Velgen info
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Velgen info
Ik wil de bagheera zo origineel mogelijk houden, enkel de velgen wil ik vervangen door andere exemplaren, geen reuze-wielen zoals je nu wel vaker ziet, maar gewoon de klassieke ATS velgen van destijds (m'n vader z'n Bagh had er ook)
Nu, deze velgen zijn redelijk moeilijk te vinden tenzij dan in Duitsland, om een miskoop te vermijden had ik graag de correcte Steek en ET waarde geweten van de Bagheera, ik kan het nergens terugvinden, en zo de gatafstand meten vind ik maar niks.
Nu, deze velgen zijn redelijk moeilijk te vinden tenzij dan in Duitsland, om een miskoop te vermijden had ik graag de correcte Steek en ET waarde geweten van de Bagheera, ik kan het nergens terugvinden, en zo de gatafstand meten vind ik maar niks.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Heb je stalenvelgen op je bagheera?
Persoonlijk vind ik de originele aluminiumvelgen het mooiste op een bagheera!!
Dit is natuurlijk een kwestie van smaak en daar valt niet over te discuteren.
Ik zal ook eens zoeken in mijn boek of ik daar maten in kan vinden!
Persoonlijk vind ik de originele aluminiumvelgen het mooiste op een bagheera!!
Dit is natuurlijk een kwestie van smaak en daar valt niet over te discuteren.

Ik zal ook eens zoeken in mijn boek of ik daar maten in kan vinden!
- Attachments
-
- velg (Small).JPG (61.78 KiB) Viewed 9034 times
-
- velgen bagheera (Small).JPG (60.82 KiB) Viewed 9034 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
-
- Posts: 191
- Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
- Location: kranenburg brd
re
steek van een bagheera is idd 98, hetzelfde als fiat alfa en lancia, ook past steek 100 van opel bmw en vw, wel de 4 gaats natuurlijk!
het probleem is dat ik best wel wat aan onderdelen heb liggen zoals ook de lm velgen van een bagheera, maar het naar belgie krijgen is nogal lastig, ik kom er niet zo vaak, en ben bij de laaste meeting ook best even onderweg geweest!
trouwens op de velg staat ook het bouwjaar , dat is het getal in het blokjes patroon!
het probleem is dat ik best wel wat aan onderdelen heb liggen zoals ook de lm velgen van een bagheera, maar het naar belgie krijgen is nogal lastig, ik kom er niet zo vaak, en ben bij de laaste meeting ook best even onderweg geweest!
trouwens op de velg staat ook het bouwjaar , dat is het getal in het blokjes patroon!
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
mja, daar ben ik ook wat argwanend over, k'vermoed dat je die verloopbouten kan vergelijken met spoorverbreders, een spacer die met verzonken bouten op de oorspronkelijke gaten gemonteerd wordt en op die plaat zitten dan andere gaten op 4x100, k'heb er nog niet meteen een tekening of afbeelding van teruggevonden.
anderzijds, de ATS classic worden naar je hoofd gegooid in de steek 4x100, dus misschien t'overwegen waard ?
anderzijds, de ATS classic worden naar je hoofd gegooid in de steek 4x100, dus misschien t'overwegen waard ?

- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 203
- Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
- Location: 9960 Assenede
ET velgen
Hierbij een beetje uitleg:
De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg
ligt (zie schematische tekening).
Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 38, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm
meer naar binnen. De regel luidt: hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.
Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.
Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.
De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg
ligt (zie schematische tekening).
Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 38, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm
meer naar binnen. De regel luidt: hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.
Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.
Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.
- Attachments
-
- De ET van een velg.doc
- (26.5 KiB) Downloaded 192 times
-
- De ET van een velg.doc
- (26.5 KiB) Downloaded 193 times
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
ondertussen nog iets wijzer geworden, om de steek 4X98 naar 4x100 op te vangen gebruikt men schuifbouten, dit wordt vaak gedaan lijkt, je kan echter max 2mm steekverloop opvangen wat me ook logisch lijkt.
je hebt verschillende uitvoeringen,
met koperen ring

kompleet in staal

slechts 3,50 euro t'stuk.
je hebt verschillende uitvoeringen,
met koperen ring

kompleet in staal

slechts 3,50 euro t'stuk.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
die verloop bouten werkt gewoon goed, je velg moet wel gecentreerd zijn dus het gat moet passen , is het te groot hebben ze hier ook weer ringen voor is het te klein kun je altijd uitdraaien , er is veel mogelijk.
Je hebt wel een lage Et nodig ik dacht voor 7j et 25 is deze te hoog kun je die weer opvangen met spacers en lange bouten, ik heb er ook spacers op zitten [murena] met mijn orginele velgen staat toch wat breder en blijft toch orgineel.
Je hebt wel een lage Et nodig ik dacht voor 7j et 25 is deze te hoog kun je die weer opvangen met spacers en lange bouten, ik heb er ook spacers op zitten [murena] met mijn orginele velgen staat toch wat breder en blijft toch orgineel.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Deze site kwam ik tegen tijdens een van m'n surftochten, kan misschien ook voor jullie interessant zijn, je kan er bandenmaten mee calculeren en zien welke afwijkingen een andere bandenmaat teweegbrengt, allee ik vond het toch handig
klikkerdeklik

klikkerdeklik
-
- Posts: 30
- Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
- Location: Harbrinkhoek
hmm, in inches is niet zo ideaal...
ik heb ooit zelf zo'n rekenschema ontworpen, ik zal hem bijvoegen...

ik heb ooit zelf zo'n rekenschema ontworpen, ik zal hem bijvoegen...

- Attachments
-
- Berekenen bandenmaat.xls
- In dit schema is te zien welke banden je moet gebruiken wanneer je een andere velgenmaat monteert dan de standaard velgenmaat.
- (15 KiB) Downloaded 149 times
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Om de bandenmaat en de tellerafwijking duidelijk te zien gebruik volgende site.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Matra Bagheera S - 1977