bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
matra530lx

Non-ferro primer

Post by matra530lx »

Bart,

Voor zover ik weet is het een licht grijze kleur, maar je kan dit eens navragen bij de verfleverancier of er ook zwarte bestaat.
Nu primer mag nooit een eindlaag zijn, heeft als doel een goede hechting te verwezelijken, maar niet bestand tegen de tand des tijds.
Maar ik heb toch nog een vraag en deze is waarom het hele chassis gaan schilderen, het is toch roest vrij nu. De plaatsen waar je de steenslag wilt aanbrengen OK en zeker de plaatsen van de verlijming, maar de rest?
Ik weet niet hoe oud u bent, maar je moet er rekening mee houden dat als je 80+ bent je niet meer met een Bagheera gaat rond rijden en ik denk dat de auto u gaat overleven.

groetjes Matra530LX
bassboss

Post by bassboss »

Matra 530lx, je slaat de nagel op de kop! Het is de bedoeling dat de auto mij zal overleven.
En als ik 80+ mag worden, zal ik hopelijk door een bevallige assistente in en uit mijn Bagheera geholpen worden.
Zolang mijn bovenkamer meewil, zal ik rijden (alhoewel ik denk dat mijn bovenkamer het nu reeds heeft laten afweten...).

Alle gekheid op een stokje, het is inderdaad niet meer nodig om alles te gaan beschermen, maar een laag steenslag oogt ook mooier en geeft me toch een geruster gevoel. Bovendien moet de wagen 100% origineel zijn.
Je hebt gelijk dat het misschien zinloos is om de binnenkant ook te lakken, maar als de onderkant en de plaatsen waar er kunststof moet gelijmd worden een goede hechtingslaag moeten krijgen, doe ik beter dadelijk het hele chassis.
Ik ga in de voorste kofferruimte wel een rechthoekig plaatje openlaten om te kunnen laten zien dat er wel degelijk galvanisatie onder de zwarte verf zit!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny

Post by benny »

Bart, aangezien je chassis gegalvaniseerd is, zal je eerst een eoxy-primer moeten spuiten. Dat vormt een luchtdichte film, zodat de zink niet meer reageert met de buitenlucht. Daarop kan je dan een andere primer of steenslag spuiten. Onthou goed dat de primer ook bedekt moet worden, want die behoudt zijn kleur niet. Dit is mij door VIBOL medegedeeld.
De kooi mag gerust bij blijven staan. Ik zal die de eerste dagen niet nodig hebben.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Ik heb bij mijn bagheera alleen de volledige bodem, motorruim ,voorcompartiment,koffer en alle te lakken plaatgedeeltes behandeld met expoxyprimer. Mijn bagheera werd 10 jaar geleden gerestaureerd. Ik ben nog geen onderdelen verloren en alle panelen zitten nog muurvast. Het probleem dat Matra volgens mij gehad heeft met het loskomen van polyesteronderdelen heeft te maken met de lijm die ze gebruikt hebben. Matra gebruikte een lijm die steenhard werd, toch bij mijn afbraak wagens. Dit is volgens mij dan ook de oorzaak van het loskomen van de polyester onderdelen! Ik heb al mijn onderdelen geplakt met tech7. Waar deze kit zit zal er geen oxidatie komen. Dit om de reden dat hij elastisch blijft en zeer goed hecht. Ik heb daar indertijd testen mee gedaan. Ik heb ( tech 7) op een gegalvaniseerd stuk plaat gespoten en laten drogen. Als je dan deze kit wil verwijderen weet je wat zijn kracht is. Als je tech 7 nu gaat gebruiken op een reeds geoxideerde plaat dan neem ik aan dat de hechting niet optimaal is. Het kan zeker geen kwaad om het volledige chassis in de expoxyprimer te zetten deze primer is speciaal gemaakt voor op zink.
Bart,
Ik heb de draadtap voor de veiligheidsgordels hier liggen, ook een snijkussen van M7 als je deze nodig hebt mag je deze lenen. Ik had ze je willen meegeven op de nieuwjaarsreceptie. Maar je kater heeft daar anders over beslist :lol:
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart,

Matra spoot destijds steenslag rechtstreeks op de gegalvaniseerde delen. Op zich is hier niks mis mee zolang er een perfecte hechting is tussen de steenslag en de gegalvaniseerde delen. Daar waar steenslag los komt en lucht zijn werkt kan doen treedt er oxyidatie op (witte poeder). In uw geval Bart denk ik dat je zelfs dan geen doorroesten moet vrezen, maar goed. Je kan beter deftig werk leveren nu je toch zover bent en het ligt in je aard (je bent uit het goede ijzer gesmeed Bart. :wink: )
Bij gegalvaniseerde delen
-??n component primer (vb I-Premia van xell) gemakkelijk te verwerken / direct overschilderbaar of steenslag/grijs
-of epoxyprimer verwerking iets meer werk qua voorbereiding en droogtijd/overschilderbaar na uitharding/grijs Mijn voorkeur
-of washprimer en grondlaag
Bij polyesterdelen
-daar waar door polyester of gelcoating geschuurd is of bij osmose epoxypimer.
-bij geen blote polyester spuitplamuur en grondlak.

Voor steenslag speciaal spuitpistool waar je rechtstreeks de bussen steenslag kan opschroeven.

Veel plezier
bassboss

Post by bassboss »

Yo de mannen,

Eindelijk terug aan de slag geraakt!
Ik ben momenteel bezig alle schroefdraad op het het chassis aan het hertappen.
Een vervelend werkje door de soms moeilijke bereikbaarheid.

Benny,

Voorzienig als ik ben, vroeg ik me af hoe ik de voortrein terug kan vastschroeven.
Niet dat ik zo ver reeds gevorderd ben, maar ik vroeg het me gewoon af. Ik bemerkte geen enkele schroefdraad op het chassis op de plaats waar de voortrein en de dwarssteun moeten vastgezet worden.
Zoals je weet is het chassis op die plaats een holle ruimte en kan je er zeer moeilijk een moer in positioneren om de bouten van de voortrein in vast te draaien.

Op de volgende foto zie je moeren op een plaatje.
Zijn dit de moeren van de voortrein?
Je hebt deze waarschijnlijk moeten verwijderen om de versterkingskooi te kunnen plaatsen. Zijn deze moeren eenvoudig terug in de holle ruimte te plaatsen?
Ik zou niet graag het chassis omdraaien om een moer uit de holle ruimte te schudden...

Image

Ik heb in totaal 8 van deze moeren nodig (4 voor dwarssteun + 4 voor voortrein langs onder vast te zetten). Ik vrees dat er eentje verloren gegaan is.
Om te vermijden dat ik de komplete voortrein van mijn donor moet halen om aan zulke moer + plaatje te geraken, zou ik willen vragen of iemand deze soms nog gewoon ergens liggen heeft.

Tot gauw!

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Terug de microbe te pakken! Dat je weinig tijd gehad hebt met die jobwissel is te begrijpen. De bevestigingsplaatjes van de voortrein kun je gewoon in de opening klikken voor je er een bout indraait. Het ziet er ingewikkeld uit maar als je het goed bekijkt zie je hoe het moet. je hebt ze er ook zonder te breken kunnen uitnemen. Of ik een plaatje voor je liggen heb weet ik niet!! Ik weet niet of ik ze verwijderd heb bij de afbraak. Mij kennende heb ik ze niet laten zitten. Ik zal eens zoeken! Dat is al eventjes geleden voor mij, "10 jaar".

Misschien heeft iemand een foto van hoe de plaatjes geplaatst moeten!!!!!!

Bart? oppassen met de schroefdraad van de gordels, dit is geen gewone draad. Ook van voor in het chassis (interieur) staan boutjes van M7.
Als je de draadtap voor de gordels niet hebt kun je deze van mij lenen samen met het snijkussen van M7.
Je ziet maar! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Iets vergeten! De draad in de plaatjes is geen gewone draad niet natappen met een metrische tap. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ben inderdaad terug op dreef met de Bagheera, ik ga eerstdaags beginnen met het verven van het chassis.
En dat beginnen we met de volledige kabelboom terug te monteren!
Nog gauw een vraagje, zoals je weet wordt de kabelboom beschermd door rubbers als deze door een opening moet.
Dit om te vermijden dat deze zou doorschuren door het trillen en bewegen tegen het dunne staal van het chassis.
Voor het galvaniseren zijn er een paar rubbers stuk gegaan.
Heb jij soms een goed alternatief?

Ik had ook reeds opgemerkt dat de voortrein niet met metrische bouten bevestigd is.
Daarom ben ik blij dat Benny de moeren + plaatjes verwijderd heeft.
Ik moet mijn set tappen nog eens bekijken, misschien zit er een M7 tussen.
De tap voor de veiligheidsgordels mag je me altijd meebrengen naar de rondrit en eventueel ook de M7, maar dat laat ik je nog weten!

Bart
benny

Post by benny »

Bart, als ik mij niet vergis zijn die moerplaatjes zeker nog te krijgen. Ze zijn zeker gebruikt geweest op de Solara.
Ga eens naar een garage van een Frans merk, veel kans dat je die daar vindt.
Waarmee ga je het chassis schilderen?
Groeten Benny.
jurgen M

Post by jurgen M »

deze lijken, op de foto toch , op de montagemoeren die ze bij citro?n gebruiken om de trekhaak te monteren... :)
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Als je me de maat doorgeeft dan kijk ik eens of ik die rubbers nog liggen heb! Ik gooi niet gauw iets weg als ze nog goed waren op ??n van de afbraakbagheera's dan moet ik ze hebben. Een alternatief is een stukje plastieken of rubberen darm openknippen en over de kabels schuiven. Ik denk zelfs dat de rubbers nog te krijgen zijn. Ik heb hier nieuwe liggen maar dat zijn kleine maten. Bezorg me de juiste maat eens.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Het in langsrichting opensnijden van een stukje rubberslang lijkt mij een prima idee!
Ik kan dit rond kabels doen alsook over de opening in de staalplaat schuiven.
Het Matra-forum bewijst weer eens dat er voor alles een oplossing is met een druk op de ENTER-toets!

Benny,

Ik ga het chassis van twee lagen non-ferro primer voorzien en dit met de kwast.
Zodoende kan ik de verf stevig genoeg aanbrengen voor een goede hechting en kan ik ook veel beter in de hoekjes en kantjes geraken.
Ik ben er nog niet uit welk merk ik ga kopen.
Ik ben momenteel nog volop aan het zoeken naar een geschikte primer.
Ik hoop dit deze week rond te hebben.
Ik hou jullie op de hoogte.

Bart
bassboss

Post by bassboss »

Deze verf lijkt me een goede keuze om te gebruiken op verzinkt staal.

http://www.sikkens.nl/nl/Products/Produ ... Primer.htm

Volgens SIKKENS zou ik met 1 liter ongeveer 9.6m2 kunnen schilderen.
Een pot van 2.5 liter zou dus moeten volstaan...
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Ik heb gezocht naar dat onderdeel; moer met plaatje!
Het verwondert me dat ik geen zak vol gevonden heb! Ik zal ze niet allemaal verwijderd hebben!
Twee heb ik er gevonden! Deze zijn nu voor Bart.
Attachments
clibs voortrein (Small).JPG
clibs voortrein (Small).JPG (54.04 KiB) Viewed 5059 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

We gaan in de club een "Prijs voor Matra-man of The Year" invoeren.
Wedden dat jij de eerste bent die in aanmerking komt voor de nominatie!

Leg ze alvast maar opzij! Dat scheelt mij een hoop werk!
Ik ga mijn donor-wagen wel volledig afbreken, maar nu zou ik graag eerst mijn "goede" Bagheera afwerken. Normaal gezien heb ik bijna alles reeds liggen om verder te kunnen.

Hier nog een link naar SIKKENS, deze keer van de automobielbranche.
Jongens, wat een aanbod....

http://www.sikkenscr.be/sikkens/belgium ... air/ti.htm
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Prachtige site van Sikkens als je het hier niet kunt vinden weet ik het niet! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart,

De kabeldoorvoerrubber zijn in alle maten te verkrijgen bij een autospeciaalzaak.
Voor de moerplaatjes, deze zijn nieuw te verkrijgen bij Renault ref 7703044131 (1,40 euro).
benny

Post by benny »

Bij VIBOL is het een epoxy-primer met verdunning en verharder, zodat die kan gespoten worden.
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

7703044131
Attachments
7701044131.jpg
7701044131.jpg (29.82 KiB) Viewed 5024 times
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Die zien er nog mooi uit! Zo heb geen enkele! :cry:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Het chassis is eindelijk klaar voor behandeling met primer!
Normaal gezien zou ik dinsdag de juiste verf hebben en kan ik aan de slag met borstel en roller.

Ik koos voor REDOX EP METAL PRIMER van SIKKENS.
Dit is een 2-componenten primer en kan met de kwast aangebracht worden om zodoende een stevige laag aan te kunnen brengen.

Intussen heb ik alle draadeinden en boringen opnieuw uitgeboord en draad getapt, een plezant werkje...
Er rest me enkel nog de boringen voor de veiligheidsgordels te tappen, maar daar heeft Godfried reeds een oplossing voor!

Benny, de moeren die je op de uiteinden van de vacuum-tank (travers) gelast hebt, zijn dit M16 moeren?
Ik meet binnendiameter 13.5mm. Normaal gezien heeft een M16 een binnendiameter van 14mm maar de laag zink zal er voor iets tussen zitten. Heeft iemand een tap M16 ?

Vervolgens heb ik het chassis lichtjes opgeruwd met een kunststof roterende borstel om een betere hechting van de primer te krijgen.
Daarna alles met de vochtige doek stofvrij gemaakt en nu is het dus wachten op de primer.

Foto's volgen en ik hoop binnen de kortste termijn met de eigenlijke heropbouw van de wagen te kunnen beginnen!

Alain, ik weet niet hoever het staat met de manchetten van de cardanassen voor mijn Bagh.
Heb je enig nieuws terzake?

Bart (terug in actie!) :evil: :evil: :wink:
bassboss

Post by bassboss »

Ow, ik heb de bouten van de motorophanging nog over 't hoofd gezien...

Nu blijkt dat deze bouten ook niet van metrische schroefdraad voorzien zijn.
Ik kan de op het chassis vastgelaste moeren wel groter uitboren om er een nieuwe bout en moer met metrische schroefdraad door te steken, maar dan vrees ik dat de motor zou kunnen gaan bewegen t.o.v. het chassis door de speling tussen de nieuwe bouten en de uitgeboorde gaten.
Momenteel wordt dit verhinderd door de op het chassis vastgelaste moeren.
Alle tips zijn welkom!

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Met wikken en wegen, toch een goede primer gevonden.
Het zal een stinkend werkje worden dat verven. Sommige verven stinken als de pest, zie dat je een goede verluchting hebt als je bezig bent.
Draadtappen van M16 heb ik niet liggen wel van M22 deze heb ik gebruikt op mijn bagheera. Als je er M22 van wil maken kan ik je helpen.
Je praat over moeren van de motorophanging! Zijn deze op het chassis gelast? Bij de bagheera 2 is er een steunplaat op het chassis gelast waar de cilentblokken van de motor op worden vastgemaakt. Dit kan bij de bagheera 1 anders zijn! Ben je zeker dat dit geen metrische draad is? Ik kan me niet herinneren dat ik daar een speciale draadtap heb voor gebruikt. Maar ik ga het toch eens voor je nakijken. Het is voor mij al een tijdje geleden!

Met wat geluk is het de zelfde diameter als deze van de veiligheidsgordel, Meet de diameter eens. Hopelijk kun je deze draadtap er voor gebruiken!
Groetjes en succes met de samenbouw. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ps: De moeren niet uitboren voor metrische draad in te tappen! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

De bouten van de veiligheidsgordels hebben diameter 11mm en deze van de motorsteunen 10mm.
Geen van beiden hebben metrische schroefdraad.

Op de volgende foto zie je de onderkant van de linker motorsteun. Bemerk de vastgelaste moeren. Ik zou deze desnoods kunnen uitboren en er een nieuwe bout met moer doorsteken.

Image

Bovenkant van de motorsteun

Image

Met kussenblok erop gezet

Image

De draadeinden op de montageplaat van de onsteking moeten ook nog hertapt worden. Probleem is dat je er niet aankan daar er te weinig plaats is om het snij-ijzer rond te draaien...

Image

En dan hier de voorkant met de bevestigingsgaten voor de voortrein.
De bewuste moerplaatjes moeten lang de rechthoekige opening aangebracht worden, vermoed ik. Is dit eenvoudig?
Ik vrees dat er een paar in het chassis zullen tuimelen...

Image

Image

Klaar om te verven!

Image

Bart
Paul

Post by Paul »

Hum, dat lijkt mij het verzinkte chassis toch? Bart.
Euh.... is dat roest op de foto? Ik hoop van niet.
bassboss

Post by bassboss »

Paul,

De sporen op het chassis zijn de restanten van de kit die tussen de verschillende plaatdelen zat voor de galvanisatie.
De zink is op die plaatsen wat verontreinigd door deze restanten en dit is te zien aan de uitlopers toen het chassis uit het bad is gehaald.

Enkele roestplekjes zijn te merken op de plaatsen waar ik de veiligheidskooi heb moeten losslijpen.
Die worden nog eens ontroest vooraleer de primer en de steenslag er op komt.

benny

Post by benny »

Hallo Bart,
ik weet niet meer welke moeren ik op de buis gelast heb. Maar het zijn gewone doordeweekse bouten die je in elke doe-het-zelf-zaak kunt kopen. Dus een bout mag zeker geen probleem zijn. Die speciale plaatjes met moeren plaatsen is gemakkelijker dan je denkt. Eenmaal ??n geplaatst, zal je denken: Is het dat maar?
Bart, indien het speciale draad is aan die motorsteun, kan je soms niet de moer verwarmen tot de zink vloeibaar is, en dan de bout, er zo vlug mogelijk indraaien. Indien het niet lukt in ??n keer, kan je nog eens verwarmen, tot de bout er helemaal in gedraaid is. Het is maar een idee hoor, Bart.
Om die draadeindjes waar je niet bij kunt, zal je een griptang moeten gebruiken denk ik.
Nog veel plezier met het terug opbouwen.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Ik post hierbij enkele foto's zodat je ziet hoe ik de draad zuiver gemaakt heb. Met een griptang hoe Benny voorstelt gaat het ook. Ik heb naar de motorsteunen van mijn bagheera gekeken, en wat stel ik vast! Ik heb de bouten vervangen door metrische. Ik heb de moeren verwijderd en nieuwe geplaatst. Als je de aangepaste snijkussens M8 en M6 graag in bruikleen hebt laat het me dan weten! :wink:
Attachments
snijkussen met draadtap veiligheidsgordel (Small).JPG
snijkussen met draadtap veiligheidsgordel (Small).JPG (24.75 KiB) Viewed 4937 times
motorophanging bagheera (Small).JPG
motorophanging bagheera (Small).JPG (63.77 KiB) Viewed 4937 times
griptang met snijkussen (Small).JPG
griptang met snijkussen (Small).JPG (47.76 KiB) Viewed 4937 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply