bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss

Post by bassboss »

De achterste remflexibels zijn, dankzij de goede zorgen van Alain, toegekomen en geplaatst.
Ze passen perfect!
Binnenkort volgen nog een paar fotootjes, eerstdaags wordt het remsysteem ontlucht en het koelsysteem gevuld.
Bovendien moet de olie van de versnellingsbak nog worden bijgevuld nu de cardanassen er in steken.
Dit zal moeten gebeuren d.m.v. een transparante plastic darm zodat ik kan zien wanneer het juiste peil bereikt is, nl. tot net onder de vulopening.
De vulopening is bovendien moeilijk bereikbaar en ik heb jammer genoeg geen oliespuit onder druk...

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Fijn dat je de onderdelen hebt kunnen plaatsen. Om de versnellingsbak olie bij te vullen verkopen ze een olie pomp die je manueel kan vullen en bedienen. Het is een zuiger met cilinder van ongeveer 6cm met een slang aan. Het werkt als een spuit maar ik draai de koplos om de cilinder te vullen, dit gaat sneller. Je kan dan de olie langs onder bijvullen tot hij begint over telopen en dan hebt je het ook juiste peil bereikt. Deze oliepomp is niet zo duur ik denk een 10? en je hebt ze voor altijd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo

Post by jo »

gewoon een dikke spuit bij de apotheker halen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Doen moet je toch een dikke spuit hebben voor er olie van SAE 90 door te duwen! Zie foto.
Attachments
oliespuit (Small).JPG
oliespuit (Small).JPG (65.77 KiB) Viewed 5703 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ik zal eens rondneuzen bij ons op't werk! :wink:
matrafan

Post by matrafan »

Deze bestaan ook in de handel, de schenktuit is zeer flexibel is best wel handig. Door op de fles te knijpen drukt ge de olie in de versnellingsbak of differentieel.

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Als je de zijplaat verwijdert is het misschien mogelijk met deze fles. Ik heb ook van deze flessen maar handig is iets anders, zeker bij een bagheera! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Intussen gaan de werken langzaam maar zeker voort.
De batterijbak, koplampmechanisme en ventilator zijn reeds gemonteerd.
Daarnaast heb ik vandaag beslist om de massa-schakelaar in het handschoenvakje te plaatsen.
Daarnaast heb ik de chassisbalken en de deurdorpels nog een extra laag Hammerite gegeven, daarmee is de pot opgeraakt.
Morgen hoop ik wat foto's te plaatsen.
De remolie en anti-gel staan ook reeds klaar.
De draai aan de contactsleutel nadert langzaam maar zeker...

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ja , laat de foto's maar komen dan kunnen we meegenieten van je werkzaamheden. Ik heb de onderbrekingschakelaar naast de leeslamp gezet, dan kan ik in mijn oude dagen er ook nog goed aan. :lol:
Attachments
plaats_schakelaar_504.jpg
plaats_schakelaar_504.jpg (58.83 KiB) Viewed 5619 times
Matra Bagheera S - 1977
matrafan

Post by matrafan »

Zo'n leeslamp behoorde dat tot de standaard uitrusting van een bagheera of was dit een optie bij bepaalde modellen?

Heb ook nog ergens zowat liggen, zit dit ingeplugd in de sigarettenaansteker of heeft deze een aparte aansluiting?

Indien origineel waar was het dan gemonteerd?
matra530lx

Post by matra530lx »

Hallo Matrafan,

Het was wel degelijk een optie, maar stond standaart op een "S".

Mvg,

Jean
Attachments
zondag 2 maart 2008 (2).jpg
zondag 2 maart 2008 (2).jpg (195.68 KiB) Viewed 5583 times
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Matrafan,

Zie vorige foto voor de plaats waar het lampje origineel moet staan. Ik heb een bagheera S, net zoals Jean aanhaalt was het standaard geplaatst op de bagheera S. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matrafan

Post by matrafan »

Zal dat van de week eens bekijken met dat lampje.

Heb echter een ander vraagje. Zag daar in de wagen van Godfried een onderbrekingsschakelaar staan. Had deze reeds klaar liggen om te monteren. Heb die vandaag gemonteerd maar er duikt een klein probleem op.

1ste. Na aansluiting viel het geheugen van de radio steeds weg omdat de spanning onderbroken wordt. Heb dit reeds opgelost door een aparte aarding te voorzien op de radio.

2de. Ook de klok viel uit na bedienen schakelaar. Hier hetzelfde gedaan als bij de radio maar wat blijkt nu via het lampje wordt een aarding aangemaakt waardoor het lampje aangaat als de aarding wordt weggenomen, en de klok valt stil.
Schakelaar terug op en de klok loopt weer normaal en het lampje gaat uit.

Wie heeft hier zo direct een oplossing voor?
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

Probeer eens met een diode te plaatsen tussen de aarding van het klokje.
Bagheera X '78
matrafan

Post by matrafan »

Heb de originele aarding van de klok losgemaakt maar blijkbaar komt de massa via het circuit van de verlichting.
Ik ben gene electronicus maar met een diode denk ik dat het niet lukt omdat als ik die tussen de voeding van de lampverlichting zet blijft het hetzelfde, als ik de diode omkeer gaat m'n lampje geen spanning meer krijgen als ik de verlichting opzet.
Er bestaat misschien wel een ander soort diode, een vraagje voor de slimmeriken onder ons.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik heb mijn radio ook apart aangesloten maar de klok heb ik bewust niet aangesloten, dit om slijtage te voorkomen. Probeer maar eens 30-35 jaar te tikken je zou al voor minder stoppen!! :lol:
Het probleem met dat lampje moet toch op te lossen zijn!! Dit komt misschien omdat het klokhuis een gezamenlijke massa heeft!!!! Lampje isoleren en alleen massa geven met schakelaar op!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matrafan

Post by matrafan »

Probleem van het klokje opgelost zoals Godfried beschreef, nl. de massa van het lampje apart gelegd en aangesloten op de originele -kabel van het klokje. Aarding schakelaar werkt nu prima, ga alleen nog een zwevende zekering plaatsen op de direkte aardingskabel die naar de radio en klok loopt. Kwestie van extra veiligheid in te bouwen.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Weer een probleem opgelost, soms zijn het kleine dingen maar door ervaring weet ik dat je het meestal niet ver moet zoeken.
Een zwevende zekering kan zeker geen kwaad een kortsluiting kan veel schade veroorzaken. Laat ons zwijgen van brand!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

De massa-schakelaar heeft zijn plaats gevonden achter het slotje van het handschoenvak.
Een korte kabel gaat rechtstreeks naar het chassis en de langere naar de batterij, de kabel ligt er maar ik moet deze nog aansluiten. Ik wacht nog tot ik de juiste aansluitklemmen gevonden heb.

Image

De batterijbak zit ook op zijn plaats.

Image

Evenals de voorste torsiestang.

Image

Nog even een overzichtje...

Image

Het luchtfilterhuis en inlaatspruitstuk zitten nu ook op hun plaats

Image

En dit is wat er uiteindelijk nog rest van de ganse hoop roestbruine ellende. Nog even en dit behoort voorgoed tot het verleden!

Image

Volgend weekend kan ik goed doorwerken en het zou dus wel eens kunnen dat we binnenkort faze twee kunnen afsluiten! Op naar de derde en laatste faze, de afwerking!

Wordt vervolgd
benny

Post by benny »

He Bart, dat begint opnieuw op een auto te gelijken. Prachtig werk. Petje af.
jurgen M

Post by jurgen M »

Super :D Bart, nog een beetje en je bent klaar voor enkele zorgeloze kilometers
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Hoi Bart,

Je levert mooi werk. Vakkundig, daar ga je jaren plezier aan beleven. Als je 85 bent ga je wel moeilijk aan die schakelaar kunnen. :lol: Ook als jij er niet meer bent zal de nieuwe eigenaar ( misschien je zoon !) zeggen" hoe kan het, dat deze bagheera niet meer roest". Waarschijnlijk gaan er dan nog h??l weinig exemplaren over zijn. Het chassis laten verzinken is het beste wat je bagheera heeft meegemaakt. Dit kan voor eeuwig zijn!!
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Paul

Post by Paul »

Die gaat nooit meer de baan op die is te goed en te mooi aan het worden!
Wanneer zien we je nog eens Bart?
bassboss

Post by bassboss »

Als ik 85 ben, zal ??n van mijn veel jongere aanbidsters het handschoenvakje wel openen om de rode sleutel eruit te nemen en in haar handtas te steken.
Hopelijk gaat ze er niet vandoor, anders sta ik daar met mijn geblokkeerde Bagheera. Ik zal best een reservesleutel ergens verstoppen in het voorcompartiment... :oops:

Binnenkort kom ik wel terug boven water, Paul!
Nog even geduld, ik heb me voorgenomen om 2008 tot het "Jaar van de Bagheera" uit te roepen!
Dat wil zeggen dat ik mijn prioriteiten terug zoveel mogelijk naar de Bagheera ga proberen te leggen.
En binnenkort wordt het weer beter, het zomeruur is in aantocht want zeg nu zelf, sleutelen in een ijskoude ruimte met ijskoud gereedschap op een donkere winteravond is niet bepaald een pretje.
Een nieuw sleutelseizoen breekt aan en de drang om de wagen te voltooien wordt alsmaar sterker!
We proberen echter het hoofd koel te houden en vooral geen stappen over te slaan.

Tot binnenkort!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Zeer verstandig " het hoofd koel houden" dat moet je kunnen. Karakter hebben. Ik ben dan niet te houden, en dan maak je soms fouten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Mmm...ziet ernaar uit dat ik een stap terug moet doen!
Heb zonet het remsysteem ontlucht en moest vaststellen dat er geen druk noch remolie naar de achterste remmen ging.
Vooraan bleek alles in orde daar er remolie uit de voorste ontluchtingsnippels kwam en de weerstand van het rempedaal steeds groter werd.
Tevens moest ik vaststellen dat er een serieuze lekkage was tussen de rempomp en de servo.
De rempomp lekt!
Ik heb wel nog een exemplaar liggen, waarschijnlijk heb ik de rempomp gemonteerd die niet oorspronkelijk op de wagen zat toen ik hem gekocht had. Ik heb toen trouwens nog probleemloos met de Bagheera gereden en de rempomp lekte niet.
Omwisselen dus!
Trouwens, bestaan er reparatiesetjes voor de rempomp?

Bart
bassboss

Post by bassboss »

Probleem opgelost!
Andere rempomp doet het prima en na lang ontluchten doen de achterste remklauwen het ook!
Enkel de koppeling lukt nog niet zo goed.
Ik zie de remolie wel door de doorzichtige leiding van het remolie-reservoir naar de koppelingscilinder lopen maar de lucht geraakt er niet uit.
Zou ik dan toch het remolie-reservoir onder druk moeten zetten?

Hoe heb ik de remmen zonder hulp ontlucht?
Gewoon blijven pompen en telkens ik weerstand begon te voelen heb ik een stevige plank tussen het rempedaal en de dwarsbalk van het chassis gestoken om het pedaal onder druk te houden.
Vervolgens de nippels op de remklauwen opendraaien, weer dicht en daarna opnieuw pompen...

Bart
ludo2

Post by ludo2 »

bart, onderdruk zetten.staat op verschillende plaatsen uitleg over. hier nog enkele foto's
Attachments
HPIM0518.JPG
HPIM0518.JPG (41.51 KiB) Viewed 5306 times
HPIM0517.JPG
HPIM0517.JPG (64.87 KiB) Viewed 5316 times
bassboss

Post by bassboss »

Inderdaad Ludo. Ik meen me te herinneren dat hier op 't forum reeds foto's verschenen waren.
Echter, het is me gelukt zonder het reservoir onder druk te zetten.
Blijkbaar volstond ??n draai aan het ontluchtingsnippel om de olie toch naar beneden te laten lopen en toen was ik vertrokken!

De Bagheera komt stilaan tot een nieuw leven!
De remmen werken, de koppeling en de versnellingsbak doen het ook op 't eerste zicht.
Ik hoop van in het verlengde paasweekend kunnen door te werken zodat het koelsysteem ook kan opgevuld worden.
En dan is het de moment om alles eens onder stroom te zetten en het beest wakker te schudden!

Bart
benny

Post by benny »

Bart, wat zal je dan zeggen? Let the beast go!!!!!!!!!!!!!!!
Post Reply