bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb daar toch ook al eens aangedacht alhoewel het met de groeven eigenlijk best meevalt hebben alleen wat roest.

Hebben nog een dikte van 10,2 mm en gezien met deze wagen toch niet zoveel wordt rondgereden ga ik dit nog waarschijnlijk nog effe uitstellen.

Heb die van de rode bag laten slijpen, dit na een mislukte poging op de draaibank (waren niet echt recht).
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vanmorgen voor de sneeuwval effe een testritje gedaan, kwestie van batterij opladen en alles nog eens goed warm te draaien.

Image

Image


Alles liep nog naar behoren dus kan die weer voor een weekje of drie op stal.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Die ziet er geweldig uit! 8)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja matrafan, dat ziet er zeer goed uit een mooie matra die mag er gezien
worden.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Prachtig een mooi bagheera in de natuur. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, zo moet Disney dat bedoeld hebben.
Voor Murena's is het moeilijker in de natuurlijke omgeving rond te rijden.
blub, blub.... :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Na een lange winterslaap gaan we weer langzaam aan de slag.

Zo komt ie der uit:


Image

Image

Na een beetje restauratie gaat ie er zo terug in:


Image


Image

Het begin is weer gemaakt, nu nog effe het motorcompartiment een beetje toonbaar maken.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zag er nog vrij goed uit toen die er uit kwam.
Veel aan moeten doen?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Afgelopen zondag rondrit gedaan,

Bij vertrek lege accu, ondanks probleemloze start en testrit op zaterdag.
Na start met reserve accu vertrek rondrit.
Een aanloop van 50 km en een koffiepauze van 30 min opnieuw lege accu.
Meteruitlezing op dashbord: ok?
Laadstroomlampje: ok?
Dus accu defect, slechts 15 maanden oud.
Vandaag vervangen onder garantie door nieuwe, alzo probleem opgelost.

Na vertrek zondag: stotterende motor bij vertrekken en bij gelijkmatige snelheid.
Bij stationair toerental geen reactie als bougiekabel van cylinder 1 losgemaakt wordt. Bij hoger toerental doet de cyl.wel mee.
Delcokap + rotor nagezien: ok?
Bougie(s) meerdere malen vervangen: dus ok?
Bougiekabels vervangen g??n effect: dus ok?
Vacuumslangen lampen en remmen afgestopt: geen verschil dus ok?
Carburators gereinigd: g??n verschil: dus ok?
Compressie nagemeten 14 bar: dus ok?

Degenen die nog ideeen hebben wat hier de oorzaak van kan zijn graag info????
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Herman,

Heb toch alle dichtingen nagezien en terug gemonteerd, kwestie van zeker te zijn dat het goed is.

Ook het versnellingsbak en differentieel nagezien.

Tevens keerringen op krukas en deze van de aandrijfassen vervangen.

Verder de buitenkanten gereinigt en hier en daar een likje verf.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hangende klep van Cyl 1 ?
Al het andere heb je al gehad.
Hoe was de kleur van de bougie van die cylinder?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je heb wel de kap en rotor nagezien, maar heb je ze ook vervangen gehad?
kruipstromen zie je soms niet.
mijn eerste gedachte bij zoiets is altijd eerst kap rotor en kabels te vervangen.
Neem eens een fles glassex en vul hem met water.
Nevel dat over kabels en kap.
Bij blauwe vonkjes heb je de oorzaak.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ziet er weer netjes uit.
Is dit blok en versnellingsbak trouwens hetzelfde als die van de Rancho?
Zo op het oog lijken ze wel verdacht veel op elkaar...

Wat het slechte stationair lopen betreft:
- staat de ontsteking op de juiste tijd en is de klepspeling goed?
- kan de eerste cylinder geen valse lucht trekken, b.v. via een beschadigde inlaatspruitstuk-pakking?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Prachtig werk, ziet als nieuw uit.

Je hebt al zoveel gecontroleerd dat er niet veel meer over blijft.
Is 14 bar niet een beetje veel!! Gaat bijna naar een diesel toe!! Normaal max 10bar!!
Laat maar horen als je de fout hebt gevonden. Daar kunnen we nog van leren.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Motor waarschijnlijk dezelfde alleen het differentieel van de rancho is verschillend.

Werkzaamheden van vandaag aan de sputterende motor:

Ontsteking volledig vervangen met rotor kap en kabels: geen effect
Het vreemde was na vervanging met ander delco, dewelke waarschijnlijk van Talbot Horizon komt (180? ongekeerde as) zat het probleem niet meer bij cyl. 1 maar cyl. 4;

Ontsteking geeft goede vonk maar toerental verandert niet bij stationair toerental werkt wel mee op hoger toerental en bij koude motor.

Bobijn vervangen, voelde zeer warm aan en was heel vettig bovenop

Vervolgens spanning nagemeten(in gedachten te hoge spanning gezien de zeer warme bobijn).

Spanning bedroeg 14,9V hetgeen ik redelijk hoog vond en dus de spanningsregelaar naar beneden geregeld tot 13,9V

Daarna was enige verbetering maar nog niet tevreden.

Tenslotte de module van de electronische ontsteking vervangen.

Nog steeds een lichte hapering indien het toerental te laag is maar dit was van tevoren ook dus gaan we het voorlopig zo laten.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
=====
(180? ongekeerde as) zat het probleem niet meer bij cyl. 1 maar cyl. 4
==============================================
Dan kun je motor en carbs uitschakelen als probleem, en in de electra verder zoeken.
14,9 Volt is wat te hoog.
Max 14-14,4 Volt lijkt me ok.
Kan ook verklaren waarom de accu zo snel was overleden.
Zulke problemen kunnen je lekker bezig houden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zou niet weten wat dat zou kunnen zijn. Zo heb ik indertijd ook van alles vervangen omdat ik vond (nog vind) dat mijn bagheera die 90pk niet heeft. Andere carburators,nieuwe bougiekabels, elektronische ontsteking, kleppen misschien 3 keer nagekeken enz.
Hoe meer ik er mee rijd hoe beter hij wel gaat!! :wink:


Ik kan je alleen maar succes wensen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag weer een ritje gemaakt: alles terug als voorheen.

Wat was nu de oorzaak????? Enige wat vervangen is: bobijn en module electronische ontsteking.

Heb een vraagje over de bobijn:
Kan eens iemand de weerstand meten tussen het hoogspanningspool en de + klem.
Bij de bobijn die erop zat was dit 10,8 Ohm
Degene die er nu opzit meet slechts 5,5 Ohm

Op de test bank geeft degene met het hoogst Ohm de beste vonk maar zou het niet kunnen dat deze teveel geeft en daarmee storingen veroorzaakt voor de electronische ontsteking?

Op de testbank geeft deze zoveel dat er zelf vonkvorming ontstaat die afgeeft op het chassis.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Electronische ontsteking heeft de bobine meestal een primaire spoel van rond 1 ohm volgens mij.
later er op gebouwd?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Herman op welke punten moet ik dit meten?
Heb die 10,8 en 55 Ohm gemeten tussen de + pool en hoogspanningskabel (ben niet echt zo een electro-freak).

Moet zeggen dat nu met de bobine van 5,5 Ohm de bag heel goed loopt.

Heb toch nog zo een vermoeden dat het teveel aan spanning ook een oorzaak zou kunnen geweest zijn (invloed op de module van de elec. ontsteking??).
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De primaire spoel (laagspanningsdeel) meet je tussen de contacten op de bobine.
De secundaire spoel (hoogspanningsdeel) meet je tussen min contact (contact wat normaal naar de onderbreker gaat) en bobine uit.
Zal ff kijken of ik gegevens kan vinden wat er gebruikt is voor bobine.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Na de rondrit van zondag toch weer een beetje trillingen tijdens het naar huis rijden.

Vandaag dus weer de spanning nagemeten, bedroeg 14,7 V, dus eigenlijk niet teveel.

Wat wel wil zeggen dat er een andere oorzaak moest zijn voor het schudden van de motor.

De vacuummeters dan maar terug op de carburators aangesloten en de carbs terug gesyncroniseerd.

Vervolgens de CO-meter eraan: deze terug gesteld tot +/- 2%.

Ontsteking op gevoel en gehoor juist gezet: staat op 14? .

Dan proefrit en alles loopt gesmeerd.

Na de volgende rondrit zullen we weten of dit nu blijft, hopelijk wel??
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

14,7 V is nog steeds wat aan de hoge kant, maar het lijkt me sterk dat dit de problemen veroorzaakt.
Soms kan dit puzzelen zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal »

Hi,

Ik weet niet of dat het je kan verder helpen maar je bougie kabel van cylinder 4 is echt te kort (zie foto). Hij zal zeker druk geven op je verdeelkap, en slecht kontact geven op je bougie.

Groeten,
- Matrascal -
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

De motor op de foto is voor in m'n tweede bag die nog in restauratie staat.

Kabels worden waarschijnlijk nog vernieuwd alvorens de motor in dienst gaat.

Momentueel draait m'n rode bag weer prima.

Hopelijk blijft dit ook zo.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ben tussendoor ook nog aan het restaureren:

De achterremmen, gereviseerd en gelakt, klaar voor montage:

ImageImage

Gemonteerd, alleen de flexible remleidingen worden nog vervangen door nieuwe (in bestelling):

ImageImage

Het motor-compartiment wachtend op de motor:

ImageImage

De motor heeft ook z'n beurt gehad en loopt weer zoals het hoort:

ImageImage

Zo ziet de onderkant rechts eruit:

ImageImage

Dit is de linkse kant:

ImageImage
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat ziet er al weer lekker fris uit.
Als deze straks klaar is kun je kiezen op de zondagritjes.
Denk dat ik er toch ook nog een paar bij moet hebben.
Moet ik wel eerst echtscheiding aanvragen denk ik :oops:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Herman een extra garage bijbouwen of huren is goedkoper dan scheiden.

Denk dat het toch wel iets heeft om op zaterdag te moeten kiezen welke wagen de zondagsrit mag meedoen.

Alhoewel de zoon en vriendin ook al aanstalten maken om eens een ritje mee te maken.

Lijkt me wel leuk om de beide bagheera's samen op de baan te zien.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag jos, je mag ze altijd bij mij in de garage zetten maar dan ga ik er wel mee rijden grapje. Maar ze ziet er zeer mooi uit .



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Jos
------------
Herman een extra garage bijbouwen of huren is goedkoper dan scheiden
===============================================

Ik heb heel Tiel en omstreken al op zijn kop gezet voor ruimte, maar dat is nog steeds niet gelukt.
De kinderen tonen weinig interesse voor de Matra.
Alleen schoonzoon ziet er nog wel wat in, maar die heeft zijn zinnen een beetje richting TVR verzet.
Als hij er 1 vindt, dan 1x raden wie daar onder mag liggen :(
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply