FrieMatra zijn murena 2.2S
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Godfried, kijk eens bij de rubriek "Murena" naar de subrubriek " benzinegeur in het interieur". Daar zie je waar de drukventiel standaard hoort te zitten. Bij mij was die opening open gebleven en via die opening kwam er benzine naar buiten. Die is moeilijk te zien. Je moet in de motorruimte nabij de vulopening een looplamp houden. Dan kan je via de vulopening een schijnsel zien van je looplamp indien die opening niet dicht is.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Herman,
Dus op de peilstok zit er geen elektrische aansluiting dan is dat voor mij ok. Normaal zou het lampje van de olie op het dashboard wel moeten branden bij contact op. Dit werkt dan bij mij ook niet!
Bij de 2.2 S is er geen retour van de carburators, deze zullen de pomp wel kunnen volgen!!!!
Benny,
Ik zal rond de tankopening eens goed zoeken of daar ergens een aansluiting zit! Maar zal eerst eens op het forum kijken.
Dus op de peilstok zit er geen elektrische aansluiting dan is dat voor mij ok. Normaal zou het lampje van de olie op het dashboard wel moeten branden bij contact op. Dit werkt dan bij mij ook niet!
Bij de 2.2 S is er geen retour van de carburators, deze zullen de pomp wel kunnen volgen!!!!

Benny,
Ik zal rond de tankopening eens goed zoeken of daar ergens een aansluiting zit! Maar zal eerst eens op het forum kijken.

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Nee, op de peilstok zit dat alleen bij de 1.6.
Olielampje hoeft niet te branden bij contact aan.
Als het knippert onder het rijden dan is het peil te laag.
Zou er niet op vertrouwen.
Zie

Olielampje hoeft niet te branden bij contact aan.
Als het knippert onder het rijden dan is het peil te laag.
Zou er niet op vertrouwen.
Zie

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Het oliepeil is nu duidelijk voor mij. Bij mijn murena is van het oliepeil de krul afgebroken om de staaf gemakkelijk eruit te nemen. Dit is geen probleem. Ik dacht dat daar nog aansluitingen op zaten!!
Dat de retourleiding wel is aangesloten moet ik zeker onderzoeken.
Ik moet wel zeggen" de originele carburators werden vervangen door Dellorto's 40". Als de carburators nu vol zijn en afsluiten staat de benzinepomp maar wat druk te maken. Dit kan toch niet!!!!!!
Bedankt Herman. Ik dacht dat het normaal was maar dat is het zeker niet.
Omdat er een klemmetje op de benzineslang zit zou je zeggen, deze is ergens losgekomen!! Daar zal ik eens naar zoeken!!!
Maar goed dat jij verder denkt.
Dat de retourleiding wel is aangesloten moet ik zeker onderzoeken.
Ik moet wel zeggen" de originele carburators werden vervangen door Dellorto's 40". Als de carburators nu vol zijn en afsluiten staat de benzinepomp maar wat druk te maken. Dit kan toch niet!!!!!!
Bedankt Herman. Ik dacht dat het normaal was maar dat is het zeker niet.
Omdat er een klemmetje op de benzineslang zit zou je zeggen, deze is ergens losgekomen!! Daar zal ik eens naar zoeken!!!
Maar goed dat jij verder denkt.
- Attachments
-
- de carburators (Small).JPG (65.61 KiB) Viewed 5279 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Er komt maximaal maar ongeveer 0.28 bar op de carbs te staan.
Denk dat ze dat wel aankunnen.
Als he zo gewerkt heeft zonder lekken, dan zou ik me er niet druk over maken.
Retourleiding op de tank afdoppen en klaar.
Anders even die T stukjes zien te krijgen.
Is het T stuk op de rechtse carb niet afgedopt?
Denk dat ze dat wel aankunnen.
Als he zo gewerkt heeft zonder lekken, dan zou ik me er niet druk over maken.
Retourleiding op de tank afdoppen en klaar.
Anders even die T stukjes zien te krijgen.
Is het T stuk op de rechtse carb niet afgedopt?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Wat ik zo uit heb kunnen vissen is datdeze carbs zonder meer 6 PSi aankunnen.
Dat is is meer als 400 milibar, dus de druk van de pomp kan geen probleem zijn zonder retourleiding lijkt me.
Dat is is meer als 400 milibar, dus de druk van de pomp kan geen probleem zijn zonder retourleiding lijkt me.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zou in principe geen probleem moeten zijn.
Je ziet bij electrische pompen wel dat ze 10x zoveel druk leveren als nodig, en afgedempt worden door een regulator.
Die staan dan ook constant te stampen, en blijken dat duurzaam te kunnen.
Je ziet bij electrische pompen wel dat ze 10x zoveel druk leveren als nodig, en afgedempt worden door een regulator.
Die staan dan ook constant te stampen, en blijken dat duurzaam te kunnen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Bij mij loopt de Murena normaal met 1 tik.
Als die langer als een week of 2-3 staat moet ik wel een paar keer flink doorstarten.
Aangezien de Murena best wel vaak langer stil staat, is een electrisch systeem eigenlijk onmisbaar.
Als die langer als een week of 2-3 staat moet ik wel een paar keer flink doorstarten.
Aangezien de Murena best wel vaak langer stil staat, is een electrisch systeem eigenlijk onmisbaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Gisteren de murena willen buiten rijden, viel dat even tegen.
Prut prut.......knal en gedaan. Ik verwonderd omdat ik alleen de bougies heb vervangen. Na enkele keren starten valt het lampje van de batterij en alle meters uit, het chokelampje brandt ook niet meer. Ondertussen vastgesteld dat de 4 de bougies niet vonkte. Motor draait en toen ben ik gestopt.
Wordt vervolgt.
Prut prut.......knal en gedaan. Ik verwonderd omdat ik alleen de bougies heb vervangen. Na enkele keren starten valt het lampje van de batterij en alle meters uit, het chokelampje brandt ook niet meer. Ondertussen vastgesteld dat de 4 de bougies niet vonkte. Motor draait en toen ben ik gestopt.
Wordt vervolgt.

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat moet aan de carosserie massa contacten liggen van de accu.
Door de verzinking krijg je daar oxidatie en half contacten.
Even schoon krabben en vast zetten met een kartelring.
Door de verzinking krijg je daar oxidatie en half contacten.
Even schoon krabben en vast zetten met een kartelring.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Als je een eigenaar bent van een Matra moet je vooral kalm blijven en geduld hebben. Het is tenslotte een hobby en als het even te veel wordt laat dan alles rusten. Dat vind ik zo prachtig aan onze hobby, je moet er niet iedere dag voor klaar staan. Als de problemen opgelost zijn is het lekker genieten en af en toe wat sleutelen doe ik maar al te graag.
Jos,
Ik bewonder je, weinigen zijn tot zo iets in staat. Prachtig. Je hebt iemand geholpen die aan het verdrinken was.
Herman,
Ik zal er rekening mee houden dat het eventueel van het contactslot zou kunnen komen.
Niets zo fijn dan je kennis met vrienden te delen. We worden er allemaal beter van en het maakt het leven een stuk gemakkelijker.
Spijtig dat niet iedereen de tijd heeft om zijn doen en laten met de Matra op het forum te plaatsen.
Jos,
Ik bewonder je, weinigen zijn tot zo iets in staat. Prachtig. Je hebt iemand geholpen die aan het verdrinken was.
Herman,
Ik zal er rekening mee houden dat het eventueel van het contactslot zou kunnen komen.
Niets zo fijn dan je kennis met vrienden te delen. We worden er allemaal beter van en het maakt het leven een stuk gemakkelijker.
Spijtig dat niet iedereen de tijd heeft om zijn doen en laten met de Matra op het forum te plaatsen.

Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Vandaag enkele uren aan de murena gewerkt. Het probleem met de controlemeters is opgelost. De fout kwam weer uit het zekeringkastje, een contact dat ik gesoldeerd had was terug losgekomen, deze keer goed gesoldeerd!
De motor startte weer zeer slecht en ik hoorde duidelijk dat niet alle zuigers mee in actie waren. De delco en de bougiekabels waren genummerd, niet door mij. Dus alles zat goed dacht ik!! Tot dat ik de delco open deed en de stand van de rotor controleerde van zuiger 1. De bougiekabel van de eerste en tweedecilinder waren verkeerd aangesloten, dus de motor draaide op twee cilinders.
Dit is nu opgelost maar de motor draait zeer slecht stationair, boven de 1100 tr/m geen probleem maar lager draait hij te laag of te hoog.
Carburators zullen moeten worden gecontroleerd en afgesteld.
Wat zijn de regelschroeven voor stationair mengsel en de vacu?m aansluiting voor syncronisatie???? Er zijn gaatjes dicht gemaakt met een pasta!! Waarvoor zouden deze dienen?
Indien iemand weet hoe het zit dan hoor ik het graag.
De motor startte weer zeer slecht en ik hoorde duidelijk dat niet alle zuigers mee in actie waren. De delco en de bougiekabels waren genummerd, niet door mij. Dus alles zat goed dacht ik!! Tot dat ik de delco open deed en de stand van de rotor controleerde van zuiger 1. De bougiekabel van de eerste en tweedecilinder waren verkeerd aangesloten, dus de motor draaide op twee cilinders.
Dit is nu opgelost maar de motor draait zeer slecht stationair, boven de 1100 tr/m geen probleem maar lager draait hij te laag of te hoog.
Carburators zullen moeten worden gecontroleerd en afgesteld.
Wat zijn de regelschroeven voor stationair mengsel en de vacu?m aansluiting voor syncronisatie???? Er zijn gaatjes dicht gemaakt met een pasta!! Waarvoor zouden deze dienen?
Indien iemand weet hoe het zit dan hoor ik het graag.

- Attachments
-
- bougiekabels (Small).JPG (58.5 KiB) Viewed 5036 times
-
- regelschroeven carburators!!! (Small).JPG (63.08 KiB) Viewed 5036 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik denk dat er weinig vergelijkingsmateriaal voor deze carburateurs is.
D'ellorto hoort er gewoon niet op.
Daar horen2 stuks Solex 40ADDHE te zitten.
Het schijnt vrij moeilijk te zijn op 2.2 en S om andere carbs te plaatsen en goed afgesteld te krijgen.
D'ellorto hoort er gewoon niet op.
Daar horen2 stuks Solex 40ADDHE te zitten.
Het schijnt vrij moeilijk te zijn op 2.2 en S om andere carbs te plaatsen en goed afgesteld te krijgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Jean,
Dat ziet er veel duidelijker uit. Die schroeven wat daar verzegeld zijn daar twijfel ik nog aan!! Zitten er wel schroeven in of zijn ze verwijderd en hebben ze de gaten dicht gemaakt! Dit kan ik wel eenvoudig controleren maar ik ben er bang voor dat deze ontbreken. Ik twijfelde te sterk om op het geraak maar wat te regelen.
De vacu?m is niet regelbaar per carburator en dat staat me niet aan. Dit heeft waarschijnlijk ook iets te maken met het onregelmatig stationair draaien, Of heeft dit geen invloed op het stationair draaien?
Jean bedankt voor het opzoeken van de juiste schroeven.
Ik heb ondertussen een foto gevonden op het net van de zelfde carburator. Zie wat er op verzegelde openingen zit, luchtmengschroeven!!!!
Herman,
Normaal mag dit geen probleem zijn, Weber, Solex, Dellorto enz moeten onderling gebruikt kunnen worden als ze aangepast zijn op de motor.
Matra heeft nu gekozen voor Solex maar het had ook een ander merk kunnen zijn. Ok het is niet origineel maar het belangrijkste is dat de motor zijn werk perfect doet.
Jurgen,
Ik zal de carburators eens controleren of alle dichtingen aanwezig zijn. Het kan soms een kleinigheid zijn! Indien dat geen oplossing brengt zal ik de carburators volledig demonteren en een nieuwe set dichtingen kopen.
Maar het zou ook speling op de carburators kunnen zijn!! Dan zijn er andere handelingen nodig.
Dat ziet er veel duidelijker uit. Die schroeven wat daar verzegeld zijn daar twijfel ik nog aan!! Zitten er wel schroeven in of zijn ze verwijderd en hebben ze de gaten dicht gemaakt! Dit kan ik wel eenvoudig controleren maar ik ben er bang voor dat deze ontbreken. Ik twijfelde te sterk om op het geraak maar wat te regelen.
De vacu?m is niet regelbaar per carburator en dat staat me niet aan. Dit heeft waarschijnlijk ook iets te maken met het onregelmatig stationair draaien, Of heeft dit geen invloed op het stationair draaien?
Jean bedankt voor het opzoeken van de juiste schroeven.
Ik heb ondertussen een foto gevonden op het net van de zelfde carburator. Zie wat er op verzegelde openingen zit, luchtmengschroeven!!!!
Herman,
Normaal mag dit geen probleem zijn, Weber, Solex, Dellorto enz moeten onderling gebruikt kunnen worden als ze aangepast zijn op de motor.
Matra heeft nu gekozen voor Solex maar het had ook een ander merk kunnen zijn. Ok het is niet origineel maar het belangrijkste is dat de motor zijn werk perfect doet.
Jurgen,
Ik zal de carburators eens controleren of alle dichtingen aanwezig zijn. Het kan soms een kleinigheid zijn! Indien dat geen oplossing brengt zal ik de carburators volledig demonteren en een nieuwe set dichtingen kopen.
Maar het zou ook speling op de carburators kunnen zijn!! Dan zijn er andere handelingen nodig.
- Attachments
-
- Dellorto kompleet.jpg (201.85 KiB) Viewed 5013 times
Matra Bagheera S - 1977
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
ik heb hetzelfde gehad met mijn webers, synchroon zetten en het was over, ik heb op mijn webers aan de buitenkanten ook een stelschroef hiervoor ik zal nog eens kijken vandaag en een foto nemen, het synchroon zetten is niet moeilijk je moet alleen de meters hebben maar ik neem aan dat je ervaring hebt met de bagheera
mijn ervaring met andere carberateurs is niet slecht de solexen zijn gewoon genepen en leveren veel minder vermogen ,onderdelen zijn er amper voor te krijgen , alleen met de webers lust hij wel een slok meer benzine en haal ik geen 1 op 10 terwijl ik met de solexen 1op 11 of 12 haalde maar het vermogen lag ook lager ik vergelijk dit nu wel met mijn vorige murena deze heeft ook een aangepaste kop en nokkenas volgens sommige,
mijn ervaring met andere carberateurs is niet slecht de solexen zijn gewoon genepen en leveren veel minder vermogen ,onderdelen zijn er amper voor te krijgen , alleen met de webers lust hij wel een slok meer benzine en haal ik geen 1 op 10 terwijl ik met de solexen 1op 11 of 12 haalde maar het vermogen lag ook lager ik vergelijk dit nu wel met mijn vorige murena deze heeft ook een aangepaste kop en nokkenas volgens sommige,
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als ze de juiste sproeiers en afstellingen hebben meegekregen en specifiek op de motor zijn afgesteld, mag het ook geen probleem zijn.
Dat is echter lastig uit de losse hand te bepalen.
De Solex carbs zijn gewoon slecht te vinden, dus er zijn wel wat Murena's die met Webers en zo rond rijden.
De engelse Matra specialis Roy G. heeft er ook nog een stukje over geschreven.
http://www.matraclub.org.uk/faq9.html
Dat is echter lastig uit de losse hand te bepalen.
De Solex carbs zijn gewoon slecht te vinden, dus er zijn wel wat Murena's die met Webers en zo rond rijden.
De engelse Matra specialis Roy G. heeft er ook nog een stukje over geschreven.
http://www.matraclub.org.uk/faq9.html
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Godfried er zijn twee types geweest en deze die er bij u opstaat heeft de kleine regelschroefjes.( zie bijgevoegde tekening)
Ze werden verzegeld met wax, omdat deze kleine schroefjes zich zelf verstelde door trillingen.
Mvg,
Matra 530 LX
Ze werden verzegeld met wax, omdat deze kleine schroefjes zich zelf verstelde door trillingen.
Mvg,
Matra 530 LX
- Attachments
-
- Kopie van Kopie van maandag 27 april 2009.jpg (332.29 KiB) Viewed 4982 times