FrieMatra zijn murena 2.2S
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Met dat mooie weer doe je de venster al eens omlaag. Omlaag geen probleem maar omhoog wel. Rechts werkt de ruit niet meer. Ik heb alles uit de deur gebouwd voor controle en smering. Het oude plakkerige vet werd verwijdert en de spiraal werd opnieuw met W40 ingespoten.
De motor werd open gedaan om de staat te controleren maar deze is zeer goed. Waarschijnlijk was de weerstand te hoog!!!!
De bocht die nogal gemakkelijk barst en afbreekt heb ik versterkt met een stukje plaat en tec 7. Beter voorkomen dan genezen.
De rubber in de deur zal vernieuwt worden.
De motor werd open gedaan om de staat te controleren maar deze is zeer goed. Waarschijnlijk was de weerstand te hoog!!!!
De bocht die nogal gemakkelijk barst en afbreekt heb ik versterkt met een stukje plaat en tec 7. Beter voorkomen dan genezen.
De rubber in de deur zal vernieuwt worden.
- Attachments
-
- het oude vet verwijderd. (Medium).JPG (77.65 KiB) Viewed 6476 times
-
- De ruitmotor. (Medium).JPG (94.08 KiB) Viewed 6476 times
-
- bochtversterking 2 (Medium).JPG (85.83 KiB) Viewed 6476 times
-
- de bocht versterking. (Medium).JPG (72.52 KiB) Viewed 6476 times
-
- rubber in de deur (Medium).JPG (85.61 KiB) Viewed 6476 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Toine, De koolborstels zijn nog in goede staat en zijn niet aan vervanging toe. Zie foto boven van motor.
Ik heb een nieuwe deurrubber geplaatst.
Waarschijnlijk heeft de roest achter de rubber voor het probleem gezorgd. De rubber werd weggedrukt door de roest en hierdoor spant de ruit waardoor zij moeilijk naar boven ging!!! Ik heb de roest verwijderd en behandeld met Fertan. De ruit werkt nu perfect en sneller.
Het was niet de bedoeling om dit nu te doen maar het was van te moeten. De links deur zal volgen!!
Ik heb een nieuwe deurrubber geplaatst.
Waarschijnlijk heeft de roest achter de rubber voor het probleem gezorgd. De rubber werd weggedrukt door de roest en hierdoor spant de ruit waardoor zij moeilijk naar boven ging!!! Ik heb de roest verwijderd en behandeld met Fertan. De ruit werkt nu perfect en sneller.

Het was niet de bedoeling om dit nu te doen maar het was van te moeten. De links deur zal volgen!!
- Attachments
-
- roest achter rubber 2 (Medium).JPG (60.66 KiB) Viewed 6449 times
-
- Roest achter rubber. (Medium).JPG (68.56 KiB) Viewed 6449 times
-
- Nieuwe deurrubber. (Medium).JPG (76.08 KiB) Viewed 6449 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Alweer een hoop werk verricht gedurende mijn vakantie.
Het deurubber zal ongetwijfeld bijgedragen hebben aan water in de deuren.
De rijwind aan de voorkant zal het water naar binnen blazen, maar via de bovenzijde zal ook het nodige binnen komen.
Geregeld ondehoud is hier noodzakelijk.
Hebben ze geen tijdschakeling voor het binnenlicht geplaatst?
Denk het niet, want mijn schakelaars deden hetzelfde.
Is opgelost sinds ik ze vervangen heb.
Heb nog niet verdiept in de plaatsing van een hoofdschakelaar.
Heb daar ander plannen voor, maar dicht bij de accu zou mooi zijn.
Misschien iets bedenken aan de voorzijde in de buurt van het nummerbord?
Het deurubber zal ongetwijfeld bijgedragen hebben aan water in de deuren.
De rijwind aan de voorkant zal het water naar binnen blazen, maar via de bovenzijde zal ook het nodige binnen komen.
Geregeld ondehoud is hier noodzakelijk.
Hebben ze geen tijdschakeling voor het binnenlicht geplaatst?
Denk het niet, want mijn schakelaars deden hetzelfde.
Is opgelost sinds ik ze vervangen heb.
Heb nog niet verdiept in de plaatsing van een hoofdschakelaar.
Heb daar ander plannen voor, maar dicht bij de accu zou mooi zijn.
Misschien iets bedenken aan de voorzijde in de buurt van het nummerbord?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
hendrik,
wat lees ik veel werk aan de matra's zal toch aan die gele niet zijn
als ik hem zag dacht ik dat hij een een schowroom kwam van bij de garage om de hoek
Zag dan daar een mooie blauwe staan langs de baan dacht bij mezelf hier moet ergens een garage zijn van matra met een schowroom
Jammer genoeg niet gevonden
wat lees ik veel werk aan de matra's zal toch aan die gele niet zijn
als ik hem zag dacht ik dat hij een een schowroom kwam van bij de garage om de hoek

Zag dan daar een mooie blauwe staan langs de baan dacht bij mezelf hier moet ergens een garage zijn van matra met een schowroom

Jammer genoeg niet gevonden

- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Aan de gele heb ik normaal geen werk meer maar ik zoek altijd wat je kent dat he.Maar bij de grijze moet ik de motor er nog uithalen voor wat op te knappen. Je ziet het ik zoek alijd wat werk maar ik doe dat ook zeer graag het is en blijft een fijne hobby. Ik hoop dat je ook zo snel mogelijk met je murena kan rijden je weet niet wat je mist.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
Hendrik,
Je zal en hebt 2 mooie murena's ook godfried de zijne is mooi ik bedoel daarmee mooi van buiten en van binnen onder de polyster als ik ooit mijn murena zo krijg dan zal ik me gelukkig prijzen maar dat zal nog een beetje duren heb nog veel te leren als mannen zoals jullie van de club.
Maar zoals ik jullie al zei ik ben een echt rijders type als hij goed rijdt dat is voor mij belangrijk hem tip top maken is voor de wintermaanden rijmt nog ook
groeten uit het verre west-vlaanderen
Hendrik&godfried
Je zal en hebt 2 mooie murena's ook godfried de zijne is mooi ik bedoel daarmee mooi van buiten en van binnen onder de polyster als ik ooit mijn murena zo krijg dan zal ik me gelukkig prijzen maar dat zal nog een beetje duren heb nog veel te leren als mannen zoals jullie van de club.
Maar zoals ik jullie al zei ik ben een echt rijders type als hij goed rijdt dat is voor mij belangrijk hem tip top maken is voor de wintermaanden rijmt nog ook

groeten uit het verre west-vlaanderen
Hendrik&godfried
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Herman,
Inderdaad ze hadden een tijdschakelaar geplaatst, met veel zoeken dan toch gevonden en verwijdert, deze bleef af en toe hangen.
Ik zou de hoofdschakelaar ergens in de buurt van het stuur willen hebben, dit is veel handiger en dan wordt die ook altijd gebruikt.
Ik heb nu dezelfde deurschakelaars geplaatst als die van jou, wel mooi dat licht in de schakelaar.
Dat er water in deur komt is onvermijdelijk, ze hebben dat toch goed gemaakt bij Matra, veel beter dan bij de bagheera.
Jean, Bedankt voor die mooi woorden, heb je iets nodig.
Met wat geduld wordt die murena van jou net zo mooi of mooier.
.
Inderdaad ze hadden een tijdschakelaar geplaatst, met veel zoeken dan toch gevonden en verwijdert, deze bleef af en toe hangen.
Ik zou de hoofdschakelaar ergens in de buurt van het stuur willen hebben, dit is veel handiger en dan wordt die ook altijd gebruikt.
Ik heb nu dezelfde deurschakelaars geplaatst als die van jou, wel mooi dat licht in de schakelaar.
Dat er water in deur komt is onvermijdelijk, ze hebben dat toch goed gemaakt bij Matra, veel beter dan bij de bagheera.
Jean, Bedankt voor die mooi woorden, heb je iets nodig.

Met wat geduld wordt die murena van jou net zo mooi of mooier.
.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Wat je eigenlijk nodig hebt is een solenoid relais.

Deze dingen kunnen enorme vermogens aan en kun je vlak bij de accu monteren.
Die kun je dan met een klein verborgen schakelaartje met dunne draadjes aansturen.
Mischien kun je ook een oude startmotor solenoid gebruiken.

Deze dingen kunnen enorme vermogens aan en kun je vlak bij de accu monteren.
Die kun je dan met een klein verborgen schakelaartje met dunne draadjes aansturen.
Mischien kun je ook een oude startmotor solenoid gebruiken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dat is inderdaad de beste oplossing. Geen dikke stroomkabels doortrekken tot onder het dashboard en veel minder kans op kortsluitingen en stroomverlies.
Zeer goede tip. Niet min die Herman.
Dat moet in nader bekijken en misschien zo een schakelaar aankopen, of verder denken op die start solinode.
Zeer goede tip. Niet min die Herman.

Dat moet in nader bekijken en misschien zo een schakelaar aankopen, of verder denken op die start solinode.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Mischien dit wat?
http://cgi.ebay.co.uk/Triumph-GT6-TR5-T ... 3f00742181
Zo'n Solenoid gebruikt wel enkele amperes, dus die mag je niet vergeten af te zetten als je de auto meer als een paar uur niet gebruikt.
Zet hem tussen de + leiding, en voor je radio klokje een back up draadje trekken.
Hoe bespreken we evt wel nog wel in een later stadium.
Als het kan op een koele plaats monteren op metaal voor de warmteafvoer
Ze kunnen warm worden.
http://cgi.ebay.co.uk/Triumph-GT6-TR5-T ... 3f00742181
Zo'n Solenoid gebruikt wel enkele amperes, dus die mag je niet vergeten af te zetten als je de auto meer als een paar uur niet gebruikt.
Zet hem tussen de + leiding, en voor je radio klokje een back up draadje trekken.
Hoe bespreken we evt wel nog wel in een later stadium.
Als het kan op een koele plaats monteren op metaal voor de warmteafvoer
Ze kunnen warm worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Bedankt voor de tip;
Zou ik deze kopen? Is voor een 2.25 motor.
http://cgi.benl.ebay.be/Land-Rover-Seri ... 7586b#shId
Harry, moet je er ook één hebben???
Zou ik deze kopen? Is voor een 2.25 motor.
http://cgi.benl.ebay.be/Land-Rover-Seri ... 7586b#shId
Harry, moet je er ook één hebben???
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De vering van mijn 2.2 is veel te stijf, zeker achter. Iedere onevenheid voel je in de auto en dat is hier om de 20 meter. Daar wil ik iets aan veranderen, maar wat???
Voor de voorkant heb ik nog nieuwe schokbrekers liggen, net zoals bij Herman zijn 2.2. Deze moeten alleen nog geplaatst worden.
De achterkant.
Waarschijnlijk moet hier voor een zachtere vering geplaatst worden.
Weet iemand de maten van de veren???
Voor de voorkant heb ik nog nieuwe schokbrekers liggen, net zoals bij Herman zijn 2.2. Deze moeten alleen nog geplaatst worden.
De achterkant.
Waarschijnlijk moet hier voor een zachtere vering geplaatst worden.
Weet iemand de maten van de veren???
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Tja, daar puzzle ik al 2 jaar over en heb nog niets kunnen vinden.
Bart Maztra zegt dat de Koni's iets zachter zijn, maar hij vind ze te zacht.
Er is geen keus wat dat betreft.
Buiten Spax is dat de enige schokbreker die te koop zijn.
Je hebt de oude veerschotels nodig op de Koni's.
Tijdens de experimenten met de banden is me al opgevallen dat je hier op harder moet blijven, dus ook al geen oplossing.
Simon verkoopt wel nieuwe veren voor de 2.2 voor €50.- per set.
De veren van de 1.6 zijn iets dunner volgens mij.
Dat zou je bij Harry mischien is kunnen controleren.
Is misschien iets mee te doen.
Zelf denk ik er over de oude schokbrekers te laten reviseren.
Bart Maztra zegt dat de Koni's iets zachter zijn, maar hij vind ze te zacht.
Er is geen keus wat dat betreft.
Buiten Spax is dat de enige schokbreker die te koop zijn.
Je hebt de oude veerschotels nodig op de Koni's.
Tijdens de experimenten met de banden is me al opgevallen dat je hier op harder moet blijven, dus ook al geen oplossing.
Simon verkoopt wel nieuwe veren voor de 2.2 voor €50.- per set.
De veren van de 1.6 zijn iets dunner volgens mij.
Dat zou je bij Harry mischien is kunnen controleren.
Is misschien iets mee te doen.
Zelf denk ik er over de oude schokbrekers te laten reviseren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: