FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het open dak haalde bij mij veel lakfouten weg 8)
Denk dat ik ook maar zo'n dak op de voorklep moet bouwen :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

of een er een fullcabrio van maken... 8) :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is ook ??n van de reden dat ik overweeg om een opendak te plaatsen. :wink:

Ik krijg de motor niet mooi stationair aan het draaien, als hij warm is blijft hij wel draaien maar niet zoals het moet.
Het starten bij een warme motor is een ramp. Ik heb de compressie gemeten van 1 en 2. Dit omdat cilinder twee niet reageert op het verwijderen van de bougiekabel. Vonken doet de bougie van cilinder 2 als de bliksem. Dit is gedaan bij warme motor cilinder 1--9 bar cilinder 2--7bar. Ik heb verschillende maal de compressie gemeten en het gekke is dat deze niet altijd het zelfde is bij cilinder 2.
Ik ga de kleppen maar eens controleren om te zien of die niet te weinig spel hebben op cilinder 2.
:(
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

7 bar is niet te veel.
Bij mij zitten ze allemaal boven de 10.
De wisselende meting is vaag.
Kan een hangende of verbrande klep zijn of zoiets.
Ook zou er nog wel wat koolaanslag ind e weg kunnen zitten.
Klinkt allemaal niet geweldig.
Bougies al vervangen?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens het werkplaatshandboek is de compressie 9,45 bar.
Ja, de bougies werden vervangen.

Wat heb ik gisteren vastgesteld!!

1. De gaskabel was zo fel gespannen dat de carburators niet goed op de stelschroef van het stationair toerental konden terug vallen.

2. De klepspeling was veel te weinig. Inlaat stond op 0,10mm en de uitlaat op 0,15mm. Moet zijn !inlaat 0,20 uitlaat 0,30.

De motor draait nu beter stationair maar starten met een warme motor blijf een probleem.
Als de motor warm is en ik zet hem stil, bij een nieuw start slaat hij dadelijk aan. Als ik 10 of 20 min wacht is het een heel ander verhaal!!

Ik het de inlaat op de carburators met de hand dicht gehouden en tot mijn verbijstering blijft de motor verder draaien, je voelt wel dat hij een enorme aanzuigkracht uitoefent maar valt niet stil. Raar!!!!!!!!!!! :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kun je niet even een tijdelijke electr pomp tussen hangen voor de warme start uit te testen?

Als de motor blijft draaien met dicht gehouden inlaat dan moet ergens anders de lucht vandaan komen.
Er zou wat binnen kunnen komen door de openingen voor de slangen van het vacuum, maar kan ook zijn dat de inlaatpakkingen op de kop/carb zo lek zijn als een mandje.
Doet de 2e cilinder nu meewerken?

Heb nog even het kaartje van de compressietest opgezocht.
Cil 1=12.2
Cil 2=11.8
Cil 3=12.3
Cil 4=11.6

Of de meter is niet goed, of de kop misschien een keer heftig gevlakt :lol:
Zal hem zelf nog is een keer uitvoeren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Godfried, zou de vacuumslangen van rem en lichten effe afstoppen en dan de test met dichthouden nog eens uitvoeren.

Indien ie dan nog blijft draaien pakkingen op inlaat controleren zoals door Herman aangehaald.

Compressie-druk zal nu wel beter zijn nu ge de kleppen geregeld hebt, kunnen beter wat te los staan als te vast. ( persoonlijk hoor ik ze liever wat klepperen).
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat het meewerken van de cilinder 2 betreft!! De motor reageert totaal niet op het verwijderen van de bougiekabel van cilinder 2. :cry:

Ik vermoed dat er iets ernstig scheelt aan de zuiger of de kleppen!!!
Waarschijnlijk zal de motor open gemaakt moeten.

Ondertussen weet ik ook waarom die 2.2 rijders tijdens een rondrit moeten tanken. Je ziet de meter bijna zakken. Ik heb met moeite 150km gemaakt met 25 liter benzine, dus dit wil zeggen 300km en de bak is leeg. Omdat de motor zo een goed koppel heeft ben ik nog niet boven de 3500tr/m geweest.
Zeker niet te vergelijken met mijn bagheera na 600km heb ik nog ruimte over om te tanken. Het meer aan vermogen en rijplezier van de 2.2S weegt zeker niet op tegen het hoog verbruik van de motor. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat er weinigen een 2.2 rijden of houden!!!!!!!!!!!!

Als ik nu alles overweeg dat is deze murena een miskoop en had ik beter gegaan voor een 1.6. Ik heb 2 jaar geleden met een 1.6 gereden en deze rijdt zeer goed.

Zo zie je maar nooit te oud om te leren. Hopelijk verandert mijn mening nog over de SSS, dit zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar als hij niet aan mijn verwachtingen voldoet zal ik hem zeker niet in mijn garage houden.

De tips die jullie mij geven ga ik uittesten en we zien wel. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier wordt je niet blij van.
Die 2.2 is gewoon een andere wereld tov de 1.6
Alles is gewoon net even anders.
Hopelijk blijft het beperkt bij de kleppen, want daar lijkt het een beetje op.

Een 2.2 en S gebruiken zeker wat meer brandstof, maar gezien het aantal km's die je met zo'n auto maakt is dat minder belangrijk.
Bij rustig rijden haal ik de 1:10 wel, maar als ik het gaspedaal wat onbeheerst gebruik dan loopt dat best nog wel op.
De 2 carbs en snellere nokkenas zullen daar nog een extra dimensie aan toe voegen.

Ik heb toevallig een Tagora kop gekocht van Cornelis.
Die ga ik komende week halen.
Daar wil ik niet graag van af, maar in uiterst noodgeval zal ik hem voor je ter beschikking stellen.
Je bent nu al zover met de Murena gegaan, dat die ook af moet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, Herman je hebt gelijk. Ik zal geen duizenden km maken met de murena, dat was de bedoeling ook niet.

Ik verwacht niet dat ik en andere cilinderkop nodig heb. Indien er problemen zijn met de klepzittingen zal ik hem binnendoen in een revisiebedrijf. Kleppen roderen dat kan ik zelf. Ik heb de compressie niet meer gemeten. Normaal wordt deze koud gemeten dacht ik!!! Ik heb deze warm gemeten maar veel verschil mag dat niet maken. Omdat ik warm gemeten heb sloten de kleppen hopelijk niet helemaal. Dit zou natuurlijk te mooi zijn... en verklaart dan nog niet dat de cilinder twee meedraait zonder veel kracht. De bougiekabels heb ik omgewisseld die zijn in orde. Misschien die nieuwe bougie ook eens vervangen!! Eerst nog eventjes zoeken zodat ik bijna met zekerheid kan zeggen" het is de oorzaak van een te lage copressie".

De motor open doen zal nu niet gebeuren maar in de winterperiode. Ik zal dan ook nog moeten zorgen dat ik een set dichtingen in huis heb.
Wat denk je! Moet de motor dan uitgebouwd worden?? Misschien wel en alles controleren!!!

Alvast bedankt voor je aanbod van de cilinderkop maar deze zou ik niet willen want de kans dat je die terug vindt is zeer klein. Dat was een koopje.
Je bent wel een man met hart op de juiste plaats. Ik ben blij dat ik je heb leren kennen.
Gelukkig zitten er nog veel van die gekken bij MatraMania. Het is een club met een hart. :wink:

Alle raad is welkom. Ik weet dat er veel kennis en ervaring onder de clubleden aanwezig is.

Misschien eens contact op nemen met de Matradokter van de club.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Met de korte stukjes rijden is het verbruik nogal ongunstig, echter bij rustig cruisen op 120 valt mij het nog wel mee.
Je bent nu op een punt waar ik zelf nog niet geweest ben met de Murena.
Volgens Ruud van Car-joy kan de kop er af zonder de motor te verwijderen.
Dat schijnt echter alles behalve gemakkelijk te zijn.
De reden kan ik alleen maar naar gissen, maar vermoedelijk moet de rechterzijde open om de ketting te ontspannen.
Dat schijnt lastig te zijn.

Laten we hopen dat het allemaal nog meevalt.
je kunt nog een aantal dingen uit proberen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Die compressie is aan de lage kant. Dat je motor veel verbruikt is volgens mij normaal, want nu moeten 3 cilinders het werk van 4 doen.
Hopelijk is het een kleinigheid. Succes.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij godfried, als je hulp nodig heb dan laat je me maar weten dan kom ik je wel wat helpen daar zijn we toch matra vrienden voor.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ben wel geen murena-specialist maar als er eens een dagje moet gesleuteld worden laat maar iets weten.

Met de Harry-matraman erbij zal dit zeker geen problemen geven.

Je weet hoe ons te bereiken.

Jos
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jullie behoren tot het hart van de club, dit is wat MatraMania zo speciaal maakt.

Bedankt voor jullie aanbod. Alles op zijn tijd. Ik zal de klus wel klaren tijdens mijn goede momenten. Geweldig dat er mensen van Matramania zich belangeloos willen inzetten voor anderen leden.

Ik weet dat Benny ook en zware taak op zich heeft genomen voor een ander lid. Prachtig. :roll: :roll:

Ik heb de kompressie gisteren gemeten van alle vier de cilinders ( koud).
Ziet er niet zo goed uit!! Cilinder 1--8bar 2--6bar 3--7,5bar 4--9bar
Ik heb de nieuwe bougies eruit gegooid en nieuwe geplaatst van een ander merk, al wetend dat dit zinloos is.

Cilinder 2 doet nu wel mee, niet door de bougie maar ik heb hem meer brandstof gegeven stationair. Raar maar waar? Misschien de carburator eens volledig open gooien, nieuwe dichtingen en zuiver maken!

De motor blijft draaien als ik de lucht inlaat dicht houd, ook al heb ik de aansluiting van de vacu?m lampen dicht gemaakt. Waarschijnlijk zuigt hij lucht rond het huis dat op de carburator zit bij een S.

Mijn volgende stap!! Een elektrische benzinepomp voorlopig aansluiten om te zien of de warme motor hier op reageert en beter start!!

Als ik op rempedaal druk blijft het toerental terug vallen ( 200-500tr/min maar dit is elektrisch, de motor blijft normaal draaien.

Ik heb in het werkplaatshandboek al bekeken hoe het moet om de cilinderkop te verwijderen. Dit kan perfect zonder de motor uit te bouwen.

Ik heb ondertussen wel al beterschap. De motor draait nu rustig zoals het moet stationair. De voorontsteking staat op 12%.
Wordt vervolgd. :wink:
Attachments
Andere bougies geplaatst. De Beru vervangen. (Small).JPG
Andere bougies geplaatst. De Beru vervangen. (Small).JPG (32.92 KiB) Viewed 4669 times
Kompressiemeter met hulpstuk om te kunnen meten. Zelf gemaakt hulpstuk. (Small).JPG
Kompressiemeter met hulpstuk om te kunnen meten. Zelf gemaakt hulpstuk. (Small).JPG (30.31 KiB) Viewed 4669 times
De murena in de wax gezet. (Small).JPG
De murena in de wax gezet. (Small).JPG (71.68 KiB) Viewed 4669 times
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Voorontsteking staat denk ik normaal op 10 ? . 1 cilinder met iets minder compressie zorgt normaal alleen voor een slecht stationair, mijn vorig 1600 blok had minder dan 6,5 bar op verschillende cilinders en draaide nog redelijk. Het zakken van het toerental bij remmen is iets elektrisch maar abnormaal, wat doet je metertje van de batterijspanning tijdens het remmen? Als dit zakt is er een spanningsval over het contactslot, ik heb nu ledlampjes gemonteerd om de spanningsval te verminderen en toch daalt de meter nog, dus is er ergens een groot verlies op het moment dat het rempedaal wordt bediend, misschien raakt er een + draad de massa wanneer je het pedaal indrukt??
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

12 graden is wat te veel voorontsteking.
Als ik dat doe pingelt de motor nogal bij belasting.
10 graden voor is wat het boek zegt, maar die van mij staat zelfs op 9.
Loopt dan stationair wat minder maar geen gepingel.

Heb je nu uitgesloten dat het dalen van het toerental niet het vacuum is?
Het enige wat het rempedaal elektrisch doet is de remlichten laten branden.
Kan me bijna niet voorstellen dat dit zo'n spanningsval veroorzaakt.
Het gaat om 50 Watt. (4 Amp)
Draai anders de bollen er of het stekkertje op de bodem van de lichten is uit en rem nog is.
Dat mag dan helemaal geen invloed meer hebben op het stationair.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jurgen,

De spanningsmeter blijft stabiel tijdens het remmen alleen de toerentalmeter valt 200-500/tr terug. De motor draait nu goed stationair.

Herman,

Misschien de ontsteking toch eens terug zetten op 10?!!
Waar kan ik dat stekkertje vinden om de lichten achter uit te schakelen??

De warme start is nu ook ok, gewoon het pedaal tot op de vloer en starten. Je moet het maar weten.

Wat heb ik nog vastgesteld!!

1. De motor komt niet op temperatuur. Hij blijft rond de 70%hangen. Ik vermoed dat er geen thermostaat in zit.

2. Omdat er anderen carburators opzitten ben ik me de vraag gaan stellen " werd deze carburator aangepast op een 2.2 motor". Ik ga de maten van de sproeiers een noteren en kijken wat er in moet. Nu rijdt hij zeer goed maar misschien kan het verbruik omlaag!!! Momenteel rijd ik alleen korte stukken van 10 tot 20KM. Natuurlijk zal hij zijn vermogen ergens moeten uithalen en dit zal niet de lucht zijn. :lol:
We zullen zien. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
De warme start is nu ook ok, gewoon het pedaal tot op de vloer en starten.
===========================================

Juist, zo moet het bij mij ook, anders loopt die echt niet.

Dat stekkertje zit bij mij helemaal achterin de koffer in het midden op de bodemplaat, daar waar de draden buitengaan.

Vertrouw niet op de temperatuurmeter.
Het duurt ten eerste zeer lang voordat de 11 liter koelvloeistof zijn opgewarmd, en dan moet je de auto goed aan de veter zitten om hem op temperatuur te krijgen.
Heb zelf ongeveer meer als 5 km nodig om de temperatuur er in te krijgen.
Je kunt de tempmeter controleren door de auto stationair te laten draaien en te kijken bij welke temperatuur de vin aanspringt.
Bij mij is dat 92 graden als ik het me goed herinner.
Dat moet je dan ook aflezen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De motor stationair laten warm draaien tot de ventilator aanslaat is al gebeurt, dit is een van de eerste testen geweest voor ik begon te rijden. Met dit weer na 15 km nog niet op 90? staan is niet normaal.

Nu zal ik het stekkertje nu wel vinden! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Idd met themostaat moet de temperatuur na 7 km wel al op peil zijn. wat betreft de carburatie, als deze achteraf aangepast is, zullen de sproeiers wel groot zijn, wat verklaard wordt door het pedaal maximum intrappen. Voor juiste sproeiers en regeling zijn ze wel gevoelig, met mijn andere solara carburator, had ik een veel mooiere ralenti, maar geen kracht bij hogere toeren, met mijn originele murena carburator is de ralenti moeilijker te regelen, maar wel vermogen..
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja Jurgen die thermostaat moet er in zitten, met dit weer is dat wel niet dringend maar het zal gebeuren.

Inderdaad ik moet opletten dat ik geen andere problemen veroorzaak als ik sproeiers enzo ga aanpassen. Ik ga het toch eens onderzoeken wie weet wat er nu in de carburators steekt!!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als mijn informatie goed is, zitten deze thermostaten ook in Bagheera's voor de 2.2
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die thermostaat mag geen probleem zijn.

Bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Thermostaat van bagheera voor 10? gekocht in gewone autoschop.

Opent op 83?, had alleen een ontluchtingsnippeltje (hindert niet), maar was ook nog te krijgen zonder(op bestelling).
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb die van mij net binnen.
Image
Image

Volgens mijn gegevens moet dit hem zijn.
82 graden, je schijnt ze ook in 87 graden te hebben.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ontluchtingsnippeltje is wel handig. 87? is te veel, dat is voor in koude landen.

Bedankt mannen. Ik ga ook voor een nieuwe. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Thermostaat vervangen, oude kwam eruit zoals op de foto.

Reden?????? Bleef wel open staan wat eigenlijk heel raar is???

Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die was inderdaad aan vervanging toe. Misschien nog de originele!!!! :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,

Ik heb een nieuwe vaststelling gedaan!!

De carburatie werd nooit aangepast aan deze motor of zie ik dat verkeerd??? Waarschijnlijk aangekocht en zo geplaatst zonder te weten wat in de carburators zit!
Bijna allen tot nu toe gecontroleerde sproeiers benzine en lucht zijn te groot ten opzichte van de originele carburatie bezetting van de solex carburators. Dit verklaart waarschijnlijk de stinkend benzinegeur aan de uitlaat en het behoorlijk hoge verbruik. Naar mijn rijgewoonte zou hij volgens mij niet boven de 12/l op 100/km mogen komen. Dit is momenteel minimum 15/l.

Hier de gegevens van een aangepaste Dellortocarcarburotor voor op de murena 2.2S.
Deze gegevens komen van een Dellorto specialist!!

Hi

OK, after looking at the Solex jetting, you should have:
34mm chokes?????
142 mains??.162 122+/-7,5
200 airs??????
56 idles?????65 57+/-3
40 pumps ?????????
7850.1 idle holders
7772.5 emulsion tubes?..7772.12 ???? Hier is een heel groot verschil. Het getal achter de punt geeft de maat aan!

Zwart zijn de maten die door Dellorto gegeven worden om de Solex te vervangen. Rood zijn de maten die op de sproeiers staan die nu in de carburators zitten. Groen zijn de solex gegevens.

Om aan de andere gegevens te kunnen moet ik de carburators demonteren.
Natuurlijk zal de compressie verlies op drie cilinders ook een rol spelen, dit moet nog opgelost worden. Deze wil ik na enkele duizende km nog eens meten. :wink:
Post Reply