
FrieMatra zijn murena 2.2S
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Frank,
Als je aan bladzijde 1 begint en tot het einde gaat dan ben je even bezig. Heb er weer veel van geleerd.
Ik heb de hulpkoppelingscilinder op motor vervangen en de koppeling werk nu perfect en grijpt terug boven aan. Ik had het niet durven te dromen. De toerenteller is terug hersteld, werkte niet door die kabel wat ik kwijt ben geraakt in kabelbundel, heb een brugje naar de bobijn gemaakt.
Gisteren mijn eerste rit gemaakt na de werkzaamheden aan de motor. De elektrische benzinepomp doet perfect haar werk. De motor slaat dadelijk aan bij starten. Het schakelen gaat veel beter dan voorheen, wat zuiver maken en opnieuw smeren allemaal doet aan het schakelsysteem is verwonderlijk. Ik zie me daar voorlopig geen veranderingen meer aanbrengen. De nieuwe omgebouwde alternator doet goed zijn werk. ( bedankt Herman)
De ventilator schakelt bij 100° pas aan maar ik heb een thermocontact zitten dat bij 88° inschakelt, dus de meter wijkt flink af. De temperatuur bij de motor en de radiator zal ook wel anders zijn.
Het volgende moet nog gebeuren.
1. Er rammelt aan verschillende kanten iets.
2. De motor blijf als hij koud is af en toe knallen, zou dat pingelen zijn?
3. De interieurverlichting wil niet meer uit gaan.
4. inbouwen van het opendak.
Dat geknal bij koude motor moet opgelost worden!!!!!!!!!!!!
Ik kan hier alle raad gebruiken, iemand nog suggesties? Wat ik vreemd vind "soms hoor ik het niet en denk ik nu is het weg"!!!!
Als je aan bladzijde 1 begint en tot het einde gaat dan ben je even bezig. Heb er weer veel van geleerd.
Ik heb de hulpkoppelingscilinder op motor vervangen en de koppeling werk nu perfect en grijpt terug boven aan. Ik had het niet durven te dromen. De toerenteller is terug hersteld, werkte niet door die kabel wat ik kwijt ben geraakt in kabelbundel, heb een brugje naar de bobijn gemaakt.
Gisteren mijn eerste rit gemaakt na de werkzaamheden aan de motor. De elektrische benzinepomp doet perfect haar werk. De motor slaat dadelijk aan bij starten. Het schakelen gaat veel beter dan voorheen, wat zuiver maken en opnieuw smeren allemaal doet aan het schakelsysteem is verwonderlijk. Ik zie me daar voorlopig geen veranderingen meer aanbrengen. De nieuwe omgebouwde alternator doet goed zijn werk. ( bedankt Herman)
De ventilator schakelt bij 100° pas aan maar ik heb een thermocontact zitten dat bij 88° inschakelt, dus de meter wijkt flink af. De temperatuur bij de motor en de radiator zal ook wel anders zijn.
Het volgende moet nog gebeuren.
1. Er rammelt aan verschillende kanten iets.
2. De motor blijf als hij koud is af en toe knallen, zou dat pingelen zijn?
3. De interieurverlichting wil niet meer uit gaan.
4. inbouwen van het opendak.
Dat geknal bij koude motor moet opgelost worden!!!!!!!!!!!!
Ik kan hier alle raad gebruiken, iemand nog suggesties? Wat ik vreemd vind "soms hoor ik het niet en denk ik nu is het weg"!!!!
- Attachments
-
- Dit type pomp heb ik gebruikt.De aansluiting past niet, deze heb ik moeten aanpassen..jpg (27.33 KiB) Viewed 5794 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De interieurverlichting ligt waarschijnlijk aan de deurschakelaars.
Deze doen het goed en brengen de aansluiting wat dieper in de auto, waardoor minder vochtgevoelig.
http://cgi.ebay.co.uk/Switch-Door-Conta ... 5d251989fe

Die pompjes hadden we voor een koopje.
Aanpassen viel wel mee denk ik?
Zelf vervang ik deze als ik de leiding naar metaal ga brengen.
Doet de motor ook knallen bij gebruik choke?
Zet hem is op 8 graden voorontsteking?
Misschien zit er nog lucht in het watersysteem waardoor de meting zo hoog uitvalt..
De meting is achter op de motor en het thermocontact zit voorin.
Deze doen het goed en brengen de aansluiting wat dieper in de auto, waardoor minder vochtgevoelig.
http://cgi.ebay.co.uk/Switch-Door-Conta ... 5d251989fe

Die pompjes hadden we voor een koopje.
Aanpassen viel wel mee denk ik?
Zelf vervang ik deze als ik de leiding naar metaal ga brengen.
Doet de motor ook knallen bij gebruik choke?
Zet hem is op 8 graden voorontsteking?
Misschien zit er nog lucht in het watersysteem waardoor de meting zo hoog uitvalt..
De meting is achter op de motor en het thermocontact zit voorin.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ook met de choke op blijft hij knallen, wel iets minder maar dat komt door het hogere toerental. Het knallen verdwijnt met het warm worden van de motor.
De motor staat nu op 12° omdat ik vind dat hij draad beter loopt maar zal hem eens op 8° zetten.
Waarschijnlijk heeft er toch wat lucht in het systeem gezeten want de ventilator begint nu bij 90° te draaien. Persoonlijk vind ik wel dat alles nogal warm wordt, wat moet dat geven bij 30°??
Die deurschakelaars zien er goed uit; Ik heb nog niet gezocht naar de oorzaak dat het lampje blijft branden. Gaat me weer iets minder!!! Die kl... pijn en ik ben zo moe, kan overal slapen, zelfs bij een andere vrouw, zonde hé!!
Ik vind het vreemd dat het knallen verdwijnt met het warm worden van de motor. Misschien de module en de delco eens vervangen. Ik heb ze toch liggen, maar ik vrees dat het uit de carburators komt. Ook zuiger 2 geeft een luie indruk als ik de bougiekabel los maak.!!!!!!!!!!
Herman, waarom die originele plastiekenleiding verwijderen?? Ik heb het bevestigingsgedeelte afgeslepen van een oude hoofdkoppelingspomp daar heb ik een remaansluitnippel opgelast en in de nieuwe hulpkoppelingspomp gedraait. Werkt perfect.
Zal bij gelegenheid eens een foto maken, had mijn toestel niet bij de hand tijdens het maken.
Ik vind het vreemd dat het knallen verdwijnt met het warm worden van de motor. Misschien de module en de delco eens vervangen. Ik heb ze toch liggen, maar ik vrees dat het uit de carburators komt. Ook zuiger 2 geeft een luie indruk als ik de bougiekabel los maak.!!!!!!!!!!
Herman, waarom die originele plastiekenleiding verwijderen?? Ik heb het bevestigingsdedeelte afgeslepen van een oude hoofdkoppelingspomp daar heb ik een remaansluitnippel opgelast en in de nieuwe hulpkoppelingspomp gedraaid. Werkt perfect.
Zal bij gelegenheid eens een foto maken, had mijn toestel niet bij de hand tijdens het maken.
De motor staat nu op 12° omdat ik vind dat hij draad beter loopt maar zal hem eens op 8° zetten.
Waarschijnlijk heeft er toch wat lucht in het systeem gezeten want de ventilator begint nu bij 90° te draaien. Persoonlijk vind ik wel dat alles nogal warm wordt, wat moet dat geven bij 30°??
Die deurschakelaars zien er goed uit; Ik heb nog niet gezocht naar de oorzaak dat het lampje blijft branden. Gaat me weer iets minder!!! Die kl... pijn en ik ben zo moe, kan overal slapen, zelfs bij een andere vrouw, zonde hé!!

Ik vind het vreemd dat het knallen verdwijnt met het warm worden van de motor. Misschien de module en de delco eens vervangen. Ik heb ze toch liggen, maar ik vrees dat het uit de carburators komt. Ook zuiger 2 geeft een luie indruk als ik de bougiekabel los maak.!!!!!!!!!!
Herman, waarom die originele plastiekenleiding verwijderen?? Ik heb het bevestigingsgedeelte afgeslepen van een oude hoofdkoppelingspomp daar heb ik een remaansluitnippel opgelast en in de nieuwe hulpkoppelingspomp gedraait. Werkt perfect.
Zal bij gelegenheid eens een foto maken, had mijn toestel niet bij de hand tijdens het maken.
Ik vind het vreemd dat het knallen verdwijnt met het warm worden van de motor. Misschien de module en de delco eens vervangen. Ik heb ze toch liggen, maar ik vrees dat het uit de carburators komt. Ook zuiger 2 geeft een luie indruk als ik de bougiekabel los maak.!!!!!!!!!!
Herman, waarom die originele plastiekenleiding verwijderen?? Ik heb het bevestigingsdedeelte afgeslepen van een oude hoofdkoppelingspomp daar heb ik een remaansluitnippel opgelast en in de nieuwe hulpkoppelingspomp gedraaid. Werkt perfect.
Zal bij gelegenheid eens een foto maken, had mijn toestel niet bij de hand tijdens het maken.
Last edited by GODFRIED on Mon May 17, 2010 7:26 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Door de kunststof leiding te vervangen door metaal krijgt je een beter gevoel met de koppeling.
Er schijnt wat rek in die kunststof te zitten die temperatuurafhankelijk is.
Ik heb ook nog die 22mm pomp en dezelfde hulpkoppelingscilinder als jij hebt geplaatst.
Het werkt allemaal nog goed bij mij, dus schuif het nog voor me uit.
Misschien moet je die carb van Fjodor is proberen om te kijken of het daar aan ligt.
Carburateurafstellingen zou ik indien mogelijk toch laten uitvoeren.
Is een specialiteit op zich, en het best met een rollenbank om vermogen te meten.
Dat specialisme is een beetje aan het uitsterven.
Tegenwoordig alles injectie en electronica, dus logisch.
Er schijnt wat rek in die kunststof te zitten die temperatuurafhankelijk is.
Ik heb ook nog die 22mm pomp en dezelfde hulpkoppelingscilinder als jij hebt geplaatst.
Het werkt allemaal nog goed bij mij, dus schuif het nog voor me uit.
Misschien moet je die carb van Fjodor is proberen om te kijken of het daar aan ligt.
Carburateurafstellingen zou ik indien mogelijk toch laten uitvoeren.
Is een specialiteit op zich, en het best met een rollenbank om vermogen te meten.
Dat specialisme is een beetje aan het uitsterven.
Tegenwoordig alles injectie en electronica, dus logisch.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Bij de bagheera werd deze kunststofleiding ook gebruikt, van rek heb ik nog niets gemerkt. Bij mij werkt de koppeling nu goed, ik laat ze zo.
Met die gedachten in het achterhoofd heb ik de carburator van Fjodor overgenomen, alhoewel ik had gehoopt hem niet nodig te hebben.
Mij gaat het niet om het vermogen, iets minder of meer kan me niet schelen als de motor maar fijn draait. Dat geknal bij koude motor wijst op een gebrek, fout?? Ik zal zelf tot het uiterste gaan en anders moet ik wel hulp zoeken. Het is zoals je schrijft "carburatie is voorbij gestreefd en de meeste specialisten zijn op pensioen".
Met die gedachten in het achterhoofd heb ik de carburator van Fjodor overgenomen, alhoewel ik had gehoopt hem niet nodig te hebben.
Mij gaat het niet om het vermogen, iets minder of meer kan me niet schelen als de motor maar fijn draait. Dat geknal bij koude motor wijst op een gebrek, fout?? Ik zal zelf tot het uiterste gaan en anders moet ik wel hulp zoeken. Het is zoals je schrijft "carburatie is voorbij gestreefd en de meeste specialisten zijn op pensioen".
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ondertussen de module en de delco vervangen op mijn murena.
Ik heb de delco goed zuiver zodat ik hem kan laten zitten. De nummers vergeleken, ze zijn het zelfde. Uiterlijk verschillen ze wel iets.
De delco en de module wissel leveren niets op!!! Het geplof in de motor blijft.
De ontsteking naar 8° verplaatst, bougies nog maar eens vervangen. ondertussen is de motor ongeveer warm en het geplof verdwenen!!!!!!!!!!!!
Gisteren middag een uitstapje gedaan met de murena, hij rijdt merkelijk beter en van geplof heb ik weinig kunnen merken, toch meen ik iets gehoord te hebben, maar ben niet zeker.
Vandaag zal ik het met zekerheid weten nu is de motor koud.
Ben benieuwd!!!!!!!!!!
Ik heb de delco goed zuiver zodat ik hem kan laten zitten. De nummers vergeleken, ze zijn het zelfde. Uiterlijk verschillen ze wel iets.
De delco en de module wissel leveren niets op!!! Het geplof in de motor blijft.
De ontsteking naar 8° verplaatst, bougies nog maar eens vervangen. ondertussen is de motor ongeveer warm en het geplof verdwenen!!!!!!!!!!!!
Gisteren middag een uitstapje gedaan met de murena, hij rijdt merkelijk beter en van geplof heb ik weinig kunnen merken, toch meen ik iets gehoord te hebben, maar ben niet zeker.
Vandaag zal ik het met zekerheid weten nu is de motor koud.
Ben benieuwd!!!!!!!!!!
- Attachments
-
- delco's vergelijking. (Medium).JPG (100.89 KiB) Viewed 5707 times
-
- reserve delco en module. (Medium).JPG (104.69 KiB) Viewed 5707 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ja dat is de juiste.
Mooi dat je reserve hebt, want ze zijn superduur.
Waarom dat is weet niemand, want er word gezegd dat er fysiek totaal geen verschil zit tussen Delco's van de Tagora, Murena 2.2 en 2,2S
Het eniste verschil wat ik heb gezien is dat de as en rotor van de Tagora iets dikker is.
Dat brengt je echter niet dichter naar een oplossing.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat bij koude motor ergens een vacuumlek aanwezig is, waardoor het mengsel te arm is.
Lekker probleem weer
Mooi dat je reserve hebt, want ze zijn superduur.
Waarom dat is weet niemand, want er word gezegd dat er fysiek totaal geen verschil zit tussen Delco's van de Tagora, Murena 2.2 en 2,2S
Het eniste verschil wat ik heb gezien is dat de as en rotor van de Tagora iets dikker is.
Dat brengt je echter niet dichter naar een oplossing.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat bij koude motor ergens een vacuumlek aanwezig is, waardoor het mengsel te arm is.
Lekker probleem weer

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Godfried,
Mijn eerste auto (afgedankt door de vorige eigenaar) knalde af en toe langs de uitlaat. Dat bleek veroorzaakt te worden door een slecht sluitende uitlaatklep waardoor er onverbrand mengsel in de uitlaat kwam. Maar aangezien je de kleppen gecontroleerd hebt is die kans bijzonder klein.
Mijn eerste auto (afgedankt door de vorige eigenaar) knalde af en toe langs de uitlaat. Dat bleek veroorzaakt te worden door een slecht sluitende uitlaatklep waardoor er onverbrand mengsel in de uitlaat kwam. Maar aangezien je de kleppen gecontroleerd hebt is die kans bijzonder klein.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
die van mij knalt ook bij remmen op de motor, met de 'tragere' carburator van de solara (slechts 4 pk minder) maar merkbaar minder kracht, deed hij dit niet.Urbain wrote:Godfried,
Mijn eerste auto (afgedankt door de vorige eigenaar) knalde af en toe langs de uitlaat. Dat bleek veroorzaakt te worden door een slecht sluitende uitlaatklep waardoor er onverbrand mengsel in de uitlaat kwam. Maar aangezien je de kleppen gecontroleerd hebt is die kans bijzonder klein.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De plof is niet verdwenen maar wel bijna weg!!! Bij koude motor doet hij nog, maar na even op de choke te draaien verdwijnt het.
Ik zat al te denken om het vlotterniveau te verhogen maar dit zal wel niets oplossen omdat het na even draaien weg is.
De oude radio heb ik uitgebouwd en gewisseld met een radio cd-speler die ik nog had liggen.
Het interieurlampje blijf een tijdje na branden als de deur al dicht is wat bepaald dit, zit er een condensator tussen en waar zit deze???
Jurgen, de carburatie beïnvloed de motor enorm. Ik heb al van alles meegemaakt, maar soms is het een naald in een hooiberg.
.
Ik zat al te denken om het vlotterniveau te verhogen maar dit zal wel niets oplossen omdat het na even draaien weg is.
De oude radio heb ik uitgebouwd en gewisseld met een radio cd-speler die ik nog had liggen.
Het interieurlampje blijf een tijdje na branden als de deur al dicht is wat bepaald dit, zit er een condensator tussen en waar zit deze???
Jurgen, de carburatie beïnvloed de motor enorm. Ik heb al van alles meegemaakt, maar soms is het een naald in een hooiberg.
.
Matra Bagheera S - 1977
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
het nabranden van het lampje zit gewoon in de schakelaar het zal wel blijven plakken, de plof is mooi als hij weg is, het is met de vreemde carbs toch moeilijker om hem netjes te laten lopen of hij loopt koud slecht of stationair met de solexen loopt de S dan gewoon mooier ik heb er met de webers ook een beetje last vanGODFRIED wrote:De plof is niet verdwenen maar wel bijna weg!!! Bij koude motor doet hij nog, maar na even op de choke te draaien verdwijnt het.
Ik zat al te denken om het vlotterniveau te verhogen maar dit zal wel niets oplossen omdat het na even draaien weg is.
De oude radio heb ik uitgebouwd en gewisseld met een radio cd-speler die ik nog had liggen.
Het interieurlampje blijf een tijdje na branden als de deur al dicht is wat bepaald dit, zit er een condensator tussen en waar zit deze???
Jurgen, de carburatie beïnvloed de motor enorm. Ik heb al van alles meegemaakt, maar soms is het een naald in een hooiberg.
.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
ja gelijk heb je, ik had toen de keus de 45er weber er op laten of orginele solexen in een doosje de solexen is gewoon weinig voor te krijgen dus heb de solexen in duitsland gelaten, voor de webers kun je gewoon naar de kevershop en alles is nieuw te krijgen wel duur maar het is er gewoon,plus de gehele afstelling was nu goed en om er dan andere op te zetten leek mij geen goed plan als het goed is er af blijven is mijn motto
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Inderdaad, als je moeilijk of geen onderdelen kunt vinden heb je vroeg of laat ook een probleem. Dat de onderdelen duur zijn nemen we er maar bij, als je ze nodig hebt zijn ze beschikbaar en dat is een geruststelling.
Op hoeveel toeren draait je motor stationair bij warme motor? Die van mij draait iets meer dan 1000 tr/min en als hij koud is 6-700. De toerenteller verloopt wel een paar honderd toeren.
Op hoeveel toeren draait je motor stationair bij warme motor? Die van mij draait iets meer dan 1000 tr/min en als hij koud is 6-700. De toerenteller verloopt wel een paar honderd toeren.
Matra Bagheera S - 1977
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ja alles is te maken, maar er zitten bartjes in de rand en ik vermoed dat het dieper zit dan de lak. Ook zitten er veel kuilen in het dak, waarschijnlijk hebben losse stukken weggeschuurd en zo gespoten. Nee, de ruit ga ik er niet uit halen, dan zal het dak herstelt worden, vroeg of laat. 

Matra Bagheera S - 1977