FrieMatra zijn murena 2.2S
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De motor langs boven zuiver maken valt tegen. Het probleem is dat je er niet goed aan kunt. Als ik verwrongen in het kofferruimte zit schiet steeds het beeld van die Triump door mijn hoofd. De volledige snuit draait hier bij open en je kunt met een stoel langs de motor zitten? Hadden ze dat niet bij Matra kunnen bedenken!!
Ik dacht" controleer ook eventjes de waterpomp op de murena". Wat een tegenvaller, de pomp heeft behoorlijk wat speling op het lager. Klik, klik hoor ik als aan de poelie duw en trek. Deze zal ook afgebouwd moeten worden en gereviseerd.
Gelukkig heeft Herman hier de oplossing voor gezocht, anders had ik nu een probleem. Bedankt Herman. Je ziet maar hoe je anderen kunt helpen door samen betaalbaar te genieten van de Matra.

Ik dacht" controleer ook eventjes de waterpomp op de murena". Wat een tegenvaller, de pomp heeft behoorlijk wat speling op het lager. Klik, klik hoor ik als aan de poelie duw en trek. Deze zal ook afgebouwd moeten worden en gereviseerd.
Gelukkig heeft Herman hier de oplossing voor gezocht, anders had ik nu een probleem. Bedankt Herman. Je ziet maar hoe je anderen kunt helpen door samen betaalbaar te genieten van de Matra.
- Attachments
-
- Valt dat tegen om langs die opening de motor zuiver te maken. (Medium).JPG (71.13 KiB) Viewed 4655 times
-
- De blok is nu klaar om zuiver te maken. (Medium).JPG (56.63 KiB) Viewed 4655 times
-
- De merktekens op de zuiger. (Medium).JPG (97.17 KiB) Viewed 4655 times
Matra Bagheera S - 1977
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
Hier heb ik de hefbrug gekocht:
http://www.handelsonderneming-buijs.nl/
Ik heb de palen ingekort en verder van elkaar af gezet. Je dient dan wel een aantal dingen aan te passen:
- Staalkabels tussen de bruggen inkorten.
- Nieuwe hydroliekslang i.v.m. grotere afstand tussen de palen.
Het is dan wel een 230V hefbrug.
http://www.handelsonderneming-buijs.nl/
Ik heb de palen ingekort en verder van elkaar af gezet. Je dient dan wel een aantal dingen aan te passen:
- Staalkabels tussen de bruggen inkorten.
- Nieuwe hydroliekslang i.v.m. grotere afstand tussen de palen.
Het is dan wel een 230V hefbrug.
greetz Remco
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Nu ik op de meeste plaatsen goed aan kan heb ik de bobijn met zijn module ook uitgebouwd.
De waterpomp lekt niet maar heeft te veel spel en zal ook gereviseerd worden.
Niet geloven, maar de waterpomp kun je niet verwijderen, er is niet plaats genoeg tussen de motor en het chassis. Ik heb de motor aan de kant moeten duwen om de pomp eruit te krijgen.
De waterpomp lekt niet maar heeft te veel spel en zal ook gereviseerd worden.
Niet geloven, maar de waterpomp kun je niet verwijderen, er is niet plaats genoeg tussen de motor en het chassis. Ik heb de motor aan de kant moeten duwen om de pomp eruit te krijgen.
- Attachments
-
- Ook de waterpomp op mijn murena heeft speling en werd uitgebouwd. (Medium).JPG (96.6 KiB) Viewed 4536 times
-
- De bobijn in een nieuw jasje. (Medium).JPG (87.65 KiB) Viewed 4536 times
-
- uitgebouwde bobijn (Medium).JPG (80.68 KiB) Viewed 4536 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad, de motor zit te dicht op het schutbord om hier goed aan te kunnen.
Je moet de motor aan de rechterkant wat laten zakken, en dan kan het.
Nu weet je meteen waarom de tagorapomp niet kan, en er een pomp ontworpen is voor de 2.2
Je moet de motor aan de rechterkant wat laten zakken, en dan kan het.
Nu weet je meteen waarom de tagorapomp niet kan, en er een pomp ontworpen is voor de 2.2
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik kan nu goed begrijpen waarom veel garagisten je met zo een wagen liever niet helpen. Voor alles wat je doet is er plaats te weinig.
Het is daarom dat ik nu beter alle onderdelen die achter en langs de motor verstopt zitten onderhanden neem. Ik had de motor er beter uitgehaald dan zou alles vlotter verlopen zijn.
Nu ik weet dat de zuigerveren al vervangen werden door de vorige eigenaar ga ik de motorblok er niet meer uithalen.
Om van deze murena een juweeltje te maken is er nog veel geld en geduld nodig. Het belangrijkste is dat hij technisch in orde is, of de rest volgt weet ik nog niet.
Harry, het is geen bavet maar een washandje. Als jullie eens wisten wat dat washandje allemaal heeft meegemaakt. Het is van mij geweest. Ik heb het gekregen van mijn petekind en heb me er jarenlang met plezier mee gewassen.
Die foto's worden nogal in detail bekeken ik had het beertje zelf nog niet opgemerkt.
Vandaag ben ik weer aan het bekomen van de pijn door de aap uit te hangen in de kofferbak van de murena. Deze murena werd zeker niet gemaakt om gemakkelijk aan te sleutelen.
Voor mij hadden ze de motor volledig achter mogen leggen en de plaat er omheen weg klapbaar gemaakt hebben.
Het is daarom dat ik nu beter alle onderdelen die achter en langs de motor verstopt zitten onderhanden neem. Ik had de motor er beter uitgehaald dan zou alles vlotter verlopen zijn.
Nu ik weet dat de zuigerveren al vervangen werden door de vorige eigenaar ga ik de motorblok er niet meer uithalen.
Om van deze murena een juweeltje te maken is er nog veel geld en geduld nodig. Het belangrijkste is dat hij technisch in orde is, of de rest volgt weet ik nog niet.
Harry, het is geen bavet maar een washandje. Als jullie eens wisten wat dat washandje allemaal heeft meegemaakt. Het is van mij geweest. Ik heb het gekregen van mijn petekind en heb me er jarenlang met plezier mee gewassen.

Vandaag ben ik weer aan het bekomen van de pijn door de aap uit te hangen in de kofferbak van de murena. Deze murena werd zeker niet gemaakt om gemakkelijk aan te sleutelen.

Voor mij hadden ze de motor volledig achter mogen leggen en de plaat er omheen weg klapbaar gemaakt hebben.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote Godfried,
---------------------
Om van deze murena een juweeltje te maken is er nog veel geld en geduld nodig. Het belangrijkste is dat hij technisch in orde is
======================================================================
Dat is precies ook mijn werkwijze.
Meestal is het andersom.
Mooi jasje, maar technisch niets aan gedaan.
Het spuiten van de auto moet de kers op de cake worden.
Lijkt mij de juiste weg.
Gelukkig hoeft het morgen niet af te zijn.
Moet een hobby blijven.
---------------------
Om van deze murena een juweeltje te maken is er nog veel geld en geduld nodig. Het belangrijkste is dat hij technisch in orde is
======================================================================
Dat is precies ook mijn werkwijze.
Meestal is het andersom.
Mooi jasje, maar technisch niets aan gedaan.
Het spuiten van de auto moet de kers op de cake worden.
Lijkt mij de juiste weg.
Gelukkig hoeft het morgen niet af te zijn.
Moet een hobby blijven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik ben de kabelboom achter bij de motor aan het controleren.
Waar moet ik hier extra aandacht aan geven?
Ik weet dat hier soms problemen met zijn. Wie weet het??
Ps; Er is een kabel bij die niet in gebruik is, hij is over!!
Waar moet ik hier extra aandacht aan geven?
Ik weet dat hier soms problemen met zijn. Wie weet het??
Ps; Er is een kabel bij die niet in gebruik is, hij is over!!
- Attachments
-
- oude kabelboom (Medium).JPG (95.28 KiB) Viewed 4453 times
-
- Hier ontbreek een kabel. (Medium).JPG (73.33 KiB) Viewed 4453 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Tijdens het zuiver maken van de motor met een stalenborstel heb ik de sensor van de oliemeter geraakt en defect gemaakt, hij lekt nu olie langs de elektrische aansluiting.. Blijkbaar zit er een tweede kamer in met olie??
Kan ik deze vervangen door die van een bagheera?????????
De motor kabelboom is terug in orde. Handig als je dan een oude kabel hebt waar je stukken kunt afknippen.
Kan ik deze vervangen door die van een bagheera?????????
De motor kabelboom is terug in orde. Handig als je dan een oude kabel hebt waar je stukken kunt afknippen.
- Attachments
-
- Kabels waar aan geknipt mag worden. (Medium).JPG (132.12 KiB) Viewed 4419 times
-
- reserve stekkers (Medium).JPG (118.88 KiB) Viewed 4419 times
-
- De kabelboom na controle. (Medium).JPG (115.33 KiB) Viewed 4419 times
-
- Sensor oliedrukmeter.Links bag rechts murena. (Medium).JPG (78.25 KiB) Viewed 4419 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Die oliepotjes hebben een membraam lijkt me, dus als er olie bij het contact uit komt is die lek.
Het bestelnummer van de Bagheera van dit potje is hetzelfde als het potje van de Murena.
Dat zou dus moeten werken.
Het bestelnummer van de Bagheera van dit potje is hetzelfde als het potje van de Murena.
Dat zou dus moeten werken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb de indruk dat deze potjes een gescheiden reservoir hebben, er komt mooi zuivere olie uit. Het zal wel met een menbraam werken, maar toch misschien eens één open doen.
Herman, bedankt voor het opzoeken.
Als ik lucht op het potje zet komt er niet meer olie uit en dat vind ik vreemd!!
Harry, ik heb er hier nog enkele liggen van de bagheera. Dus een nieuwe kopen is niet nodig.
Herman, bedankt voor het opzoeken.
Als ik lucht op het potje zet komt er niet meer olie uit en dat vind ik vreemd!!
Harry, ik heb er hier nog enkele liggen van de bagheera. Dus een nieuwe kopen is niet nodig.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Eindelijk een dag met wat zon.
Daar heb ik dan ook dadelijk enkele uurtjes van gebruikt om enkele onderdeler op te frissen.
Helaas vergeten een foto te maken van de grondlak.
Daar heb ik dan ook dadelijk enkele uurtjes van gebruikt om enkele onderdeler op te frissen.
Helaas vergeten een foto te maken van de grondlak.
- Attachments
-
- In de lak 3 (Medium).JPG (94.72 KiB) Viewed 4370 times
-
- In de lak 2 (Medium).JPG (66.99 KiB) Viewed 4370 times
-
- In de lak 1 (Medium).JPG (75.95 KiB) Viewed 4370 times
-
- De zuivergemaakte kleppendeksel. (Medium).JPG (79.25 KiB) Viewed 4370 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het lijkt er op dat deze tafel speciaal ontworpen is voor Matra revisie doeleinden.
Ik zag dat Henk ook zoiets heeft, en zelf heb ik hem ook.
Worden wel hele artistieke tafeltjes gedurende de werkzaamheden.
Ze krijgen in de loop der tijd een hele bonte verzameling van kleuren.
Wat voor verf gebruik jij hiervoor Godfried?
Ik zag dat Henk ook zoiets heeft, en zelf heb ik hem ook.
Worden wel hele artistieke tafeltjes gedurende de werkzaamheden.
Ze krijgen in de loop der tijd een hele bonte verzameling van kleuren.
Wat voor verf gebruik jij hiervoor Godfried?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Ik ben ook benieuwd naar de lak.
Zet je er achteraf vernis over?
Zet je er achteraf vernis over?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge