FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Aceton heb ik niet in huis, maar als goed is voor de carburator zuiver te maken wil ik het wel eens proberen.

WD40 heb ik wel in huis, ook eens proberen.
We kunnen weer iets bij leren.
Bedankt voor de tips. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Aceton is gewoon het hoofdbestanddeel van carburatorreiniger (dacht 97%).

Voor de WD 40 gebruikers : ga eens op zoek naar GT 7 (van dezelfde mannen als Tec 7), is goedkoper en werkt nog beter, mijn laatste bus WD 40 staat hier ongebruikt sinds ik de GT 7 ontdekt heb. :wink:

Godfried dat je geen aceton in huis hebt wil ik geloven maar toch wattenstaafjes, die kun je ook met je WD 40 gebruiken. :D
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Godfried,

Vraag aan uw vrouw eens het flesje dat ze gebruikt om nagellak te verwijderen... dit bevat ook aceton.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die GT7 heb ik ook in huis, zeer handig, kan bijna voor alles gebruikt worden!!
Attachments
GT7.JPG
GT7.JPG (82.47 KiB) Viewed 4710 times
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GT7...nog nooit van gehoord.
Is dat prijstechnisch ook te vergelijken met WD40?
(daar betaal ik iets van € 2,90 ex. BTW per 400ml. bus voor)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Nu moet het zeker lukken met je carburator te reinigen.



grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Muddy Bandit wrote:GT7...nog nooit van gehoord.
Is dat prijstechnisch ook te vergelijken met WD40?
(daar betaal ik iets van € 2,90 ex. BTW per 400ml. bus voor)
Ca. 5€ incl. voor 600 ml.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De carburators naderen het einde van de restauratie. Ik heb nog wat onderdelen moeten bestellen, dan kan ik ze afmaken. Tijdens het vervangen van de dichtingen heb ik vastgesteld dat er sommige ontbreken, langs hier trok bij valse lucht.

Ondertussen de starter uitgebouwd. Deze kan een restauratie goed gebruiken, zit vol vuil en de koolborstel zijn op hun einde.
Attachments
De starter klaar voor inbouw. (Medium).JPG
De starter klaar voor inbouw. (Medium).JPG (75.87 KiB) Viewed 4627 times
De koolborstel zijn bijna op!! (Medium).JPG
De koolborstel zijn bijna op!! (Medium).JPG (107.79 KiB) Viewed 4627 times
Onderdelen starter. (Medium).JPG
Onderdelen starter. (Medium).JPG (89.35 KiB) Viewed 4627 times
Het zuiver maken is niet overbodig. (Medium).JPG
Het zuiver maken is niet overbodig. (Medium).JPG (116.34 KiB) Viewed 4627 times
ziet er al beter uit! (Medium).JPG
ziet er al beter uit! (Medium).JPG (82.25 KiB) Viewed 4627 times
zuiver maken!!! (Medium).JPG
zuiver maken!!! (Medium).JPG (79.51 KiB) Viewed 4627 times
zuiver maken!! (Medium).JPG
zuiver maken!! (Medium).JPG (73.6 KiB) Viewed 4627 times
zuiver maken!!!!! (Medium).JPG
zuiver maken!!!!! (Medium).JPG (83.08 KiB) Viewed 4627 times
Zuiver maken 2 (Medium).JPG
Zuiver maken 2 (Medium).JPG (107.69 KiB) Viewed 4627 times
Niet het zelfde type vlotter. (Medium).JPG
Niet het zelfde type vlotter. (Medium).JPG (56.33 KiB) Viewed 4627 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat heb ik nou ook steeds met de Murena.
Je raakt wat aan, en gelijk heb je een maand of 2 werk :o
Vaak door klussen van anderen die er een puinhoop van gemaakt hebben, maar ook ouderdom speelt een grote rol.
Als ik de carbs zo zie, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat deze wagen er nooit best op gelopen heeft.
Geen wonder dat die zuipt als een ketter.

Dit gaat vast allemaal veel beter werken.
Ziet er schoon uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat ziet er allemaal al wat een stuk beter uit.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Dat heb ik nou ook steeds met de Murena.
Je raakt wat aan, en gelijk heb je een maand of 2 werk :o
Het is net zoals je schrijft " als je iets durft los te maken heb je een pak werk met andere dingen".


Na wikken en wegen heb ik besloten om de cilinderblok van de 2.2 af te bouwen. Wie weet wat ik hier allemaal ga vinden. :o

Dat het een Matra is heb ik al ondervonden. Bij een murena “plaats genoeg dacht ik”!! Het blijft een gedacht tot je begint te sleutelen.
Er zijn schroeven bij waar je niet aankunt voor andere dingen af te bouwen. Geweldig!!

foto's volgen. :wink:

Toen Alain hier was met de voorruit zei hij " ik heb de motor uitgebouwd om aan alles goed aan te kunnen". Dat begrijp je dadelijk als je aan het sleutelen bent. Maar ja, moeilijk gaat ook. Gelukkig kost het geen €35 per uur.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Voor geval van nood heb ik hier een set splinternieuwe krukaslagers liggen, en wat gebruikte zuigers en veren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Bij een 1.6 gaat het wel wat gemakkelijker denk ik daar heb je toch veel meer ruimte of niet.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De 2.2 motor zit dicht tegen het rechterschutbord.
Ook zit aan het carter de rechteras met een lager.
Waterpomp en distributie is slecht aan te werken, en je moet veel los nemen.
Als je daar wat moet vervangen is het beste om de complete motor uit te bouwen.
In vergelijking tot de 1.6, daar kan je dan bijna omheen fietsen.
Als je de motor zo ziet liggen in de 2.2 lijkt het allemaal mee te vallen.
De realiteit is anders.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Voor geval van nood heb ik hier een set splinternieuwe krukaslagers liggen, en wat gebruikte zuigers en veren.
Geweldig om te weten dat er altijd mensen zijn die je willen helpen en klaar voor je staan. :wink:
Herman, ik hoop deze onderdelen niet nodig te hebben.

De cilinderblok ligt al enkele dagen op mijn werktafel, maar daar ik weer hervallen ben in mijn ziekte ben ik genoodzaakt alles stil te leggen tot betere dagen. :evil: :evil: Onbegrijpelijk :cry: Het is moeilijk om naar je lichaam te luisteren als je hoofd zegt " ik wil meeeer ". De griep ben ik ook nog niet goed te boven, ze heeft me een flinke stap achteruit gezet. De laatste dagen heb ik alleen mijn bed gezien. Ziek, pijn en nog van die ellende!!!!
Dus jullie weten nu waarom ik minder op het forum zal te vinden zijn.

Hopend op betere tijden…………………..

De motor,

He is niet de bedoeling om de cilinderblok uitelkaar te doen, wel de cilinderkop. zoals jullie weten heb ik op drie zuiger te weing compressie. Ik hoop dit bij de kleppen te kunnen rechtzetten.
Nu de cilinderblok op de tafel ligt heb ik een goed zicht over de koolaanslag, deze is veel minder dan verwacht!!! Of dit een goed teken is ????? Dat er aan de motor gewerkt werd is klaar en duidelijk, er zitten kleppen bij die gekenmerkt zijn door een ingedrukt punt.

PS, Het tandwiel dat de delco aandrijft is beschadigd aan enkele tandjes, dit zal ik waarschijnlijk moeten vervangen.

Tot vervolg!!!!!!!!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Foto's!!
Attachments
uitbouw 9 (Medium).JPG
uitbouw 9 (Medium).JPG (67.03 KiB) Viewed 4547 times
uitbouw 8 (Medium).JPG
uitbouw 8 (Medium).JPG (88.71 KiB) Viewed 4547 times
uitbouw 7 (Medium).JPG
uitbouw 7 (Medium).JPG (83.95 KiB) Viewed 4547 times
uitbouw 6 (Medium).JPG
uitbouw 6 (Medium).JPG (92.18 KiB) Viewed 4547 times
uitbouw 5 (Medium).JPG
uitbouw 5 (Medium).JPG (91.04 KiB) Viewed 4547 times
uitbouw 4 (Medium).JPG
uitbouw 4 (Medium).JPG (96.62 KiB) Viewed 4547 times
uitbouw 3 (Medium).JPG
uitbouw 3 (Medium).JPG (99.17 KiB) Viewed 4547 times
uitbouw 2 (Medium).JPG
uitbouw 2 (Medium).JPG (95.08 KiB) Viewed 4547 times
uitbouw 1 (Medium).JPG
uitbouw 1 (Medium).JPG (95.36 KiB) Viewed 4547 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Foto's!!
Attachments
uitbouw 11 (Medium).JPG
uitbouw 11 (Medium).JPG (98.69 KiB) Viewed 4541 times
uitbouw 10 (Medium).JPG
uitbouw 10 (Medium).JPG (98.67 KiB) Viewed 4541 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried, dat moet ik dit jaar ook bij de grijze murena doen de kop er van afhalen een mooi werk.


grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried, dat moet ik dit jaar ook bij de grijze murena doen de kop er van afhalen een mooi werk.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er zit best verschil in de verbrandingsruimtes zo te zien.
Best een hele klus.
Is dat nou een scheur vanaf de bevestiging in de kop?

Dat tandwiel heb ik liggen, echter is ook niet al te best.
Attachments
P1020029 (Medium).JPG
P1020029 (Medium).JPG (80.21 KiB) Viewed 4524 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, Herman dat is het gezochte tandwiel. Ziet er naar uit dat dit een zwakke schakel is!! Zou dit in andere motor zittten of op een delco?? Moeilijk vraag, ik weet het, toch stel ik ze omdat ik weet dat je een doorzetter bent. Kun je iets terug vinden van nr op de fices van deTalbot tagora? Bij Simon vind ik dit onderdeel niet terug??

De tanden grijpen veel dieper maar toch staat het me niet aan. Bij mij zijn het twee tandjes die beschadigd zijn.

PS, Herman, het is geen barst op de foto maar de plaats waar het derde bevestigingspunt is van de ophanging. Afgeslepen gietsel of bijgelast??

Wie kan me aan dit tandwiel helpen????????????
Attachments
tandjes tandwiel. (Medium).JPG
tandjes tandwiel. (Medium).JPG (51.09 KiB) Viewed 4510 times
plaats tandwiel (Medium).JPG
plaats tandwiel (Medium).JPG (86.3 KiB) Viewed 4510 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jean,
Zou ik dit kunnen oplassen???????
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, dat kan je niet bijlassen. Dat tandwiel is van staal als je dat last en er komt kracht op breekt het af.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zal is even rondsnuffelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik vond Peugeotnummer 5935.21

Bij Simon en Car-joy echter toch te koop.
Onder Zundung onderdeelnummer 07034
Prijs €135.- incl tax :o
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Herman het Peugeot nummer is juist en is nog te krijgen, daarom heeft Simon dit in huis.

Godfried je kan dit misschien wel lassen, maar dan met de hand de tanden gaan bijwerken, dat is onmogelijk. Maar wat is de staat van het tandwiel waar het samen mee loopt?

Volgens de microfiche van de Peugeot 505 en de Murena 2.2 is het een geheel dat je koopt asje plus tandwiel.

Mvg,

Matra 530 LX
Attachments
zondag 21 februari 2010.jpg
zondag 21 februari 2010.jpg (592.57 KiB) Viewed 4475 times
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk ook dat dit tandwiel gevolgschade is.
Wat is de oorzaak??????????

Dat beschadigde tandwiel kwam bij mij uit het turboblok.
Daar was ook de ketting geleider op een boutpunt gebroken.
Attachments
P1010360 (Medium).JPG
P1010360 (Medium).JPG (124.42 KiB) Viewed 4470 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Herman,
Heeft Simon het toch!! Ik heb niet op de site gekeken maar heb enkele jaren zijn lijst afgedrukt. De prijs is niet van de poes voor zo een klein tandwieltje.

Die afgebroken kettinggeleider is fataal, dat moet verkeerd aflopen.
Hoe komt deze beschadiging?? De tandjes zijn wel alleen op het eerste stukje beschadigd dit doet me denken aan een verkeerde inbouw methode.Zou het een inbouwschade zijn, of zou de motor altijd op het zelfde punt stilvallen en dus op de zelfde tandjes steeds vertrekken?


Jean,

Het asje waar het tandwiel op loopt is in zeer goede staat. Het ingrijpend tandwiel op de nokkenas heb ik niet gecontroleerd, dit zal ik doen.
Je hoort ervan.
Bedankt voor je snelle reactie. Je bent wel altijd wakker!!
Werd dit tandwiel op alle 505 gebruikt?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Misschien is de oorzaak wel nadieselen, waar deze motoren in de zomer nog wel is last van hebben.
Dan moet dat tandwieltje even de andere kant oplopen, en daar is die misschien niet op ontworpen.

Of het tandwiel nog in andere modellen van Peugeot zitten dan die met N9T*** motor is me niet duidelijk.
Bel gewoon is een Peugeot garage of ze deze nog hebben.
Is misschien goedkoper als de dealers.

Als je er niet aan kunt heb ik nog een goede in de Tagorakop zitten, maar deze wil ik eigenlijk compleet houden.
Die kun je lenen, maar dan moet er een andere terug komen voor mij.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Herman,

Misschien dat zich nog een oplossing aanbied anders zoek ik er wel één.
Ik zou ook een reserve houden, dus ik kan je volkomen begrijpen. Waarschijnlijk is dit toch een zwak onderdeel dat we beter reserve hebben.
Ik heb de tandjes nog eens goed bekeken, ik heb de indruk dat het ingrijpend tandwiel niet zo diep komt, dus de tandjes worden maar de eerst 8mm gebruikt. Wat is jou mening??

Het tandwiel van jou is in betere staat dan mijn tandwiel, kijk naar de tanddikte, bovenkant.
Misschien dat ik een poging wil doen om het te lassen!!!!! Volgens mij moet dat kunnen!! Doe je het weg??

Jean, Het andere tandwiel op de nokkenas vertoont geen slijtage.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply