bagheera 1
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
De achterste remflexibels zijn, dankzij de goede zorgen van Alain, toegekomen en geplaatst.
Ze passen perfect!
Binnenkort volgen nog een paar fotootjes, eerstdaags wordt het remsysteem ontlucht en het koelsysteem gevuld.
Bovendien moet de olie van de versnellingsbak nog worden bijgevuld nu de cardanassen er in steken.
Dit zal moeten gebeuren d.m.v. een transparante plastic darm zodat ik kan zien wanneer het juiste peil bereikt is, nl. tot net onder de vulopening.
De vulopening is bovendien moeilijk bereikbaar en ik heb jammer genoeg geen oliespuit onder druk...
Bart
Ze passen perfect!
Binnenkort volgen nog een paar fotootjes, eerstdaags wordt het remsysteem ontlucht en het koelsysteem gevuld.
Bovendien moet de olie van de versnellingsbak nog worden bijgevuld nu de cardanassen er in steken.
Dit zal moeten gebeuren d.m.v. een transparante plastic darm zodat ik kan zien wanneer het juiste peil bereikt is, nl. tot net onder de vulopening.
De vulopening is bovendien moeilijk bereikbaar en ik heb jammer genoeg geen oliespuit onder druk...
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Fijn dat je de onderdelen hebt kunnen plaatsen. Om de versnellingsbak olie bij te vullen verkopen ze een olie pomp die je manueel kan vullen en bedienen. Het is een zuiger met cilinder van ongeveer 6cm met een slang aan. Het werkt als een spuit maar ik draai de koplos om de cilinder te vullen, dit gaat sneller. Je kan dan de olie langs onder bijvullen tot hij begint over telopen en dan hebt je het ook juiste peil bereikt. Deze oliepomp is niet zo duur ik denk een 10? en je hebt ze voor altijd. 

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
gewoon een dikke spuit bij de apotheker halen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Intussen gaan de werken langzaam maar zeker voort.
De batterijbak, koplampmechanisme en ventilator zijn reeds gemonteerd.
Daarnaast heb ik vandaag beslist om de massa-schakelaar in het handschoenvakje te plaatsen.
Daarnaast heb ik de chassisbalken en de deurdorpels nog een extra laag Hammerite gegeven, daarmee is de pot opgeraakt.
Morgen hoop ik wat foto's te plaatsen.
De remolie en anti-gel staan ook reeds klaar.
De draai aan de contactsleutel nadert langzaam maar zeker...
Bart
De batterijbak, koplampmechanisme en ventilator zijn reeds gemonteerd.
Daarnaast heb ik vandaag beslist om de massa-schakelaar in het handschoenvakje te plaatsen.
Daarnaast heb ik de chassisbalken en de deurdorpels nog een extra laag Hammerite gegeven, daarmee is de pot opgeraakt.
Morgen hoop ik wat foto's te plaatsen.
De remolie en anti-gel staan ook reeds klaar.
De draai aan de contactsleutel nadert langzaam maar zeker...
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Zal dat van de week eens bekijken met dat lampje.
Heb echter een ander vraagje. Zag daar in de wagen van Godfried een onderbrekingsschakelaar staan. Had deze reeds klaar liggen om te monteren. Heb die vandaag gemonteerd maar er duikt een klein probleem op.
1ste. Na aansluiting viel het geheugen van de radio steeds weg omdat de spanning onderbroken wordt. Heb dit reeds opgelost door een aparte aarding te voorzien op de radio.
2de. Ook de klok viel uit na bedienen schakelaar. Hier hetzelfde gedaan als bij de radio maar wat blijkt nu via het lampje wordt een aarding aangemaakt waardoor het lampje aangaat als de aarding wordt weggenomen, en de klok valt stil.
Schakelaar terug op en de klok loopt weer normaal en het lampje gaat uit.
Wie heeft hier zo direct een oplossing voor?
Heb echter een ander vraagje. Zag daar in de wagen van Godfried een onderbrekingsschakelaar staan. Had deze reeds klaar liggen om te monteren. Heb die vandaag gemonteerd maar er duikt een klein probleem op.
1ste. Na aansluiting viel het geheugen van de radio steeds weg omdat de spanning onderbroken wordt. Heb dit reeds opgelost door een aparte aarding te voorzien op de radio.
2de. Ook de klok viel uit na bedienen schakelaar. Hier hetzelfde gedaan als bij de radio maar wat blijkt nu via het lampje wordt een aarding aangemaakt waardoor het lampje aangaat als de aarding wordt weggenomen, en de klok valt stil.
Schakelaar terug op en de klok loopt weer normaal en het lampje gaat uit.
Wie heeft hier zo direct een oplossing voor?
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Heb de originele aarding van de klok losgemaakt maar blijkbaar komt de massa via het circuit van de verlichting.
Ik ben gene electronicus maar met een diode denk ik dat het niet lukt omdat als ik die tussen de voeding van de lampverlichting zet blijft het hetzelfde, als ik de diode omkeer gaat m'n lampje geen spanning meer krijgen als ik de verlichting opzet.
Er bestaat misschien wel een ander soort diode, een vraagje voor de slimmeriken onder ons.
Ik ben gene electronicus maar met een diode denk ik dat het niet lukt omdat als ik die tussen de voeding van de lampverlichting zet blijft het hetzelfde, als ik de diode omkeer gaat m'n lampje geen spanning meer krijgen als ik de verlichting opzet.
Er bestaat misschien wel een ander soort diode, een vraagje voor de slimmeriken onder ons.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb mijn radio ook apart aangesloten maar de klok heb ik bewust niet aangesloten, dit om slijtage te voorkomen. Probeer maar eens 30-35 jaar te tikken je zou al voor minder stoppen!!
Het probleem met dat lampje moet toch op te lossen zijn!! Dit komt misschien omdat het klokhuis een gezamenlijke massa heeft!!!! Lampje isoleren en alleen massa geven met schakelaar op!!!

Het probleem met dat lampje moet toch op te lossen zijn!! Dit komt misschien omdat het klokhuis een gezamenlijke massa heeft!!!! Lampje isoleren en alleen massa geven met schakelaar op!!!

Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Probleem van het klokje opgelost zoals Godfried beschreef, nl. de massa van het lampje apart gelegd en aangesloten op de originele -kabel van het klokje. Aarding schakelaar werkt nu prima, ga alleen nog een zwevende zekering plaatsen op de direkte aardingskabel die naar de radio en klok loopt. Kwestie van extra veiligheid in te bouwen.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
De massa-schakelaar heeft zijn plaats gevonden achter het slotje van het handschoenvak.
Een korte kabel gaat rechtstreeks naar het chassis en de langere naar de batterij, de kabel ligt er maar ik moet deze nog aansluiten. Ik wacht nog tot ik de juiste aansluitklemmen gevonden heb.

De batterijbak zit ook op zijn plaats.

Evenals de voorste torsiestang.

Nog even een overzichtje...

Het luchtfilterhuis en inlaatspruitstuk zitten nu ook op hun plaats

En dit is wat er uiteindelijk nog rest van de ganse hoop roestbruine ellende. Nog even en dit behoort voorgoed tot het verleden!

Volgend weekend kan ik goed doorwerken en het zou dus wel eens kunnen dat we binnenkort faze twee kunnen afsluiten! Op naar de derde en laatste faze, de afwerking!
Wordt vervolgd
Een korte kabel gaat rechtstreeks naar het chassis en de langere naar de batterij, de kabel ligt er maar ik moet deze nog aansluiten. Ik wacht nog tot ik de juiste aansluitklemmen gevonden heb.

De batterijbak zit ook op zijn plaats.

Evenals de voorste torsiestang.

Nog even een overzichtje...

Het luchtfilterhuis en inlaatspruitstuk zitten nu ook op hun plaats

En dit is wat er uiteindelijk nog rest van de ganse hoop roestbruine ellende. Nog even en dit behoort voorgoed tot het verleden!

Volgend weekend kan ik goed doorwerken en het zou dus wel eens kunnen dat we binnenkort faze twee kunnen afsluiten! Op naar de derde en laatste faze, de afwerking!
Wordt vervolgd
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Hoi Bart,
Je levert mooi werk. Vakkundig, daar ga je jaren plezier aan beleven. Als je 85 bent ga je wel moeilijk aan die schakelaar kunnen.
Ook als jij er niet meer bent zal de nieuwe eigenaar ( misschien je zoon !) zeggen" hoe kan het, dat deze bagheera niet meer roest". Waarschijnlijk gaan er dan nog h??l weinig exemplaren over zijn. Het chassis laten verzinken is het beste wat je bagheera heeft meegemaakt. Dit kan voor eeuwig zijn!!
Succes
Je levert mooi werk. Vakkundig, daar ga je jaren plezier aan beleven. Als je 85 bent ga je wel moeilijk aan die schakelaar kunnen.

Succes

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Als ik 85 ben, zal ??n van mijn veel jongere aanbidsters het handschoenvakje wel openen om de rode sleutel eruit te nemen en in haar handtas te steken.
Hopelijk gaat ze er niet vandoor, anders sta ik daar met mijn geblokkeerde Bagheera. Ik zal best een reservesleutel ergens verstoppen in het voorcompartiment...
Binnenkort kom ik wel terug boven water, Paul!
Nog even geduld, ik heb me voorgenomen om 2008 tot het "Jaar van de Bagheera" uit te roepen!
Dat wil zeggen dat ik mijn prioriteiten terug zoveel mogelijk naar de Bagheera ga proberen te leggen.
En binnenkort wordt het weer beter, het zomeruur is in aantocht want zeg nu zelf, sleutelen in een ijskoude ruimte met ijskoud gereedschap op een donkere winteravond is niet bepaald een pretje.
Een nieuw sleutelseizoen breekt aan en de drang om de wagen te voltooien wordt alsmaar sterker!
We proberen echter het hoofd koel te houden en vooral geen stappen over te slaan.
Tot binnenkort!
Hopelijk gaat ze er niet vandoor, anders sta ik daar met mijn geblokkeerde Bagheera. Ik zal best een reservesleutel ergens verstoppen in het voorcompartiment...

Binnenkort kom ik wel terug boven water, Paul!
Nog even geduld, ik heb me voorgenomen om 2008 tot het "Jaar van de Bagheera" uit te roepen!
Dat wil zeggen dat ik mijn prioriteiten terug zoveel mogelijk naar de Bagheera ga proberen te leggen.
En binnenkort wordt het weer beter, het zomeruur is in aantocht want zeg nu zelf, sleutelen in een ijskoude ruimte met ijskoud gereedschap op een donkere winteravond is niet bepaald een pretje.
Een nieuw sleutelseizoen breekt aan en de drang om de wagen te voltooien wordt alsmaar sterker!
We proberen echter het hoofd koel te houden en vooral geen stappen over te slaan.
Tot binnenkort!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Mmm...ziet ernaar uit dat ik een stap terug moet doen!
Heb zonet het remsysteem ontlucht en moest vaststellen dat er geen druk noch remolie naar de achterste remmen ging.
Vooraan bleek alles in orde daar er remolie uit de voorste ontluchtingsnippels kwam en de weerstand van het rempedaal steeds groter werd.
Tevens moest ik vaststellen dat er een serieuze lekkage was tussen de rempomp en de servo.
De rempomp lekt!
Ik heb wel nog een exemplaar liggen, waarschijnlijk heb ik de rempomp gemonteerd die niet oorspronkelijk op de wagen zat toen ik hem gekocht had. Ik heb toen trouwens nog probleemloos met de Bagheera gereden en de rempomp lekte niet.
Omwisselen dus!
Trouwens, bestaan er reparatiesetjes voor de rempomp?
Bart
Heb zonet het remsysteem ontlucht en moest vaststellen dat er geen druk noch remolie naar de achterste remmen ging.
Vooraan bleek alles in orde daar er remolie uit de voorste ontluchtingsnippels kwam en de weerstand van het rempedaal steeds groter werd.
Tevens moest ik vaststellen dat er een serieuze lekkage was tussen de rempomp en de servo.
De rempomp lekt!
Ik heb wel nog een exemplaar liggen, waarschijnlijk heb ik de rempomp gemonteerd die niet oorspronkelijk op de wagen zat toen ik hem gekocht had. Ik heb toen trouwens nog probleemloos met de Bagheera gereden en de rempomp lekte niet.
Omwisselen dus!
Trouwens, bestaan er reparatiesetjes voor de rempomp?
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Probleem opgelost!
Andere rempomp doet het prima en na lang ontluchten doen de achterste remklauwen het ook!
Enkel de koppeling lukt nog niet zo goed.
Ik zie de remolie wel door de doorzichtige leiding van het remolie-reservoir naar de koppelingscilinder lopen maar de lucht geraakt er niet uit.
Zou ik dan toch het remolie-reservoir onder druk moeten zetten?
Hoe heb ik de remmen zonder hulp ontlucht?
Gewoon blijven pompen en telkens ik weerstand begon te voelen heb ik een stevige plank tussen het rempedaal en de dwarsbalk van het chassis gestoken om het pedaal onder druk te houden.
Vervolgens de nippels op de remklauwen opendraaien, weer dicht en daarna opnieuw pompen...
Bart
Andere rempomp doet het prima en na lang ontluchten doen de achterste remklauwen het ook!
Enkel de koppeling lukt nog niet zo goed.
Ik zie de remolie wel door de doorzichtige leiding van het remolie-reservoir naar de koppelingscilinder lopen maar de lucht geraakt er niet uit.
Zou ik dan toch het remolie-reservoir onder druk moeten zetten?
Hoe heb ik de remmen zonder hulp ontlucht?
Gewoon blijven pompen en telkens ik weerstand begon te voelen heb ik een stevige plank tussen het rempedaal en de dwarsbalk van het chassis gestoken om het pedaal onder druk te houden.
Vervolgens de nippels op de remklauwen opendraaien, weer dicht en daarna opnieuw pompen...
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Inderdaad Ludo. Ik meen me te herinneren dat hier op 't forum reeds foto's verschenen waren.
Echter, het is me gelukt zonder het reservoir onder druk te zetten.
Blijkbaar volstond ??n draai aan het ontluchtingsnippel om de olie toch naar beneden te laten lopen en toen was ik vertrokken!
De Bagheera komt stilaan tot een nieuw leven!
De remmen werken, de koppeling en de versnellingsbak doen het ook op 't eerste zicht.
Ik hoop van in het verlengde paasweekend kunnen door te werken zodat het koelsysteem ook kan opgevuld worden.
En dan is het de moment om alles eens onder stroom te zetten en het beest wakker te schudden!
Bart
Echter, het is me gelukt zonder het reservoir onder druk te zetten.
Blijkbaar volstond ??n draai aan het ontluchtingsnippel om de olie toch naar beneden te laten lopen en toen was ik vertrokken!
De Bagheera komt stilaan tot een nieuw leven!
De remmen werken, de koppeling en de versnellingsbak doen het ook op 't eerste zicht.
Ik hoop van in het verlengde paasweekend kunnen door te werken zodat het koelsysteem ook kan opgevuld worden.
En dan is het de moment om alles eens onder stroom te zetten en het beest wakker te schudden!
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974