FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Met dat mooie weer doe je de venster al eens omlaag. Omlaag geen probleem maar omhoog wel. Rechts werkt de ruit niet meer. Ik heb alles uit de deur gebouwd voor controle en smering. Het oude plakkerige vet werd verwijdert en de spiraal werd opnieuw met W40 ingespoten.
De motor werd open gedaan om de staat te controleren maar deze is zeer goed. Waarschijnlijk was de weerstand te hoog!!!!
De bocht die nogal gemakkelijk barst en afbreekt heb ik versterkt met een stukje plaat en tec 7. Beter voorkomen dan genezen.
De rubber in de deur zal vernieuwt worden.
Attachments
het oude vet verwijderd. (Medium).JPG
het oude vet verwijderd. (Medium).JPG (77.65 KiB) Viewed 6465 times
De ruitmotor. (Medium).JPG
De ruitmotor. (Medium).JPG (94.08 KiB) Viewed 6465 times
bochtversterking 2 (Medium).JPG
bochtversterking 2 (Medium).JPG (85.83 KiB) Viewed 6465 times
de bocht versterking. (Medium).JPG
de bocht versterking. (Medium).JPG (72.52 KiB) Viewed 6465 times
rubber in de deur (Medium).JPG
rubber in de deur (Medium).JPG (85.61 KiB) Viewed 6465 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

Als je de motor toch open heb liggen check dan de koolborstels, bij twijfel vervangen. Deze hebben het meeste te lijden.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die rechts van mij gaat ook niet meer daar moet ik ook eens werk van maken. Je ziet maar aan een matra is altijd wat te doen dat is ook het fijne ervan lekker sleutelen.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Toine, De koolborstels zijn nog in goede staat en zijn niet aan vervanging toe. Zie foto boven van motor.

Ik heb een nieuwe deurrubber geplaatst.
Waarschijnlijk heeft de roest achter de rubber voor het probleem gezorgd. De rubber werd weggedrukt door de roest en hierdoor spant de ruit waardoor zij moeilijk naar boven ging!!! Ik heb de roest verwijderd en behandeld met Fertan. De ruit werkt nu perfect en sneller. :wink:
Het was niet de bedoeling om dit nu te doen maar het was van te moeten. De links deur zal volgen!!
Attachments
roest achter rubber 2 (Medium).JPG
roest achter rubber 2 (Medium).JPG (60.66 KiB) Viewed 6438 times
Roest achter rubber. (Medium).JPG
Roest achter rubber. (Medium).JPG (68.56 KiB) Viewed 6438 times
Nieuwe deurrubber. (Medium).JPG
Nieuwe deurrubber. (Medium).JPG (76.08 KiB) Viewed 6438 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dat heb je weer mooi opgelost Godfried.

Maar ik dacht dat de Murena verzinkt was???

Blijkbaar niet alles en ook niet overal.

t'Is zoals Harry zegt "aan een matra blijft ge sleutelen".
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jos, dat is toch het fijne ervan he aan je matra sleutelen heerlijk. Als ik niet met mijn slechte rug zat dan was ik alle dagen aan het sleutelen want ik heb nog werk genoeg aan mijn matras.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jos, alle aanbouwdelen zijn niet verzinkt bij een murena, hoe die roestduivel dat toch weet?? De andere kant in de deur heeft bijna geen roest.
Attachments
andere kant deur (Medium).JPG
andere kant deur (Medium).JPG (58.75 KiB) Viewed 6411 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is toch jammer dat die aanbouwdelen niet mee zijn verzinkt dat hadden ze ook wel mogen doen vind ik.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De meeste aanbouwdelen van mijn bagheera heb ik laten verzinken tijdens de restauratie, ook de deuren, dus dat zit wel goed. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waar hebben jullie de hoofdschakelaar staan??
Hoe hebben jullie de kabels verlengt?
Attachments
hoofdschakelaar (Medium).JPG
hoofdschakelaar (Medium).JPG (74.26 KiB) Viewed 6347 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik moet ze ook nog altijd er in zetten maar ik weet ook nog niet waar.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Alweer een hoop werk verricht gedurende mijn vakantie.
Het deurubber zal ongetwijfeld bijgedragen hebben aan water in de deuren.
De rijwind aan de voorkant zal het water naar binnen blazen, maar via de bovenzijde zal ook het nodige binnen komen.
Geregeld ondehoud is hier noodzakelijk.

Hebben ze geen tijdschakeling voor het binnenlicht geplaatst?
Denk het niet, want mijn schakelaars deden hetzelfde.
Is opgelost sinds ik ze vervangen heb.

Heb nog niet verdiept in de plaatsing van een hoofdschakelaar.
Heb daar ander plannen voor, maar dicht bij de accu zou mooi zijn.
Misschien iets bedenken aan de voorzijde in de buurt van het nummerbord?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hendrik,

wat lees ik veel werk aan de matra's zal toch aan die gele niet zijn
als ik hem zag dacht ik dat hij een een schowroom kwam van bij de garage om de hoek :D
Zag dan daar een mooie blauwe staan langs de baan dacht bij mezelf hier moet ergens een garage zijn van matra met een schowroom :D
Jammer genoeg niet gevonden :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Aan de gele heb ik normaal geen werk meer maar ik zoek altijd wat je kent dat he.Maar bij de grijze moet ik de motor er nog uithalen voor wat op te knappen. Je ziet het ik zoek alijd wat werk maar ik doe dat ook zeer graag het is en blijft een fijne hobby. Ik hoop dat je ook zo snel mogelijk met je murena kan rijden je weet niet wat je mist.




grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hendrik,

Je zal en hebt 2 mooie murena's ook godfried de zijne is mooi ik bedoel daarmee mooi van buiten en van binnen onder de polyster als ik ooit mijn murena zo krijg dan zal ik me gelukkig prijzen maar dat zal nog een beetje duren heb nog veel te leren als mannen zoals jullie van de club.
Maar zoals ik jullie al zei ik ben een echt rijders type als hij goed rijdt dat is voor mij belangrijk hem tip top maken is voor de wintermaanden rijmt nog ook :D

groeten uit het verre west-vlaanderen

Hendrik&godfried
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Herman,

Inderdaad ze hadden een tijdschakelaar geplaatst, met veel zoeken dan toch gevonden en verwijdert, deze bleef af en toe hangen.

Ik zou de hoofdschakelaar ergens in de buurt van het stuur willen hebben, dit is veel handiger en dan wordt die ook altijd gebruikt.

Ik heb nu dezelfde deurschakelaars geplaatst als die van jou, wel mooi dat licht in de schakelaar.


Dat er water in deur komt is onvermijdelijk, ze hebben dat toch goed gemaakt bij Matra, veel beter dan bij de bagheera.

Jean, Bedankt voor die mooi woorden, heb je iets nodig. :lol:
Met wat geduld wordt die murena van jou net zo mooi of mooier.


.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Wat je eigenlijk nodig hebt is een solenoid relais.
Image
Deze dingen kunnen enorme vermogens aan en kun je vlak bij de accu monteren.
Die kun je dan met een klein verborgen schakelaartje met dunne draadjes aansturen.
Mischien kun je ook een oude startmotor solenoid gebruiken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is inderdaad de beste oplossing. Geen dikke stroomkabels doortrekken tot onder het dashboard en veel minder kans op kortsluitingen en stroomverlies.

Zeer goede tip. Niet min die Herman. :o
Dat moet in nader bekijken en misschien zo een schakelaar aankopen, of verder denken op die start solinode.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

Godfried er staan er diverse op ebay voor rond de €10
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Toine, onder welke benaming kan ik dit zoeken?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

12 volt solenoid relais
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mischien dit wat?

http://cgi.ebay.co.uk/Triumph-GT6-TR5-T ... 3f00742181

Zo'n Solenoid gebruikt wel enkele amperes, dus die mag je niet vergeten af te zetten als je de auto meer als een paar uur niet gebruikt.
Zet hem tussen de + leiding, en voor je radio klokje een back up draadje trekken.
Hoe bespreken we evt wel nog wel in een later stadium.
Als het kan op een koele plaats monteren op metaal voor de warmteafvoer
Ze kunnen warm worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedankt voor de tip;

Zou ik deze kopen? Is voor een 2.25 motor.
http://cgi.benl.ebay.be/Land-Rover-Seri ... 7586b#shId

Harry, moet je er ook één hebben???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kan ook.
Die dingen zijn ongeveer allemaal hetzelfde.
Kunnen de hoge stromen gemakkelijk aan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

ok, bedankt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De vering van mijn 2.2 is veel te stijf, zeker achter. Iedere onevenheid voel je in de auto en dat is hier om de 20 meter. Daar wil ik iets aan veranderen, maar wat???

Voor de voorkant heb ik nog nieuwe schokbrekers liggen, net zoals bij Herman zijn 2.2. Deze moeten alleen nog geplaatst worden.

De achterkant.
Waarschijnlijk moet hier voor een zachtere vering geplaatst worden.
Weet iemand de maten van de veren???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tja, daar puzzle ik al 2 jaar over en heb nog niets kunnen vinden.
Bart Maztra zegt dat de Koni's iets zachter zijn, maar hij vind ze te zacht.
Er is geen keus wat dat betreft.
Buiten Spax is dat de enige schokbreker die te koop zijn.
Je hebt de oude veerschotels nodig op de Koni's.
Tijdens de experimenten met de banden is me al opgevallen dat je hier op harder moet blijven, dus ook al geen oplossing.
Simon verkoopt wel nieuwe veren voor de 2.2 voor €50.- per set.
De veren van de 1.6 zijn iets dunner volgens mij.
Dat zou je bij Harry mischien is kunnen controleren.
Is misschien iets mee te doen.
Zelf denk ik er over de oude schokbrekers te laten reviseren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman ,bedoel je die koni's moet je daar de maat van weten.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ne Harry, de dikte van de veren van een 1.6 moet eens vergeleken worden met de dikte van de veren van Godfried zijn 2.2.
Ik denk dat ze iets dunner zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja die van een 1.6 zijn dunner.Ik heb een 2 jaar terug bij cor eens veren gekocht en die waren niet goed te dik .




grt harry de matra.
Post Reply