ontsteking bagheera
-
Hallo Tim,
je zal nooit spijt hebben van je aankoop. Je hebt een unieke wagen. E?n nadeel daarvan is dat iedereen weet waarheen je rijdt. Maar laat dat de pret niet bederven.
Mijn zoon is 16 en die heeft onlangs een Murena gekocht. Hij wordt nu ook lid van de club. Je bent als jongeling dus niet alleen.
Je schrijft dat je autotechniek volgt. Ik veronderstel dat mijn uitleg niet te moeilijk zal zijn voor jou.
Neem de verdelerkap af. Trek de rotor af. Neem het plastiek plaatje weg. Daaronder zit het crusiale deel. Ofwel is het een blokje dat je in zijn geheel wegneemt, ofwel ziet het eruit als twee evenwijdige metalen plaatjes met op het uiteinde een contact. Meestal is van het eerste de plastiek versleten zodanig dat de contacten niet meer open gaan. Van het tweede durft er een van de contactjes afvallen door ouderdom of corrosie.
Het eerste model noemt men een cassette. Die kan je kopen bij een Citro?n-garage. Die werd destijds gebruikt op de Citro?n GS. Het tweede model, de twee plaatjes zijn normaal te vinden in de autoshops. Wanneer die contacten niet open of toe gaan kan je geen hoogspanning krijgen op je bobine. Je kan dit controleren door de motor met de hand te draaien. Dat doe je door aan de rechterkant op de polie die op de krukas zit een sleutel te plaatsen en dan draaien maar. Je zal dan zien of de contacten open en of toe gaan. Let wel, het is niet omdat ze bewegen dat de contacten openen of sluiten.
Controleer dit eens.
Laat alstublief iets weten wat je gevonden hebt.
Succes
Benny.
je zal nooit spijt hebben van je aankoop. Je hebt een unieke wagen. E?n nadeel daarvan is dat iedereen weet waarheen je rijdt. Maar laat dat de pret niet bederven.
Mijn zoon is 16 en die heeft onlangs een Murena gekocht. Hij wordt nu ook lid van de club. Je bent als jongeling dus niet alleen.
Je schrijft dat je autotechniek volgt. Ik veronderstel dat mijn uitleg niet te moeilijk zal zijn voor jou.
Neem de verdelerkap af. Trek de rotor af. Neem het plastiek plaatje weg. Daaronder zit het crusiale deel. Ofwel is het een blokje dat je in zijn geheel wegneemt, ofwel ziet het eruit als twee evenwijdige metalen plaatjes met op het uiteinde een contact. Meestal is van het eerste de plastiek versleten zodanig dat de contacten niet meer open gaan. Van het tweede durft er een van de contactjes afvallen door ouderdom of corrosie.
Het eerste model noemt men een cassette. Die kan je kopen bij een Citro?n-garage. Die werd destijds gebruikt op de Citro?n GS. Het tweede model, de twee plaatjes zijn normaal te vinden in de autoshops. Wanneer die contacten niet open of toe gaan kan je geen hoogspanning krijgen op je bobine. Je kan dit controleren door de motor met de hand te draaien. Dat doe je door aan de rechterkant op de polie die op de krukas zit een sleutel te plaatsen en dan draaien maar. Je zal dan zien of de contacten open en of toe gaan. Let wel, het is niet omdat ze bewegen dat de contacten openen of sluiten.
Controleer dit eens.
Laat alstublief iets weten wat je gevonden hebt.
Succes
Benny.
-
- Paul
Als het contact dicht blijft en electrisch sluit moet er spanning op je spoel staan, uw 12V DC dus. Dan gaat de spoel wel warm lopen.
Als dat zo is kan je het contact ook eens met een schroevendraaier pulserend openen. Dan kan, als alles goed gaat een HT-puls uit de bobijn komen.
Als dat zo is kan je het contact ook eens met een schroevendraaier pulserend openen. Dan kan, als alles goed gaat een HT-puls uit de bobijn komen.
Last edited by Paul on Thu Dec 21, 2006 8:36 pm, edited 1 time in total.
-
Wat je benzineproblemen betreft. Ik denkt dat Jurgen een foutje gemaakt heeft. Je moet de leiding lossen aan de benzinetank en die in een glas met benzine dompelen. Wel de aanzuigleiding nemen en niet de terugvoerleiding. Wanneer je dan demarreert, zie je direct of de benzinepomp werkt. Je moet daarvoor wel met twee zijn. Werkt de pomp goed, is de aanzuigleiding in de benzinetank verstopt. Dit zou normaal het filtertje moeten zijn onderaan de aanzuigbuis.En onthou wat Jurgen schreef; veiligheid voor alles. Benzine is geen speelgoed.
Wanneer de motor zeer lang stilgestaan heeft, kan je soms moeilijkheden hebben met het ontsteken van de motor.
Als je ontsteking hebt, en je hebt benzine in de carburatoren moet je het volgende doen. Trek de rubberen leiding los die naar de dwarsbuis achter de motor loopt. Dicht dit gat van de carburator.Giet een beetje benzine rechtstreeks in de carburatoren. Demarreer. Je zal horen dat eerst ??n cilinder ontsteekt. Die zal dan de rest meesleuren en de andere cilinders zullen ook ontsteken.
Succes en laat iets weten.
Benny.
Wanneer de motor zeer lang stilgestaan heeft, kan je soms moeilijkheden hebben met het ontsteken van de motor.
Als je ontsteking hebt, en je hebt benzine in de carburatoren moet je het volgende doen. Trek de rubberen leiding los die naar de dwarsbuis achter de motor loopt. Dicht dit gat van de carburator.Giet een beetje benzine rechtstreeks in de carburatoren. Demarreer. Je zal horen dat eerst ??n cilinder ontsteekt. Die zal dan de rest meesleuren en de andere cilinders zullen ook ontsteken.
Succes en laat iets weten.
Benny.
-
Een hoogspanningsbobine werkt als een transformator. Die werkt enkel met wisselspanning. Wanneer je een gelijkstroom met behulp van je onderbreekcontacten voortdurend door laat en onderbreekt, cre?er je een kunstmatige wisselstroom. Zo kan de laagspanningskring van je bobine de hoogspanningskant be?nvloeden. Dat noemt men inductie.
-
-
ah dus kan je eigenlijk geen hoogspanning krijgen als je visplatin?s dichtzitten?
dat wist ik nier
hehe ik maak hier zeker mijn werk van.
op school hebben we geleerd dat je deze best kan kuisen met een droog stukje papier tussen te wrijven...
dankje mannen, als jullie nog hulp hebben :d
mss voor die vraagbaak? iemand 1 te koop?
dat wist ik nier

hehe ik maak hier zeker mijn werk van.
op school hebben we geleerd dat je deze best kan kuisen met een droog stukje papier tussen te wrijven...
dankje mannen, als jullie nog hulp hebben :d
mss voor die vraagbaak? iemand 1 te koop?
- GODFRIED
Dag Tim,
Welkom op het forum van MatraMania en proficiat met je bagheera. Ik heb vandaag pas opgemerkt dat je op het forum zit. Dat het een unieke wagen is hoef ik je niet te zeggen. Hij (zij) is bijna van het straatbeeld verdwenen. Met de opleiding die je gekozen hebt mag deze bagheera zeker geen probleem zijn.
Ik weet niet hoever je nu staat! Komt er nu benzine in de carburators?
Is er ontsteking?
Als ik aan zo een auto begin doe ik dit op de volgende manier.
Zorg dat er olie in de motor is. controleer of de koelvloeistof aanwezig is.
Zorg voor een goed opgeladen batterij. Draai de contactsleutel eens om. Wat gebeurd er? Begint de motor te draaien door de startmotor? Ja! Maar hij slaat niet aan. Schud een beetje benzine in de carburators en start opnieuw. Wat gebeurd er? Tim probeer dit eens en geef info van wat er gebeurd.
De contactpuntafstand is 0,5mm.
Een werkplaatshandboek is te verkrijgen via de club, alleen voor leden.
Welkom op het forum van MatraMania en proficiat met je bagheera. Ik heb vandaag pas opgemerkt dat je op het forum zit. Dat het een unieke wagen is hoef ik je niet te zeggen. Hij (zij) is bijna van het straatbeeld verdwenen. Met de opleiding die je gekozen hebt mag deze bagheera zeker geen probleem zijn.
Ik weet niet hoever je nu staat! Komt er nu benzine in de carburators?
Is er ontsteking?
Als ik aan zo een auto begin doe ik dit op de volgende manier.
Zorg dat er olie in de motor is. controleer of de koelvloeistof aanwezig is.
Zorg voor een goed opgeladen batterij. Draai de contactsleutel eens om. Wat gebeurd er? Begint de motor te draaien door de startmotor? Ja! Maar hij slaat niet aan. Schud een beetje benzine in de carburators en start opnieuw. Wat gebeurd er? Tim probeer dit eens en geef info van wat er gebeurd.

De contactpuntafstand is 0,5mm.
Een werkplaatshandboek is te verkrijgen via de club, alleen voor leden.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Paul
Als je de motor aan de praat hebt zou ik in uw plaats op termijn opteren voor een electronische onderbreker. Kost wat meer maar vraagt geen zorg meer. De motor gaat dan ook een stuk beter presteren. Mijn ervaring toch.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=329
leerrijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstekingssysteem
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=329
leerrijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstekingssysteem
Last edited by Paul on Mon Dec 25, 2006 10:26 am, edited 1 time in total.
-
-
mijn mailbox zit nog maar 1% vol, dus daaraan kan het ook niet liegen.
anders geef ik men pa zen mail eens op:
marc.schoonaert-neyrinck@telenet.be.
alvast dank
anders geef ik men pa zen mail eens op:
marc.schoonaert-neyrinck@telenet.be.
alvast dank