkomstig van een oud remolie potje.enkel opletten dat er niet teveel druk op komt. zet het langzaam open tot ik zie dat het potje licht uit zet. zie foto's
Attachments
HPIM0890.JPG
HPIM0890.JPG (22.08 KiB) Viewed 9011 times
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

verkeerd gelopen op nieuw
Attachments
HPIM0887.JPG
HPIM0887.JPG (19.87 KiB) Viewed 9008 times
HPIM0889.JPG
HPIM0889.JPG (18.4 KiB) Viewed 9008 times
HPIM0888.JPG
HPIM0888.JPG (22.48 KiB) Viewed 9008 times
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ludo, ik heb jean er zo één mee gegeven nu zal het toch wel moeten lukken denk ik.





grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

gewoon een fietsband doorknippen en een kant dichtmaken met een trekband. de andere kant over het reservoir trekken en dan lucht dicht maken met ijzerdraad aan de onderkant.

nu band oppompen en ontluchten is een eitje (iig met de koppeling)
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Nu heb ik enkel ervaringen met de Rancho en de Horizon en niet met een Murena, maar ik blijf het maar vreemd vinden dat je de oorzaak niet kunt vinden... :-?

Als ik het allemaal goed begrijp zit het probleem dus ergens vanaf de hoofdremcilinder tot aan de remklauw rechtsvoor.
Dan eerst maar eens beginnen met de mogelijke oorzaken uitsluiten:

-de hoofdremcilinder: even de betreffende leiding loskoppelen en dan de rem intrappen, als er remolie uitkomt is deze goed.
-de remleiding: voor de remslang even loskoppelen en dan de rem intrappen, als er hier ook remolie uit komt zit deze ook niet verstopt.
-de remslang: losmaken van de remklauw en weer de rem intrappen... nu ja, hetzelfde verhaal dus. (en ga niet af op het uiterlijk van zo'n remslang, bij mijn Rancho zagen ze er van buiten nog z.g.a.n. uit maar de binnenkant was volledig vergumd, zie die foto die Godfried geplaatst heeft)
-vervolgens de remklauw dan, hier moet het dan uitspuiten via de ontluchtingsnippel, zo niet dan zit de zuiger vast of is er een verstopping.

Ga eerst alle mogelijke oorzaken eens uitsluiten voordat je verder gaat met een ontluchtingsapparaat... als er ergens een verstopping zit in het systeem dan pers je het alleen maar vaster met zo'n ontluchtingsapparaat.

Oh ja, zijn de remlkauwen links en rechts trouwens wel van hetzelfde merk en type?... ik weet inmiddels uit ervaring met m'n Rancho dat klauwen van Bendix en Girling met elkaar gecombineerd ook vreemde remeffecten geven. :oops:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

MatraMurena.nl wrote:gewoon een fietsband doorknippen en een kant dichtmaken met een trekband. de andere kant over het reservoir trekken en dan lucht dicht maken met ijzerdraad aan de onderkant.

nu band oppompen en ontluchten is een eitje (iig met de koppeling)
Voor wie geen compressor heeft een zeer goede oplossing en zonder veel kosten uit te voeren. Je moet maar op het gedacht komen.
Goede tip vind ik. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

MatraMurena.nl wrote:gewoon een fietsband doorknippen en een kant dichtmaken met een trekband. de andere kant over het reservoir trekken en dan lucht dicht maken met ijzerdraad aan de onderkant.

nu band oppompen en ontluchten is een eitje (iig met de koppeling)
Voor wie geen compressor heeft een zeer goede oplossing en zonder veel kosten uit te voeren. Je moet maar op het gedacht komen.
Goede tip vind ik. :wink:

Muddy Bandit, Jean,

Toch wil ik nog eventjes terug komen op die remslangen. Als ze gedeeltelijk dicht zitten zal er bij het trappen op de rempedaal toch olie uitkomen en zullen de remmen niet goed gaan werken. Ik heb het zelf mee gemaakt. Mijn bagheera trok een beetje naar rechts bij het remmen, ik heb daar lang naar gezocht, tot ik tot de vaststelling kwam dat de remslang aan één kant gedeeltelijk verstopt was.
Geef hier voldoende aandacht aan............... Als de remolie niet uit de remlang blijft druppelden bij het losmaken aan de remklauw , weet je wat het probleem is, of de leiding moet dicht zitten!!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Mijn schoonpa zegt dat het raar is als het met luchtdruk niet gaat ja dan zitten we zoals gezegd met een probleem.
Al jullie tips zijn welkom.
Druppel het langs de leidingen= ja
olie langs de pomp= ja
olie in het bakje=ja :D
remolie verlies op de wielen= nee
Eigenlijk het probleem is dat ik moelijk de olie naar de voorste remmen krijg misschien met de luchtdruk zal het lukken hoop het echt.
Anders sta ik daar hé kan dan nog altijd Benny eens bijroepen om te kijken of hij iets ziet dat wij over het hoofd zien.
Ik weet uit ervaring dat als je lang met een probleem zit dat je de simpelste dingen over het hoofd ziet.(ben n.m cnc frezer).
Hoop deze week eens met goed nieuws op het forum te komen en niet met gezaag :D
mvg

Jean :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is geen gezaag. We willen dit probleem opgelost zien. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, we zijn er ook om je te helpen. Maak de renleiding van de voorste remmen aan de pomp ééns los en aan de wiellen ook en zet daar ééns wat luchtdruk op en kijk eens of er genoeg druk uit komt zo ja dan weet je dat de leiding goed is.




grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ok zullen dat eens checken hendrik als we an de werken beginnen :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:
Muddy Bandit, Jean,

Toch wil ik nog eventjes terug komen op die remslangen. Als ze gedeeltelijk dicht zitten zal er bij het trappen op de rempedaal toch olie uitkomen en zullen de remmen niet goed gaan werken....

Ik weet er alles van Godfried, dit was een remslang van mijn Rancho:

Image

Van buiten nog zo goed als nieuw, maar van binnen totaal vergumd en dus verstopt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb dat ook al eens mee gemaakt die zag er ook nog nieuw uit van buiten maar ze was toch verstopt je ziet maar het kan allemaal.




grt harry de matra.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik zou het stapsgewijs aanpakken.

als de olie niet uit de remcylinder komt dan de slagng losmaken.

Als de olie niet uit de slang komt dan de slang losmaken

Als de olie dan niet uit de vaste leiding komt zou ik deze losmaken en eens doorblazen met een compressor.

Op deze manier moet het probleem toch te achterhalen zijn?
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik kan me goed voorstellen dat daar geen druppel remolie meer uitkwam.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hallo iedereen,

remmen gaan nog niet!!!!!!!!!!!!!!
Vandaag met luchtdruk ontlucht al de lucht eruit dachten we dus we proberen kan weer geen druk houden en is nog erger als ik de motor doe draaien dan heb ik totaal geen druk meer ik zit in de shit zoals ze zeggen.
er zit een nieuwe rempomp in remmen zijn los er komt olie uit de rempomp maar tijdens ontluchten achteraan eerst veel olie dan maar druppel gewijs de 2de keer we verstaan ons er niet aan ik ben ten einde raad is al 3 weken aan het proberen met de remmen man man man :cry:
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

Jean ..........

ga es naar www.carjoy.nl ; bel er es naar ...oo31 voor nederland
vraag naar Laszlo , de mecanieker zaakvoerder ( een hongaarse nederlander) , leg je probleem uit en vraag advies , hij zal je graag
te woord staan , doe hem de groeten van stef de wit ; ik bezorgde hem
twee bagheeras type 2 voor een prikje...

stef de wit lemans

gewoon doen , hou me op de hoogte van zijn idee



remmen gaan nog niet!!!!!!!!!!!!!!
Vandaag met luchtdruk ontlucht al de lucht eruit dachten we dus we proberen kan weer geen druk houden en is nog erger als ik de motor doe draaien dan heb ik totaal geen druk meer ik zit in de shit zoals ze zeggen.
er zit een nieuwe rempomp in remmen zijn los er komt olie uit de rempomp maar tijdens ontluchten achteraan eerst veel olie dan maar druppel gewijs de 2de keer we verstaan ons er niet aan ik ben ten einde raad is al 3 weken aan het proberen met de remmen man man man :cry:[/quote]
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, ik snap er niets meer van er moet toch een oorzaak zijn.
Je moet het anders eens aan benny vragen of hij je niet kan helpen die woont toch niet zo ver van je af.




grt hary de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hendrik,

heb ik gedaan normaal volgende week komt Benny eens kijken of hij het kan vinden wat het probleem is.
Weer uitstel om er op de baan mee te komen zit me echt niet mee zunne
Ga nu weer met een slecht gevoel gaan werken zelfs mijn vrouw geen pijn aan haar hartje van mijn miserie toch lief hé.
OOIT komt het in orde de vraag is ALLEEN WANNEER!!!!!!!
ga nu naar mijn werk in de mooie weer zit me echt niet mee vandaag :cry: :wink:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

lemans,

Als benny het niet vind dan zal ik eens bellen bedankt voor de tip :wink:

Jean
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik hoop voor je dat het snel is opgelost.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Blijft de rembekrachtiger hangen, misschien dat deze blijf drukken dan heb je weinig of geen slag meer over voor de voorste remmen goed te laten werken. Of wel staat de stift in de rembekrachtiger te fel naar voor.

Ik zal eens zoeken naar een foto.
Matra Bagheera S - 1977
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi makker,

de meeste garages/remmencentrales hebben een soort van "meter-bank" waar ze de druk van alle vier de leidingen kunnen meten.
Dan zie je gelijk welke van de vier een afwijking heeft en kan je zo aan de slag om het euvel op te sporen.

Mogelijk zo even (laten) na-meten en dan idd stap voor stap te werk gaan.

Succes ermee!

PS: in jou geval had ik de wagen al lang bij een "pro" afgeleverd...
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hallo dieterwieter,

Als ik het samen met benny niet kan oplossen zal ik inderdaad profesionele hulp moeten zoeken de vraag is natuurlijk welke garage werkt er nog aan matra's buiten verhulst die voor mij niet bij de deur is.
En met een wagen met geen remmen naar daar rijden dat gaat niet hé.
Heb er vertrouwen in dat benny en ik samen wel tot een oplossing zullen komen. :D
Anders ja dan zoeken voor een oplossing zeker weet het effen ook niet meer van welk hout pijlen te maken

mvg
jean
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Controleer de stift eens in het midden van de rembekrachtiger, deze mag maar iets van 9mm uitsteken, misschien blijft deze om de één of andere reden hangen!!

Als de stift blijft uitsteken zit waarschijnlijk één van de scharnierpunten vast die voor de overbrenging zorgen op het pendaal.
Attachments
uitstekende stif op d erembekrachtiger. (Medium).JPG
uitstekende stif op d erembekrachtiger. (Medium).JPG (66.17 KiB) Viewed 8830 times
bediening rembekrachtiger (Medium).JPG
bediening rembekrachtiger (Medium).JPG (103.45 KiB) Viewed 8830 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het toch echt om een verstopping gaat.
Kan de slang zijn, maar natuurlijk ook in de leiding zitten.
Zou in ieder geval standaard de slangen vervangen, en de leidingen doorblazen met perslucht, om zeker te zijn dat er geen blokkade zit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Zullen zaterdag eens deftig bekijken en hopen dat er een oplossing uit de mouw komt.
Verstopping zou ik raar vinden er komt olie uit.
Ik persoonlijk denk dat ergens van voor niet pluis is.
Als de olie bijna niet meer loopt langs achteren als we dan bijpompen
komt er dan wel weer genoeg uit met de nodige bubbels.
Benny heeft al zijn murena ontlucht dus hij zal wel zien of er iets niet normaal is.
ik heb geen referentie om te vergelijken en ik ben ook geen pro om dit gebied maar het is wel zo als we alles overlopen moet er toch iets uit de bus komen.
heb de wagen niet gekocht om enkel te kuisen :-? rijden zal en moet hij
dat ik dan nog probleempjes heb dan neem ik het met plezier erbij als ik maar kan rijden en ze zelf gemakkelijk kan oplossen :wink: als dat mogelijk is met een matra :D
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, dat zal zaterdag wel goed komen als benny komt. En met dat mooi weer wil je graag met de matra rijden he we begrijpen je wel. Succes er mee morgen.



grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hendrik,

Ja als het zaterdag geen oplossing uit de bus komt dan zal ik in mijn haar scharten zoals men zegt in westvlaams :D

jean
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, ik hoop echt dat het zaterdag goed komt met de remmen maar ik denk het wel als benny komt die weet er ook veel van matra. Een matra blijft toch een aparte auto om aan te werken.




grt harry de matra.
Post Reply