FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried ,dan moet je het zo laten. Ik zou dan de motor niet open doen.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De motor langs boven zuiver maken valt tegen. Het probleem is dat je er niet goed aan kunt. Als ik verwrongen in het kofferruimte zit schiet steeds het beeld van die Triump door mijn hoofd. De volledige snuit draait hier bij open en je kunt met een stoel langs de motor zitten? Hadden ze dat niet bij Matra kunnen bedenken!! :(

Ik dacht" controleer ook eventjes de waterpomp op de murena". Wat een tegenvaller, de pomp heeft behoorlijk wat speling op het lager. Klik, klik hoor ik als aan de poelie duw en trek. Deze zal ook afgebouwd moeten worden en gereviseerd.

Gelukkig heeft Herman hier de oplossing voor gezocht, anders had ik nu een probleem. Bedankt Herman. Je ziet maar hoe je anderen kunt helpen door samen betaalbaar te genieten van de Matra.
Attachments
Valt dat tegen om langs die opening de motor zuiver te maken. (Medium).JPG
Valt dat tegen om langs die opening de motor zuiver te maken. (Medium).JPG (71.13 KiB) Viewed 4677 times
De blok is nu klaar om zuiver te maken. (Medium).JPG
De blok is nu klaar om zuiver te maken. (Medium).JPG (56.63 KiB) Viewed 4677 times
De merktekens op de zuiger. (Medium).JPG
De merktekens op de zuiger. (Medium).JPG (97.17 KiB) Viewed 4677 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, je moet je een brug kopen dan gaat het heel gemakkelijk ik spreek uit ervaring ik kan nu overal aan.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja een brug die uit grond komt dat zie ik wel zitten, maar het zal wel bij dromen blijven. Mijn garage is niet hoog genoeg hiervoor. :(
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Dat hoeft ook niet. Je kort de brug gewoon in.
Attachments
Pict3236.jpg
Pict3236.jpg (50.21 KiB) Viewed 4640 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja remco, dat heb je mooi gedaan je ziet maar er is altijd een oplossing.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat doet me watertanden. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried ,zo een twee palenbrug kan je toch ook zetten.





grt harry de matra.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Hier heb ik de hefbrug gekocht:
http://www.handelsonderneming-buijs.nl/

Ik heb de palen ingekort en verder van elkaar af gezet. Je dient dan wel een aantal dingen aan te passen:
- Staalkabels tussen de bruggen inkorten.
- Nieuwe hydroliekslang i.v.m. grotere afstand tussen de palen.

Het is dan wel een 230V hefbrug.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat heb je fijn gedaan met die brug je ziet maar er is alijd een oplossing voor.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer handig zo een brug, het overwegen waard.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nu ik op de meeste plaatsen goed aan kan heb ik de bobijn met zijn module ook uitgebouwd.

De waterpomp lekt niet maar heeft te veel spel en zal ook gereviseerd worden.
Niet geloven, maar de waterpomp kun je niet verwijderen, er is niet plaats genoeg tussen de motor en het chassis. Ik heb de motor aan de kant moeten duwen om de pomp eruit te krijgen.
Attachments
Ook de waterpomp op mijn murena heeft speling en werd uitgebouwd. (Medium).JPG
Ook de waterpomp op mijn murena heeft speling en werd uitgebouwd. (Medium).JPG (96.6 KiB) Viewed 4558 times
De bobijn in een nieuw jasje. (Medium).JPG
De bobijn in een nieuw jasje. (Medium).JPG (87.65 KiB) Viewed 4558 times
uitgebouwde bobijn (Medium).JPG
uitgebouwde bobijn (Medium).JPG (80.68 KiB) Viewed 4558 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, de motor zit te dicht op het schutbord om hier goed aan te kunnen.
Je moet de motor aan de rechterkant wat laten zakken, en dan kan het.
Nu weet je meteen waarom de tagorapomp niet kan, en er een pomp ontworpen is voor de 2.2
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Je houdt wel van een grondige aanpak Grodfried.

Wordt een juweeltje om te zien als ie klaar is.

Prima werk, zou zeggen' doe zo verder'.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, je mag wel niet je bavet vuil maken anders zie je het beerke niet meer wat er op staat en dat is dan wel jammer.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik kan nu goed begrijpen waarom veel garagisten je met zo een wagen liever niet helpen. Voor alles wat je doet is er plaats te weinig.
Het is daarom dat ik nu beter alle onderdelen die achter en langs de motor verstopt zitten onderhanden neem. Ik had de motor er beter uitgehaald dan zou alles vlotter verlopen zijn.
Nu ik weet dat de zuigerveren al vervangen werden door de vorige eigenaar ga ik de motorblok er niet meer uithalen.
Om van deze murena een juweeltje te maken is er nog veel geld en geduld nodig. Het belangrijkste is dat hij technisch in orde is, of de rest volgt weet ik nog niet.

Harry, het is geen bavet maar een washandje. Als jullie eens wisten wat dat washandje allemaal heeft meegemaakt. Het is van mij geweest. Ik heb het gekregen van mijn petekind en heb me er jarenlang met plezier mee gewassen. :lol: Die foto's worden nogal in detail bekeken ik had het beertje zelf nog niet opgemerkt.

Vandaag ben ik weer aan het bekomen van de pijn door de aap uit te hangen in de kofferbak van de murena. Deze murena werd zeker niet gemaakt om gemakkelijk aan te sleutelen. :evil:
Voor mij hadden ze de motor volledig achter mogen leggen en de plaat er omheen weg klapbaar gemaakt hebben.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Godfried,
---------------------
Om van deze murena een juweeltje te maken is er nog veel geld en geduld nodig. Het belangrijkste is dat hij technisch in orde is
======================================================================

Dat is precies ook mijn werkwijze.
Meestal is het andersom.
Mooi jasje, maar technisch niets aan gedaan.
Het spuiten van de auto moet de kers op de cake worden.
Lijkt mij de juiste weg.
Gelukkig hoeft het morgen niet af te zijn.
Moet een hobby blijven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo is dat het blijft nog altijd een hobby daar mag je geen tijd op plakken.
Godfried,het is niet alleen bij de matra bij de pontiac was dat niet beter.



grt harry de matra
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ben de kabelboom achter bij de motor aan het controleren.
Waar moet ik hier extra aandacht aan geven?
Ik weet dat hier soms problemen met zijn. Wie weet het??

Ps; Er is een kabel bij die niet in gebruik is, hij is over!!
Attachments
oude kabelboom (Medium).JPG
oude kabelboom (Medium).JPG (95.28 KiB) Viewed 4475 times
Hier ontbreek een kabel. (Medium).JPG
Hier ontbreek een kabel. (Medium).JPG (73.33 KiB) Viewed 4475 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het gaat voornamelijk om de delen die vrij dicht langs de motor lopen en bij de connector.
Zo op het oog ziet dit deel van de draadboom er nog vrij fris uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Tijdens het zuiver maken van de motor met een stalenborstel heb ik de sensor van de oliemeter geraakt en defect gemaakt, hij lekt nu olie langs de elektrische aansluiting.. Blijkbaar zit er een tweede kamer in met olie??
Kan ik deze vervangen door die van een bagheera?????????
De motor kabelboom is terug in orde. Handig als je dan een oude kabel hebt waar je stukken kunt afknippen.
Attachments
Kabels waar aan geknipt mag worden. (Medium).JPG
Kabels waar aan geknipt mag worden. (Medium).JPG (132.12 KiB) Viewed 4441 times
reserve stekkers (Medium).JPG
reserve stekkers (Medium).JPG (118.88 KiB) Viewed 4441 times
De kabelboom na controle. (Medium).JPG
De kabelboom na controle. (Medium).JPG (115.33 KiB) Viewed 4441 times
Sensor oliedrukmeter.Links bag rechts murena. (Medium).JPG
Sensor oliedrukmeter.Links bag rechts murena. (Medium).JPG (78.25 KiB) Viewed 4441 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die oliepotjes hebben een membraam lijkt me, dus als er olie bij het contact uit komt is die lek.
Het bestelnummer van de Bagheera van dit potje is hetzelfde als het potje van de Murena.
Dat zou dus moeten werken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried,die sensor is dezelfde als de 1.6 en die kan je nog kopen bij kris
prijs is 50€ ik heb die ook al nieuw gekocht.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb de indruk dat deze potjes een gescheiden reservoir hebben, er komt mooi zuivere olie uit. Het zal wel met een menbraam werken, maar toch misschien eens één open doen.

Herman, bedankt voor het opzoeken.

Als ik lucht op het potje zet komt er niet meer olie uit en dat vind ik vreemd!!

Harry, ik heb er hier nog enkele liggen van de bagheera. Dus een nieuwe kopen is niet nodig.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Eindelijk een dag met wat zon.
Daar heb ik dan ook dadelijk enkele uurtjes van gebruikt om enkele onderdeler op te frissen.
Helaas vergeten een foto te maken van de grondlak.
Attachments
In de lak 3 (Medium).JPG
In de lak 3 (Medium).JPG (94.72 KiB) Viewed 4392 times
In de lak 2 (Medium).JPG
In de lak 2 (Medium).JPG (66.99 KiB) Viewed 4392 times
In de lak 1 (Medium).JPG
In de lak 1 (Medium).JPG (75.95 KiB) Viewed 4392 times
De zuivergemaakte kleppendeksel. (Medium).JPG
De zuivergemaakte kleppendeksel. (Medium).JPG (79.25 KiB) Viewed 4392 times
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Daar gaat de nieuwe tuintafel... :D
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het lijkt er op dat deze tafel speciaal ontworpen is voor Matra revisie doeleinden.
Ik zag dat Henk ook zoiets heeft, en zelf heb ik hem ook.
Worden wel hele artistieke tafeltjes gedurende de werkzaamheden.
Ze krijgen in de loop der tijd een hele bonte verzameling van kleuren.

Wat voor verf gebruik jij hiervoor Godfried?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried wat ben je eigemlijk aan het opknappen? Je matra of je tuintafel ?Maar je matra onderdelen zien er ook goed uit, prachtig gedaan.



grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik ben ook benieuwd naar de lak.
Zet je er achteraf vernis over?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

mijn tafel is nu wijlen hij was een cm dikker van de verf en heeft een stormpje niet overleefd, ik heb nog een hele mooie zien staan thuis, maar heb een vermoeden dat ik die niet krijg
Post Reply