
Bagheera 2 , werkzaamheden tijdens de winterperiode
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
De levensduur van een batterij zou 4 tot 7 jaar zijn maar met het start stop systemen van nu zal dat wel minder zijn. De starter en de batterij worden meer belast. 

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 133
- Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
- Location: Blankenberge
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Bij start stop systemen gebruikt men agm batterijen. Dit is met een glasvezelmat in de batterij Deze houden beter de stroom vast. In mijn auto was die na 10 jaar aan vervanging toe. Bij mijn zoon na 13 jaar. Deze zijn wel veel duurder in aankoop
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Dat is een mooie leeftijd voor een batterij. Als deze batterijen beter zijn waarom dan niet gebruiken bij oldtimers.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 133
- Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
- Location: Blankenberge
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Dat is zeker een optie.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
De AGM accu is ongeveer 30-100 Euro duurder.
Direct daarondr zit de BLUE Dynamic die weliswaar mindere specificatie heeft maar toch een 440 CCA.
Voor mij voldoende en ze gaan zeker 6-8 jaar goed.
Voor een prijsje van rond de 70-80 Euri voor mij prima
Direct daarondr zit de BLUE Dynamic die weliswaar mindere specificatie heeft maar toch een 440 CCA.
Voor mij voldoende en ze gaan zeker 6-8 jaar goed.
Voor een prijsje van rond de 70-80 Euri voor mij prima
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ik heb deze Varta batterij ongeveer €25 te veel betaald dat weet ik. Ik heb ze in een plaatselijke autoschop gehaald ( auto 5) voor een gemakkelijke service en een garantie van 3 jaar. 

- Attachments
-
- Varta batterij D59 Bagheera (Middel).jpg (262.39 KiB) Viewed 2581 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Dit relais is ook wel handig, veel gemakkelijker dan een schakelaar te zetten om alle stroom te onderbreken.
Maar ik heb ook mijn starter onderbroken met een schakelaar en de startstroom trekken over dit relais !!!!!!!
Ik heb de min pool van mijn batterij door een schakelaar onderbroken.
Ik weet wel dat de starter zonder stroom niet kan inschakelen maar hij staat wel altijd onder stroom door de dikke voedingskabel.
https://www.temu.com/be-nl/--relay-for- ... 4fqok5xosp
Maar ik heb ook mijn starter onderbroken met een schakelaar en de startstroom trekken over dit relais !!!!!!!
Ik heb de min pool van mijn batterij door een schakelaar onderbroken.
Ik weet wel dat de starter zonder stroom niet kan inschakelen maar hij staat wel altijd onder stroom door de dikke voedingskabel.

https://www.temu.com/be-nl/--relay-for- ... 4fqok5xosp
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Een normale start accu onder de juiste omstandigheden is niks mis mee.
Zoals Godfried al aantoont door er 10 jaar mee te doen, zeker door deze aan de druppel lader te hangen bij autos met langere stilstand. Prima om weer deze te kopen, waarom meer uitgeven als het werkt.
De levensduur van een accu wordt in hoge mate bepaald en wordt korter door langere tijd op te lage spanning en werken op hoge temperatuur.
Lage spanning is typisch iets bij klassiekers met lange stilstand die niet op spanning worden gehouden waarbij de accu de kans krijgt zich te ontladen. Een druppellader is daar bijna onontbeerlijk.
Hoge temperatuur is ook niet bevorderlijk. Een auto waar de accu zich op een warme plek onder de motor kap bevindt, dit is door lay out niet altijd te vermijden.
Degeneratie begint al (heel weinig) bij een graad of 30+ maar gaat steeds sneller, exponentieel, bij hogere temperaturen. Het zegt dan ook heel weinig om de levensduur van een accu te beoordelen als bij de een de accu op een hete plek onder de motorkap zit en de ander de accu lekker in de wind of op een koele plek buiten de motor ruimte heeft.
Wat je ook al schreef, je merkt niet altijd dat de accu slechter wordt., als 1 van de 6 cellen in de accu het begeeft kan de rest ook snel defect raken. Dit is goed verklaarbaar als je even nadenkt over de spannings onbalans die er ontstaat in de accu tussen de cellen bij laden ontladen.
Een AGM accu is voor kritischer omstandigheden robuuster maar daar hangt een prijskaartje aan. Een tussenvorm zowel in prijs als kwaliteit is de EFB accu.
Voor mijn Ducati gebruik ik een AGM, de normale loodaccu is in een paar jaar "op", die accu zit op een hete plek waar je theewater kan koken en is zwaar onder bemeten, dacht 16 Ah, er is geen plek voor groter. Als je het vergelijkt met een auto accu is het een wonder dat ie de 2 cilinder hoog gecomprimeerde motor rond krijgt (nou ja "rond krijgt" tis meer "vierkant", staat bijna stil voor elke compressie).
Voor mijn Opel GT houdt ik het op de normale accu, deze staat lekker in de wind. Overigens al tientallen jaren geen nieuwe accu voor gekocht maar ergens oudjes geritseld. vanaf 40Ah voor een 2 ltr goed genoeg, rij toch niet in de winter.
Zij nog vermeld dat voor AGM en EFB accus de optimale spanningen tijdens opladen (bulk absorptie en float) anders en hoger liggen tov de normale accu. De normale spanningsregelaar in onze klassieker is hier niet op uitgelegd. In de praktijk hoeft dit niet tot problemen te leiden, maar wijs om hier van te voren even over na te denken.
Een stap verder is de Lithium accu, ben hier wel eens mee aan het stoeien met verschillende configuraties en toepassingen.
.
.
.
Accu pakketen kan ik samenstellen met zelfbouw puntlasser (zoals gebruikelijk gebouwd van wat oude spullen, omgebouwde magnetron trafo en microprocessor geprogrammeerd voor puntlastijden)
.
. .
.
Wel verstandig dat je goed weet waar je mee bezig bent. Niet alleen de cellen maar ook de bijbehorende electronica en beveiligingssystemen en de beperkingen.
De interne weerstand van een lithium cel is heel laag, de kortsluitstroom en energie die daarmee vrij kan komen in een accupakket verrekkes hoog. Kan mij nog goed de lange vlamboog herinneren met de lange "bliksemflits" die we hadden bij een kortsluiting in een van de eerste protos zon 15 jaar geleden. Gelukkig in een dunne draad, deze was binnen een paar tellen? "weg" waardoor de kortsluiting zelf doofde. Normaal zou ik nooit een lithium accu plaatsen, zeker geen onbekende zooi waar ik de kwaliteit van bms systeem niet ken. (bij 12volt systeem zijn dit Lifepo4 cellen). Maar uit hoofde van mijn vakverleden is het niet uit te sluiten dat deze onder de m530 achterbank komt. Dicht bij de startmotor en de cellen passen mooi vlak onder de bank.
Verstandig of nuttig, nee. Maar ja hou het maar es tegen.
Ps. Mijn 6 volt Panther 100 met nog zo een met schroefjes instelbare koperen spanningsregelaar heeft al zelfbouw 6V Lifepo4 accu.
Zoals Godfried al aantoont door er 10 jaar mee te doen, zeker door deze aan de druppel lader te hangen bij autos met langere stilstand. Prima om weer deze te kopen, waarom meer uitgeven als het werkt.
De levensduur van een accu wordt in hoge mate bepaald en wordt korter door langere tijd op te lage spanning en werken op hoge temperatuur.
Lage spanning is typisch iets bij klassiekers met lange stilstand die niet op spanning worden gehouden waarbij de accu de kans krijgt zich te ontladen. Een druppellader is daar bijna onontbeerlijk.
Hoge temperatuur is ook niet bevorderlijk. Een auto waar de accu zich op een warme plek onder de motor kap bevindt, dit is door lay out niet altijd te vermijden.
Degeneratie begint al (heel weinig) bij een graad of 30+ maar gaat steeds sneller, exponentieel, bij hogere temperaturen. Het zegt dan ook heel weinig om de levensduur van een accu te beoordelen als bij de een de accu op een hete plek onder de motorkap zit en de ander de accu lekker in de wind of op een koele plek buiten de motor ruimte heeft.
Wat je ook al schreef, je merkt niet altijd dat de accu slechter wordt., als 1 van de 6 cellen in de accu het begeeft kan de rest ook snel defect raken. Dit is goed verklaarbaar als je even nadenkt over de spannings onbalans die er ontstaat in de accu tussen de cellen bij laden ontladen.
Een AGM accu is voor kritischer omstandigheden robuuster maar daar hangt een prijskaartje aan. Een tussenvorm zowel in prijs als kwaliteit is de EFB accu.
Voor mijn Ducati gebruik ik een AGM, de normale loodaccu is in een paar jaar "op", die accu zit op een hete plek waar je theewater kan koken en is zwaar onder bemeten, dacht 16 Ah, er is geen plek voor groter. Als je het vergelijkt met een auto accu is het een wonder dat ie de 2 cilinder hoog gecomprimeerde motor rond krijgt (nou ja "rond krijgt" tis meer "vierkant", staat bijna stil voor elke compressie).
Voor mijn Opel GT houdt ik het op de normale accu, deze staat lekker in de wind. Overigens al tientallen jaren geen nieuwe accu voor gekocht maar ergens oudjes geritseld. vanaf 40Ah voor een 2 ltr goed genoeg, rij toch niet in de winter.
Zij nog vermeld dat voor AGM en EFB accus de optimale spanningen tijdens opladen (bulk absorptie en float) anders en hoger liggen tov de normale accu. De normale spanningsregelaar in onze klassieker is hier niet op uitgelegd. In de praktijk hoeft dit niet tot problemen te leiden, maar wijs om hier van te voren even over na te denken.
Een stap verder is de Lithium accu, ben hier wel eens mee aan het stoeien met verschillende configuraties en toepassingen.
.
.
.
Accu pakketen kan ik samenstellen met zelfbouw puntlasser (zoals gebruikelijk gebouwd van wat oude spullen, omgebouwde magnetron trafo en microprocessor geprogrammeerd voor puntlastijden)
.
. .
.
Wel verstandig dat je goed weet waar je mee bezig bent. Niet alleen de cellen maar ook de bijbehorende electronica en beveiligingssystemen en de beperkingen.
De interne weerstand van een lithium cel is heel laag, de kortsluitstroom en energie die daarmee vrij kan komen in een accupakket verrekkes hoog. Kan mij nog goed de lange vlamboog herinneren met de lange "bliksemflits" die we hadden bij een kortsluiting in een van de eerste protos zon 15 jaar geleden. Gelukkig in een dunne draad, deze was binnen een paar tellen? "weg" waardoor de kortsluiting zelf doofde. Normaal zou ik nooit een lithium accu plaatsen, zeker geen onbekende zooi waar ik de kwaliteit van bms systeem niet ken. (bij 12volt systeem zijn dit Lifepo4 cellen). Maar uit hoofde van mijn vakverleden is het niet uit te sluiten dat deze onder de m530 achterbank komt. Dicht bij de startmotor en de cellen passen mooi vlak onder de bank.
Verstandig of nuttig, nee. Maar ja hou het maar es tegen.
Ps. Mijn 6 volt Panther 100 met nog zo een met schroefjes instelbare koperen spanningsregelaar heeft al zelfbouw 6V Lifepo4 accu.
Last edited by Vedrive on Tue Sep 17, 2024 4:56 pm, edited 1 time in total.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Bonne,
Wat een geweldige deskundige uitleg.
Ja waarom zouden we sommige dingen moeilijker maken dan ze al zijn. Ik blijf bij de standaard batterij, deze kost niet veel en is overal te vinden.
Soms wil een mens experimenteren en dat kan tegenvallen.
Maar inderdaad voorzichtig zijn met dingen waar je niet genoeg kennis van hebt. Een vriend van me heeft ooit verschillende sproeistoffen bij elkaar gegoten en dat reageerde als een kleine bom. Hij heeft toen veel geluk gehad omdat hij zich toen net omdraaide.
Wat een geweldige deskundige uitleg.

Ja waarom zouden we sommige dingen moeilijker maken dan ze al zijn. Ik blijf bij de standaard batterij, deze kost niet veel en is overal te vinden.
Soms wil een mens experimenteren en dat kan tegenvallen.

Maar inderdaad voorzichtig zijn met dingen waar je niet genoeg kennis van hebt. Een vriend van me heeft ooit verschillende sproeistoffen bij elkaar gegoten en dat reageerde als een kleine bom. Hij heeft toen veel geluk gehad omdat hij zich toen net omdraaide.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Bonne die puntlasser werkt dat echt met twee elektroden naast elkaar ?? 

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ja, dat werkt. Deze zijn natuurlijk wel gescheiden/geïsoleerd van elkaar.De electroden heb ik gemaakt van gestripte 6 mm2 koper draad. Deze zijn geschroefd aan oude koper massa uit een meterkast die in een groef loopt van hout. Daartussen strookje plexiglas voor isolatie. Ding is gemaakt van oude spullen die ik had liggen en een een Arduino bordje
Als ik snel een pakket las worden de electroden te warm en moet ik er weer een puntje op slijpen voor een klein puntlasje.
Als ik snel een pakket las worden de electroden te warm en moet ik er weer een puntje op slijpen voor een klein puntlasje.
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Godfried, nog even iets over accus en waarom deze kapot gaan, er was me wat ontschoten..
Let ook op met te hoge spanning, bekend zal zijn dat dit op kan treden als de spanningsregelaar defect is.
Wat minder bekend is dat dit ook kan gebeuren als deze te lang aan meestal oud type of wel erg goedkope lader hangt.
De oude laders (meestal blikken omkasting met amper meter) werken met alleen trafo en een diode brug. Als je de spanning onbelast meet met voltmeter zie je soms een vrij laag getal 12Volt, denk je misschien kan niet fout, dit is echter waarde ergens tussen de spannings pieken die uit de diode brug komt. De werkelijke piekwaarde,/eindwaarde waar de spanning naar toe kruipt is veel hoger (zet er maar es een elko tussen) bij mij meer dan 19 Volt, deze helpt je accu ook om zeep als je deze te lang aan de lader laat hangen.
In een schip heb ik gemeten dat een goedkope zonne paneel regelaar een partij accus op meer dan 16+ Volt had staan. Dure grap als je er een paar yellow top accus aan hebt hangen.
Als ik van willekeurige gelijkstroom laders wil weten wat er uit komt meet ik onbelast ook altijd op standje wisselspanning. Als je dan spanning meet kun je er donder op zeggen dat dit minstens pieken zijn die bovenop de "gelijkspanning" komen die je hebt gemeten.
Let ook op met te hoge spanning, bekend zal zijn dat dit op kan treden als de spanningsregelaar defect is.
Wat minder bekend is dat dit ook kan gebeuren als deze te lang aan meestal oud type of wel erg goedkope lader hangt.
De oude laders (meestal blikken omkasting met amper meter) werken met alleen trafo en een diode brug. Als je de spanning onbelast meet met voltmeter zie je soms een vrij laag getal 12Volt, denk je misschien kan niet fout, dit is echter waarde ergens tussen de spannings pieken die uit de diode brug komt. De werkelijke piekwaarde,/eindwaarde waar de spanning naar toe kruipt is veel hoger (zet er maar es een elko tussen) bij mij meer dan 19 Volt, deze helpt je accu ook om zeep als je deze te lang aan de lader laat hangen.
In een schip heb ik gemeten dat een goedkope zonne paneel regelaar een partij accus op meer dan 16+ Volt had staan. Dure grap als je er een paar yellow top accus aan hebt hangen.
Als ik van willekeurige gelijkstroom laders wil weten wat er uit komt meet ik onbelast ook altijd op standje wisselspanning. Als je dan spanning meet kun je er donder op zeggen dat dit minstens pieken zijn die bovenop de "gelijkspanning" komen die je hebt gemeten.
Last edited by Vedrive on Wed Sep 18, 2024 1:09 pm, edited 1 time in total.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Bonne wat ik vreemd vind is dat de elektroden naast elkaar staan. Meestal worden de te lassen platen op elkaar gelegd tussen de elektroden en zo gelast.
Naast elkaar! Hoe kan dit werken? De stroom vloeit dan toch in de bovenste plaat van links naar rechts?
Zie ik iets verkeerd?
Wel prachtig dat het werkt een mooi hobby projectje.
Ik heb hier nog enkele oude batterijladers liggen maar deze gebruik ik niet meer voor een batterij op te laden, ooit slechte ervaringen mee gehad. De lader vergeten af te halen van de batterij en hierdoor de batterij opgestookt. Nu gebruik ik die als bron om soms iets te testen, lampje, ventilator enz.
Ook als voedingsbron voor elektrolytisch te ontroesten is zo een oude batterijlader nog goed.
Die digitale ( druppelladers) wat ik heb geven geen stroom spanning als ze niet voldoende belast worden. Je kunt er geen lampje mee testen.
Wat is een elko?
Naast elkaar! Hoe kan dit werken? De stroom vloeit dan toch in de bovenste plaat van links naar rechts?

Zie ik iets verkeerd?
Wel prachtig dat het werkt een mooi hobby projectje.
Ik heb hier nog enkele oude batterijladers liggen maar deze gebruik ik niet meer voor een batterij op te laden, ooit slechte ervaringen mee gehad. De lader vergeten af te halen van de batterij en hierdoor de batterij opgestookt. Nu gebruik ik die als bron om soms iets te testen, lampje, ventilator enz.
Ook als voedingsbron voor elektrolytisch te ontroesten is zo een oude batterijlader nog goed.
Die digitale ( druppelladers) wat ik heb geven geen stroom spanning als ze niet voldoende belast worden. Je kunt er geen lampje mee testen.

Wat is een elko?

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Die gedachte had ik ook toen ik zag hoe de batterij puntlasser werd gemaakt.
Weet het ook niet precies, maar secondaire zijde van de trafo heeft nu slechts 3 of 4 windingen dus dan is de stroom heel erg hoog, mogelijk dat de dunne strip daardoor zoveel overgangs weerstand heeft dat de stroom wel een andere weg moet zoeken. Ter indicatie, als ik de electrodes zo op de strip zet zonder batterij eronder brand deze in 100 milliseconde helemaal weg.
Elko, ik bedoel elco, electronische condensator, zo een condensator die ook vaak op electromotor zit.
De oude lader ziet hem dan als een accu die gelijk vol zit, dan kun je de eind spanning meten. Met een accu zal je dat nooit halen want die gaat dan allang tegensputteren.
Let op een geladen Elco gaat gelijk vonken trekken bij kortsluiting/ontladen ook al is het maar 12Volt.
Oude laders zijn wel handig wat je zegt als voeding of om een oude accu nog even op te starten als de moderne lader hem niet meer pakt.
Weet het ook niet precies, maar secondaire zijde van de trafo heeft nu slechts 3 of 4 windingen dus dan is de stroom heel erg hoog, mogelijk dat de dunne strip daardoor zoveel overgangs weerstand heeft dat de stroom wel een andere weg moet zoeken. Ter indicatie, als ik de electrodes zo op de strip zet zonder batterij eronder brand deze in 100 milliseconde helemaal weg.
Elko, ik bedoel elco, electronische condensator, zo een condensator die ook vaak op electromotor zit.
De oude lader ziet hem dan als een accu die gelijk vol zit, dan kun je de eind spanning meten. Met een accu zal je dat nooit halen want die gaat dan allang tegensputteren.
Let op een geladen Elco gaat gelijk vonken trekken bij kortsluiting/ontladen ook al is het maar 12Volt.
Oude laders zijn wel handig wat je zegt als voeding of om een oude accu nog even op te starten als de moderne lader hem niet meer pakt.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ik laad accu's altijd op met een variabel instelbare voeding die max 3 Amp kan leveren.
Ik zet de lader dan op 14.4 volt bij lege accu, en dan over de nacht laadt die een aardig stuk op.
De lader er af een een paar uur later nog 12.6 V metend is dat voldoende naar mijn mening.
De Dynamo doet dan de rest wel.
Druppellading op lagere spanning 12.6V zorgt dat die niet leeg komt te staan maar als je de accu afkoppelt is dat practisch niet nodig.
Bij goede conditie accu is er na 3 maanden zonder gebruiker nog genoeg potentie om de auto te starten.
Dan wel met een electr. pomp.
Mijn 2.2. had na een half jaar stilstand maar 2-3 slagen nodig om te starten.
Ik zet de lader dan op 14.4 volt bij lege accu, en dan over de nacht laadt die een aardig stuk op.
De lader er af een een paar uur later nog 12.6 V metend is dat voldoende naar mijn mening.
De Dynamo doet dan de rest wel.
Druppellading op lagere spanning 12.6V zorgt dat die niet leeg komt te staan maar als je de accu afkoppelt is dat practisch niet nodig.
Bij goede conditie accu is er na 3 maanden zonder gebruiker nog genoeg potentie om de auto te starten.
Dan wel met een electr. pomp.
Mijn 2.2. had na een half jaar stilstand maar 2-3 slagen nodig om te starten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ik heb nog eens gevraagd wat een elco is, nu mag ik het niet meer vergeten.
Fijn dat je puntlasapparaat werkt soms wel handig om vlug iets te lassen.
Een batterij die vlug spanning verliest als er geen verbruik is zal waarschijnlijk ook defect zijn en is aan vervanging toe.
Maar uit ervaring weet ik dat een volledige lege batterij soms niet meer op te laden is!!
Wat een goede uitvinding die druppelladers zeker voor baterijen die weinig gebruikt worden te onderhouden. Niet te missen op mijn Bagheera, nu met een nieuwe batterij is dat misschien enkele jaren overbodig maar het is een gewoonte geworden.
Herman, ik heb dat nogal meerdere keren gezegd. Mijn Bagheera met elektrische pomp start dadelijk na lange stilstand als ik het gaspedaal 10 tot 15 maal indruk. Dit lijkt mij niet normaal maar ik vind geen oorzaak of fout !!! Dat er dan geen benzine is is wel duidelijk en toch zijn de carburators gevuld!!!
Ik heb het al aanvaard. 

Fijn dat je puntlasapparaat werkt soms wel handig om vlug iets te lassen.
Een batterij die vlug spanning verliest als er geen verbruik is zal waarschijnlijk ook defect zijn en is aan vervanging toe.
Maar uit ervaring weet ik dat een volledige lege batterij soms niet meer op te laden is!!
Wat een goede uitvinding die druppelladers zeker voor baterijen die weinig gebruikt worden te onderhouden. Niet te missen op mijn Bagheera, nu met een nieuwe batterij is dat misschien enkele jaren overbodig maar het is een gewoonte geworden.

Herman, ik heb dat nogal meerdere keren gezegd. Mijn Bagheera met elektrische pomp start dadelijk na lange stilstand als ik het gaspedaal 10 tot 15 maal indruk. Dit lijkt mij niet normaal maar ik vind geen oorzaak of fout !!! Dat er dan geen benzine is is wel duidelijk en toch zijn de carburators gevuld!!!



Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Dan toch maar een stel startkabels van 6 meter lang in mijn Bagheera gelegd. 

- Attachments
-
- startkabels vooe mijn Bagheera 2 (Klein).jpg (121.28 KiB) Viewed 2384 times
-
- Startkabels voor mijn Bagheera 1 (Klein).jpg (127.71 KiB) Viewed 2384 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Voor het gerust gevoel
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Enkele weken geleden toen ik ze nodig had bij een defecte batterij van mijn Bagheera had ik er geen bij. Gelukkig heeft me toen iemand met startkabels geholpen en nog wel de auto die toevallig naast me stond.
Nu kan ik ook in geval van nood iemand helpen.

Nu kan ik ook in geval van nood iemand helpen.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Altijd handig paar van die kabels in de auto.
Ben er wel voorzichtig mee geworden met moderne autos. Ik doe het niet meer met mijn modernere auto waar ik elektronische problemen mee had na een andere auto te hebben geholpen.
Mijn auto was in een electrische fout gesprongen bij de jumpstart, contact bleef aan ik kon de sleutel er gewoon uithalen en contact ging niet uit. Eerst ANWB bezig toen afgesleept naar garage. Er zijn meer problemen bekend over vreemde storing na jumpstarts. (Reden? ground loops, spanningspieken, onlogische waarden in de ECU? Kan vanalles zijn.)
Ben er wel voorzichtig mee geworden met moderne autos. Ik doe het niet meer met mijn modernere auto waar ik elektronische problemen mee had na een andere auto te hebben geholpen.
Mijn auto was in een electrische fout gesprongen bij de jumpstart, contact bleef aan ik kon de sleutel er gewoon uithalen en contact ging niet uit. Eerst ANWB bezig toen afgesleept naar garage. Er zijn meer problemen bekend over vreemde storing na jumpstarts. (Reden? ground loops, spanningspieken, onlogische waarden in de ECU? Kan vanalles zijn.)
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ja dat is algemeen geweten dat je met die nieuwere wagens extra voorzichtig moet zijn om iemand te helpen met startkabels, geen aanrader, dus motordeksel dicht laten. Die elektronica kan gekke dingen doen zelfs zonder jumpstarts.Vedrive wrote: ↑Mon Sep 23, 2024 10:17 am Altijd handig paar van die kabels in de auto.
Ben er wel voorzichtig mee geworden met moderne autos. Ik doe het niet meer met mijn modernere auto waar ik elektronische problemen mee had na een andere auto te hebben geholpen.
Mijn auto was in een electrische fout gesprongen bij de jumpstart, contact bleef aan ik kon de sleutel er gewoon uithalen en contact ging niet uit. Eerst ANWB bezig toen afgesleept naar garage. Er zijn meer problemen bekend over vreemde storing na jumpstarts. (Reden? ground loops, spanningspieken, onlogische waarden in de ECU? Kan vanalles zijn.)
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
En in de garage krijgen ze dat ook niet meer gemaakt.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Ik heb een kennis die 14 dagen geleden zijn Mercedes van 5 jaar met 55000 km verkocht heeft omdat hij de auto niet meer vertrouwde. De elektronica doet af en toe raar en de motor gaat dan naar noodloop. Stil zetten, starten en het is weer weg.

Deze wagen staat nu te koop voor € 27000 in de garage die de wagen heeft overgenomen. De auto is als nieuw!!!!!

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Noodloop is dat er iets niet in orde is.
Dat ligt meestal niet aan de computer maar een signaal dat afgegeven wordt door 1 van de sensoren.
Dat kun je uitlezen met de daarvoor bestemde apparatuur..
Helaas hebben ze in garages te weinig expertise en krijgen de monteurs met de Nintendo ook niet de tijd om adequate foutvinding te doen.
Wachttijd in de Garages momenteel 6 weken.
Ik heb het gezien met de garantie op mijn Citroen en mijn Electr. Nissan.
Uiteindelijk heb ik de problemen zelf opgelost na diverse bezoeken aan de dealers te hebben gedaan waar zo maar 6 manden mee heen ging.
Dat kan lang niet iedereen.
Diep triest is het.
Dat ligt meestal niet aan de computer maar een signaal dat afgegeven wordt door 1 van de sensoren.
Dat kun je uitlezen met de daarvoor bestemde apparatuur..
Helaas hebben ze in garages te weinig expertise en krijgen de monteurs met de Nintendo ook niet de tijd om adequate foutvinding te doen.
Wachttijd in de Garages momenteel 6 weken.
Ik heb het gezien met de garantie op mijn Citroen en mijn Electr. Nissan.
Uiteindelijk heb ik de problemen zelf opgelost na diverse bezoeken aan de dealers te hebben gedaan waar zo maar 6 manden mee heen ging.
Dat kan lang niet iedereen.
Diep triest is het.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Veel tweedehandswagens worden verkocht met en door elektronische problemen.
En ja, ze maken het steeds moeilijker, nu nog een tweede systeem in je auto '' hybride ".
Maar bij Toyota geen probleem, je hebt 10 jaar garantie.
Dat zal wel zijn zeker!! 
En ja, ze maken het steeds moeilijker, nu nog een tweede systeem in je auto '' hybride ".

Maar bij Toyota geen probleem, je hebt 10 jaar garantie.



Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Een generator gekocht voor al ik elektrisch wil gaan rijden, maar wat zie ik in de handleiding, die motor verbruikt 10l per uur.
Moeilijk te geloven voor een 1cilinder.
Ze hadden daar beter een Bagheera motor opgelegd die zijn zuiniger en dan had ik een nieuwe motor voor mijn Bagheera.
Moeilijk te geloven voor een 1cilinder.

Ze hadden daar beter een Bagheera motor opgelegd die zijn zuiniger en dan had ik een nieuwe motor voor mijn Bagheera.

- Attachments
-
- generator Hyundai 5.5 kw (Klein).jpg (123.44 KiB) Viewed 1944 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Godfried, dat gebruikt de mijne nog niet en ik heb er ene van 10 KW en ik gebruik die wel alleen maar om op de lassen.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
afhankelijk van de belasting. max 6l per uur lijkt me wel normaal voor 10. kw
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
Dat zou goed kunnen Herman meer gebruikt die van mij ook niet onder zware belasting. Ik denk dat het bij Godfried een drukfout is 10L en is 6 KW dan zou die meer gebruiken dan de mijne.
grt harry de matra.
grt harry de matra.