FrieMatra zijn murena 2.2S
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Eigenlijk ligt alle eer bij Henrik op het Deense forum.
Ik las dat hij er mee bezig was, en heb toen met een aantal anderen gereageerd.
Hij had een set of 5 laten snijden, en ik had de laatste toen.
Er is nog iemand die het opgepakt heeft, maar die moest al €60.- betalen voor ze er aan begonnen.
Die kon toen niet genoeg mensen gemotiveerd krijgen om nog een setje te kopen.
Ik weet van 3 mensen die de modificatie hebben doorgezet, en het schijnt allemaal super te werken.
Ik had het zelf nog even stil willen houden tot ik ze zelf gezet had, maar zag dat je ook zoekende was, dus heb de gegevens maar hier geplaatst.
Beste is inderdaad een nieuw topic te openen hierover, maar ik wacht nog even op mooi weer.
Dit is een klusje wat ik makkelijk buiten kan doen.
Ondertussen is Jurgen misschien ook bezig iets voor elkaar te krijgen
mvgr Herman
Ik las dat hij er mee bezig was, en heb toen met een aantal anderen gereageerd.
Hij had een set of 5 laten snijden, en ik had de laatste toen.
Er is nog iemand die het opgepakt heeft, maar die moest al €60.- betalen voor ze er aan begonnen.
Die kon toen niet genoeg mensen gemotiveerd krijgen om nog een setje te kopen.
Ik weet van 3 mensen die de modificatie hebben doorgezet, en het schijnt allemaal super te werken.
Ik had het zelf nog even stil willen houden tot ik ze zelf gezet had, maar zag dat je ook zoekende was, dus heb de gegevens maar hier geplaatst.
Beste is inderdaad een nieuw topic te openen hierover, maar ik wacht nog even op mooi weer.
Dit is een klusje wat ik makkelijk buiten kan doen.
Ondertussen is Jurgen misschien ook bezig iets voor elkaar te krijgen
mvgr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zal binnenkort een topic openen, als ik het ga uitvoeren, of iemand moet sneller klaar zijn met de klus, en me voor zijn.
Als het zonnetje het een beetje doet, ga ik er mee aan de gang.
Dan zal er een uitvoerige beschrijving van komen.
Herman
Als het zonnetje het een beetje doet, ga ik er mee aan de gang.
Dan zal er een uitvoerige beschrijving van komen.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Zoals jullie weten heef mijn murena een slechte rechter sleepoog!! Ik heb deze sleepoog hersteld. Zie foto's
Bij het herstellen van deze sleepoog valt het op hoe zwak deze door Matra gemaakt is. Iedere murena met een beetje vastzittende remmen die een aanhanger wordt op getrokken heeft het zitten.
Ik heb al voorheen geschreven dat ik een baar wil plaatsen tussen de twee sleepogen. Op deze baar komt dan een nieuw trekoog en enkele rubberen blokken om de schokken bij het raken van een boordsteen op te vangen. Hoe ik het juist ga doen moet ik zien bij het plaatsen.
Ik twijfel nog of ik links ook ga maken zoals rechts!!!!!!
Het is niet origineel maar wel nodig, eerst zien wat de mogelijkheden zijn!!
Bij het herstellen van deze sleepoog valt het op hoe zwak deze door Matra gemaakt is. Iedere murena met een beetje vastzittende remmen die een aanhanger wordt op getrokken heeft het zitten.
Ik heb al voorheen geschreven dat ik een baar wil plaatsen tussen de twee sleepogen. Op deze baar komt dan een nieuw trekoog en enkele rubberen blokken om de schokken bij het raken van een boordsteen op te vangen. Hoe ik het juist ga doen moet ik zien bij het plaatsen.
Ik twijfel nog of ik links ook ga maken zoals rechts!!!!!!
Het is niet origineel maar wel nodig, eerst zien wat de mogelijkheden zijn!!

- Attachments
-
- te herstellen trekoog (Small).JPG (54 KiB) Viewed 5659 times
-
- herstelling aan de binnenkant (Small).JPG (37.14 KiB) Viewed 5661 times
-
- trekoog hersteld (Small).JPG (58.11 KiB) Viewed 5662 times
-
- herstelling van trekoog (Small).JPG (59.35 KiB) Viewed 5662 times
-
- versterkingsplaatje trekoog (Small).JPG (65.1 KiB) Viewed 5662 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Dat ziet er prachtig uit. Onze Murena hapert ook aan de grond wanneer ik het tankstation verlaat en de straat onder een rechte hoek oprij. Blijkbaar liggen die sleepogen laag tegen de grond, maar gelukkig beschermen ze de onderkant van de voorbumper. Geen slecht idee om iets onderaan de wagen te monteren om schokken op te vangen.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Dat ziet er weer stevig en gezond uit.
Is het misschien niet wat om blokjes hardhout aan de onderzijde van het sleepoog te monteren?
Dat doen ze hier ook veel bij bij die verlaagde en gepimpte wagens.
Het schijnt dat het metaal en kunststof hierdoor goed beschermd wordt en heel blijft op drempels, het hardhouten blokje doetdan dienst als een soort slede/glijplaat.

Is het misschien niet wat om blokjes hardhout aan de onderzijde van het sleepoog te monteren?
Dat doen ze hier ook veel bij bij die verlaagde en gepimpte wagens.
Het schijnt dat het metaal en kunststof hierdoor goed beschermd wordt en heel blijft op drempels, het hardhouten blokje doetdan dienst als een soort slede/glijplaat.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ziet er weer gezond uit Godfried.
Muddy zegt houtblokjes, maar zelf had ik het idee van een paar oude remblokjes vierkant te slijpen en eronder te lassen, dat is veel sterker dan hout.
Moet daar allemaal ook nog is mee bezig (zoals zoveel),
Muddy zegt houtblokjes, maar zelf had ik het idee van een paar oude remblokjes vierkant te slijpen en eronder te lassen, dat is veel sterker dan hout.
Moet daar allemaal ook nog is mee bezig (zoals zoveel),

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
en enkele jaren terug met mij lachen als ik onder de bumper een ijzeren buis als slanke 'bullbar' wou bevestigen als beveiliging tegen schadebenny wrote:Dat ziet er prachtig uit. Onze Murena hapert ook aan de grond wanneer ik het tankstation verlaat en de straat onder een rechte hoek oprij. Blijkbaar liggen die sleepogen laag tegen de grond, maar gelukkig beschermen ze de onderkant van de voorbumper. Geen slecht idee om iets onderaan de wagen te monteren om schokken op te vangen.

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik denk dat het idee van een bullbar niet zo slecht is, alhoewel de Murena bij mij nog nooit de grond geraakt heeft aan de voorzijde.
Zolang deze niet in het zicht komt is het geen bezwaar.
Of je moet er gelijk een paar mooie Cibie Oscars op willen hebben.
Je zou hem natuurlijk ook iets hoger kunnen zetten, door de torsie wat anders af te stellen.
Zolang deze niet in het zicht komt is het geen bezwaar.
Of je moet er gelijk een paar mooie Cibie Oscars op willen hebben.
Je zou hem natuurlijk ook iets hoger kunnen zetten, door de torsie wat anders af te stellen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
De auto iets hoger zetten lijkt mij gezien de vele verkeersplateau's een goed idee, ik heb trouwens pas iets hogere banden (65 i.p.v. 60 )gemonteerd,oetker wrote:Ik denk dat het idee van een bullbar niet zo slecht is, alhoewel de Murena bij mij nog nooit de grond geraakt heeft aan de voorzijde.
Zolang deze niet in het zicht komt is het geen bezwaar.
Of je moet er gelijk een paar mooie Cibie Oscars op willen hebben.
Je zou hem natuurlijk ook iets hoger kunnen zetten, door de torsie wat anders af te stellen.
De 'bullbar' iets naar voor plaatsen beschermt ook tegen parkeerschade, wat oorspronkelijk mijn bedoeling was.

- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Als je ziet hoe hoog de trekogen van de grond staan kan ik me moeilijk voorstellen dat deze raken bij het oprijden van een helling!!
Ze steken een stukje onder de bumper uit en als je parkeert waar er boordstenen staan is dit de plaats die het eerste raakt. Ik denk dat ze zo kapot gereden worden. Voor te slepen zijn ze veel te zwak gemaakt!!
Een ronde buis zou de twee ogen met elkaar verbinden en stevig maken. Deze buis zal een stukje zichtbaar worden, net onder de bumper.
Als met hoger zetten alles opgelost is, is dit de gemakkelijkste manier.
Maar nu ik alles open heb liggen zet ik door en maak het af. Het is dan een goede bescherming voor de bumper.
Ze steken een stukje onder de bumper uit en als je parkeert waar er boordstenen staan is dit de plaats die het eerste raakt. Ik denk dat ze zo kapot gereden worden. Voor te slepen zijn ze veel te zwak gemaakt!!
Een ronde buis zou de twee ogen met elkaar verbinden en stevig maken. Deze buis zal een stukje zichtbaar worden, net onder de bumper.
Als met hoger zetten alles opgelost is, is dit de gemakkelijkste manier.
Maar nu ik alles open heb liggen zet ik door en maak het af. Het is dan een goede bescherming voor de bumper.

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het was me opgevallen tijdens de meetings dat de Murena's op verschillende hoogtes staan.
Schijnbaar wordt er nog wel is met de torsie afstelling en wielen/banden gespeeld.
Schijnbaar wordt er nog wel is met de torsie afstelling en wielen/banden gespeeld.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Onze Murena stond volgens het boekje perfect afgeregeld van hoogte. Tot Cor de wagen eens bekeek. Hij vertelde mij dat de wagen te hoog stond. Je mag maar 2 vingers tussen de wielen en de boog van de zijvleugel krijgen, zo vertelde hij mij. Het is mooier en beter voor de wegligging, want dan passeert er minder lucht onder de wagen. Dus heb ik hem maar verlaagd. Er is maar ??n plaats waar onze Murena hapert, elders heb ik nog geen probleem gehad. Ik vreesde voor het haperen van de wagen op de technische keuring aan de brug, maar er was geen vuiltje aan. Je moet er ook rekening mee houden dat de ogen ver voor de vooras staan en de wielbasis kort is, zodat bij een klein hoogteverschil je reeds een grote vertikale uitlsag hebt.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb nog enkele aanpassingen gedaan. Momenteel kan ik dikwandige buis met de trekoog en de bescherming rond de trekoog verwijderen door twee bouten los te draaien. De linkse kant heb ik zoals rechts gemaakt.
Ik overweeg om alles vast te lassen maar twijfel nog!!!!!!!
Ik overweeg om alles vast te lassen maar twijfel nog!!!!!!!

- Attachments
-
- zo ziet het er nu uit (Small).JPG (57.92 KiB) Viewed 5613 times
-
- beschermstukken (Small).JPG (77.71 KiB) Viewed 5613 times
-
- ik kan de buis met de trekoog verwijderen door twee bouten los te draaien (Small).JPG (50.01 KiB) Viewed 5613 times
Matra Bagheera S - 1977
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Een goede en degelijke oplossing Godfried, gewoon houden zo en niet verder vastlassen.
Gebruik wel wat kopervet op die bouten, kun je ze altijd gemakkelijk weer losdraaien.
Over eventuele schadeverplaatsing zou ik me niet al te druk maken.
Als je echt een keer de grond ramt zal er inderdaad schade zijn...maar deze schade zal aanmerkelijk meer zijn als je iets ramt zonder de bescherming.
Mocht je toch je twijfels houden kun je desnoods ook breekbouten gebruiken voor de bevestiging.
Deze bouten knappen dan gewoon af bij overbelasting en brengen de krachten niet over op het chassis.
Maar een murena moet je trouwens met eerbied berijden, dus gewoon niet mee gaan rammen...
Het is is nu eenmaal geen offroad-voertuig waarmee je kunt raggen, moet je dus ook niet gaan doen.
Gebruik wel wat kopervet op die bouten, kun je ze altijd gemakkelijk weer losdraaien.
Over eventuele schadeverplaatsing zou ik me niet al te druk maken.
Als je echt een keer de grond ramt zal er inderdaad schade zijn...maar deze schade zal aanmerkelijk meer zijn als je iets ramt zonder de bescherming.
Mocht je toch je twijfels houden kun je desnoods ook breekbouten gebruiken voor de bevestiging.
Deze bouten knappen dan gewoon af bij overbelasting en brengen de krachten niet over op het chassis.
Maar een murena moet je trouwens met eerbied berijden, dus gewoon niet mee gaan rammen...
Het is is nu eenmaal geen offroad-voertuig waarmee je kunt raggen, moet je dus ook niet gaan doen.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
In ieder geval een goede oplossing welke bijna niet zichtbaar zal zijn.
Zal zeker op dat punt wat meer stijfheid brengen, want het zag er allemaal nogal fragiel uit op dat punt.
Stuk beter zo.
Zal zeker op dat punt wat meer stijfheid brengen, want het zag er allemaal nogal fragiel uit op dat punt.
Stuk beter zo.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik ga het niet lassen.
Er ontbreken nog enkele rubberblokken, die wil ik nog plaatsen om eventueel de schok te breken. Ik moet alleen nog een bus hebben waar de rubberblokken een stukje in gaan zodat ze goed op hun plaats blijven.
Maar ik kan jullie verzekeren met deze wagen wordt er niet geramd.
Bedankt voor jullie reacties.
Het is alleen de bedoeling om de voorkant beter te beschermen.
Er ontbreken nog enkele rubberblokken, die wil ik nog plaatsen om eventueel de schok te breken. Ik moet alleen nog een bus hebben waar de rubberblokken een stukje in gaan zodat ze goed op hun plaats blijven.
Maar ik kan jullie verzekeren met deze wagen wordt er niet geramd.

Bedankt voor jullie reacties.
Het is alleen de bedoeling om de voorkant beter te beschermen.

Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Weten jullie dat de koplampen manueel normaal niet te openen zijn of de voorklep moet eerst open zijn!!! Ik denk dat dit bij vele murena's kapot is, net zoals bij mij. Ik ga het herstellen. Bevestigingsplaatje kabel ontbreekt en de kabel was losgemaakt 

- Attachments
-
- slot voorklep (Small).JPG (82.76 KiB) Viewed 5553 times
-
- vuil slot voorklep (Small).JPG (58.61 KiB) Viewed 5553 times
-
- Deze aansluiting zorgt voor de vergrendeling van de lampen bij voorklep gesloten. (Small).JPG (35.65 KiB) Viewed 5553 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Denk dat dit gaat vervallen binnenkort.
Ik vind de kabeltjes nog al dun, en zit meer aan een andere oplossing te denken als het vacuum de lampen niet open trekken.
Wil de verstralers vervangen door breedstralers.
De schakeling aanpassen, zodat de mistlampen alleen ook met de achterlichten kunnen branden.
Wettelijk mag dit niet, maar er mag zoveel niet.
Om verblinding te voorkomen moeten de verstralers er dan wel uit.
Ik vind de kabeltjes nog al dun, en zit meer aan een andere oplossing te denken als het vacuum de lampen niet open trekken.
Wil de verstralers vervangen door breedstralers.
De schakeling aanpassen, zodat de mistlampen alleen ook met de achterlichten kunnen branden.
Wettelijk mag dit niet, maar er mag zoveel niet.
Om verblinding te voorkomen moeten de verstralers er dan wel uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Geloof me! Zo ver ben ik nog lang niet. Om haar echt mooi te maken zal ze een nieuwe lak moeten krijgen en dat is nog niet voor binnenkort. Dit jaar wil ik er mee rijden en eens zien wat het geeft, voldoet deze wagen aan mijn verwachtingen!!!!Muddy Bandit wrote:Je hebt oog voor details, ga zo door.
(maar maak hem niet te mooi, straks durf je er niet mer mee te rijden...)
Iemand die niet weet dat de voorklep eerst open moet gaat een brutale kracht gebruiken om de lampen manueel te openen, hierdoor vermoed ik dat de kabel dan loskomt of de bevestigingsclips wegspringt.
Herman,
Als de kabel in orde is kun je vertrouwen op het manueel openen, dus ik zie niet in waarom je de lichten zou aanpassen. Dat maakt iedereen natuurlijk voor zich uit.
Matra Bagheera S - 1977