Stoel opknappen
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Stoel opknappen
Ik ben nu de bestuurders stoel aan het opknappen. De bekleding is van de zitting afgehaald, en ik vraag me af, of dat gewassen kan worden. Het is de bruine stof. Ik zou het graag in de wasmachine doen, maar dat lijkt me geen goed idee.
Hoe kan ik de stof reinigen?
Hoe kan ik de stof reinigen?
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Bij langere ritten (zoals vorig jaar naar Romorantin) krijg ik pijn aan mijn deriére. Omdat mijn rechter deriére meer wordt ondersteunt dan mijn linker deriére. De linker "wang" van de zitting is veel slapper dan de rechter. Door het in en uitstappen zit je toch steeds even op de linkerwang, waardoor die het dan zwaar te voorduren heeft.
Nu heb ik de stoel uit elkaar gehaald.
Als je de rechter wang voelt, dan voel je een inwendige versteviging in het schuimrubber. Ik dacht eerst dat er een stuk metalen frame voor de versteviging zorgde, maar dat is niet zo. De versteviging is een verharde deel schuimrubber.
De linkerwang voelt als een te lang gekookte prei.
De linkerwang is ook aan het vergaan. Het viel me al op dat in de auto onder de stoel steeds wat "schuimrubberstof" ligt. Bij het wegnemen van de bekleding kwan hier ook veel schuimrubberstof vandaan. De linkerwang is op de plek waar de versteviging zit opengebarsten.
Welnu, kent u de uitdrukking "waar verstand eindigd begint PUR"?
Ik heb in de scheur wat purschuim gespoten. En met een plank de wang naar binnen geduwd.
Na een paar uur drogen is dit het resultaat.
Het voelt weer stevig aan. Ik hoop dat mijn deriére hier blij van wordt. Ik heb echter geen idee hoe de pur zich zal houden. Ik zit eraan te denken om naast de wangen wat metaal te maken die de wangen in deze vorm houdt.
En.. iemand een idee of/hoe de bekleding te wassen?
Nu heb ik de stoel uit elkaar gehaald.
Als je de rechter wang voelt, dan voel je een inwendige versteviging in het schuimrubber. Ik dacht eerst dat er een stuk metalen frame voor de versteviging zorgde, maar dat is niet zo. De versteviging is een verharde deel schuimrubber.
De linkerwang voelt als een te lang gekookte prei.
De linkerwang is ook aan het vergaan. Het viel me al op dat in de auto onder de stoel steeds wat "schuimrubberstof" ligt. Bij het wegnemen van de bekleding kwan hier ook veel schuimrubberstof vandaan. De linkerwang is op de plek waar de versteviging zit opengebarsten.
Welnu, kent u de uitdrukking "waar verstand eindigd begint PUR"?
Ik heb in de scheur wat purschuim gespoten. En met een plank de wang naar binnen geduwd.
Na een paar uur drogen is dit het resultaat.
Het voelt weer stevig aan. Ik hoop dat mijn deriére hier blij van wordt. Ik heb echter geen idee hoe de pur zich zal houden. Ik zit eraan te denken om naast de wangen wat metaal te maken die de wangen in deze vorm houdt.
En.. iemand een idee of/hoe de bekleding te wassen?
- hendrik
- Posts: 4953
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- oetker
- Posts: 8118
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De wang ziet er weer een stuk hoger uit.
Of het genoeg veerkracht behoud zal de vraag zijn.
Het mooiste zou nieuw schuimrubber zijn.
Dat is er in verschillende hardheidsgraderingen.
Je komt dan toch al gauw bij een stofferdeer terecht.
Of de oude stof een beurt in de wasmachine zou overleven betwijfel ik.
Of het krimpt of het valt uit elkaar.
Denk dat reinigen met een droogschuim het beste is.
Zelf erger ik me ook aan de stoelen.
Kom ook geradbraakt uit de auto na een lange rit, en de vrouw zit helemaal slecht op de pasagiersstoel.
Zit er zwaar over te denken ze er compleet uit te gooien en de originaliteit op dit punt maar helemaal te vergeten door 2 ergonomische stoelen te zetten.
Dat zou jammer zijn, want de 3 stoelen zijn wel echt Matra eigen, maar momenteel vergallen de de stoelen wel een beetje mijn rijplezier.
Of het genoeg veerkracht behoud zal de vraag zijn.
Het mooiste zou nieuw schuimrubber zijn.
Dat is er in verschillende hardheidsgraderingen.
Je komt dan toch al gauw bij een stofferdeer terecht.
Of de oude stof een beurt in de wasmachine zou overleven betwijfel ik.
Of het krimpt of het valt uit elkaar.
Denk dat reinigen met een droogschuim het beste is.
Zelf erger ik me ook aan de stoelen.
Kom ook geradbraakt uit de auto na een lange rit, en de vrouw zit helemaal slecht op de pasagiersstoel.
Zit er zwaar over te denken ze er compleet uit te gooien en de originaliteit op dit punt maar helemaal te vergeten door 2 ergonomische stoelen te zetten.
Dat zou jammer zijn, want de 3 stoelen zijn wel echt Matra eigen, maar momenteel vergallen de de stoelen wel een beetje mijn rijplezier.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Volgens mij is de beste manier om een "nieuwe" set stoelen bij carjoy te halen en je oude daar in te leveren. Ik weet niet of ze dit nog doen maar destijds kreeg je dan weer stoelen netjes opgevuld en bekleed in je wagen.
In principe kan elke auto-bekleder dit wel voor elkaar krijgen natuurlijk, maar dan duurt het wat langer omdat dan je eigen stoelen opgevuld en opnieuw bekleed moeten worden.
In principe kan elke auto-bekleder dit wel voor elkaar krijgen natuurlijk, maar dan duurt het wat langer omdat dan je eigen stoelen opgevuld en opnieuw bekleed moeten worden.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Stoelen van carjoy. Ze zijn prachtig! Vooral met lichtbruin seude bekleding. Ik heb bij meerdere mensen op hun nieuwe stoelen gezeten, maar wat me elke keer weer opviel is dat door de nieuwe vulling je een stuk hoger zit. Ik zit nu al met mijn kop tegen het dak. Hoger zitten is geen optie. Maar mooi is het zeker.
- JV
- Posts: 520
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Ziet er zeker mooi uit. Overweeg zoiets al een tijd, maar er zijn eerst nog wat andere dingetjes.bart_heemskerk wrote:Stoelen van carjoy. Ze zijn prachtig! Vooral met lichtbruin seude bekleding. Ik heb bij meerdere mensen op hun nieuwe stoelen gezeten, maar wat me elke keer weer opviel is dat door de nieuwe vulling je een stuk hoger zit. Ik zit nu al met mijn kop tegen het dak. Hoger zitten is geen optie. Maar mooi is het zeker.
Er staat me bij dat er een mogelijkheid is om de bevestiging van de stoel iets te verlagen waardoor je nog net een klein beetje aan hoofdruimte wint.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- oetker
- Posts: 8118
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Die ruimte tussen plafond en zitting is het punt dat je weinig omhoog kan met je stoel.
Of er echt iets te winnen valt aan de onderzijde zou ik is moeten bekijken.
Bodem uitzagen en verdiepen gaat me wat te ver.
Dat en de breedte van de stoelen maakt dat je weinig kunt rommelen met de stoelen.
Zit eigenlijk al 2 jaar op dit ei te broeden, maar de geniale ingeving heeft nog niet toegeslagen bij mij.
Of er echt iets te winnen valt aan de onderzijde zou ik is moeten bekijken.
Bodem uitzagen en verdiepen gaat me wat te ver.
Dat en de breedte van de stoelen maakt dat je weinig kunt rommelen met de stoelen.
Zit eigenlijk al 2 jaar op dit ei te broeden, maar de geniale ingeving heeft nog niet toegeslagen bij mij.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
wil je je stoel weer ok krijgen dan ga je toch omhoog is bijna niet te verkomen, extra veren aan de onderkant of een spanbantje helpt ook ggoed vaak zijn de veren vergaan, ik heb stoelen van carjoy en die zijn erg hoog ja dat duurt weer een jaartje voor dat ze weer een beetje vorm aan nemen, ik heb toender tijd met cor een aantal stoelen opnieuw opgezet en die zitten vele malen beter dan de mijne vaak alleen al door extra veren bij te zetten en wat wangen op te vullen, alleen bekleding is vaak niet te redden .
wasmachine zou ik niet doen, koudschuim werkt erg goed
wasmachine zou ik niet doen, koudschuim werkt erg goed
- matrafan
- Posts: 2194
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Moet je misschien een beetje slecht nieuws brengen.
Heb nl. in een ver verleden ook eens het zetel-schuim opgevuld met PUR.
Na verloop van slechts een maand was de PUR reeds aan het verpulveren.
Heb de zetel terug los kunnen halen en het schuim opgevuld met stukken schuim van een hardere kwaliteit.
Heb die toen verlijmd maar weet niet meer met wat (dacht van een soort silicone-lijm).
Hopelijk is de hedendaagse PUR van betere kwaliteit als die van vroeger.
Heb nl. in een ver verleden ook eens het zetel-schuim opgevuld met PUR.
Na verloop van slechts een maand was de PUR reeds aan het verpulveren.
Heb de zetel terug los kunnen halen en het schuim opgevuld met stukken schuim van een hardere kwaliteit.
Heb die toen verlijmd maar weet niet meer met wat (dacht van een soort silicone-lijm).
Hopelijk is de hedendaagse PUR van betere kwaliteit als die van vroeger.
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
En nu is de rugleuning aan de beurt.
De zijdelingse steun wordt verzorgt door een stuk dik ijzerdraad, die in de zijwangen lopen. Bij mij was dat ijzerdraad aan één kant nogal ver naar buiten verbogen. De punt stak zelfs door het schuimrubber en bekleding heen. Het ijzer heb ik terug gebogen
Op het deense forum stond eens iets over het verstevigen van de zijdelingse steun.
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 748.0.html
Hier is een extra stuk staaldraad bij gelast en dik bekleed.
Zoiets wil ik ook, maar dan niet zo extreem. Zoals het daar is gedaan krijg je nooit meer de bekleding terug gezet.
Zo heb ik het gedaan:
Een stuk 6mm rvs stang er bovenop gelast, met een extra verstevigingssteuntje naar het frame. Nu zal dit nooit meer verbuigen.
Vervolgens heb ik er wat buis isolatie op gedaan.
En toen kon de bekleding er weer terug op gezet worden. Wat een ellendig werkje is dat! Alles zit gefixeerd met vastgeknepen nietjes. Uiteindelijk zit het er weer op. Nou nog opkuisen met droogschuim.
Even proefzitten,....... Project geslaagt! Ben benieuwd hoe dit zal zitten in het echt.
De zijdelingse steun wordt verzorgt door een stuk dik ijzerdraad, die in de zijwangen lopen. Bij mij was dat ijzerdraad aan één kant nogal ver naar buiten verbogen. De punt stak zelfs door het schuimrubber en bekleding heen. Het ijzer heb ik terug gebogen
Op het deense forum stond eens iets over het verstevigen van de zijdelingse steun.
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 748.0.html
Hier is een extra stuk staaldraad bij gelast en dik bekleed.
Zoiets wil ik ook, maar dan niet zo extreem. Zoals het daar is gedaan krijg je nooit meer de bekleding terug gezet.
Zo heb ik het gedaan:
Een stuk 6mm rvs stang er bovenop gelast, met een extra verstevigingssteuntje naar het frame. Nu zal dit nooit meer verbuigen.
Vervolgens heb ik er wat buis isolatie op gedaan.
En toen kon de bekleding er weer terug op gezet worden. Wat een ellendig werkje is dat! Alles zit gefixeerd met vastgeknepen nietjes. Uiteindelijk zit het er weer op. Nou nog opkuisen met droogschuim.
Even proefzitten,....... Project geslaagt! Ben benieuwd hoe dit zal zitten in het echt.
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- oetker
- Posts: 8118
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Leuk opgelost.
Jou bekleding ziet er nog redelijk uit.
Bij mijn bestuurderstoel is dat zeer slecht.
Begint een beetje uit elkaar te vallen, vandaar dat ik maar voor andere stoelen ga.
Jou bekleding ziet er nog redelijk uit.
Bij mijn bestuurderstoel is dat zeer slecht.
Begint een beetje uit elkaar te vallen, vandaar dat ik maar voor andere stoelen ga.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 186
- Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm
beste vrienden,
misschien wat te laat maar zo deed ik het ( op aanraden van Cor natuurlijk) :
de bekleding volledig met de hand en koud wassen, in mijn geval 3 keer en toen was het zwart opnieuw fonkelend beige en als nieuw, wel belangrijk is dat je geen was verzachter gebruikt omdat dan de vezels terug "dicht" gaan ... mijn bekleding is alvast als nieuw (voor degene die mijn auto kennen..)en rustig laten drogen geen droogkast !!!
voor de schuim heb ik eventueel volgende, de firma Vos chemie levert een 2 componenten syteem om zetel "te gieten" zo blijft het materiaal van je zetel identiek aan het origineel.
de "nietjes" noemen we "varkensstaarten " en worden aangebracht met een speciale tang ;
groeten frank
misschien wat te laat maar zo deed ik het ( op aanraden van Cor natuurlijk) :
de bekleding volledig met de hand en koud wassen, in mijn geval 3 keer en toen was het zwart opnieuw fonkelend beige en als nieuw, wel belangrijk is dat je geen was verzachter gebruikt omdat dan de vezels terug "dicht" gaan ... mijn bekleding is alvast als nieuw (voor degene die mijn auto kennen..)en rustig laten drogen geen droogkast !!!
voor de schuim heb ik eventueel volgende, de firma Vos chemie levert een 2 componenten syteem om zetel "te gieten" zo blijft het materiaal van je zetel identiek aan het origineel.
de "nietjes" noemen we "varkensstaarten " en worden aangebracht met een speciale tang ;
groeten frank