FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, kijk eens bij de rubriek "Murena" naar de subrubriek " benzinegeur in het interieur". Daar zie je waar de drukventiel standaard hoort te zitten. Bij mij was die opening open gebleven en via die opening kwam er benzine naar buiten. Die is moeilijk te zien. Je moet in de motorruimte nabij de vulopening een looplamp houden. Dan kan je via de vulopening een schijnsel zien van je looplamp indien die opening niet dicht is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Herman,
Dus op de peilstok zit er geen elektrische aansluiting dan is dat voor mij ok. Normaal zou het lampje van de olie op het dashboard wel moeten branden bij contact op. Dit werkt dan bij mij ook niet!
Bij de 2.2 S is er geen retour van de carburators, deze zullen de pomp wel kunnen volgen!!!! :(

Benny,
Ik zal rond de tankopening eens goed zoeken of daar ergens een aansluiting zit! Maar zal eerst eens op het forum kijken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny, ik heb op het forum gekeken en weet nu waar ik moet kijken.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nee, op de peilstok zit dat alleen bij de 1.6.
Olielampje hoeft niet te branden bij contact aan.
Als het knippert onder het rijden dan is het peil te laag.
Zou er niet op vertrouwen.

Zie
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Op de foto van de S van henk zit de retourleiding door middel van T stukjes wel aangesloten.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het oliepeil is nu duidelijk voor mij. Bij mijn murena is van het oliepeil de krul afgebroken om de staaf gemakkelijk eruit te nemen. Dit is geen probleem. Ik dacht dat daar nog aansluitingen op zaten!!

Dat de retourleiding wel is aangesloten moet ik zeker onderzoeken.
Ik moet wel zeggen" de originele carburators werden vervangen door Dellorto's 40". Als de carburators nu vol zijn en afsluiten staat de benzinepomp maar wat druk te maken. Dit kan toch niet!!!!!!

Bedankt Herman. Ik dacht dat het normaal was maar dat is het zeker niet.
Omdat er een klemmetje op de benzineslang zit zou je zeggen, deze is ergens losgekomen!! Daar zal ik eens naar zoeken!!!

Maar goed dat jij verder denkt.
Attachments
de carburators (Small).JPG
de carburators (Small).JPG (65.61 KiB) Viewed 5303 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er komt maximaal maar ongeveer 0.28 bar op de carbs te staan.
Denk dat ze dat wel aankunnen.
Als he zo gewerkt heeft zonder lekken, dan zou ik me er niet druk over maken.
Retourleiding op de tank afdoppen en klaar.
Anders even die T stukjes zien te krijgen.
Is het T stuk op de rechtse carb niet afgedopt?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Aan de carburators zit er geen retour. Zou er zelf wel ??n kunnen maken door aan de rechterkant een aansluiting te voorzien!!
Ik zal het eerst zoeken of het wel nodig is!!!!!!!!!!!! Als ik iets kan vinden hier over!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Welk type carb van d'ellorto zit er op
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat moet hem zijn. :wink:

I purchased a second hand pair Dellorto DHLA40 E with 32 chokes.
I have a French Talbot Matra Murena S sportscar and I would like to replace the original Solex 40ADDHE carbs by the Dellorto carbs.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Wat ik zo uit heb kunnen vissen is datdeze carbs zonder meer 6 PSi aankunnen.
Dat is is meer als 400 milibar, dus de druk van de pomp kan geen probleem zijn zonder retourleiding lijkt me.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zou dat vroegtijdige slijttage veroorzaken aan de benzinepomp? Nu wordt er toch druk opgebouwd in de pomp als de carburators vol zijn! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zou in principe geen probleem moeten zijn.
Je ziet bij electrische pompen wel dat ze 10x zoveel druk leveren als nodig, en afgedempt worden door een regulator.
Die staan dan ook constant te stampen, en blijken dat duurzaam te kunnen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ga er eerst zo mee rijden en dan bouw ik hem om naar een elektrischepomp. De murena zal wel de zelfde koude start problemen kennen dan de bagheera, dan is een elektrischepomp zeer handig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij mij loopt de Murena normaal met 1 tik.
Als die langer als een week of 2-3 staat moet ik wel een paar keer flink doorstarten.
Aangezien de Murena best wel vaak langer stil staat, is een electrisch systeem eigenlijk onmisbaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is met mijn bagheera niet anders, na lange stilstand staan de carburators droog en moet er flink gestart worden om de brandstof op te pompen. Daarom heb ik ook een elektrische benzinepomp geplaatst en deze moet er ook op de murena komen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Gisteren de murena willen buiten rijden, viel dat even tegen.

Prut prut.......knal en gedaan. Ik verwonderd omdat ik alleen de bougies heb vervangen. Na enkele keren starten valt het lampje van de batterij en alle meters uit, het chokelampje brandt ook niet meer. Ondertussen vastgesteld dat de 4 de bougies niet vonkte. Motor draait en toen ben ik gestopt.
Wordt vervolgt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat moet aan de carosserie massa contacten liggen van de accu.
Door de verzinking krijg je daar oxidatie en half contacten.
Even schoon krabben en vast zetten met een kartelring.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Omdat alles uit gevallen is had ik ook al het vermoeden dat er een centrale massa ontbreekt. Als het dat maar is. Ik zal jullie laten weten wat dit veroorzaakt zo vlug ik de fout hersted heb. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zoals ge zelf altijd zegt: BLIJVEN VOLHOUDEN EN ZEKER NIET OPGEVEN.

Na wat zoekwerk lost zich dat allemaal op.

Bij een volgende keer kom ik eens zien naar uw murena, is er deze keer niet van gekomen.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het contactslot faalt ook nog wel eens.
Krijg je ook zo een probleem.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je een eigenaar bent van een Matra moet je vooral kalm blijven en geduld hebben. Het is tenslotte een hobby en als het even te veel wordt laat dan alles rusten. Dat vind ik zo prachtig aan onze hobby, je moet er niet iedere dag voor klaar staan. Als de problemen opgelost zijn is het lekker genieten en af en toe wat sleutelen doe ik maar al te graag.

Jos,
Ik bewonder je, weinigen zijn tot zo iets in staat. Prachtig. Je hebt iemand geholpen die aan het verdrinken was.

Herman,
Ik zal er rekening mee houden dat het eventueel van het contactslot zou kunnen komen.

Niets zo fijn dan je kennis met vrienden te delen. We worden er allemaal beter van en het maakt het leven een stuk gemakkelijker.

Spijtig dat niet iedereen de tijd heeft om zijn doen en laten met de Matra op het forum te plaatsen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vandaag enkele uren aan de murena gewerkt. Het probleem met de controlemeters is opgelost. De fout kwam weer uit het zekeringkastje, een contact dat ik gesoldeerd had was terug losgekomen, deze keer goed gesoldeerd!

De motor startte weer zeer slecht en ik hoorde duidelijk dat niet alle zuigers mee in actie waren. De delco en de bougiekabels waren genummerd, niet door mij. Dus alles zat goed dacht ik!! Tot dat ik de delco open deed en de stand van de rotor controleerde van zuiger 1. De bougiekabel van de eerste en tweedecilinder waren verkeerd aangesloten, dus de motor draaide op twee cilinders.
Dit is nu opgelost maar de motor draait zeer slecht stationair, boven de 1100 tr/m geen probleem maar lager draait hij te laag of te hoog.
Carburators zullen moeten worden gecontroleerd en afgesteld.

Wat zijn de regelschroeven voor stationair mengsel en de vacu?m aansluiting voor syncronisatie???? Er zijn gaatjes dicht gemaakt met een pasta!! Waarvoor zouden deze dienen?
Indien iemand weet hoe het zit dan hoor ik het graag. :wink:
Attachments
bougiekabels (Small).JPG
bougiekabels (Small).JPG (58.5 KiB) Viewed 5060 times
regelschroeven carburators!!! (Small).JPG
regelschroeven carburators!!! (Small).JPG (63.08 KiB) Viewed 5060 times
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bij mijn murena 1600 had ik hetzelfde probleem, op mijn reservecarburator merkte ik dan er bij de murena geen rubberen afdichting ( o ring ) zat op de ralentisproeiers. Ralenti is er nu wel, volgende week eens een proefrit doen :wink:
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk dat er weinig vergelijkingsmateriaal voor deze carburateurs is.
D'ellorto hoort er gewoon niet op.
Daar horen2 stuks Solex 40ADDHE te zitten.
Het schijnt vrij moeilijk te zijn op 2.2 en S om andere carbs te plaatsen en goed afgesteld te krijgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Godfried, kan je hier iets mee aanvangen.

Mvg,

Matra 530 Lx
Attachments
carb.jpg
carb.jpg (136.56 KiB) Viewed 5038 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jean,

Dat ziet er veel duidelijker uit. Die schroeven wat daar verzegeld zijn daar twijfel ik nog aan!! Zitten er wel schroeven in of zijn ze verwijderd en hebben ze de gaten dicht gemaakt! Dit kan ik wel eenvoudig controleren maar ik ben er bang voor dat deze ontbreken. Ik twijfelde te sterk om op het geraak maar wat te regelen.
De vacu?m is niet regelbaar per carburator en dat staat me niet aan. Dit heeft waarschijnlijk ook iets te maken met het onregelmatig stationair draaien, Of heeft dit geen invloed op het stationair draaien?
Jean bedankt voor het opzoeken van de juiste schroeven.

Ik heb ondertussen een foto gevonden op het net van de zelfde carburator. Zie wat er op verzegelde openingen zit, luchtmengschroeven!!!!

Herman,

Normaal mag dit geen probleem zijn, Weber, Solex, Dellorto enz moeten onderling gebruikt kunnen worden als ze aangepast zijn op de motor.
Matra heeft nu gekozen voor Solex maar het had ook een ander merk kunnen zijn. Ok het is niet origineel maar het belangrijkste is dat de motor zijn werk perfect doet.

Jurgen,

Ik zal de carburators eens controleren of alle dichtingen aanwezig zijn. Het kan soms een kleinigheid zijn! Indien dat geen oplossing brengt zal ik de carburators volledig demonteren en een nieuwe set dichtingen kopen.
Maar het zou ook speling op de carburators kunnen zijn!! Dan zijn er andere handelingen nodig.
Attachments
Dellorto kompleet.jpg
Dellorto kompleet.jpg (201.85 KiB) Viewed 5037 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik heb hetzelfde gehad met mijn webers, synchroon zetten en het was over, ik heb op mijn webers aan de buitenkanten ook een stelschroef hiervoor ik zal nog eens kijken vandaag en een foto nemen, het synchroon zetten is niet moeilijk je moet alleen de meters hebben maar ik neem aan dat je ervaring hebt met de bagheera

mijn ervaring met andere carberateurs is niet slecht de solexen zijn gewoon genepen en leveren veel minder vermogen ,onderdelen zijn er amper voor te krijgen , alleen met de webers lust hij wel een slok meer benzine en haal ik geen 1 op 10 terwijl ik met de solexen 1op 11 of 12 haalde maar het vermogen lag ook lager ik vergelijk dit nu wel met mijn vorige murena deze heeft ook een aangepaste kop en nokkenas volgens sommige,
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als ze de juiste sproeiers en afstellingen hebben meegekregen en specifiek op de motor zijn afgesteld, mag het ook geen probleem zijn.
Dat is echter lastig uit de losse hand te bepalen.
De Solex carbs zijn gewoon slecht te vinden, dus er zijn wel wat Murena's die met Webers en zo rond rijden.
De engelse Matra specialis Roy G. heeft er ook nog een stukje over geschreven.

http://www.matraclub.org.uk/faq9.html
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Godfried er zijn twee types geweest en deze die er bij u opstaat heeft de kleine regelschroefjes.( zie bijgevoegde tekening)
Ze werden verzegeld met wax, omdat deze kleine schroefjes zich zelf verstelde door trillingen.

Mvg,

Matra 530 LX
Attachments
Kopie van Kopie van maandag 27 april 2009.jpg
Kopie van Kopie van maandag 27 april 2009.jpg (332.29 KiB) Viewed 5006 times
Post Reply