remmen
- ludo2
jean
maak u dat zelf om ze te ontluchten met de compressor.het kost zogoed als niks.ik gebruik het zelf voor men dagelijkse wagen.enkel het dekselke verwisselen.afkomstig van een oud remolie potje.enkel opletten dat er niet teveel druk op komt. zet het langzaam open tot ik zie dat het potje licht uit zet. zie foto's
maak u dat zelf om ze te ontluchten met de compressor.het kost zogoed als niks.ik gebruik het zelf voor men dagelijkse wagen.enkel het dekselke verwisselen.afkomstig van een oud remolie potje.enkel opletten dat er niet teveel druk op komt. zet het langzaam open tot ik zie dat het potje licht uit zet. zie foto's
- Attachments
-
- HPIM0890.JPG (22.08 KiB) Viewed 9009 times
- MatraMurena.nl
-
Nu heb ik enkel ervaringen met de Rancho en de Horizon en niet met een Murena, maar ik blijf het maar vreemd vinden dat je de oorzaak niet kunt vinden...
Als ik het allemaal goed begrijp zit het probleem dus ergens vanaf de hoofdremcilinder tot aan de remklauw rechtsvoor.
Dan eerst maar eens beginnen met de mogelijke oorzaken uitsluiten:
-de hoofdremcilinder: even de betreffende leiding loskoppelen en dan de rem intrappen, als er remolie uitkomt is deze goed.
-de remleiding: voor de remslang even loskoppelen en dan de rem intrappen, als er hier ook remolie uit komt zit deze ook niet verstopt.
-de remslang: losmaken van de remklauw en weer de rem intrappen... nu ja, hetzelfde verhaal dus. (en ga niet af op het uiterlijk van zo'n remslang, bij mijn Rancho zagen ze er van buiten nog z.g.a.n. uit maar de binnenkant was volledig vergumd, zie die foto die Godfried geplaatst heeft)
-vervolgens de remklauw dan, hier moet het dan uitspuiten via de ontluchtingsnippel, zo niet dan zit de zuiger vast of is er een verstopping.
Ga eerst alle mogelijke oorzaken eens uitsluiten voordat je verder gaat met een ontluchtingsapparaat... als er ergens een verstopping zit in het systeem dan pers je het alleen maar vaster met zo'n ontluchtingsapparaat.
Oh ja, zijn de remlkauwen links en rechts trouwens wel van hetzelfde merk en type?... ik weet inmiddels uit ervaring met m'n Rancho dat klauwen van Bendix en Girling met elkaar gecombineerd ook vreemde remeffecten geven.

Als ik het allemaal goed begrijp zit het probleem dus ergens vanaf de hoofdremcilinder tot aan de remklauw rechtsvoor.
Dan eerst maar eens beginnen met de mogelijke oorzaken uitsluiten:
-de hoofdremcilinder: even de betreffende leiding loskoppelen en dan de rem intrappen, als er remolie uitkomt is deze goed.
-de remleiding: voor de remslang even loskoppelen en dan de rem intrappen, als er hier ook remolie uit komt zit deze ook niet verstopt.
-de remslang: losmaken van de remklauw en weer de rem intrappen... nu ja, hetzelfde verhaal dus. (en ga niet af op het uiterlijk van zo'n remslang, bij mijn Rancho zagen ze er van buiten nog z.g.a.n. uit maar de binnenkant was volledig vergumd, zie die foto die Godfried geplaatst heeft)
-vervolgens de remklauw dan, hier moet het dan uitspuiten via de ontluchtingsnippel, zo niet dan zit de zuiger vast of is er een verstopping.
Ga eerst alle mogelijke oorzaken eens uitsluiten voordat je verder gaat met een ontluchtingsapparaat... als er ergens een verstopping zit in het systeem dan pers je het alleen maar vaster met zo'n ontluchtingsapparaat.
Oh ja, zijn de remlkauwen links en rechts trouwens wel van hetzelfde merk en type?... ik weet inmiddels uit ervaring met m'n Rancho dat klauwen van Bendix en Girling met elkaar gecombineerd ook vreemde remeffecten geven.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- GODFRIED
Voor wie geen compressor heeft een zeer goede oplossing en zonder veel kosten uit te voeren. Je moet maar op het gedacht komen.MatraMurena.nl wrote:gewoon een fietsband doorknippen en een kant dichtmaken met een trekband. de andere kant over het reservoir trekken en dan lucht dicht maken met ijzerdraad aan de onderkant.
nu band oppompen en ontluchten is een eitje (iig met de koppeling)
Goede tip vind ik.

Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
Voor wie geen compressor heeft een zeer goede oplossing en zonder veel kosten uit te voeren. Je moet maar op het gedacht komen.MatraMurena.nl wrote:gewoon een fietsband doorknippen en een kant dichtmaken met een trekband. de andere kant over het reservoir trekken en dan lucht dicht maken met ijzerdraad aan de onderkant.
nu band oppompen en ontluchten is een eitje (iig met de koppeling)
Goede tip vind ik.

Muddy Bandit, Jean,
Toch wil ik nog eventjes terug komen op die remslangen. Als ze gedeeltelijk dicht zitten zal er bij het trappen op de rempedaal toch olie uitkomen en zullen de remmen niet goed gaan werken. Ik heb het zelf mee gemaakt. Mijn bagheera trok een beetje naar rechts bij het remmen, ik heb daar lang naar gezocht, tot ik tot de vaststelling kwam dat de remslang aan één kant gedeeltelijk verstopt was.
Geef hier voldoende aandacht aan............... Als de remolie niet uit de remlang blijft druppelden bij het losmaken aan de remklauw , weet je wat het probleem is, of de leiding moet dicht zitten!!!!
Matra Bagheera S - 1977
- JEAN
Mijn schoonpa zegt dat het raar is als het met luchtdruk niet gaat ja dan zitten we zoals gezegd met een probleem.
Al jullie tips zijn welkom.
Druppel het langs de leidingen= ja
olie langs de pomp= ja
olie in het bakje=ja
remolie verlies op de wielen= nee
Eigenlijk het probleem is dat ik moelijk de olie naar de voorste remmen krijg misschien met de luchtdruk zal het lukken hoop het echt.
Anders sta ik daar hé kan dan nog altijd Benny eens bijroepen om te kijken of hij iets ziet dat wij over het hoofd zien.
Ik weet uit ervaring dat als je lang met een probleem zit dat je de simpelste dingen over het hoofd ziet.(ben n.m cnc frezer).
Hoop deze week eens met goed nieuws op het forum te komen en niet met gezaag
mvg
Jean
Al jullie tips zijn welkom.
Druppel het langs de leidingen= ja
olie langs de pomp= ja
olie in het bakje=ja

remolie verlies op de wielen= nee
Eigenlijk het probleem is dat ik moelijk de olie naar de voorste remmen krijg misschien met de luchtdruk zal het lukken hoop het echt.
Anders sta ik daar hé kan dan nog altijd Benny eens bijroepen om te kijken of hij iets ziet dat wij over het hoofd zien.
Ik weet uit ervaring dat als je lang met een probleem zit dat je de simpelste dingen over het hoofd ziet.(ben n.m cnc frezer).
Hoop deze week eens met goed nieuws op het forum te komen en niet met gezaag

mvg
Jean

- hendrik
-
GODFRIED wrote:
Muddy Bandit, Jean,
Toch wil ik nog eventjes terug komen op die remslangen. Als ze gedeeltelijk dicht zitten zal er bij het trappen op de rempedaal toch olie uitkomen en zullen de remmen niet goed gaan werken....
Ik weet er alles van Godfried, dit was een remslang van mijn Rancho:

Van buiten nog zo goed als nieuw, maar van binnen totaal vergumd en dus verstopt.

Rustig aan....
- Remco007
Ik zou het stapsgewijs aanpakken.
als de olie niet uit de remcylinder komt dan de slagng losmaken.
Als de olie niet uit de slang komt dan de slang losmaken
Als de olie dan niet uit de vaste leiding komt zou ik deze losmaken en eens doorblazen met een compressor.
Op deze manier moet het probleem toch te achterhalen zijn?
als de olie niet uit de remcylinder komt dan de slagng losmaken.
Als de olie niet uit de slang komt dan de slang losmaken
Als de olie dan niet uit de vaste leiding komt zou ik deze losmaken en eens doorblazen met een compressor.
Op deze manier moet het probleem toch te achterhalen zijn?
greetz Remco
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
- JEAN
hallo iedereen,
remmen gaan nog niet!!!!!!!!!!!!!!
Vandaag met luchtdruk ontlucht al de lucht eruit dachten we dus we proberen kan weer geen druk houden en is nog erger als ik de motor doe draaien dan heb ik totaal geen druk meer ik zit in de shit zoals ze zeggen.
er zit een nieuwe rempomp in remmen zijn los er komt olie uit de rempomp maar tijdens ontluchten achteraan eerst veel olie dan maar druppel gewijs de 2de keer we verstaan ons er niet aan ik ben ten einde raad is al 3 weken aan het proberen met de remmen man man man
Vandaag met luchtdruk ontlucht al de lucht eruit dachten we dus we proberen kan weer geen druk houden en is nog erger als ik de motor doe draaien dan heb ik totaal geen druk meer ik zit in de shit zoals ze zeggen.
er zit een nieuwe rempomp in remmen zijn los er komt olie uit de rempomp maar tijdens ontluchten achteraan eerst veel olie dan maar druppel gewijs de 2de keer we verstaan ons er niet aan ik ben ten einde raad is al 3 weken aan het proberen met de remmen man man man

- lemans
Jean ..........
ga es naar www.carjoy.nl ; bel er es naar ...oo31 voor nederland
vraag naar Laszlo , de mecanieker zaakvoerder ( een hongaarse nederlander) , leg je probleem uit en vraag advies , hij zal je graag
te woord staan , doe hem de groeten van stef de wit ; ik bezorgde hem
twee bagheeras type 2 voor een prikje...
stef de wit lemans
gewoon doen , hou me op de hoogte van zijn idee
[/quote]
ga es naar www.carjoy.nl ; bel er es naar ...oo31 voor nederland
vraag naar Laszlo , de mecanieker zaakvoerder ( een hongaarse nederlander) , leg je probleem uit en vraag advies , hij zal je graag
te woord staan , doe hem de groeten van stef de wit ; ik bezorgde hem
twee bagheeras type 2 voor een prikje...
stef de wit lemans
gewoon doen , hou me op de hoogte van zijn idee

- JEAN
hendrik,
heb ik gedaan normaal volgende week komt Benny eens kijken of hij het kan vinden wat het probleem is.
Weer uitstel om er op de baan mee te komen zit me echt niet mee zunne
Ga nu weer met een slecht gevoel gaan werken zelfs mijn vrouw geen pijn aan haar hartje van mijn miserie toch lief hé.
OOIT komt het in orde de vraag is ALLEEN WANNEER!!!!!!!
ga nu naar mijn werk in de mooie weer zit me echt niet mee vandaag

heb ik gedaan normaal volgende week komt Benny eens kijken of hij het kan vinden wat het probleem is.
Weer uitstel om er op de baan mee te komen zit me echt niet mee zunne
Ga nu weer met een slecht gevoel gaan werken zelfs mijn vrouw geen pijn aan haar hartje van mijn miserie toch lief hé.
OOIT komt het in orde de vraag is ALLEEN WANNEER!!!!!!!
ga nu naar mijn werk in de mooie weer zit me echt niet mee vandaag

- GODFRIED
-
Hoi makker,
de meeste garages/remmencentrales hebben een soort van "meter-bank" waar ze de druk van alle vier de leidingen kunnen meten.
Dan zie je gelijk welke van de vier een afwijking heeft en kan je zo aan de slag om het euvel op te sporen.
Mogelijk zo even (laten) na-meten en dan idd stap voor stap te werk gaan.
Succes ermee!
PS: in jou geval had ik de wagen al lang bij een "pro" afgeleverd...
de meeste garages/remmencentrales hebben een soort van "meter-bank" waar ze de druk van alle vier de leidingen kunnen meten.
Dan zie je gelijk welke van de vier een afwijking heeft en kan je zo aan de slag om het euvel op te sporen.
Mogelijk zo even (laten) na-meten en dan idd stap voor stap te werk gaan.
Succes ermee!
PS: in jou geval had ik de wagen al lang bij een "pro" afgeleverd...
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
- JEAN
Hallo dieterwieter,
Als ik het samen met benny niet kan oplossen zal ik inderdaad profesionele hulp moeten zoeken de vraag is natuurlijk welke garage werkt er nog aan matra's buiten verhulst die voor mij niet bij de deur is.
En met een wagen met geen remmen naar daar rijden dat gaat niet hé.
Heb er vertrouwen in dat benny en ik samen wel tot een oplossing zullen komen.
Anders ja dan zoeken voor een oplossing zeker weet het effen ook niet meer van welk hout pijlen te maken
mvg
jean
Als ik het samen met benny niet kan oplossen zal ik inderdaad profesionele hulp moeten zoeken de vraag is natuurlijk welke garage werkt er nog aan matra's buiten verhulst die voor mij niet bij de deur is.
En met een wagen met geen remmen naar daar rijden dat gaat niet hé.
Heb er vertrouwen in dat benny en ik samen wel tot een oplossing zullen komen.

Anders ja dan zoeken voor een oplossing zeker weet het effen ook niet meer van welk hout pijlen te maken
mvg
jean
- GODFRIED
Controleer de stift eens in het midden van de rembekrachtiger, deze mag maar iets van 9mm uitsteken, misschien blijft deze om de één of andere reden hangen!!
Als de stift blijft uitsteken zit waarschijnlijk één van de scharnierpunten vast die voor de overbrenging zorgen op het pendaal.
Als de stift blijft uitsteken zit waarschijnlijk één van de scharnierpunten vast die voor de overbrenging zorgen op het pendaal.
- Attachments
-
- uitstekende stif op d erembekrachtiger. (Medium).JPG (66.17 KiB) Viewed 8828 times
-
- bediening rembekrachtiger (Medium).JPG (103.45 KiB) Viewed 8828 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het toch echt om een verstopping gaat.
Kan de slang zijn, maar natuurlijk ook in de leiding zitten.
Zou in ieder geval standaard de slangen vervangen, en de leidingen doorblazen met perslucht, om zeker te zijn dat er geen blokkade zit.
Kan de slang zijn, maar natuurlijk ook in de leiding zitten.
Zou in ieder geval standaard de slangen vervangen, en de leidingen doorblazen met perslucht, om zeker te zijn dat er geen blokkade zit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- JEAN
Zullen zaterdag eens deftig bekijken en hopen dat er een oplossing uit de mouw komt.
Verstopping zou ik raar vinden er komt olie uit.
Ik persoonlijk denk dat ergens van voor niet pluis is.
Als de olie bijna niet meer loopt langs achteren als we dan bijpompen
komt er dan wel weer genoeg uit met de nodige bubbels.
Benny heeft al zijn murena ontlucht dus hij zal wel zien of er iets niet normaal is.
ik heb geen referentie om te vergelijken en ik ben ook geen pro om dit gebied maar het is wel zo als we alles overlopen moet er toch iets uit de bus komen.
heb de wagen niet gekocht om enkel te kuisen
rijden zal en moet hij
dat ik dan nog probleempjes heb dan neem ik het met plezier erbij als ik maar kan rijden en ze zelf gemakkelijk kan oplossen
als dat mogelijk is met een matra 
Verstopping zou ik raar vinden er komt olie uit.
Ik persoonlijk denk dat ergens van voor niet pluis is.
Als de olie bijna niet meer loopt langs achteren als we dan bijpompen
komt er dan wel weer genoeg uit met de nodige bubbels.
Benny heeft al zijn murena ontlucht dus hij zal wel zien of er iets niet normaal is.
ik heb geen referentie om te vergelijken en ik ben ook geen pro om dit gebied maar het is wel zo als we alles overlopen moet er toch iets uit de bus komen.
heb de wagen niet gekocht om enkel te kuisen

dat ik dan nog probleempjes heb dan neem ik het met plezier erbij als ik maar kan rijden en ze zelf gemakkelijk kan oplossen