
Bagheera vollegaas
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Vandaag heb ik de onderkant proper gemaakt en netjes in de coating gezet, bijna een hele dag mee zoet geweest.
Ik dacht nog de nieuwe zekeringsdoos te installeren maar dat zal voor volgend weekend zijn, toen ik onder het dashboard lag merkte ik dat de afdichting van de stuurstang ontbreekt, was me nog niet eerder opgevallen
Ik zoek dus die (naar ik vermoed) rubber die in de scheidingswand zit waar de stuurstang doorgaat...
Ik dacht nog de nieuwe zekeringsdoos te installeren maar dat zal voor volgend weekend zijn, toen ik onder het dashboard lag merkte ik dat de afdichting van de stuurstang ontbreekt, was me nog niet eerder opgevallen

Ik zoek dus die (naar ik vermoed) rubber die in de scheidingswand zit waar de stuurstang doorgaat...
Bagheera X '78
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Vollegaas,
Die dichting ontbreekt bij vele Bagheera's.
Enkel de rubberen ring zal waarschijnlijk nog op zijn plaats zitten omdat de rest is losgedraaid met het draaien van de stuurstang.
De dichtingsrubbers waren zeer dunwandig gemaakt waardoor ze makkelijk loskwamen van de ring waarmee de dichting op de voetplaat zat vastgemaakt.
Ikzelf ben ook op zoek...
Bart
Die dichting ontbreekt bij vele Bagheera's.
Enkel de rubberen ring zal waarschijnlijk nog op zijn plaats zitten omdat de rest is losgedraaid met het draaien van de stuurstang.
De dichtingsrubbers waren zeer dunwandig gemaakt waardoor ze makkelijk loskwamen van de ring waarmee de dichting op de voetplaat zat vastgemaakt.
Ikzelf ben ook op zoek...
Bart

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Vollegaaz, Bassboss,
Ik heb de foto's nog eens bekeken en kan moeilijk geloven dat je zo een mooi exemplaar hebt kunnen vinden. Je hebt veel geluk gehad. Om een bagheera in deze staat te krijgen is er meestal enkele jaren werk aan. Dat de wagen goed onderhouden werd daar is geen twijfel aan. Die 68000km zouden wel eens kunnen kloppen!!? Wat maakt het uit je hebt een prachtige bagheera. Ik hoop volgend jaar verschillende bagheera's te zien tijdens de rondrit en eindelijk kunnen we dan ook kennis maken met deze speciale mannen. Op de laatste rondrit was ik alleen met de bagheera. Gewoonlijk is Ludo met zijn bagheera erbij maar hij heeft een andere gekocht en deze is in restauratie. Als ik goed kan tellen zijn er nu in de club 6 bagheera's in restauratie. Dat belooft veel moois......
Veel succes aan allen die bezig zijn met een restauratie.
Wat die dichting betreft aan het stuurhuis! Het is zoals Bart schrijft de meeste rubbers zijn kapot of verduurd. Ik heb er ??n opzitten die het nog net uithoud maar is ook gebarsten. Ik had al in gedachte om een rubber matje te nemen daar een opening in te maken en het aan de binnenkant op de bodem te plakken.

Ik heb de foto's nog eens bekeken en kan moeilijk geloven dat je zo een mooi exemplaar hebt kunnen vinden. Je hebt veel geluk gehad. Om een bagheera in deze staat te krijgen is er meestal enkele jaren werk aan. Dat de wagen goed onderhouden werd daar is geen twijfel aan. Die 68000km zouden wel eens kunnen kloppen!!? Wat maakt het uit je hebt een prachtige bagheera. Ik hoop volgend jaar verschillende bagheera's te zien tijdens de rondrit en eindelijk kunnen we dan ook kennis maken met deze speciale mannen. Op de laatste rondrit was ik alleen met de bagheera. Gewoonlijk is Ludo met zijn bagheera erbij maar hij heeft een andere gekocht en deze is in restauratie. Als ik goed kan tellen zijn er nu in de club 6 bagheera's in restauratie. Dat belooft veel moois......
Veel succes aan allen die bezig zijn met een restauratie.
Wat die dichting betreft aan het stuurhuis! Het is zoals Bart schrijft de meeste rubbers zijn kapot of verduurd. Ik heb er ??n opzitten die het nog net uithoud maar is ook gebarsten. Ik had al in gedachte om een rubber matje te nemen daar een opening in te maken en het aan de binnenkant op de bodem te plakken.

Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
ok, dan maak ik zelf ook wel een dichting, en anders steek ik m'n licht eens op in't "katsjoeke", beter gekend als't rubberhuis
http://www.rubbercenter.com/presentatie.htm
@Godfried, ik hoop in oktober naar 40 jaar Matra te kunnen rijden
http://www.rubbercenter.com/presentatie.htm
@Godfried, ik hoop in oktober naar 40 jaar Matra te kunnen rijden

Bagheera X '78
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Een rit naar Frankrijk! Dat is een mooie testrit. Als zij deze doorstaat dan ben je goed begonnen. Grapje
dit mag geen probleem zijn voor een bagheera. Voor mij is zo een rit te ver al zou ik graag eens mee gaan. Maar mijn energievoorraad laat dit niet toe.
Ja, in het rubberhuis moet je een oplossing vinden.

Ja, in het rubberhuis moet je een oplossing vinden.

Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Vandaag een nieuwe zekeringdoos passend gemaakt, leuk werkje, alles netjes gesoldeert en aangesloten, even getest en alles ok, morgen netjes inbouwen.
De oliepeilstok doet het nog steeds niet ondanks een ander exemplaar van Verhulst, ik overweeg dan ook om een klassieke peilstok te plaatsen, lijkt me toch veiliger.
De oliepeilstok doet het nog steeds niet ondanks een ander exemplaar van Verhulst, ik overweeg dan ook om een klassieke peilstok te plaatsen, lijkt me toch veiliger.
Bagheera X '78
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Vandaag wat overuren opgenomen om aan de bagh te spenderen, zekeringkastje mooi ingebouwd, km tellerkabel gefixt, nieuwe achterlichten en tussenstuk geplaatst en nog wat klein prulwerk. Afspraak gemaakt bij de plaatselijke garage zodat ze volgende week naar de keuring kan, k'ben eens benieuwd naar het eerste ritje of alles goed loopt en er geen lijken uit de kast komen vallen.
en dan...schuren geblazen, iemand wat goede raad om de sierlijsten rond de ramen op een goede manier te verwijderen zodat ze achteraf mooi terug geplaatst kunnen worden ?
en dan...schuren geblazen, iemand wat goede raad om de sierlijsten rond de ramen op een goede manier te verwijderen zodat ze achteraf mooi terug geplaatst kunnen worden ?
Bagheera X '78
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Waarschijnlijk bedoel je die lijstjes op de deuren! Ik heb deze met een hard stukje hout verwijderd. De lijstjes zitten erop geklikt en gaan goed los. Neem een stukje hout van enkele cm breed en maak dit bijna scherp werk van de buitenkant op de raamstijl waar de rubber geplakt zit deze moet waarschijnlijk vervangen worden of moet er toch af voor het lak werk. Hier kun je aan de rand van het lijstje en klop het er stukje voor stukje vanaf. Als er geen roest onder zit gaat dit vlot! 

Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
De chroom strip rond de voorruit
Het is een zeer moeilijk werkje want deze strips of bagetten zoals jij ze noemt zijn door de ouderdom een beetje krikkel of broos geworden.
Als ze er nog goed uitzien en het nog waard zijn om terug te gebruiken, raad ik u aan om deze goed te verwarmen met warme lucht blazer.(haardroger maar liefst een verfstripper)
Door dan gebruik te maken van twee redelijk brede plamuurmessen die recht tegen over elkaar onder de strip steek en dan steek je twee houten plugjes en daar bedoel ik eigenlijk de tapjes mee die men gebruikt om meubelpanelen te verbinden( zitten altijd in de verpakking van een Ikea meubeltje) onder de plamuurmessen zodat er een hefboompje ontstaat en dan zachtjes druk uit oefenen tot ze lossen en dan steeds met enkele cm opschuiven en blijven warm houden, dit moet lukken.
Het is aan te raden om dit met twee personen te doen en rustig dit klusje tot een goed eind te brengen.
Deze werk wijze gaat natuurlijk niet op voor strips die op hun plaats gehouden worden door de rubber kit of andere lijmachtige toestanden.
Met vriendelijke groeten,
Matra 530 LX
Als ze er nog goed uitzien en het nog waard zijn om terug te gebruiken, raad ik u aan om deze goed te verwarmen met warme lucht blazer.(haardroger maar liefst een verfstripper)
Door dan gebruik te maken van twee redelijk brede plamuurmessen die recht tegen over elkaar onder de strip steek en dan steek je twee houten plugjes en daar bedoel ik eigenlijk de tapjes mee die men gebruikt om meubelpanelen te verbinden( zitten altijd in de verpakking van een Ikea meubeltje) onder de plamuurmessen zodat er een hefboompje ontstaat en dan zachtjes druk uit oefenen tot ze lossen en dan steeds met enkele cm opschuiven en blijven warm houden, dit moet lukken.
Het is aan te raden om dit met twee personen te doen en rustig dit klusje tot een goed eind te brengen.
Deze werk wijze gaat natuurlijk niet op voor strips die op hun plaats gehouden worden door de rubber kit of andere lijmachtige toestanden.
Met vriendelijke groeten,
Matra 530 LX
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dit zijn ook de moeilijkste. Ik heb ze niet moeten sparen omdat deze kapot waren. Als je nieuwe moet plaatsen mag je vlug op een 100? rekenen. Hoe zou ik die verwijderen! De klemmen waar de plastiekenlijst in geklikt wordt zitten met een popnagel langs de ruit vast. Als je deze kon losboren aan de binnenkant zou je in principe de lijsten zo kunnen verwijderen. De onderstelijlst daar kun je niet aan omdat het dashboard ingebouwd is maar met die anderen zou het wel kunnen lukken. Heeft er iemand een bagheera staan zonder binnenbekleding? Voor mij is het al een tijdje geleden! Ik heb in de werkplaatshandboek gezocht maar hier wordt je niet veel wijzer van, dan zou het te eenvoudig gaan! Volgens mijn herinnering bevinden er zich clipsen die vastzitten met een popnagel naast de ruit!
Als je deze niet kunt losmaken vrees ik er voor.
Als je deze niet kunt losmaken vrees ik er voor.

Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Vandaag m'n eerste ritje gemaakt met de platen van de garage, t'viel behoorlijk mee, ze ging nog vlot van plaats, beetje tam onderin maar eenmaal op toeren kwam er schot in de zaak
Wat me dan weer tegenviel waren de remmen, k'moest behoorlijk doorduwen, maar ik ga ervanuit dat het te maken heeft met de nieuwe remblokken rondom, en de vergelijking m'n hedendaags voertuig.
Morgen gaat ze naar de keuring.

Wat me dan weer tegenviel waren de remmen, k'moest behoorlijk doorduwen, maar ik ga ervanuit dat het te maken heeft met de nieuwe remblokken rondom, en de vergelijking m'n hedendaags voertuig.
Morgen gaat ze naar de keuring.
Bagheera X '78
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
maj, voorlopig hou ik het op de nieuwe blokken/schijven die nog even moeten ingereden worden, het ritje was ook te kort om een indruk te krijgen (1,5km),ze remde en reed wel mooi rechtdoor. Ik rook het wel als ik uitstapte
, soit, heel de wagen rook en tikte, maar t'was dan ook van in '92 dat ie nog is gereden had
Als de keuring ok is, ga ik er zo wel eens een paar uurtjes mee rijden om eventuele gebreken op te sporen, alvorens ze terug uit mekaar gaat voor het spuitwerk.


Als de keuring ok is, ga ik er zo wel eens een paar uurtjes mee rijden om eventuele gebreken op te sporen, alvorens ze terug uit mekaar gaat voor het spuitwerk.
Bagheera X '78
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De eerste rit is positief verlopen, kleine gebreken zijn naderhand op te lossen. De remmen van een bagheera werken soepel zonder veel druk op de pendalen. Waarschijnlijk heb je een probleempje met de rembekrachtiger! Maar eerst de remblokken inrijden alvorens je verdere conclusies kunt trekken.
De onderdrukleiding van de rembekrachtiger komt van het inlaatspruitstuk en geeft normaal geen problemen.
De onderdrukleiding van de rembekrachtiger komt van het inlaatspruitstuk en geeft normaal geen problemen.

Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
tja, dat is iets helemaal anders h?Maes Jules wrote:Vollegaaz
Succes met uw koerske,laat bij gelegenheid eens iets meer weten wat dat koerske juist inhoud,Matra is onze passie maar andere aktiviteiten van de leden interesseert ons ook vooral als er een motor aan te pas komt.



vandaar ook m'n nickname "Vollegaaz", hier een fotootje tijdens de laatste race.

zooow, sorry voor de topic/matraforum vervuiling

Bagheera X '78
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
t'is maar wat je gevaarlijk vind h? Godfried, ik heb ondertussen al wat vrienden verloren op de openbare weg, hoofdzakelijk door "ik had hem niet gezien meneer" fenomeenGODFRIED wrote:Een gevaarlijke sport. Nu geloof ik dadelijk dat je de bagheera nogal tam vindt. Met z'n sportmachine op twee wielen moet je niet vollegaaz geven. Niks zo lekker als een friet met mayonaise en een Belgisch biertje.
Veel succes.


We zijn trouwens 6de gefinisht in Magny-Cours, maar dit geheel terzijde

Bon, vandaag m'n stramme lijf nog eens aan't werk gezet aan de Bagheera, op zoek wat de oorzaak kon zijn betreffende de handrem, m'n verbazing was groot wanneer ik de remklauw linksachter van nader bij bekeek, de oorzaak was snel gevonden :

Dit was een nieuwe remblok, die zaten erbij toen ik hem kocht, de voering is dus losgekomen waardoor de remblok schuin in de klauw kwam te zitten, waarschijnlijk is dit ook de oorzaak waarom de remdruk afneemt naarmate je remt, het moet dus tijdens m'n eerste ritje gelost zijn, gelukkig zonder verdere schade. Ik zal voor alle zekerheid de andere remblokken nog maar eens controleren. Morgen op zoek naar een nieuw setje blokken.
Bagheera X '78
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
dat fenomeen van de loskomende remvoering had ik nog nooit gezien of gehoord tot een tijdje terug ik het bij mijn C25 tegen kwam, uit gespreken daarover blijkt dat het dus sporadis nog voor komt 

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb ondertussen 30 jaar rijervaring en heb tot nu toe steeds geluk gehad. Op deze 30 jaar heb ik me ook enkele keren laten verrassen door aankomende motorrijders. Gelukkig nog op tijd gezien maar het doet je toch even schrikken als je de weg wil oprijden en op het laatste moment merk je dat er een motorrijder aankomt. Thans hadden ze de lichten opstaan. Ik ben een rustige chauffeur maar kan me voorstellen dat ze zeggen "sorry niet gezien". Zonder wat geluk in het leven kom je niet ver, maar je moet het lot ook niet uitdagen!
Dat jullie 6de gefinisht zijn in Magny-Cours is een hele presstatie. Proficiat.
Dat er een remblok loskomt heb ik nog nooit gezien. Toch is er geen roest te bespeuren onder de remblok. Volgens mij een productiefout of met het vallen van de remblok veroorzaakt!!
Dat jullie 6de gefinisht zijn in Magny-Cours is een hele presstatie. Proficiat.
Dat er een remblok loskomt heb ik nog nooit gezien. Toch is er geen roest te bespeuren onder de remblok. Volgens mij een productiefout of met het vallen van de remblok veroorzaakt!!

Matra Bagheera S - 1977