Harry de Matra man.
-
Matra had indertijd geen financiële mogelijkheden om een motor te ontwerpen. Gelukkig voor hen, hebben ze bij Talbot mogen shoppen en zo hebben we eigenlijk een motor van een doordeweekse wagen in onze Matra's zitten. Ik ben zeker indien de ingenieurs een beetje armslag hadden gehad dat ze de motoren onder handen zouden genomen hebben en de prestaties zeker Matra waardiger zouden zijn geweest. Kijk maar naar de 2.2S met zijn 142 pk. Dat was al beter. Er zou zelfs een 180 pk versie geweest zijn. Indien wij nu enkele aanpassingen doen, denk ik dat de ingenieurs dat indertijd ook gedaan zouden hebben.
- oetker
Precies Benny, het ging om het budget.
Die mannen hadden zeker beter gepresteerd als er wat meer financiele ruimte was geweest.
Dat en de beperkingen van bovenaf zorgen er voor dat er meestal iets anders uit komt dan aanvankelijk geplanned.
Toch is het een fijne auto geworden met mooie rijeigenschappen,dus ze hoeven zich zeker niet te schamen.
Die mannen hadden zeker beter gepresteerd als er wat meer financiele ruimte was geweest.
Dat en de beperkingen van bovenaf zorgen er voor dat er meestal iets anders uit komt dan aanvankelijk geplanned.
Toch is het een fijne auto geworden met mooie rijeigenschappen,dus ze hoeven zich zeker niet te schamen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- GODFRIED
De motor van Harry zijn murnea draait de laatste dagen niet goed.
Stationair en starten geen probleem, gas geven zonder trekkracht is ook geen probleem, maar bij rijden wel. De motor houd in..
De bougies, kabels, ontsteking, filters,en sproeiers werden gecontroleerd zonder het gewenste resultaat.
Harry is momenteel bezig aan nieuwe bougiekabels.
Stationair en starten geen probleem, gas geven zonder trekkracht is ook geen probleem, maar bij rijden wel. De motor houd in..
De bougies, kabels, ontsteking, filters,en sproeiers werden gecontroleerd zonder het gewenste resultaat.
Matra Bagheera S - 1977
-
sproeiers carburator te klein of (deels) verstopt ?GODFRIED wrote:De motor van Harry zijn murnea draait de laatste dagen niet goed.
- MatraMurena.nl
een verstopte hoofdsproeier kan dit verklaren, maar deze gaten zijn redelijk groot, en lijkt me onwaarschijnlijk dat dit verstopt raakt.jurgen M wrote:sproeiers carburator te klein of (deels) verstopt ?GODFRIED wrote:De motor van Harry zijn murnea draait de laatste dagen niet goed.
de stationair sproeier wil nog wel eens verstopt raken, dit door het kleine gaatje. maar dan zou het stationair niet moeten lopen, of zeer slecht moeten lopen.
-
[quote="MatraMurena.nleen verstopte hoofdsproeier kan dit verklaren, maar deze gaten zijn redelijk groot, en lijkt me onwaarschijnlijk dat dit verstopt raakt.
de stationair sproeier wil nog wel eens verstopt raken, dit door het kleine gaatje. maar dan zou het stationair niet moeten lopen, of zeer slecht moeten lopen.[/quote]
vacuumvervroeging? lek?
de stationair sproeier wil nog wel eens verstopt raken, dit door het kleine gaatje. maar dan zou het stationair niet moeten lopen, of zeer slecht moeten lopen.[/quote]
vacuumvervroeging? lek?
- hendrik
Ik heb de vier spoeiers er al uit gehad en die waren niet verstopt.
En nieuwe bougies en bougiekabels gezet nog geen verbetering en de ontsteking staat ook goed. Zou dat ook aan een van de stekkers van voor kunnen liggen slecht kontak of zo? Ik zal het toch moeten vinden want zo kan je er bijna niet mee rijden.
grt harry de matra.
En nieuwe bougies en bougiekabels gezet nog geen verbetering en de ontsteking staat ook goed. Zou dat ook aan een van de stekkers van voor kunnen liggen slecht kontak of zo? Ik zal het toch moeten vinden want zo kan je er bijna niet mee rijden.
grt harry de matra.
-
-
Harry,
Het Murena tijdperk is voor mij al wat jaren achter de rug.
Een foto heb ik niet, maar het staat als je in de kofferbak zit links aan de zijde van de regelschroeven.
Als je het asje losmaakt van de acceleratiepomp en dan het darmpje losmaakt, druk dan het asje in en plaats dan je vinger op deze aansluiting, als nu het asje terug naar zijn begin positie gaat dan weet je hoe laat het is. Blijft het hangen dan is alles ok.
Mvg,
Matra 530 Lx
Het Murena tijdperk is voor mij al wat jaren achter de rug.
Een foto heb ik niet, maar het staat als je in de kofferbak zit links aan de zijde van de regelschroeven.
Als je het asje losmaakt van de acceleratiepomp en dan het darmpje losmaakt, druk dan het asje in en plaats dan je vinger op deze aansluiting, als nu het asje terug naar zijn begin positie gaat dan weet je hoe laat het is. Blijft het hangen dan is alles ok.
Mvg,
Matra 530 Lx
-
Harry,
Graag gedaan, ik heb toch ook een tiental jaren aan een Murena 1.6 gesleuteld en deze werd dagelijks gebruikt, met nodige km per jaar.
Ik heb die kleine probleempjes allemaal al eens gehad.
Wat dat vacuümdoosje betreft, daar heb ik toen mij ook te pletter achter gezocht.
Bij mij was het ook goed draaien en zelfs goed rijden, maar dan plots kwam het schokken en stompen, stilvallen van de motor was niet meer gestart krijgen enz..
Het zal er ook van afhangen hoe slecht het membraampje binnenin is, klein scheurtje zal voor minder problemen zorgen.
In mijn geval ging het over een grote scheur in dat membraam, maar toch kon het zijn door de koude of warmte dat het beter of slechter ging met de motor.
In alle geval blij voor u dat het probleem opgelost is.
Mvg,
Matra 530LX
Graag gedaan, ik heb toch ook een tiental jaren aan een Murena 1.6 gesleuteld en deze werd dagelijks gebruikt, met nodige km per jaar.
Ik heb die kleine probleempjes allemaal al eens gehad.
Wat dat vacuümdoosje betreft, daar heb ik toen mij ook te pletter achter gezocht.
Bij mij was het ook goed draaien en zelfs goed rijden, maar dan plots kwam het schokken en stompen, stilvallen van de motor was niet meer gestart krijgen enz..
Het zal er ook van afhangen hoe slecht het membraampje binnenin is, klein scheurtje zal voor minder problemen zorgen.
In mijn geval ging het over een grote scheur in dat membraam, maar toch kon het zijn door de koude of warmte dat het beter of slechter ging met de motor.
In alle geval blij voor u dat het probleem opgelost is.
Mvg,
Matra 530LX
- GODFRIED
- MatraMurena.nl
Ik denk dat het een drukvat is die je met een compressor onder druk zet. dit drukvat kan weer aan de remvloeistoftank aangesloten worden. de druk duwt de boel door het systeem.
edit: nu ik nog eens kijk zou ik haast denken dat je het vat met de hand op druk moet brengen met dat handvat achtige ding. en vervolgens de druk op het remcircuit kan zetten met de slang.....
edit: nu ik nog eens kijk zou ik haast denken dat je het vat met de hand op druk moet brengen met dat handvat achtige ding. en vervolgens de druk op het remcircuit kan zetten met de slang.....
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- hendrik
- Vollegaaz
hmm, de druk die op het vat moet, zal er voor zorgen dat de blaas met remolie wordt samengedrukt m zodoende de remolie door het remcircuit te duwen, is daar geen indicatie op dat metertje wat de aangewezen druk moet zijn ? Groene zone ?
Verder zal je het boeltje op je rempomp/vloeistof potje moeten aansluiten en onder druk zetten, vervolgens remklauw per remklauw aflopen tot er nieuwe/zuivere remolie uit de nippels komt, die druk zal niet overdreven veel zijn, pakweg 1 bar denk ik.
Verder zal je het boeltje op je rempomp/vloeistof potje moeten aansluiten en onder druk zetten, vervolgens remklauw per remklauw aflopen tot er nieuwe/zuivere remolie uit de nippels komt, die druk zal niet overdreven veel zijn, pakweg 1 bar denk ik.
Bagheera X '78
- hendrik
- Vollegaaz
-
Normaal is dat RTFM, moet er dan wel bij zitten. 

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- Vollegaaz
-
Hendrik,
De rede waarom zulk een toestel is ontworpen, om er voor te zorgen dat er tijdens het op druk zetten met perslucht en dus zo ontluchten van je remsysteem geen vuil en vocht in je systeem geblazen wordt.
De compressor die wij en in de garage gebruikt wordt geeft geen zuivere en drogelucht. Dus de luchtdruk is hier gescheiden van de remolie door het rubbermenbraam.
Zoals je weet is water een boosdoener in remolie en heeft remolie de eigenschap om water(vocht) op te slorpen.
Die 2 kilo naar het reservoir is te veel en mag max een 0.5 kg zijn, meer is voor niks nodig. Als je op een reservoir van een M530 2kg zet, dan ontploft dat ding.
Ik bezit zelf ook zo een toestel en het werkt perfect.
Mvg,
Matra 530 LX
De rede waarom zulk een toestel is ontworpen, om er voor te zorgen dat er tijdens het op druk zetten met perslucht en dus zo ontluchten van je remsysteem geen vuil en vocht in je systeem geblazen wordt.
De compressor die wij en in de garage gebruikt wordt geeft geen zuivere en drogelucht. Dus de luchtdruk is hier gescheiden van de remolie door het rubbermenbraam.
Zoals je weet is water een boosdoener in remolie en heeft remolie de eigenschap om water(vocht) op te slorpen.
Die 2 kilo naar het reservoir is te veel en mag max een 0.5 kg zijn, meer is voor niks nodig. Als je op een reservoir van een M530 2kg zet, dan ontploft dat ding.
Ik bezit zelf ook zo een toestel en het werkt perfect.
Mvg,
Matra 530 LX