FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je kunt perfect 95 tanken met een murena, misschien moet je wel de ontsteking een beetje aanpassen. De motor moet er tegen kunnen heeft stalen klepzittingen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Bravo Godfried,
ik heb de hele avond ( en halve nacht) zitten lezen aan je hele verhaal , ik zou willen dat ik ook zo kon sleutelen !!!

Frank
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Frank,
Als je aan bladzijde 1 begint en tot het einde gaat dan ben je even bezig. Heb er weer veel van geleerd.


Ik heb de hulpkoppelingscilinder op motor vervangen en de koppeling werk nu perfect en grijpt terug boven aan. Ik had het niet durven te dromen. De toerenteller is terug hersteld, werkte niet door die kabel wat ik kwijt ben geraakt in kabelbundel, heb een brugje naar de bobijn gemaakt.

Gisteren mijn eerste rit gemaakt na de werkzaamheden aan de motor. De elektrische benzinepomp doet perfect haar werk. De motor slaat dadelijk aan bij starten. Het schakelen gaat veel beter dan voorheen, wat zuiver maken en opnieuw smeren allemaal doet aan het schakelsysteem is verwonderlijk. Ik zie me daar voorlopig geen veranderingen meer aanbrengen. De nieuwe omgebouwde alternator doet goed zijn werk. ( bedankt Herman)
De ventilator schakelt bij 100° pas aan maar ik heb een thermocontact zitten dat bij 88° inschakelt, dus de meter wijkt flink af. De temperatuur bij de motor en de radiator zal ook wel anders zijn.

Het volgende moet nog gebeuren.

1. Er rammelt aan verschillende kanten iets.
2. De motor blijf als hij koud is af en toe knallen, zou dat pingelen zijn?
3. De interieurverlichting wil niet meer uit gaan.
4. inbouwen van het opendak.

Dat geknal bij koude motor moet opgelost worden!!!!!!!!!!!!
Ik kan hier alle raad gebruiken, iemand nog suggesties? Wat ik vreemd vind "soms hoor ik het niet en denk ik nu is het weg"!!!!
Attachments
Dit type pomp heb ik gebruikt.De aansluiting past niet, deze heb ik moeten aanpassen..jpg
Dit type pomp heb ik gebruikt.De aansluiting past niet, deze heb ik moeten aanpassen..jpg (27.33 KiB) Viewed 5790 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De interieurverlichting ligt waarschijnlijk aan de deurschakelaars.
Deze doen het goed en brengen de aansluiting wat dieper in de auto, waardoor minder vochtgevoelig.

http://cgi.ebay.co.uk/Switch-Door-Conta ... 5d251989fe

Image

Die pompjes hadden we voor een koopje.
Aanpassen viel wel mee denk ik?
Zelf vervang ik deze als ik de leiding naar metaal ga brengen.

Doet de motor ook knallen bij gebruik choke?
Zet hem is op 8 graden voorontsteking?

Misschien zit er nog lucht in het watersysteem waardoor de meting zo hoog uitvalt..
De meting is achter op de motor en het thermocontact zit voorin.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ook met de choke op blijft hij knallen, wel iets minder maar dat komt door het hogere toerental. Het knallen verdwijnt met het warm worden van de motor.
De motor staat nu op 12° omdat ik vind dat hij draad beter loopt maar zal hem eens op 8° zetten.

Waarschijnlijk heeft er toch wat lucht in het systeem gezeten want de ventilator begint nu bij 90° te draaien. Persoonlijk vind ik wel dat alles nogal warm wordt, wat moet dat geven bij 30°??

Die deurschakelaars zien er goed uit; Ik heb nog niet gezocht naar de oorzaak dat het lampje blijft branden. Gaat me weer iets minder!!! Die kl... pijn en ik ben zo moe, kan overal slapen, zelfs bij een andere vrouw, zonde hé!! :wink:

Ik vind het vreemd dat het knallen verdwijnt met het warm worden van de motor. Misschien de module en de delco eens vervangen. Ik heb ze toch liggen, maar ik vrees dat het uit de carburators komt. Ook zuiger 2 geeft een luie indruk als ik de bougiekabel los maak.!!!!!!!!!!

Herman, waarom die originele plastiekenleiding verwijderen?? Ik heb het bevestigingsgedeelte afgeslepen van een oude hoofdkoppelingspomp daar heb ik een remaansluitnippel opgelast en in de nieuwe hulpkoppelingspomp gedraait. Werkt perfect.
Zal bij gelegenheid eens een foto maken, had mijn toestel niet bij de hand tijdens het maken.


Ik vind het vreemd dat het knallen verdwijnt met het warm worden van de motor. Misschien de module en de delco eens vervangen. Ik heb ze toch liggen, maar ik vrees dat het uit de carburators komt. Ook zuiger 2 geeft een luie indruk als ik de bougiekabel los maak.!!!!!!!!!!

Herman, waarom die originele plastiekenleiding verwijderen?? Ik heb het bevestigingsdedeelte afgeslepen van een oude hoofdkoppelingspomp daar heb ik een remaansluitnippel opgelast en in de nieuwe hulpkoppelingspomp gedraaid. Werkt perfect.
Zal bij gelegenheid eens een foto maken, had mijn toestel niet bij de hand tijdens het maken.
Last edited by GODFRIED on Mon May 17, 2010 7:26 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, je bent niet alleen ik zit ook al vier dagen met rugpijn en het gaat maar niet over man man wat zijn we toch sukkelaars he.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry, "na regen komt zonneschijn". Volhouden :roll:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja maar ik kan nu niet aan de grijze matra werken en dat vind ik zo spijtig.En aan de gele heb ik ook nog werk aan de stekkers van voor we zien wel hoe het morgen gaat.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Door de kunststof leiding te vervangen door metaal krijgt je een beter gevoel met de koppeling.
Er schijnt wat rek in die kunststof te zitten die temperatuurafhankelijk is.
Ik heb ook nog die 22mm pomp en dezelfde hulpkoppelingscilinder als jij hebt geplaatst.
Het werkt allemaal nog goed bij mij, dus schuif het nog voor me uit.

Misschien moet je die carb van Fjodor is proberen om te kijken of het daar aan ligt.
Carburateurafstellingen zou ik indien mogelijk toch laten uitvoeren.
Is een specialiteit op zich, en het best met een rollenbank om vermogen te meten.
Dat specialisme is een beetje aan het uitsterven.
Tegenwoordig alles injectie en electronica, dus logisch.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bij de bagheera werd deze kunststofleiding ook gebruikt, van rek heb ik nog niets gemerkt. Bij mij werkt de koppeling nu goed, ik laat ze zo.

Met die gedachten in het achterhoofd heb ik de carburator van Fjodor overgenomen, alhoewel ik had gehoopt hem niet nodig te hebben.
Mij gaat het niet om het vermogen, iets minder of meer kan me niet schelen als de motor maar fijn draait. Dat geknal bij koude motor wijst op een gebrek, fout?? Ik zal zelf tot het uiterste gaan en anders moet ik wel hulp zoeken. Het is zoals je schrijft "carburatie is voorbij gestreefd en de meeste specialisten zijn op pensioen".
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ondertussen de module en de delco vervangen op mijn murena.
Ik heb de delco goed zuiver zodat ik hem kan laten zitten. De nummers vergeleken, ze zijn het zelfde. Uiterlijk verschillen ze wel iets.

De delco en de module wissel leveren niets op!!! Het geplof in de motor blijft.
De ontsteking naar 8° verplaatst, bougies nog maar eens vervangen. ondertussen is de motor ongeveer warm en het geplof verdwenen!!!!!!!!!!!!

Gisteren middag een uitstapje gedaan met de murena, hij rijdt merkelijk beter en van geplof heb ik weinig kunnen merken, toch meen ik iets gehoord te hebben, maar ben niet zeker.
Vandaag zal ik het met zekerheid weten nu is de motor koud.
Ben benieuwd!!!!!!!!!!
Attachments
delco's vergelijking. (Medium).JPG
delco's vergelijking. (Medium).JPG (100.89 KiB) Viewed 5703 times
reserve delco en module. (Medium).JPG
reserve delco en module. (Medium).JPG (104.69 KiB) Viewed 5703 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Welk nummer staat er op die Delco Godfried?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zie foto. :wink:
Attachments
nu geplaatste delco (Medium).JPG
nu geplaatste delco (Medium).JPG (73.18 KiB) Viewed 5685 times
Deze stond er op (Medium).JPG
Deze stond er op (Medium).JPG (70.27 KiB) Viewed 5685 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dat is de juiste.
Mooi dat je reserve hebt, want ze zijn superduur.
Waarom dat is weet niemand, want er word gezegd dat er fysiek totaal geen verschil zit tussen Delco's van de Tagora, Murena 2.2 en 2,2S
Het eniste verschil wat ik heb gezien is dat de as en rotor van de Tagora iets dikker is.
Dat brengt je echter niet dichter naar een oplossing.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat bij koude motor ergens een vacuumlek aanwezig is, waardoor het mengsel te arm is.
Lekker probleem weer :cry:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Godfried,

Mijn eerste auto (afgedankt door de vorige eigenaar) knalde af en toe langs de uitlaat. Dat bleek veroorzaakt te worden door een slecht sluitende uitlaatklep waardoor er onverbrand mengsel in de uitlaat kwam. Maar aangezien je de kleppen gecontroleerd hebt is die kans bijzonder klein.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die reserve delco met module heb ik voor €25 gekocht bij Cor. Koopje hé, ik wist wel niet of hij nog werkte.
Ik zal eens extra controleren op vacuum!

Urbain, het gekke is dat die knal (plof) niet in de uitlaat zit maar in de carburator, motor??
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Urbain wrote:Godfried,

Mijn eerste auto (afgedankt door de vorige eigenaar) knalde af en toe langs de uitlaat. Dat bleek veroorzaakt te worden door een slecht sluitende uitlaatklep waardoor er onverbrand mengsel in de uitlaat kwam. Maar aangezien je de kleppen gecontroleerd hebt is die kans bijzonder klein.
die van mij knalt ook bij remmen op de motor, met de 'tragere' carburator van de solara (slechts 4 pk minder) maar merkbaar minder kracht, deed hij dit niet.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De plof is niet verdwenen maar wel bijna weg!!! Bij koude motor doet hij nog, maar na even op de choke te draaien verdwijnt het.
Ik zat al te denken om het vlotterniveau te verhogen maar dit zal wel niets oplossen omdat het na even draaien weg is.

De oude radio heb ik uitgebouwd en gewisseld met een radio cd-speler die ik nog had liggen.

Het interieurlampje blijf een tijdje na branden als de deur al dicht is wat bepaald dit, zit er een condensator tussen en waar zit deze???

Jurgen, de carburatie beïnvloed de motor enorm. Ik heb al van alles meegemaakt, maar soms is het een naald in een hooiberg.
.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

GODFRIED wrote:De plof is niet verdwenen maar wel bijna weg!!! Bij koude motor doet hij nog, maar na even op de choke te draaien verdwijnt het.
Ik zat al te denken om het vlotterniveau te verhogen maar dit zal wel niets oplossen omdat het na even draaien weg is.

De oude radio heb ik uitgebouwd en gewisseld met een radio cd-speler die ik nog had liggen.

Het interieurlampje blijf een tijdje na branden als de deur al dicht is wat bepaald dit, zit er een condensator tussen en waar zit deze???

Jurgen, de carburatie beïnvloed de motor enorm. Ik heb al van alles meegemaakt, maar soms is het een naald in een hooiberg.
.
het nabranden van het lampje zit gewoon in de schakelaar het zal wel blijven plakken, de plof is mooi als hij weg is, het is met de vreemde carbs toch moeilijker om hem netjes te laten lopen of hij loopt koud slecht of stationair met de solexen loopt de S dan gewoon mooier ik heb er met de webers ook een beetje last van
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

ik zou nooit afgeweken zijn van het originele maar deze carburators zaten er op bij de aankoop. Zijn anders geen slechte, asjes zijn gelagerd, alle onderdelen zijn nog vlot te krijgen. Het zal wel lukken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ja gelijk heb je, ik had toen de keus de 45er weber er op laten of orginele solexen in een doosje de solexen is gewoon weinig voor te krijgen dus heb de solexen in duitsland gelaten, voor de webers kun je gewoon naar de kevershop en alles is nieuw te krijgen wel duur maar het is er gewoon,plus de gehele afstelling was nu goed en om er dan andere op te zetten leek mij geen goed plan als het goed is er af blijven is mijn motto
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad, als je moeilijk of geen onderdelen kunt vinden heb je vroeg of laat ook een probleem. Dat de onderdelen duur zijn nemen we er maar bij, als je ze nodig hebt zijn ze beschikbaar en dat is een geruststelling.

Op hoeveel toeren draait je motor stationair bij warme motor? Die van mij draait iets meer dan 1000 tr/min en als hij koud is 6-700. De toerenteller verloopt wel een paar honderd toeren.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

zelfde hier 1000 warm en verloopt iets
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dan ga ik dat zo laten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het dak van de murena kan dat afgebouwd worden zonder de voorruit te verwijderen??
Het dak is in zeer slechte staat en heeft veel barsten. :x

De bedoeling is om een ander dak te plaatsen. Wie heeft er één liggen en verkoopt dit???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Bedoel je het dak van de murena dat kan je niet afbouwen zonder de voorruit te verwijderen. Kom maar eens bij mij kijken ik heb twee dakken van een murena liggen.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

We bespreken dat morgen wel. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is spijtig dat ik het dak niet kan afbouwen zonder de voorruit te verwijderen. Ik had het graag vervangen door een beter dak. :(
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

nee de voorruit ligt op het dakje, dus als je een keer de ruit gaat vernieuwen ander dakje steken, gaat er niet zo makkelijk uit moet ik zeggen,
maar wat is er mis met het dakje dat het vervangen moet worden is deze niet op te knappen dan kun je het raam laten zitten
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja alles is te maken, maar er zitten bartjes in de rand en ik vermoed dat het dieper zit dan de lak. Ook zitten er veel kuilen in het dak, waarschijnlijk hebben losse stukken weggeschuurd en zo gespoten. Nee, de ruit ga ik er niet uit halen, dan zal het dak herstelt worden, vroeg of laat. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply