bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Ik heb de schroefdraad van de motorsteunen dan ook maar uitgeboord.
De gaten hebben nu een diameter van 10mm.
Ik heb gepoogd de zink te doen smelten zoals Benny voorstelde, maar blijkbaar hebben ze in Maasmechelen niet op een paar tienden van een millimeter zink gekeken...
Ik ga dan ook metrische bouten van 10mm gebruiken en deze zullen met een gekartelde ring geborgd worden om alles netjes op zijn plaats te houden.
Er rest me nu nog enkel de gaten van de veiligheidsgordels uit te tappen.
Nu maar hopen dat de verf er gauw komt, dan kan ik deze week nog beginnen met de primer aan te brengen.

De gaten voor de handrem worden uitgetapt

Image

Een hoop roodbruin staal wordt stilaan een mooi koetswerk

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Moeilijk te geloven dat daar zo een bruin chassis heeft onder gezeten. Het is de moeite waard geweest. Als het regent en je bent aan het rijden dan ga je daar nog veel aan denken. Wat een opluchting het zal niet meer bruin worden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Vanmorgen om 7.30u naar de bakker achter croissants, vlug binnengespeeld en doorgespoeld met een kop straffe koffie en om 8.15u lag Bassboss De Verschrikkelijke reeds met een verfborstel onder een Matra-chassis.
Ik weet het, leg zoiets maar eens aan een mens met gezond verstand uit...
Dit is het resultaat:

Image

Image

Image

Image

De primer staat erop.
Het volledige chassis is met de hand geverfd om goed in de hoekjes en kantjes te kunnen geraken.
Nu volgt een laag steenslag voor de volledige onderkant en de rest wordt gespoten in zwarte satijnlak.
Hopelijk zullen de te verlijmen kunststofdelen later goed hechten op de primerlaag.

Tot binnenkort.

Bart
Paul

Post by Paul »

:D Ziet er goed uit Bart :D
8) Je bent onder gelijkgestemde mensen en die zijn al even normaal als jij. :lol:
ludo2

Post by ludo2 »

bart, zeergoed werk geleverd.doe zoverder.
nu begint het leuke werk. ludo
joe

Post by joe »

Image...Bravo BartImage...Pourrais-tu me donner les r?f?rences de l'impression que tu as utilis?e sur le galva.?? Image
benny

Post by benny »

Prachtig Bart. Het chassis is nu al veel beter dan in de tijd dat het in Romorantin gemaakt geweest is.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Had je niet schilder moeten worden!! Je doet dat anders zeer goed.
Het chassis ziet er prachtig uit, daar had Matra zelfs iets van kunnen leren. Je bent op de verkeerde plaats en tijdstip geboren, anders waren er nu nog goede bagheera chassis in overvloed.
Voor de hechtingen van de polyester onderdelen! Maak je geen zorgen dat gaat geen enkel probleem zijn.
Vakmanschap is meesterschap! Zeer goed werk geleverd.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Salut Joe,

J'ai utilis? un primaire d'accrochage pour galva.
Voici la r?ference: SIKKENS Redox AC Multi Primer

http://www.sikkens.com.fr/fr/Notre+Offr ... =203087231

C'est un primaire mono-couche et il me fallait environ 2.5 litres pour le chassis complet (avec brosse).
Je vais continuer ? repeindre le chassis avec une couche anti-gravillon (bas) et la peinture noir satin? (haut et interieur).

C'est tr?s important de mettre un primaire pour ?viter que les parties en polyestere (toit etc.) vont se d?coller ? cause du galva.

Amicalement,

Bart

Ps.: N'hesitez pas de laissez voir nos amis de Matramania quelques photo's de votre projet!

Benny,

Bedankt voor het compliment! Ik hoop deze week nog de laag steenslag en de matzwarte lak kunnen aan te brengen, en dan begint de wederopbouw!
Hou ons allen ook op de hoogte van jouw (beide) projecten, zowel de Murena als de type I.

Bart

Bart
Spyros

Post by Spyros »

ALAIN VAN AKEN wrote: Voor de moerplaatjes, deze zijn nieuw te verkrijgen bij Renault ref 7703044131 (1,40 euro).
Ofwell Restagraph
bassboss

Post by bassboss »

Dank je voor de tip, Spyros!

Intussen draaien de "Ateliers Bassboss" weer op volle toeren.
De laag steenslag is aangebracht (spuitbussen).
De hele onderkant is voorzien van een dikke elastische laag.
Tevens zijn de voorkant en de deurdorpels reeds gelakt in satijn-zwart.
Vanavond zal het chassis klaar zijn en ik hoop maandag met het plaatsen van de volledige kabelboom te kunnen beginnen.

Image

Image

Image

En nog even een terugblik naar vroegere tijden....

Image
bassboss

Post by bassboss »

Nog ??n spuitbus te weinig....

Maar goed, buiten de bodemplaat en de kofferplaat is alles ZWART

Image

Image

Image

En ter hoogte van het chassisnummer (dat bijna niet meer leesbaar is...) heb ik een stukje gegalvaniseerd staal open gelaten, kwestie van "bewijsmateriaal" te hebben dat de roestduivel voorgoed weg is!

Image

De kabelboom ligt klaar.
Weldra zal de stroom die erdoor loopt de wagen terug tot leven wekken.

Image

Bart
Paul

Post by Paul »

Bart, als je eens handen te kort komt dan hoor ik het wel.
erwin

re

Post by erwin »

hoi bart, echt een stukje vakmanschap!! je hebt je beroep misgelopen!
mijn complimenten!!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Ik dacht dat Matra niet meer bestond!!! Maar ik heb me vergist!! Matra is verhuist naar Ternat! Eindelijk worden er weer mooie wagens gemaakt.
Hoelang is de levertermijn????? Aan die kwaliteit ga je kandidaten genoeg krijgen!!

Ziet er netjes uit. Wat!!! Ziet er geweldig uit.

Bart, toch wil ik je een opmerking maken. Het chassisnummer is bijna onleesbaar schrijf je. Dit zou voor problemen op de keuring kunnen zorgen!!! vraag dat eens na voor je alles hebt samengebouwd! Ik heb het chassisnummer warm gemaakt en de zink met een stalenborstel verwijderd. Zodat het goed leesbaar is. Beter nu eventjes aanpassen dan later met het polyester en alles erop gebouwd, dan zou dat warm maken wel eens voor problemen kunnen zorgen.
Doe zo verder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Goed idee, Godfried.
Ik heb enkel wel een klein gasbrandertje.
Ik hoop hier mee het zink uit de nummers te kunnen halen.

Ik heb vanmorgen de volledige onderkant van het chassis nog eens overspoten met een laag bitumen.
Dit blijft elastisch en zorgt mede voor een goede bescherming tegen steenslag.
Ik weet dat het misschien wat overdreven is, maar eens je hebt gezien hoe een Bagheera roesten kan, neem je beter iets teveel voorzorgen.

Binnenkort beginnen we met de kabelboom te plaatsen.
Ik ben de kabelboom aan het controleren op beschadigingen en breng extra isolatie aan op sommige plaatsen.
Mocht ik wat meer verstand van electriciteit hebben, dan maakte ik een compleet nieuwe kabelboom.
Gelukkig heeft de bestaande kabelboom niet teveel geleden van onoordeelkundig wegknippen en bijprutsen van allerhande kabels voor lampjes en andere rommel. Sommige wagens werden gedegradeerd tot kerstboomverlichting...

Na de kabelboom zullen de koelwaterbuizen en andere leidingen onderaan het chassis gemonteerd worden.
Daarna kan de motor terug op zijn plaats! Enkel zal het nog effe wachten zijn op "VROEM"... :wink:
bassboss

Post by bassboss »

Dit forum is de ideale leerschool!
De daad direkt bij het woord gevoegd, mijn chassisnummer is terug leesbaar!

Image

Overzicht van "oud" en "nieuw" naast elkaar...

Image

Jammer....Deze Bagheera staat in het "voorgeborgte" van de Matra-hemel op het einde te wachten.

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Het chassisnummer is duidelijk leesbaar, hier zullen geen discussies meer over zijn! Heb je prima gedaan. Het is zoals je zegt " beter een beetje te veel bescherming dan te weinig". Bart, de kabelboom volledig vernieuwen is zinloos als hij in goede staat is! Hier of daar een kabeltje dat ontbreekt of beschadigd is kun je perfect herstellen. Altijd solderen, niet met klemmen werken. Er zijn enkele kabels waar je extra aandacht aan moet geven; Controleer de driepolige stekker die op de lampen komt. Plooi deze kabels eens! Springt de isolatie stuk? Dan moet je de koperen kern controleren of deze niet verbrandt is, als dit het geval is raad ik je aan deze kabels te vervangen. Waarschijnlijk gaat dat bij de bagheera geen probleem zijn!!!! Vroeger werden soms zware lampen bijgeplaatst (verstralers) deze trekken veel stroom en kunnen de kabels volledig vernielen. Ik heb dit bij mijn vroegere Opel GT aan de hand gehad. Ik heb toen de auto volledig opgebouwd was terug de voorste kabelboom moeten open snijden en deze kabels vervangen. Dit is niet zo eenvoudig als de kabelboom in de auto zit. Ik heb er verschillende dagen aan verloren om dit te herstellen. Daarom controleer dit. De dikke kabel naar de startmotor ook goed controleren of deze niet te fel verkleurd is (blauw verbrandt). Deze kabel is los van de kabelboom. Nog een tip! Heb ik ook gedaan!! De kabelboom zit in zwarte plakband. Haal enkele rolletjes plakband en wikkel de kabelboom volledig opnieuw in, de oude mag blijven zitten. Je kabelboom zal er als nieuw uitzien en hij is extra beschermd. Goed vast er rond trekken. Eventjes oefenen en je hebt het onder de knie. controleer ook alle stekkers, nu is het gemakkelijker om deze te herstellen.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Prachtig Bart, ik kan enkel watertanden tot de Murena klaar is. Maar dan kan ik het virus opnieuw de vrije loop laten.
bassboss

Post by bassboss »

Ziezo mannen,

Na een periode van de nodige beslommeringen, cursussen, concerten enz. zijn we er terug stevig tegenaan aan het gaan en begint het kale chassis stilaan weer op iets te gelijken dat een wagen zou moeten worden.
Motor, benzinetank en de volledige kabelboom zitten terug op hun plaats maar in plaats van de vertrouwde roestbruine omgeving, is hen nu satijnzwart gelakt proper staal!
De electronische ontsteking is ook reeds geplaatst en aangesloten.
Alain heeft me de kabelboom met diagnosestekker hiervoor gegeven, enkel dacht ik dat deze uit een Solara kwam ipv uit een Bagheera X.
Mijn werkplaatshandboek was niet erg duidelijk hieromtrent.
Maar eind goed, al goed.
Nu komt het volledige koelsysteem aan de beurt en dan de achterbrug.

Ik ben nog steeds op zoek achter een volledige set manchetten (binnen- en buitenkant) voor de cardanassen.
Alle tips zijn meer dan welkom!

En dan genoeg getalmd, nu de foto's:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Er zit weer flink wat leven in atelier Bassboss. Ik dacht al die is aan een winterslaap begonnen! Het begint goed op te schieten. Ziet er allemaal netjes en vakkundig uit. Is er een planning om volgend jaar met MATRAMANIA mee te rijden?
Doe zo verder, succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ik hoop van er snel bij te zijn MET de Bagheera! Zoals het er nu naar uit ziet qua planning en tijd die ik kan vrijmaken, zal de Bagheera aardig beginnen op te schieten.
Ik hoop om volgende maand (juli) reeds de motor kunnen te laten proefdraaien en proefritten te doen ZONDER de kunststofpanelen erop gemonteerd.
De afwerking (afschuren, plamuren, spuiten+monteren en interieur afwerken+ruiten) is voor augustus/september als het allemaal wat meevalt.

Bart
Paul

Post by Paul »

Ahaaaa...., still alive! 8)
bassboss

Post by bassboss »

Ja hoor, Paul, zij het met de nodige "omzwervingen".
's Avonds doodmoe van't werk, curussen via internet, concerten en moeder die net herstellende is van een kritieke hersentrombose...
De wolken lijken stilaan op te klaren en Matra-time is Quality-time !!!

Desondanks lijken er Bagheera-land ook (kleine) probleempjes te zijn.
De bedieningscylinder van de koppeling lekt vooraan olie.
Ik bemerkte dit toen ik deze wou plaatsen en bijregelen om de juiste speling in te stellen.
Bestaat er een revisieset of vervang beter het ganse stuk?
Ze staan regelmatig op Ebay...

Image

Zicht bovenaan op de machinekamer.
De brandstoftoevoerleidingen zijn ook vervangen!

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Het is een Bendix hulpkoppelingspomp die je vast hebt, als de cilinder en de zuiger in zeer goede staat zijn kun je deze vervangen. De prijs van een doosje dichtingen is bijna zo duur als een nieuwe pomp. Dus koop een nieuwe pomp. Als je ze onder de 50? kunt kopen met verzending in is de prijs goed. De hulpkoppelingspomp van Girling, deze heeft geen draad en past ook op de bagheera maar deze kun je niet regelen. Dit is normaal ook niet nodig daar de zuiger van de pomp door de veer van de koppeling in ruststand wordt gezet. De laatste bagheera's hebben allemaal deze pomp van Girling net als de murena en de rancho. Bij mij staat er ook ??n van Bendix op. Als je er geen kunt vinden kan ik je wel helpen! Maar je hebt nog even tijd.

De machinekamer zoals je het zo mooi uitdrukt ziet er geweldig uit. Aan zo een samenbouw heb je plezier. Gedaan met die vuile rotzooi en roest.
Succes Groetjes :wink:
Attachments
hulppomp in onderdelen (Small).JPG
hulppomp in onderdelen (Small).JPG (40.84 KiB) Viewed 4747 times
Bendix hulpkoppelingspomp.JPG
Bendix hulpkoppelingspomp.JPG (38.34 KiB) Viewed 4747 times
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M

Post by jurgen M »

Dit is geen restauratie maar een nieuwe Bagheera :D
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Met alle extra aandacht van Bart!! Beter dan nieuw, zou ik zeggen 8)
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt, jongens!

Alain, heb je nog nieuws over de manchetten van de cardanassen (zowel binnen als buitenkant)?
Ik heb ze binnenkort nodig...
Navraag bij SIMON leert dat er refabricaties op komst zijn maar dit kan nog minstens drie maand duren...
Ik hoop dat de manchetten het ganse project niet zullen blokkeren, maar als het niet anders kan, dan moet het maar...

Bart
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

knap werk, plezant als er terug vorm in komt.
Heeft Matra Verhulst geen manchetten liggen, k'ben er vandaag nog even binnengewipt voor wat klein spul en wat info (ik kreeg het klein spul nog gratis mee ook :lol: ) Toffe kerel die behoorlijk wat in stock heeft ook !
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik ben het met je eens, die Peter is een toffe kerel. Ik wil daar ook eens naar toe gaan, Maar het komt er maar niet van. Ik ken hem van het internet en de mondelinge goede woorden die ik van hem hoor.

Bart, Als je die manchetten niet op tijd hebt wil ik wel nog eens goed kijken of ik je toch niet kan verder helpen. Maar het zijn dan occasies en je weet maar nooit na enkele jaren zijn ze misschien gebarsten. Het vervangen is een hele karwei. Dus ik zou toch voor nieuw gaan.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply