FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

godfried, dat ziet er al mooi uit prachtig gedaan.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

En nou maar hopen dat het hier mee opgelost is.
Laat je de kop nog vlakken?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:En nou maar hopen dat het hier mee opgelost is.
Laat je de kop nog vlakken?
Ik zie niet in waarom?
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Kop van een benzinemotor welke niet warm is geweest zou ik ook niet laten vlakken.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je de geschiedenis van de auto niet weet, zou ik dat altijd laten controleren.
Misschien is het niet nodig, maar om het een 2e keer te moeten doen is minder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Godfried, even naar de speelgoedwinkel gaan en daar een pijl- en boog kopen... zo'n kindersetje waarbij de pijlen voorzien zijn van een zuignap.
De pijl klem je in de boormachine, de zuignap op de klep, schuurpasta tussen de klep en zitting en "boren" maar.
(neem wel een boormachine met instelbaar toerental)
Ik doe het al jaren op deze low-budget manier, werkt perfect.

En de kop laten vlakken zou ik in ieder geval zeker doen, dan weet je ook zeker dat er straks na de montage geen extra spanning op de kop staat. (da's namelijk oorzaak nr. 1 van gescheurde koppen na revisie)

En waarschijnlijk wel overbodig om te vermelden, maar vervang die klepsteelgeleiders ook meteen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
-------
zo'n kindersetje waarbij de pijlen voorzien zijn van een zuignap.
==========================================

Goed idee, gaan we wat mee doen als het zover mocht komen bij mijn machine.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Godfried, even naar de speelgoedwinkel gaan en daar een pijl- en boog kopen... zo'n kindersetje waarbij de pijlen voorzien zijn van een zuignap.
De pijl klem je in de boormachine, de zuignap op de klep, schuurpasta tussen de klep en zitting en "boren" maar.
(neem wel een boormachine met instelbaar toerental)
Ik doe het al jaren op deze low-budget manier, werkt perfect.

En de kop laten vlakken zou ik in ieder geval zeker doen, dan weet je ook zeker dat er straks na de montage geen extra spanning op de kop staat. (da's namelijk oorzaak nr. 1 van gescheurde koppen na revisie)

En waarschijnlijk wel overbodig om te vermelden, maar vervang die klepsteelgeleiders ook meteen. :wink:
Goed idee, dat van die speelgoed winkel.

Volgens mij is het niet noodzakelijk om de cilinderkop te laten vlakken. Pasop! Ik ben maar een leek in die dingen en kan alle raad gebruiken.
Mijn redenering, als de koppakking stuk was gegaan dan zou ik het wel doen. Indien de kop een beetje krom is wordt dit toch opgevangen door de koppakking.

Klepgeleiders vervangen!!!! Noodzakelijk?? Dit moet ik toch kunnen controleren door de speling te meten?? Ik kan alles vervangen maar dan koop ik beter een nieuwe auto.

Graag jullie gedachten hierover. Indien het nodig is doe ik het!!!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat Muddy de dichtingen bedoeld.
Als er geen speling op de geleiders is lekker zo laten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die klepsteelhoedjes heb ik liggen, deze komen van bij Simon.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zou zeker de kop laten controleren op vlakheid.

Kunt niet altijd zoveel geluk hebben als wij bij Rudy hadden.

Voor de kostprijs denk ik niet dat ge het risico moet nemen.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik bedoelde idd. die dichtingen. :oops:

En wat het vlakken betreft: ik weet niet wat dat bij jullie ongeveer gaat kosten, maar hier betaal ik er ongeveer € 25,= ex. voor en daar ga ik dus geen risico voor nemen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

had ik laatst ook gevraagd aan de garagist.
Die brengt ze ook naar e.o.a. bedrijfje.
reinigen vlakken €35, en dan ziet de kop er gewoon nieuw uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De cilinderblok heeft zijn eindfase bereikt. Vlakken of niet!!!! daar ben ik nog niet uit. Volgens mijn controle is deze kop recht.

Ondertussen aan het inlaatspruitstuk begonnen, kan een poetsbeurt gebruiken.
Attachments
De oude klepsteel dichtingen. (Medium).JPG
De oude klepsteel dichtingen. (Medium).JPG (39.67 KiB) Viewed 4651 times
De cilinderblok klaar voor inbouw. (Medium).JPG
De cilinderblok klaar voor inbouw. (Medium).JPG (92.39 KiB) Viewed 4651 times
zuiver gamaakt inlaatspruitstuk. (Medium).JPG
zuiver gamaakt inlaatspruitstuk. (Medium).JPG (95.03 KiB) Viewed 4651 times
Zuiver maken van het inlaatspruitstuk. (Medium).JPG
Zuiver maken van het inlaatspruitstuk. (Medium).JPG (89.96 KiB) Viewed 4651 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar kun je weer van eten.
Nou maar hopen dat het de problemen oplost.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Herman, waarom die twijfel??? Verwacht je problemen met de zuigers?
Zijn deze een zwakke schakel? Haal ik deze ook beter eruit?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb nog te weinig ervaring met dit blok, maar wat ik zo hoor zitten er nog wel is gebroken zuigerveren in.
Ook op de goede zuigers van het turboblok zaten een paar gebroken veren.
Kun je beschadigingen zien in de cilinders bij de zuigers onderin?
Zijn de cilinders nog binnen specificatie, of ovaal?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit wordt één van mijn volgende stappen. Ik denk dat het moeilijk vast te stellen is of er een zuigerveer gebroken is. Als ik twijfel gaat ook de blok open. Wat kan ik doen om de zuigerveren zonder uitbouw te controleren?


Wel vreemd!!! Hoe kan zo een zuigerveer breken???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, bij die blok wat ik gesloopt heb waren ook zuigerveren die gebroken waren.



grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hmmm... ik ken deze situatie.
Twijfel, twijfel... wel doen... niet doen... :-?
Bij mij leidt dit meestal toch wel tot een complete revisie, als het blok eenmaal open ligt ga je zo verder.
Dan wil je ook zekerheid dat het goed is. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als er erg veel km's opzitten kun je inderdaad beter wat verder kijken.
Aan de andere kant gaan deze auto's geen enorme aantallen km's maken bij de liefhebber.
Persoonlijk zou ik zoeken naar krasjes van evt gebroken veren en even meten tussen zuigers en cilinders.
Dan blijft het nog een gok om niet verder te gaan.
Was het olieverbruik hoog of niet, kan ook een afweging zijn.
Dit blok reviseren is een kostbaar grapje.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Gebroken zuigerveren hoeven geen krassen achter te laten op de cilinderwand.
Ik heb al eens een zuiger gehad met een 3-delige zuigerveer, je kon niets zien aan de cilinderwand maar des te meer merken door het gebrek aan compressie.

Ik zou zelf verder gaan met demonteren als ik het blok al zover open had liggen, puur om al m'n twijfel weg te nemen.
Dan zie je gelijk ook hoe de conditie is van de lagerschalen.
Is nu even wat meer werk, maar als na terugbouw van de kop blijkt dat de compressie nog niet goed is heb je nog veel meer extra werk.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Daar de motorblok nog in de murena ligt is het niet zo eenvoudig. Ik zal hem dan moeten uitbouwen.
Bij mijn bagheera heb ik alleen de cilinderkop gereviseerd, maar deze is maar 7 jaar ingeschreven geweest en de km stand was iets minder dan100000km!! Ook de murena heeft geen 100000 (95000)km op de teller staan!!!!!!!!!!!!!! Maar dat is moeilijk of niet tegeloven.

Bij aankoop werd mijn verteld dat er al nieuwe zuigerveren geplaatst werden!!!! Dit zal ik nu eerst een opnieuw controleren bij de verkoper.

Harry, dat is die 1.6 blok van de murena?

Niet tegeloven dat die zuigerveren zo gemakkelijk breken, hoe kan dit?????

Hier mag ik inderdaad niet te snel overheen gaan.

Hier nog enkele foto's van het uitlaatspruitstuk.
Ik heb dit na zuiver maken met Fertan behandeld maar of dit veel zin heeft betwijfel ik, net als de vernis op het inlaatspruitstuk. :o
Attachments
zuiver gemaakt en in de fertan gezet.2 (Medium).JPG
zuiver gemaakt en in de fertan gezet.2 (Medium).JPG (120.77 KiB) Viewed 4581 times
zuiver gemaakt en in de Fertan gezet.1 (Medium).JPG
zuiver gemaakt en in de Fertan gezet.1 (Medium).JPG (124.28 KiB) Viewed 4581 times
onderdelen thermostaathuis. (Medium).JPG
onderdelen thermostaathuis. (Medium).JPG (62.25 KiB) Viewed 4581 times
Met een laagje metaalvernis behandeld!! (Medium).JPG
Met een laagje metaalvernis behandeld!! (Medium).JPG (98.61 KiB) Viewed 4581 times
Last edited by GODFRIED on Thu Mar 04, 2010 7:53 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gebroken km teller kabels en vervangen tellers in het verleden doen de standen van de Murena nogal optimistisch overkomen.
De teller is ook simpel op 0 te zetten.
De Murena van mij had 105.000 op de teller toen ik hem kocht.
Laat ik nou bij de bonnetjes die bij de wagen zitten een bon vinden van een servicebeurt op 155.000 km :o
Dat kunnen we dus wel met een korrel zout nemen.

Het glimt weer mooi Godfried.
Kan zo in de vitrine :P
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried dat was bij de 1.6 twee stuks waren er van kapot.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik wist niet dat die zuigerveren regelmatig over gaan!
Ik vind het eerlijk gezegd vreemd!!!!!!!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je weet ook niet wat er met die motor van mij allemaal is gebeurt die zag er ook zeer slecht uit daarom heb ik hem ook gesloopt.
Ik denk niet dat jij daar bang voor moet hebben dat ze bij jou ook stuk zijn maar je weet maar nooit. Kan je die zuigerveren nog krijgen voor een 2.2 ik denkt het wel he.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry is er op de cilinderwanden te zien dat die zuigerveren over waren?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried, bij mij kon je dat zien waar de zuigerveren stuk waren ik had krassen op mijn cilinderwand.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Deze krassen wil ik wel eens zien als het kan?

Tijdens het zuiver maken van de zuigers heb ik gezien dat er op de zuigers merktekens staan. De zuigers zijn genummerd 1-2-3, deze nummers zijn er met de hand ingetrokken. Dit wil zeggen dat ze eruit geweest zijn!! Waarom, zouden ze al nieuwe veren gezet hebben?
Alles ziet er toch na uit.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply