bagheera matrafan
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Heb daar toch ook al eens aangedacht alhoewel het met de groeven eigenlijk best meevalt hebben alleen wat roest.
Hebben nog een dikte van 10,2 mm en gezien met deze wagen toch niet zoveel wordt rondgereden ga ik dit nog waarschijnlijk nog effe uitstellen.
Heb die van de rode bag laten slijpen, dit na een mislukte poging op de draaibank (waren niet echt recht).
Hebben nog een dikte van 10,2 mm en gezien met deze wagen toch niet zoveel wordt rondgereden ga ik dit nog waarschijnlijk nog effe uitstellen.
Heb die van de rode bag laten slijpen, dit na een mislukte poging op de draaibank (waren niet echt recht).
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Afgelopen zondag rondrit gedaan,
Bij vertrek lege accu, ondanks probleemloze start en testrit op zaterdag.
Na start met reserve accu vertrek rondrit.
Een aanloop van 50 km en een koffiepauze van 30 min opnieuw lege accu.
Meteruitlezing op dashbord: ok?
Laadstroomlampje: ok?
Dus accu defect, slechts 15 maanden oud.
Vandaag vervangen onder garantie door nieuwe, alzo probleem opgelost.
Na vertrek zondag: stotterende motor bij vertrekken en bij gelijkmatige snelheid.
Bij stationair toerental geen reactie als bougiekabel van cylinder 1 losgemaakt wordt. Bij hoger toerental doet de cyl.wel mee.
Delcokap + rotor nagezien: ok?
Bougie(s) meerdere malen vervangen: dus ok?
Bougiekabels vervangen g??n effect: dus ok?
Vacuumslangen lampen en remmen afgestopt: geen verschil dus ok?
Carburators gereinigd: g??n verschil: dus ok?
Compressie nagemeten 14 bar: dus ok?
Degenen die nog ideeen hebben wat hier de oorzaak van kan zijn graag info????
Bij vertrek lege accu, ondanks probleemloze start en testrit op zaterdag.
Na start met reserve accu vertrek rondrit.
Een aanloop van 50 km en een koffiepauze van 30 min opnieuw lege accu.
Meteruitlezing op dashbord: ok?
Laadstroomlampje: ok?
Dus accu defect, slechts 15 maanden oud.
Vandaag vervangen onder garantie door nieuwe, alzo probleem opgelost.
Na vertrek zondag: stotterende motor bij vertrekken en bij gelijkmatige snelheid.
Bij stationair toerental geen reactie als bougiekabel van cylinder 1 losgemaakt wordt. Bij hoger toerental doet de cyl.wel mee.
Delcokap + rotor nagezien: ok?
Bougie(s) meerdere malen vervangen: dus ok?
Bougiekabels vervangen g??n effect: dus ok?
Vacuumslangen lampen en remmen afgestopt: geen verschil dus ok?
Carburators gereinigd: g??n verschil: dus ok?
Compressie nagemeten 14 bar: dus ok?
Degenen die nog ideeen hebben wat hier de oorzaak van kan zijn graag info????
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Je heb wel de kap en rotor nagezien, maar heb je ze ook vervangen gehad?
kruipstromen zie je soms niet.
mijn eerste gedachte bij zoiets is altijd eerst kap rotor en kabels te vervangen.
Neem eens een fles glassex en vul hem met water.
Nevel dat over kabels en kap.
Bij blauwe vonkjes heb je de oorzaak.
kruipstromen zie je soms niet.
mijn eerste gedachte bij zoiets is altijd eerst kap rotor en kabels te vervangen.
Neem eens een fles glassex en vul hem met water.
Nevel dat over kabels en kap.
Bij blauwe vonkjes heb je de oorzaak.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ziet er weer netjes uit.
Is dit blok en versnellingsbak trouwens hetzelfde als die van de Rancho?
Zo op het oog lijken ze wel verdacht veel op elkaar...
Wat het slechte stationair lopen betreft:
- staat de ontsteking op de juiste tijd en is de klepspeling goed?
- kan de eerste cylinder geen valse lucht trekken, b.v. via een beschadigde inlaatspruitstuk-pakking?
Is dit blok en versnellingsbak trouwens hetzelfde als die van de Rancho?
Zo op het oog lijken ze wel verdacht veel op elkaar...
Wat het slechte stationair lopen betreft:
- staat de ontsteking op de juiste tijd en is de klepspeling goed?
- kan de eerste cylinder geen valse lucht trekken, b.v. via een beschadigde inlaatspruitstuk-pakking?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Motor waarschijnlijk dezelfde alleen het differentieel van de rancho is verschillend.
Werkzaamheden van vandaag aan de sputterende motor:
Ontsteking volledig vervangen met rotor kap en kabels: geen effect
Het vreemde was na vervanging met ander delco, dewelke waarschijnlijk van Talbot Horizon komt (180? ongekeerde as) zat het probleem niet meer bij cyl. 1 maar cyl. 4;
Ontsteking geeft goede vonk maar toerental verandert niet bij stationair toerental werkt wel mee op hoger toerental en bij koude motor.
Bobijn vervangen, voelde zeer warm aan en was heel vettig bovenop
Vervolgens spanning nagemeten(in gedachten te hoge spanning gezien de zeer warme bobijn).
Spanning bedroeg 14,9V hetgeen ik redelijk hoog vond en dus de spanningsregelaar naar beneden geregeld tot 13,9V
Daarna was enige verbetering maar nog niet tevreden.
Tenslotte de module van de electronische ontsteking vervangen.
Nog steeds een lichte hapering indien het toerental te laag is maar dit was van tevoren ook dus gaan we het voorlopig zo laten.
Werkzaamheden van vandaag aan de sputterende motor:
Ontsteking volledig vervangen met rotor kap en kabels: geen effect
Het vreemde was na vervanging met ander delco, dewelke waarschijnlijk van Talbot Horizon komt (180? ongekeerde as) zat het probleem niet meer bij cyl. 1 maar cyl. 4;
Ontsteking geeft goede vonk maar toerental verandert niet bij stationair toerental werkt wel mee op hoger toerental en bij koude motor.
Bobijn vervangen, voelde zeer warm aan en was heel vettig bovenop
Vervolgens spanning nagemeten(in gedachten te hoge spanning gezien de zeer warme bobijn).
Spanning bedroeg 14,9V hetgeen ik redelijk hoog vond en dus de spanningsregelaar naar beneden geregeld tot 13,9V
Daarna was enige verbetering maar nog niet tevreden.
Tenslotte de module van de electronische ontsteking vervangen.
Nog steeds een lichte hapering indien het toerental te laag is maar dit was van tevoren ook dus gaan we het voorlopig zo laten.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
=====
(180? ongekeerde as) zat het probleem niet meer bij cyl. 1 maar cyl. 4
==============================================
Dan kun je motor en carbs uitschakelen als probleem, en in de electra verder zoeken.
14,9 Volt is wat te hoog.
Max 14-14,4 Volt lijkt me ok.
Kan ook verklaren waarom de accu zo snel was overleden.
Zulke problemen kunnen je lekker bezig houden.
=====
(180? ongekeerde as) zat het probleem niet meer bij cyl. 1 maar cyl. 4
==============================================
Dan kun je motor en carbs uitschakelen als probleem, en in de electra verder zoeken.
14,9 Volt is wat te hoog.
Max 14-14,4 Volt lijkt me ok.
Kan ook verklaren waarom de accu zo snel was overleden.
Zulke problemen kunnen je lekker bezig houden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik zou niet weten wat dat zou kunnen zijn. Zo heb ik indertijd ook van alles vervangen omdat ik vond (nog vind) dat mijn bagheera die 90pk niet heeft. Andere carburators,nieuwe bougiekabels, elektronische ontsteking, kleppen misschien 3 keer nagekeken enz.
Hoe meer ik er mee rijd hoe beter hij wel gaat!!
Ik kan je alleen maar succes wensen.
Hoe meer ik er mee rijd hoe beter hij wel gaat!!

Ik kan je alleen maar succes wensen.

Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Vandaag weer een ritje gemaakt: alles terug als voorheen.
Wat was nu de oorzaak????? Enige wat vervangen is: bobijn en module electronische ontsteking.
Heb een vraagje over de bobijn:
Kan eens iemand de weerstand meten tussen het hoogspanningspool en de + klem.
Bij de bobijn die erop zat was dit 10,8 Ohm
Degene die er nu opzit meet slechts 5,5 Ohm
Op de test bank geeft degene met het hoogst Ohm de beste vonk maar zou het niet kunnen dat deze teveel geeft en daarmee storingen veroorzaakt voor de electronische ontsteking?
Op de testbank geeft deze zoveel dat er zelf vonkvorming ontstaat die afgeeft op het chassis.
Wat was nu de oorzaak????? Enige wat vervangen is: bobijn en module electronische ontsteking.
Heb een vraagje over de bobijn:
Kan eens iemand de weerstand meten tussen het hoogspanningspool en de + klem.
Bij de bobijn die erop zat was dit 10,8 Ohm
Degene die er nu opzit meet slechts 5,5 Ohm
Op de test bank geeft degene met het hoogst Ohm de beste vonk maar zou het niet kunnen dat deze teveel geeft en daarmee storingen veroorzaakt voor de electronische ontsteking?
Op de testbank geeft deze zoveel dat er zelf vonkvorming ontstaat die afgeeft op het chassis.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Herman op welke punten moet ik dit meten?
Heb die 10,8 en 55 Ohm gemeten tussen de + pool en hoogspanningskabel (ben niet echt zo een electro-freak).
Moet zeggen dat nu met de bobine van 5,5 Ohm de bag heel goed loopt.
Heb toch nog zo een vermoeden dat het teveel aan spanning ook een oorzaak zou kunnen geweest zijn (invloed op de module van de elec. ontsteking??).
Heb die 10,8 en 55 Ohm gemeten tussen de + pool en hoogspanningskabel (ben niet echt zo een electro-freak).
Moet zeggen dat nu met de bobine van 5,5 Ohm de bag heel goed loopt.
Heb toch nog zo een vermoeden dat het teveel aan spanning ook een oorzaak zou kunnen geweest zijn (invloed op de module van de elec. ontsteking??).
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De primaire spoel (laagspanningsdeel) meet je tussen de contacten op de bobine.
De secundaire spoel (hoogspanningsdeel) meet je tussen min contact (contact wat normaal naar de onderbreker gaat) en bobine uit.
Zal ff kijken of ik gegevens kan vinden wat er gebruikt is voor bobine.
De secundaire spoel (hoogspanningsdeel) meet je tussen min contact (contact wat normaal naar de onderbreker gaat) en bobine uit.
Zal ff kijken of ik gegevens kan vinden wat er gebruikt is voor bobine.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Na de rondrit van zondag toch weer een beetje trillingen tijdens het naar huis rijden.
Vandaag dus weer de spanning nagemeten, bedroeg 14,7 V, dus eigenlijk niet teveel.
Wat wel wil zeggen dat er een andere oorzaak moest zijn voor het schudden van de motor.
De vacuummeters dan maar terug op de carburators aangesloten en de carbs terug gesyncroniseerd.
Vervolgens de CO-meter eraan: deze terug gesteld tot +/- 2%.
Ontsteking op gevoel en gehoor juist gezet: staat op 14? .
Dan proefrit en alles loopt gesmeerd.
Na de volgende rondrit zullen we weten of dit nu blijft, hopelijk wel??
Vandaag dus weer de spanning nagemeten, bedroeg 14,7 V, dus eigenlijk niet teveel.
Wat wel wil zeggen dat er een andere oorzaak moest zijn voor het schudden van de motor.
De vacuummeters dan maar terug op de carburators aangesloten en de carbs terug gesyncroniseerd.
Vervolgens de CO-meter eraan: deze terug gesteld tot +/- 2%.
Ontsteking op gevoel en gehoor juist gezet: staat op 14? .
Dan proefrit en alles loopt gesmeerd.
Na de volgende rondrit zullen we weten of dit nu blijft, hopelijk wel??
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Ben tussendoor ook nog aan het restaureren:
De achterremmen, gereviseerd en gelakt, klaar voor montage:


Gemonteerd, alleen de flexible remleidingen worden nog vervangen door nieuwe (in bestelling):


Het motor-compartiment wachtend op de motor:


De motor heeft ook z'n beurt gehad en loopt weer zoals het hoort:


Zo ziet de onderkant rechts eruit:


Dit is de linkse kant:


De achterremmen, gereviseerd en gelakt, klaar voor montage:


Gemonteerd, alleen de flexible remleidingen worden nog vervangen door nieuwe (in bestelling):


Het motor-compartiment wachtend op de motor:


De motor heeft ook z'n beurt gehad en loopt weer zoals het hoort:


Zo ziet de onderkant rechts eruit:


Dit is de linkse kant:


- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat ziet er al weer lekker fris uit.
Als deze straks klaar is kun je kiezen op de zondagritjes.
Denk dat ik er toch ook nog een paar bij moet hebben.
Moet ik wel eerst echtscheiding aanvragen denk ik
Als deze straks klaar is kun je kiezen op de zondagritjes.
Denk dat ik er toch ook nog een paar bij moet hebben.
Moet ik wel eerst echtscheiding aanvragen denk ik

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Herman een extra garage bijbouwen of huren is goedkoper dan scheiden.
Denk dat het toch wel iets heeft om op zaterdag te moeten kiezen welke wagen de zondagsrit mag meedoen.
Alhoewel de zoon en vriendin ook al aanstalten maken om eens een ritje mee te maken.
Lijkt me wel leuk om de beide bagheera's samen op de baan te zien.
Denk dat het toch wel iets heeft om op zaterdag te moeten kiezen welke wagen de zondagsrit mag meedoen.
Alhoewel de zoon en vriendin ook al aanstalten maken om eens een ritje mee te maken.
Lijkt me wel leuk om de beide bagheera's samen op de baan te zien.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote Jos
------------
Herman een extra garage bijbouwen of huren is goedkoper dan scheiden
===============================================
Ik heb heel Tiel en omstreken al op zijn kop gezet voor ruimte, maar dat is nog steeds niet gelukt.
De kinderen tonen weinig interesse voor de Matra.
Alleen schoonzoon ziet er nog wel wat in, maar die heeft zijn zinnen een beetje richting TVR verzet.
Als hij er 1 vindt, dan 1x raden wie daar onder mag liggen
------------
Herman een extra garage bijbouwen of huren is goedkoper dan scheiden
===============================================
Ik heb heel Tiel en omstreken al op zijn kop gezet voor ruimte, maar dat is nog steeds niet gelukt.
De kinderen tonen weinig interesse voor de Matra.
Alleen schoonzoon ziet er nog wel wat in, maar die heeft zijn zinnen een beetje richting TVR verzet.
Als hij er 1 vindt, dan 1x raden wie daar onder mag liggen

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006