DE MOTOR DRAAIT !!!!
De Bagheera komt stilaan terug tot leven!
Een bougiekabel losgetrokken, bougie erin en laten hangen tegen de massa, vervolgens starten en wat zie ik, de electronische ontsteking doet zijn werk! Een dikke blauwe vonk springt over!
Opgelucht gaan we dan maar over naar de volgende stap, de vlotterkamers van de carburatoren gevuld met benzine, terug starten en na een paar pogingen willen een paar cilinders reeds vanzelf draaien.
Nog maar eens proberen en dan gebeurt het! De vier cilinders draaien op eigen kracht!
Vervolgens direct stilgelegd om het oliepeil te controleren, een litertje bijgevuld, terug starten en eens goed laten draaien.
Blijkbaar was ik er niet zo ver naast met het afstellen van de ontsteking "op den tast".
Uiteraard ga ik eerstdaags de ontsteking fijn regelen en vervolgens de carburatoren mooi synchroniseren vermits de motor nog niet helemaal op het gaspedaal reageert zoals het zou moeten.
Iedereen die tips heeft om de onsteking zo goed mogelijk te krijgen, laat maar weten.
Ik ben nogal voorstander om met "de oren" te werken en de verdeler te verdraaien op het gehoor, maar ik denk dat ik ter controle best de stroboscooplamp zal gebruiken.
Alle tips om deze aan te sluiten zijn welkom!
Voila, mannen, eens de motor terug zijn manieren heeft gekregen, zullen we een korte testrit moeten organiseren! Deze zal ik proberen te filmen!
En nadien gaan we het kleedje terug aantrekken om de wagen er terug als een Bagheera doen uit te zien!

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974