bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
matrafan

Post by matrafan »

Ziet er allemaal zeer mooi uit Bart, hier wordt prima werk geleverd.

Laat de paaseitjes maar staan en:

Ik zou zeggen "let the beast go".

:D :P :-? 8) 8) vrooooooom :evil: :evil: :evil: :evil:
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

het einde komt in zicht ! Image
Bagheera X '78
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik kan me voorstellen dat het niet gemakkelijk ontluchten is geweest zonder druk op het oliereservoir. Zeker de ontluchting van de koppeling moet zeer moeilijk geweest zijn. Maar het is gelukt en dit is het belangrijkste. Of moet ik zeggen het belangrijkste gaat nu komen!! Alles onder stroom om de paardenkracht terug wakker te schudden.

Die truc met de houten balk tussen het stuur en het rempedaal gebruik ik ook. Als je alleen bent moet je het zien te redden.
Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Ronny

Post by Ronny »

Het opbouwen van de BAGHEERA is het mooiste wat er is , en het resultaat is er ook na Bart,weer een MATRA terug op de weg gezet.
Gr Ronny :wink:
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt voor de complimenten, mannen!

Als ik het zo eens bekijk, zal Belgi? wel eens de koploper kunnen worden wat het aantal gerestaureerde Bagheera's betreft!
Alleen al in 2008 zullen er in onze club een paar afgewerkt geraken en de baan op kunnen! Ik zou zeggen, doe zo voort! Er staan er ongetwijfeld nog een paar te wachten onder de lagen stro en stof...

Voor zover ik de buitenlandse clubs een beetje volg, is er weinig sprake van de Bagheera en zijn het hoofdzakelijk Murena's die aan bod komen.
Ik denk dat Matramania binnenkort een imposant Bagheera-park zal hebben onder hun leden.
Als kers op de taart zouden alsnog een Courr?ges type I & II niet mogen ontbreken alsook de type I "S".
Wie begint eraan? Benny en Alain zouden reeds vergevorderde Courr?ges-plannen hebben! Hoe ver staat het ermee, jongens?

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny

Post by benny »

Eerst mijn type 1 Bart, dan de volgende.
matrafan

Post by matrafan »

Heeft er iemand afbeeldingen of foto's van een Courr?ges type II.
Volgens mij zijn die heel weinig gemaakt.
Heb nog een bagheera II onder het stro zitten en wou hiervan een Courr?ges type II maken maar weet eigenlijk niet wat het verschil is met typeI afgezien van de buitencarrosserie.
Zal echter een project worden voor het komende ja(ren)ar.
bassboss

Post by bassboss »

Matrafan,

Een zeer lovenswaardig initiatief!
Ik heb hier wat foto's bijeengezocht.
De type II Courr?ges ondersscheidt zich van de type I vooral door de zetels die in beige zijn t.o.v. wit in de type I.

Een type II Courr?ges interieur
Image

Het type I Courr?ges interieur
Image

Een type II Courr?ges
Image

Een type II en een type I op de achtergrond
Image

Heb nog wel een paar foto's indien gewenst!

Bart
jo

Post by jo »

Wie wijst mij een type 1 Courr?ges of S aan?
Aan een bodemprijs wel te verstaan. :oops: :-? :D
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

Image
http://cgi.ebay.fr/MATRA-Bagheera-Coure ... dZViewItem

t'is maar wat je bodemprijs noemt natuurlijk :lol:
Bagheera X '78
jo

Post by jo »

Vollegaaz wrote:Image
http://cgi.ebay.fr/MATRA-Bagheera-Coure ... dZViewItem

t'is maar wat je bodemprijs noemt natuurlijk :lol:
Die heb ik al een tijd in gedachte voor als ik de lotto win, deze week een 2 .... :-? :x
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Zeer mooie bagheera's en foto's, om van te dromen.
Het grootste probleem om een Courr?ges 1 op te maken zal niet alleen het chassis zijn maar ook de binnenbekleding, om daar nog iets goeds van te vinden moet je wel h??????l veel geluk hebben, net zoals op de lotto!!
Maar er steeds winnaars!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Paul

Post by Paul »

Er is vermeld dat de staat onberispelijk is?!
Is dit wel mogelijk?
benny

Post by benny »

In Frankrijk zijn ze vlug onberispelijk. Waarom staat die wagen al zo lang te koop, niettegenstaande het een Courr?ges is? Toch niet voor zijn mooi velletje.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Een bagheera Courr?ges die goed opgemaakt is, is onbetaalbaar!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matrafan

Post by matrafan »

Zo te zien bij de type II is het dashbord bovenop zwart en het onderste bruin, was dit zo?

Had de II ook geen vernieuwd dashbord of nog het oude model.

Den II die ik heb staan heeft wel een nieuw dashbord zal waarschijnlijk omgebouwd worden naar de goede kleur.

Het open dak is dit standaard bij de Courr?ges en heeft dit een witte kleur?

Indien nog meer foto's beschikbaar altijd welkom.
benny

Post by benny »

Het dashboard van een type twee is donkerbruin vanboven en lichtbruin aan de onderkant en is zoals op de foto hierboven. In Belgi? was het schuifdak (wit), de lichtmetalen velgen en de achterruitwisser een optie. In GB bijvoorbeeld, was de courr?ges altijd volledig uitgerust. Het is dus afhankelijk van land tot land hoe de wagen uitgerust was.
bassboss

Post by bassboss »

De laatste schroefdraden getapt voraleer met de montage van de ventilator+radiator aan te vangen.

Image

Alles ligt klaar om gemonteerd te worden.

Image

Morgen hoop ik van het koelsysteem kunnen op te vullen.
Ontluchten zal pas kunnen als de motor eens gedraaid heeft waarna moet bijgevuld worden.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Een h??l belangrijk onderdeel bij warme zomerdagen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

De ventilator+radiator en expansie-bokaal zitten op hun plaats.
Vervolgens alle slangen aangesloten en het systeem gevuld met 10 liter koelvloeistof.
Op 't eerste zicht is er nergens een lek te bespeuren, ik zal morgenavond terug eens een kijkje gaan nemen om te zien of alles goed dicht is.
Waarschijnlijk zal er nog een litertje bij moeten als de motor eens gedraaid heeft.

Er rest me nog enkel de draden van de ventilator aan te koppelen en het koplampmechanisme te monteren vooraleer we de batterij installeren om aan de re?ncarnatie van de franse dame kunnen beginnen. De spanning stijgt...

Deze week, echter, zal er niet veel van in huis komen, volgende zaterdag misschien de grote dag??? :evil: :evil: :evil:
jo

Post by jo »

De spanning er in houden noemen ze dat. :lol:
bassboss

Post by bassboss »

Nog wat fotootjes:

De massa-schakelaar aangesloten

Image

De radiator op zijn plaats

Image

De fameuze Bagheera-bokaal

Image
jo

Post by jo »

Die bokaal zit ook in de Rancho.
Mogelijk ga ik die niet terug zetten maar een radiator met expansievat steken. :-?
bassboss

Post by bassboss »

Mannen,

Ik heb er zonet de eerste poging opzitten om wat leven in de machinekamer te brengen.
De batterij aangekoppeld, massaschakelaar op ON gezet, de sleutel in het contact en starten maar.
De eerste opluchting was er toen ik de startmotor hoorde draaien, die doet dus zijn werk.
Maar de brandstoftoevoer..., hier zal ik een handje moeten helpen.
Met een grote medicijnspuit zal ik wat benzine in de vlotterkamers spuiten, langs de toevoerleidingen.
Ik heb nog niet kunnen controleren of de ontsteking werkt.
Iemand tips om dit alleen te kunnen controleren?
Een bougie uitdraaien en tegen de massa leggen?

Om de nodige spanning er in te houden zal dit pas voor morgen zijn want de "andere" plicht roept ook weer eens...

Wordt vervolgd!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Gewoon wat benzine in de carburators spuiten is ook al voldoende, als de motor eventjes gedraaid heeft zit de carburator vol met benzine.
Ik gebruik gewoonlijk een startgas.

Controle ontsteking; Trek ??n bougiekabel los en steek er een andere bougie op of gewoon de kabel vasthouden en iemand laten starten. :lol: :wink:

Ik ben benieuwd!!!!
Matra Bagheera S - 1977
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

GODFRIED wrote:....of gewoon de kabel vasthouden en iemand laten starten. :lol: :wink:

Ik ben benieuwd!!!!
als je dan spontaan Michael Jackson danspasjes doet en terwijl een kreet laat heb je ontsteking. :lol:
Bagheera X '78
matrafan

Post by matrafan »

Kunt er misschien ook gewoon een ontstekingslamp op aansluiten en dan starten en als het lampje aan en uit gaat is er ontsteking.

Zult ge toch nodig hebben om het voorontstekingstijdstip juist te zetten.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ja, die ontstekingslamp lijkt mij het beste en goed zichbaar. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Paul

Post by Paul »

Is ook een stuk gezonder voor het HART! 8) :wink:
bassboss

Post by bassboss »

DE MOTOR DRAAIT !!!! :evil: :evil: :evil:

De Bagheera komt stilaan terug tot leven!
Een bougiekabel losgetrokken, bougie erin en laten hangen tegen de massa, vervolgens starten en wat zie ik, de electronische ontsteking doet zijn werk! Een dikke blauwe vonk springt over!
Opgelucht gaan we dan maar over naar de volgende stap, de vlotterkamers van de carburatoren gevuld met benzine, terug starten en na een paar pogingen willen een paar cilinders reeds vanzelf draaien.
Nog maar eens proberen en dan gebeurt het! De vier cilinders draaien op eigen kracht!
Vervolgens direct stilgelegd om het oliepeil te controleren, een litertje bijgevuld, terug starten en eens goed laten draaien.

Blijkbaar was ik er niet zo ver naast met het afstellen van de ontsteking "op den tast".
Uiteraard ga ik eerstdaags de ontsteking fijn regelen en vervolgens de carburatoren mooi synchroniseren vermits de motor nog niet helemaal op het gaspedaal reageert zoals het zou moeten.

Iedereen die tips heeft om de onsteking zo goed mogelijk te krijgen, laat maar weten.
Ik ben nogal voorstander om met "de oren" te werken en de verdeler te verdraaien op het gehoor, maar ik denk dat ik ter controle best de stroboscooplamp zal gebruiken.
Alle tips om deze aan te sluiten zijn welkom!

Voila, mannen, eens de motor terug zijn manieren heeft gekregen, zullen we een korte testrit moeten organiseren! Deze zal ik proberen te filmen!
En nadien gaan we het kleedje terug aantrekken om de wagen er terug als een Bagheera doen uit te zien!

:wink:
Post Reply