Bagheera vollegaas

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

als je'r nog aan kan geraken wil ik gerust eentje.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb ze al enkle maanden geleden besteld maar de persoon in kwestie heeft veel tegenslag gehad de laatste tijd en heeft zijn gedachten er nu niet op staan. Maar ik zal informeren? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

vandaag de rempomp opengedaan, ze lekte dus wel degelijk tussen bekrachtiger en pomp, is dit nog te reviseren ?

Image

de eerste 5-6 mm zijn behoorlijk aangetast, wat denk jij Godfried ?
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Weet iemand vanaf wanneer dat ze de rempompen van model verandert hebben.

Volgens mij pas vanaf de laatste modellen staat de flens niet meer hetzelfde als de oude modellen.

Ik wou een tijd terug m'n pomp vervangen door een ouder model maar dit paste niet doordat m'n reservoir tenopzichte van de flens niet meer recht stond.

Heb dan de pomp maar terug gemonteert maar opgevuld aan de flens daar de olie van de voorste remklauwen niet terug naar het reservoir liep.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

vanaf 79 zijn er andere pompen gebruikt (zelfde als Murena), de montage tussen de bekrachtiger en pomp verschilt, de laatste versie staat de flens min of meer vertikaal daar waar dat voorheen horizontaal was.
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Voor zover ik toen kon zien zijn deze ook niet te reviseren.

Zit namelijk g??n circlips in, is omgefelst dus openmaken is openbreken en aangezien ik er maar ??n had was deze optie niet mogelijk.

Gelukkig lekte de pomp niet.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een hoofdrempomp die niet open te doen is heb ik nog niet gezien, waarschijnlijk al ooit vervangen!!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

bon, ik ben op zoek naar een rempomp :-?
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Moeilijk te geloven dat deze revisieset niet past, volgens de onderdelenboek past ze wel en heb je de onderdelen ook nodig.

Hier dan een foto van de revisieset die ik gekocht heb bij MatraMania voor mijn bagheera en niet gebruikt heb omdat mijn rempomp vol gaatjes zat.
Ze is nu 12 jaar in mijn bezit, indien iemand interesse heeft dan wil ze wel kwijt. Geld om geld!!! Kostprijs 2385 FR Alles zit in de originele verpakking en is verzegeld.

Veel succes met het vinden van een andere rempomp. Ik zal ook eens kijken waar je nog ??n vindt. :wink:
Attachments
gegevens op de doos (Small).JPG
gegevens op de doos (Small).JPG (38.19 KiB) Viewed 7614 times
inhoud revisieset hoofdrempomp bagheera (Small).JPG
inhoud revisieset hoofdrempomp bagheera (Small).JPG (51.5 KiB) Viewed 7614 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

misschien beschikt Jean wel over informatie welke rempompen er door de jaren heen zijn gebruikt ? :wink:
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb nog wel een rempomp liggen als ge teminste eentje van het oude model moet hebben.

Kan ze eventueel morgen (dinsdag) meenemen naar Marcel dan is ze al halfweg.

Kan er wel geen garantie op geven, heb ze ook niet open gehad.

Laat maar iets weten.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Er zijn volgens mijn informatie maar twee soorten hoofdremcilinders als originele montage gebruikt.
Tot C.42552= halverwege 1979= Teves.
Vanaf C.42553=halverwege 1979= Lockheed.

Beide zijn volledig demonteerbaar, dus als u er een hebt opstaan die niet uit elkaar kan, dan zal het een namaak zijn.
Ik meen mij te herinneren dat toen ik zelf nog met de Bagheera reed je zeer goedkoop vervang hoofdremcilinders kon verkrijgen en deze waren machinaal dicht geperst en dus weg te werpen indien ze lekten.

Mvg,

Jean
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dan denk ik dat erop m'n bagheera zo een goedkoop model zit want der staat g??n nummer of merk op.

Maar zolang ze niet lekt en naar behoren werkt zal ze blijven staan.

Zal zo langzaam toch uitkijken naar een geschikte vervanger.
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

ik dacht zeker dat er bij mij een A T E pomp opstaat, morgen toch is bekijken
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

t'mysterie is ondertussen min of meer opgelost, het kitje van Godfried lijkt goed te zijn, ook al hebben de zuigers een iets andere vorm.

Op 1 zuiger staat allesinds ook Ate+een nr
Bagheera X '78
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Kan kloppen daar ATE een van de merken op de vervangmarkt is geworden vele jaren na het Bagheera tijdperk.
Tegenwoordig gaan er om de haverklap firma's met elkaar samen onder een nieuwe naam en ATE is daar een van.
Dat is ook de rede dat als men een Bagheera gaat restaureren, men van alles kan tegen komen aan onderdelen die ooit vervangen zijn door een merk van de vervangmarkt.

Mvg,

Jean
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

ATE is wel degelijk de merknaam van Tevens. Het is de zijn naam, Alfred Tevens en daarom ATE. :wink:
Last edited by GODFRIED on Thu Oct 16, 2008 10:29 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Zo, de revisiekit past, toch snel een uurtje of 3 mee zoet geweest om alles netjes op te poetsen en te monteren, nu nog het hele boeltje ontluchten.

@Godfried, nogmaals bedankt voor de formidabele service !
Bagheera X '78
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

voila, het ontluchten is ook achter de rug, keihard rempedaal nu, duidelijk verschil, morgen testrit. Weeral een probleem opgelost, t'gaat nog ne goeie worden :lol:
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Maar goed dat je het allemaal zelf kunt! Mooi opgelost.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

de remmen zijn een enorm verschil, eindelijk zoals het hoort. Anderzijds komt nu het laadcircuit aan de beurt, op 2000 rpm krijg ik ruim 16V, dat lijkt me teveel, op 1000rpm zit ik op 14,6V. Dubbelcheck van de meters incl.

Image

wanneer ik de batterij aansluit tikt het relais van de koplampen...? Kontakten van de regulator zijn proper gemaakt, best vervangen zeker ?
Anderzijds is het koelcircuit dicht, de lekjes die ik terugvond bleken uiteindelijk remolie, dus daar hoef ik me voorlopig geen zorgen om te maken.
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zou de regelaar maar gewoon vervangen want die regelt niet terug.
Gooit de volle mep van 17 Volt er uit.
Als je die tik van het relais van de koplampen hoort als de lampen niet aan staan, dan klopt dat volgens mij ook niet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

tja, die regelaar doet het niet zoals het hoort, moet ik nog komaf mee maken.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bij Claes stanly in Borgloonkun je een nieuwe regelaar halen, hij heeft er twee in voorraad. Deze passen perfect. Ik heb vorige week met hem gebeld. De prijs 17 of 18 ? zoiets was het.

Hier zijn telefoonnummer.012/744943 :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

bedankt, je had het me al doorgegeven, t'is weeral een eindje karren tot Borgloon natuurlijk, maar wat moet moet, heb je daar toevallig een referentie van Godfried, dan kan ik eventueel hier in de buurt eens polsen.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier alle gegevens die ik heb van de spanningsregelaar voor de bagheera.

De prijs op de doos is zonder BTW en nu is de prijs ergens rond de 18? maar de spanningregelaar komt nu uit Deutsland en niet uit Engeland.
Normaal zou je deze in alle speciaalzaken voor herstellingen van alternators moeten kunnen kopen. Denk ik!!!!
Attachments
spanningsregelaar 3 (Small).JPG
spanningsregelaar 3 (Small).JPG (38.3 KiB) Viewed 7267 times
spanningsregelaar 2 (Small).JPG
spanningsregelaar 2 (Small).JPG (42.19 KiB) Viewed 7267 times
nieuwe spanningsregelaar (Small).JPG
nieuwe spanningsregelaar (Small).JPG (37.23 KiB) Viewed 7267 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

bedankt voor de info, ik leg mijn oor hier te luister bij de plaatselijke shops.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vollegaaz,
Hou ons op de hoogte hiervan. Ik ben aan het overwegen om er twee aan te kopen, misschien voor de clubstock. Vroeg of laat zal iemand deze regelaar nodig hebben, maar als hij overal te krijgen is dan leggen we hem beter niet in de clubstock. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Vandaag de nieuwe regulators gaan afhalen, kleine 18? t'stuk, werkt prima, weeral een probleem van de baan !

Image

op relanti slechts een kleine 13V, krijg hem niet over de 14V dus het ding doet prima z'n werk !
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi zo, nou nog even afwachten of de accu op lading blijft na een paar dagen.
Is het tikken van het relais weg als je de accupool aansluit?
Je kunt ook even kijken of er een stroom loopt door de Amperemeter in serie aan te sluiten met contact en gebruikers uit.
Dan kun je zien of er nog gebruikers actief zijn.
Even aansluiten met losgekoppelde +accupool.

+accu-------A----------+pool auto
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply