bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss

Post by bassboss »

Is steenslag dan geschikt om rechtstreeks op een gegalvaniseerde ondergrond te spuiten, dus zonder eerst een epoxylaag aan te brengen?

Welke kleur heeft de epoxyverf van bij VIBOL ?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny

Post by benny »

Ik denk dat men bij Matra de steenslag rechtstreeks op de onderkant heeft gespoten. In welke verschillende kleuren de epoxy te krijgen is weet ik niet. Deze van mij is oranje-beige.
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Klopt Benny, steenslag rechtstreeks op gegalvaniseerde plaat. Om het mooi te houden kan je aflakken met vernis.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik heb de volledige onderkant van mijn chassis,motorruim en batterijcompartiment met deze speciale zinkverf gespoten. Dit geeft een nog betere hechting voor de steenslag. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Bart, hier een foto van de Murena in die epoxyverf. Je kan met 5 liter gerust een hele auto spuiten.
Attachments
DSC_0003.JPG
DSC_0003.JPG (117.68 KiB) Viewed 4910 times
bassboss

Post by bassboss »

Jongens,

Misschien vroegen jullie je reeds af waar "Bassboss de Verschrikkelijke" gebleven is.
Vreest niet, ik blijf wel op post en mijn Matra ook, maar....
Ik moet het eventjes wat kalmer aan doen vermits ik sinds vorige vrijdag heb moeten vernemen dat ik naar een andere job mag uitkijken!
Ik heb wel drie maanden om te overbruggen maar dat wil natuurlijk zeggen dat ik nu reeds moet "moven" om ASAP weer aan de slag te zijn!
Maar nogmaals, zo snel geef ik mijn dromen niet op, de Bagheera komt er heus wel aan, zoveel is zeker!
Ik moet me nu echter effe wat op de realiteit concentreren en ik hoop dat ik snel weer op de rails zal staan!

Tot gauw,

Bart

p.s.: Godfried, geef me een seintje als ik mijn lieverd mag komen ophalen van zijn galvanisatiekuur!
benny

Post by benny »

Succes Bart met je zoektocht.
(Een goede stielman kan men overal gebruiken).
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Veel suc6 Bart, ik denk dat voor een doorzetter als uzelf dit geen probleem mag zijn;
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Inderdaad heb ik al eens gedacht "waar is Bart" zou hij ziek zijn.
Gelukkig nieuwjaar zegt men dan en ondertussen zeggen ze erbij kijk maar uit naar een andere job. Ik wens je veel geluk met een nieuwe job zodat je de oude vlug vergeten mag zijn. H??l veel succes. Je bent een doorzetter dat weet ik ondertussen. Daarom zul je ook slagen.

Ik laat je op tijd weten als het chassis klaar is.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules

Post by Maes Jules »

Bart

Succes met uw zoektocht naar een nieuwe job.
benny

Post by benny »

Mocht het niet lukken Bart, je kan nog altijd solliciteren voor treinbestuurder.
ludo2

Post by ludo2 »

bart, succes met het zoeken naar ander werk.
ik denk niet dat gelang zult zoeken bart .
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Vandaag ga ik eens kijken of het chassis gegalvaniseerd is.
Gisteren konden ze me telefonisch hierop niet antwoorden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Matra-vrienden,

Ik heb zopas vernomen dat ik vanaf morgenvroeg terug aan de slag kan!
Na een dikke week koortsachtig zoeken en afwegen wat ik wil doen, wat ik kan doen en vooral, waarmee ik de kost mee kan verdienen, ben ik in de garagesector terechtgekomen! (hoe kan het ook anders....)
Ik zal verantwoordelijk zijn voor alles wat met wisselstukken te maken heeft (magazijn) en dit bij een OPEL-dealer.
Ik zal jullie dus jammer genoeg niet van onderdelen kunnen voorzien daar ik vermoed dat Matra in de verste verte niets met Opel te maken heeft...
Ik wil jullie wel bedanken voor de steunbetuigingen, dit stak me een riem onder het hart.
Hopelijk zijn we terug op de rails en staat het licht op groen voor een leuke baan in een sector die me toch wel na aan het hart ligt!

Bart

P.s.: Godfried, bedankt om eens te gaan kijken. Hou me op de hoogte i.v.m. het chassis.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Proficiat met je nieuwe job. Misschien dat we Opelonderdelen passend kunnen maken ,:lol: maar dat is voor later als de Matraonderdelen uitgeput zijn.
Ik zou dat ook een interessante job vinden.
Heel veel succes met je nieuwe job.

Ik ben vandaag naar het galvanisatiecentrum geweest. Het chassis was nergens meer te bespeuren. Met wat hulp van iemand die daar werk hebben we het dan toch gevonden. Ik heb het chassis wel niet gezien. Het zit in ??n van de baden als voorbehandeling voor het verzinken. Dit wil zeggen dat het morgen normaal verzinkt moet zijn. Ik ga morgen nog eens zien. :wink:
Groetjes
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Heel fijn Bart, ik denk dat deze job je wel zal aanspreken. Alleen jammer van het merk :lol:
Moest je nu wat dichter wonen had ik wel iets voor u, bij een Frans merk.
Maar je ziet alles valt in de plooi. Ik ben blij voor u.
georges1

Post by georges1 »

Hello Bart,
Opel is bruikbaar voor Murena, enkele jaren terug bij een Duitse Matraliefhebber geweest die een Opel motor - 16 klepper - heeft ingebouwd in zijn Murena (Murena1,6) zonder grote veranderingen te moeten doen.Denk dat het een motor uit een Vectra was.
Misschien een projectje voor na de Bagheera
bassboss

Post by bassboss »

Voila mannen, met een kleine krop in de keel kan ik jullie de eerste foto's laten zien van een chassis dat voorgoed van de aftakeling gered is!
Nu kan ik werken met de stropdas aan en de manchetknoppen mooi opgeblonken!
De kiel van het schip is gelegd, nu is het vol verlangen uitkijken naar de eerste vaart op de oceaan!

Speciale dank aan Geert, die het chassis netjes voor mn deur is komen afleveren!
De Matra-spirit, zoals ik reeds zei!

Bart :wink:

Image

Image

Image

Image

Image
joe

Post by joe »

ImageBravo Bart... tu viens d'entrer au panth?on des bagh?riens Image

d'apr?s les trous que je vois, elle semble avoir ?t? plong?e sur le flanc, parall?lement ? l'horizontale...ce que tous me refusent :-? ...ils semblent aussi tr?s comp?tents, ils n'ont m?me pas per?? les moulures serpent de la face avant pr?s du radiateur, qui auraient d? se remplir de zinc
benny

Post by benny »

Prachtig Bart,
bestel nu maar je witte overalls.
Succes met de opbouw.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Nu je net gewend waard aan de roest nu is hij weg. "Voor altijd" :cry: Nu heb je een zonnebril nodig! Het licht zal weerkaatsen op het chassis. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Benny,

Ik ben momenteel bezig de versterkingskooi te verwijderen.
Ik wil de kooi zodanig demonteren dat ze terug herbruikbaar is voor een volgende kandidaat.
Ik slijp de buizen door op precies dezelfde plaatsen waar jij ze indertijd ook al eens doorgeslepen hebt toen de kooi nog op jouw chassis stond.
Echter, door het galvaniseren zijn alle bouten waarmee deze kooi op het chassis gemonteerd is muurvast komen te zitten.
Betekent dit dat ik ze moet afslijpen en de draadeinden moet uitboren?
Ik heb al 1 boutkop afgeslepen en het draadeind vormt als het ware ??n en hetzelfde metaal met het chassis...

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Het gemakkelijkste is de bouten door te slijpen of de kop eraf, dan een slag met de hamer op de bout en hij zal los zitten. Gebruik anders een doorslag om de bout eruit te slaan. Als de gaten zeer juist geboord zijn dan zal alles ??n geheel zijn. Normaal moet je ze eruit kunnen kloppen. Indien niet lukt moet je de plaats waar de bout zit warm maken zodat de zink smelt. Ik heb de bouten er allemaal kunnen uitkloppen na het afslijpen van de kop of het draadeinde.
Zeker niet beginnen met uitboren.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Bart, de koppen afslijpen en de rest eruit kloppen of verwarmen, zoals Godfried schrijft.
Succes Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Ziezo,

Nog even en de laatste voorbereidingen voor de effectieve wedergeboorte van zijn van de baan.

Gisteren is de versterkingskooi rond het chassis volledig weggenomen.
Ik heb deze in zo groot mogelijke delen verwijderd, dus zonder teveel moeten stuk te slijpen.
Zodoende kan deze nog makkelijk hergebruikt worden voor de volgende kandidaat-restaurateur.

Benny, indien je de kooi graag terug hebt is er geen enkel probleem.
Enkel zal ze moeten vervoerd worden in een bestelwagen en vermits ik geen bestelwagen meer heb...

Vanmorgen heb ik het chassis grondig gereinigd met een hogedrukreiniger om de "modder-achtige" resten van de tijdens het galvaniseren opgebrande kunststof te verwijderen.

Dan kan ik nu beginnen met de tapeinden terug te voorzien van nieuwe schroefdraad want de oude schroefdraad is volgelopen met zink.
Dit wordt dus opnieuw er effe ingaan met de schroefdraadtap en een druppel olie.

Daarna worden alle opgesteven zinkbramen weggeslepen en is het chassis klaar om nog eens goed ontvet te worden.

Intussen ben ik nog op zoek achter de juiste verf en een goed spuitpistool.
Ik vermoed dat het spuiten van steenslag een andere spuitopening vereist dan het spuiten van de grondlak en de zwarte afwerkingslak.
Graag jullie goede raad!

Foto's volgen.

Bart 8)
matra530lx

Voorbereiding van een gegalvaniseerd Chassis

Post by matra530lx »

Hier toch enkele tips meegeven.
Want wat ik op de receptie heb vernomen is niet de juiste werkwijze.
Alle delen die gewild voorzien van een anti-steenslag product, moeten eerst tweelagen van een non-ferro primer krijgen, daar anders deze na verloop van tijd gewoon gaat lossen en verdwijnen.(schuld hier van is zeer klein witte poeder vorming die vrij snel ontstaat op naakte galvanisatie)
Eveneens de plaatsen waar later de verlijming van de polyester delen met het chassis plaats vind, voorzien van de primer.
Het goed voorbeeld is het loskomen van het dak van een Murena na enkele jaren van dienst.
Zijn er bij Matra ook zeer laat achter gekomen dat er hier een probleem was.
De aller eerste Espace's daar vielen na een tijdje de voorste wielkasten er gewoon af, het probleem was oxidatie die de lijm of kit liet lossen.
De steenslag zelf is te koop in speciale bussen waar men aangepast pistool bijleverd, het enigste probleem hier is dat je een stevige compressor moet hebbendaar ge veel druk moet kunnen houden.
Ik hoop u hier mee van antwoord te zijn geweest.

Groetjes Matra 530 LX
bassboss

Post by bassboss »

Dank je , Matra 530lx.

Zou je me een paar merken kunnen opnoemen dewelke non-ferro primer in hun gamma hebben?
Via Benny ben ik reeds in contact gekomen met "Vibol" uit Izegem, dewelke een groot assortiment hebben.
Enkel, Izegem is niet naast de deur (ik woon in Ternat).

De witte poedervorming waar je het over hebt, is me ook al opgevallen.
Daarom ga ik DADELIJK nadat ik het chassis gereinigd en ontvet heb, VOLLEDIG behandelen met die bewuste non-ferro primer.
Na een paar dagen drogen, behandel ik de ganse onderkant met steenslag.
De steenslag heb ik reeds in de autozaken gezien, in spuitbussen.
Ik denk dat ik deze spuitbussen ga gebruiken ipv een compressor.
Mijn compressortje heeft amper 1.5 pk en een tankje van 24 liter...

Is mijn compressor toereikend voor het aanbrengen van de non-ferro primer en de afwerkingslak?
Of ben ik ook beter af met spuitbussen?
Ik vrees dat er een pak spuitbussen nodig zullen zijn en dit bijgevollg een dure aangelegenheid zal worden i.p.v. de verf per liter te kopen en ze met de compressor aan te brengen.

Graag jullie mening.

Bart
jurgen M

Post by jurgen M »

Compressor is zwaar genoeg Bart, ikzelf gebruik ook zo'n type. De laag uit de spuitbus is veel fijner dan wanneer je de compressor gebruikt.
matra530lx

Non-ferro primer

Post by matra530lx »

Bart,

Je kan de steenslag aanbrengen met uw compressor, maar houd er toch rekening mee dat je druk om en bij de 4 a 5 kg moet blijven.
De rede is eenvoudig, het materiaal word met een bepaalde snelheid en kracht op uw chassis gespoten en hier geld de regel hoge druk is garantie voor goede hechting en lage niet.
De primer is te verkrijgen bij diverse merken, je kan bv. bij Levis en andere goede huis en tuin merken terecht, maar uiterraard ook bij de bekende producenten van autolakken.
Het aanbrengenvan deze primer raad ik aan om dit met borstel en lakrol te verwezelijken, omdat met de hand een veel sterkere hechting verkrijgt dan met een spuitpistool.

Groetjes Matra530LX
bassboss

Post by bassboss »

Goed zo! We worden weer wat wijzer!

Welke kleur heeft deze primer?
Is deze primer ook in zwart verkrijgbaar?
Zo ja, moet ik misschien niet meer afwerken met zwarte lak en volstaan de twee lagen zwarte primer?
Is deze kleurloos? Ik hoop van niet daar je anders moeilijk kan zien waar je reeds primer hebt aangebracht.

De "verfleek" groet jullie.
Post Reply