Het plaatsen van een nieuwe bobijn!
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Het plaatsen van een nieuwe bobijn!
Dag Matra vrienden,
Ik ben aan het overwegen om een andere bobijn te plaatsen.
Nu zit er een elektronische ontsteking van een murena op met een standaard bobijn.
Heeft dit zin? Wie weet daar meer van?
Zie foto's
Paul ik weet dat jij dat ook gedaan hebt maar kan het artikel niet meer terug vinden op de site.
Waarom krijg ik de foto's niet dadelijk te zien! !!!!Wat doe ik verkeerd?
Ik ben aan het overwegen om een andere bobijn te plaatsen.
Nu zit er een elektronische ontsteking van een murena op met een standaard bobijn.
Heeft dit zin? Wie weet daar meer van?
Zie foto's
Paul ik weet dat jij dat ook gedaan hebt maar kan het artikel niet meer terug vinden op de site.
Waarom krijg ik de foto's niet dadelijk te zien! !!!!Wat doe ik verkeerd?
- Attachments
-
- De blauwe van Bosch.doc
- (45 KiB) Downloaded 146 times
-
- De rode van Bosch.doc
- (45 KiB) Downloaded 150 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Bobine
Godfried,
De beide foto's zijn niet geschikt voor uw ontsteking, het staat er klaar en duidelijk bij dat ze enkel geschikt zijn voor contactgestuurde ontstekingssystemen.
De bobine van een Murena was speciaal gemaakt voor dit ontstekingssysteem.
Dat je de foto's niet ziet, de reden is dat het een Word-document is, dit is dus normaal.
Dus volgens mij is het beste dat ge een Murena bobine plaatst.
Groetjes Matra 530 LX
De beide foto's zijn niet geschikt voor uw ontsteking, het staat er klaar en duidelijk bij dat ze enkel geschikt zijn voor contactgestuurde ontstekingssystemen.
De bobine van een Murena was speciaal gemaakt voor dit ontstekingssysteem.
Dat je de foto's niet ziet, de reden is dat het een Word-document is, dit is dus normaal.
Dus volgens mij is het beste dat ge een Murena bobine plaatst.
Groetjes Matra 530 LX
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Bobine
Jurgen,
Natuurlijk werkt alles normaal, met als enigste gevaar dat je de nieuwe bobine kan verbranden en dit kan gebeuren door je contact gewoon te lang laten op te staan, zonder de wagen te starten. Het gebeurt misschien maar om de 1000 keer dat uw puls in de stroomverdeler zo staat dat de bobine onder stroom staat, maar als het gebeurt gaat ze der aan.
Dat was nu net het speciale aan de originele bobine, deze had een ingebouwde veiligheid.
Groetjes Matra 530 LX
Natuurlijk werkt alles normaal, met als enigste gevaar dat je de nieuwe bobine kan verbranden en dit kan gebeuren door je contact gewoon te lang laten op te staan, zonder de wagen te starten. Het gebeurt misschien maar om de 1000 keer dat uw puls in de stroomverdeler zo staat dat de bobine onder stroom staat, maar als het gebeurt gaat ze der aan.
Dat was nu net het speciale aan de originele bobine, deze had een ingebouwde veiligheid.
Groetjes Matra 530 LX
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Zie volgende beschrijving die ik gevonden heb.
Wat ik daar uit op maak is dat het toch geen kwaad kan om het contact op te laten. Bij een ontsteking met contacten zou de bobijn kunnen doorbranden! Ik weet het niet !
Wat is nu de juiste oplossing?
Omdat er andere redenen zijn die de aanschaf van zo?n ontsteking kunnen rechtvaardigen, noemen we hieronder de voor en nadelen op van een conventionele en een elektronische ontsteking.
Graag willen we er wel eerst op wijzen dat we in de loop der jaren alle merken elektronische ontstekingen hebben getest en door ons niet goed genoeg zijn bevonden. De ontsteking die w?l onze toets heeft doorstaan is die van 1, 2, 3. (de waarheid mag gezegd worden).
PUNTEN EN CONDENSATOR
-goedkoop
-vervangen om 20.000 km
-ontstekingstijdstip verloopt altijd
-verschil ontstekingstijdstip cilinders (motor wiebelt min of meer)
-vervroeging matig
-onderbrekernok slijt
-bobine brandt door (bij contact zonder dat motor draait)
-motor loopt niet zo rustig
-condensator kan doorslaan
-gevoelig voor water en olie
-afstelling contacthoek lastig
-redelijke ontsteekspanning
123 IGNITION
-duur
-nooit meer vervangen
-ontstekingstijdstip altijd gelijk
-cilinders perfect in balans
(motor staat keurig netjes stil)
-vervroeging 100% perfect
-onderbrekernok vervalt
-bobine blijft heel bij contact aan
-motor loopt zeer soepel, zonder bonken
-condensator vervalt
-ongevoelig voor water en olie
-afstelling contacthoek vervalt
-hoge ontsteekspanning (betere vonk)
Wat nog wel een belangrijk aandachtspunt bij een 1,2,3 (trouwens ook bij punten) is dat het bij het inbouwen makkelijk kan leiden tot het te vroeg af stellen van het ontstekingsmoment als je niet over een stroboscoop beschikt.
Je ontsteking staat dan heel vaak te vroeg en dat leidt tot meer trekkracht en minder verbruik.
Dat lijkt leuk maar later moet je dat bekopen met een motor die het begeven heeft. Pas dus op!
Uiteraard hebben we zowel de 1,2,3 op voorraad maar ook punten en condensator.
Naschrift 25 november 2005:
Sinds kort is er een imitatie van de 1,2,3 ontsteking gemaakt en verkrijgbaar.
Natuurlijk heet die zo niet en mag ieder verkooppunt daarvan z?n eigen naam er aan
geven.
Natuurlijk is die ook goedkoper, is de kwaliteit daarvan zeer twijfelachtig net zo als de
reputatie van diegene die hem heeft nagemaakt.
Het zal niemand verbazen dat wij deze niet willen verkopen want kwaliteit staat bij ons
voorop.
Ons telnr. 040-2465020
Wat ik daar uit op maak is dat het toch geen kwaad kan om het contact op te laten. Bij een ontsteking met contacten zou de bobijn kunnen doorbranden! Ik weet het niet !
Wat is nu de juiste oplossing?

Omdat er andere redenen zijn die de aanschaf van zo?n ontsteking kunnen rechtvaardigen, noemen we hieronder de voor en nadelen op van een conventionele en een elektronische ontsteking.
Graag willen we er wel eerst op wijzen dat we in de loop der jaren alle merken elektronische ontstekingen hebben getest en door ons niet goed genoeg zijn bevonden. De ontsteking die w?l onze toets heeft doorstaan is die van 1, 2, 3. (de waarheid mag gezegd worden).
PUNTEN EN CONDENSATOR
-goedkoop
-vervangen om 20.000 km
-ontstekingstijdstip verloopt altijd
-verschil ontstekingstijdstip cilinders (motor wiebelt min of meer)
-vervroeging matig
-onderbrekernok slijt
-bobine brandt door (bij contact zonder dat motor draait)
-motor loopt niet zo rustig
-condensator kan doorslaan
-gevoelig voor water en olie
-afstelling contacthoek lastig
-redelijke ontsteekspanning
123 IGNITION
-duur
-nooit meer vervangen
-ontstekingstijdstip altijd gelijk
-cilinders perfect in balans
(motor staat keurig netjes stil)
-vervroeging 100% perfect
-onderbrekernok vervalt
-bobine blijft heel bij contact aan
-motor loopt zeer soepel, zonder bonken
-condensator vervalt
-ongevoelig voor water en olie
-afstelling contacthoek vervalt
-hoge ontsteekspanning (betere vonk)
Wat nog wel een belangrijk aandachtspunt bij een 1,2,3 (trouwens ook bij punten) is dat het bij het inbouwen makkelijk kan leiden tot het te vroeg af stellen van het ontstekingsmoment als je niet over een stroboscoop beschikt.
Je ontsteking staat dan heel vaak te vroeg en dat leidt tot meer trekkracht en minder verbruik.
Dat lijkt leuk maar later moet je dat bekopen met een motor die het begeven heeft. Pas dus op!
Uiteraard hebben we zowel de 1,2,3 op voorraad maar ook punten en condensator.
Naschrift 25 november 2005:
Sinds kort is er een imitatie van de 1,2,3 ontsteking gemaakt en verkrijgbaar.
Natuurlijk heet die zo niet en mag ieder verkooppunt daarvan z?n eigen naam er aan
geven.
Natuurlijk is die ook goedkoper, is de kwaliteit daarvan zeer twijfelachtig net zo als de
reputatie van diegene die hem heeft nagemaakt.
Het zal niemand verbazen dat wij deze niet willen verkopen want kwaliteit staat bij ons
voorop.
Ons telnr. 040-2465020
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Ontsteking
Godfried,
Het onstekingsmecanisme van de Murena is niet te vergelijken met deze die je vandaag kan aanschaffen.
Het gaat hier wel over een transistorontsteking met "Hall" effect.
De bobine is voor nog andere reden verschillend met een gewone.
De gewone reageert trager op de inpulsen van de delco. ( misschien niet direct merkbaar, daar het hier over milliseconden gaat)
Nu is er nog een opmerking die ik wil maken en dat is wel deze, ik denk dat we niet slimmer zijn dan de ingenieurs van Matra, ze zullen dit allemaal wel deftig uit getest hebben en daarom denk ik dat we op dat vlak ons zoveel mogelijk aan het origineel concept moeten houden.
Groetjes Matra 530 LX
Het onstekingsmecanisme van de Murena is niet te vergelijken met deze die je vandaag kan aanschaffen.
Het gaat hier wel over een transistorontsteking met "Hall" effect.
De bobine is voor nog andere reden verschillend met een gewone.
De gewone reageert trager op de inpulsen van de delco. ( misschien niet direct merkbaar, daar het hier over milliseconden gaat)
Nu is er nog een opmerking die ik wil maken en dat is wel deze, ik denk dat we niet slimmer zijn dan de ingenieurs van Matra, ze zullen dit allemaal wel deftig uit getest hebben en daarom denk ik dat we op dat vlak ons zoveel mogelijk aan het origineel concept moeten houden.
Groetjes Matra 530 LX
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Benny en Matram530lx,
Jean, je geeft daar een heel goede uitleg, maar ik dacht een bobijn met een hogere spanning is altijd beter. Waarom zouden ze het anders maken!
Hoeveel volt is een bagheera bobijn, en deze van de murena? Wie weet dat?
Benny,
Ik kan misschien een koopje doen en dacht als dat nog beter is dan doe ik het! Het zal wel van gekte zijn!
Jean, je geeft daar een heel goede uitleg, maar ik dacht een bobijn met een hogere spanning is altijd beter. Waarom zouden ze het anders maken!
Hoeveel volt is een bagheera bobijn, en deze van de murena? Wie weet dat?
Benny,
Ik kan misschien een koopje doen en dacht als dat nog beter is dan doe ik het! Het zal wel van gekte zijn!

Matra Bagheera S - 1977