M530, Ford V4 motor

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
User avatar
hendrik
Posts: 4879
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: M530, Ford V4 motor

Post by hendrik »

Ik zou toch eens het vacuum potje op de ontsteking nakijken Herman daar heb ik ook al eens problemen mee gehad dat de motor niet goed draaide.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8020
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Ik heb ook nog 4 ontstekingen liggen waarvan 1 gerestaureerd en ga alles nalopen volgende maand.
Ik begin met kleppen stellen
Compressie meten.
Ontsteking vervangen controleren.
4 bougies en kabels zijn al vernieuwd onlangs.
Benzinetank afkoppelen en klein test tankje plaatsen met pomp.
Als die dan nog niet goed loopt moet er ergens inde motor iets niet in orde zijn
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3880
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: M530, Ford V4 motor

Post by benny »

Soms kan je zoeken tot in het oneindige en toch nog de oorzaak niet vinden. Het kan frustrerend zijn.
Muddy Bandit
Posts: 1658
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Muddy Bandit »

Check ook even of de distributie niet te veel speling geeft, als de ketting opgerekt is kun je wel aan het afstellen blijven met de ontsteking en carburateur.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8020
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Muddy Bandit wrote: Sun Feb 11, 2024 10:41 am Check ook even of de distributie niet te veel speling geeft, als de ketting opgerekt is kun je wel aan het afstellen blijven met de ontsteking en carburateur.
Ketting en tandwielen 2 jaar terug vernieuwd.
Dat heeft veel gebracht toen.
Inlaatspruitstuk ga ik er ook afhalen.
Zou zo maar een inwendig scheurtje kunnen zijn.
De motor had een paar jaar terug al weinig compressie
Ik heb toen de kop gereviseerd met nieuwe pakkingen.
Ik weet het gewoon niet meer.
het blijft een vreemde zaak.
1x per jaar trad dit wel op een soms vaker.
Elke keer was het op te lossen met sproeiers uitspuiten en wat carb cleaner.
De meest aanwijsbare oorzaak is de benzine.
Ik ga komende maand systematisch aan de gang
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Vedrive
Posts: 284
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Ik heb een paar gebruikte Ford OHC 2.0 zuigers op de kop getikt.
Hoewel van een ander type motor zijn deze te gebruiken voor een Ford V4-1700. De zuiger is iets hoger en komt dan vrijwel gelijk met bovenkant cylinder blok, de compressie is dan ook hoger. De cylinder moet wel worden geboord/gehoond daar de standaard boring van de Ford OHC 0,8 mm groter is. Op zich prima daar de cilinders van het blok toch versleten zijn.
De zuigerveren worden vernieuwd.

Zuigers schoon maken met schuren/ borstelen en zuigerveer groeven uit krabben ben ik nooit zo weg van in verband met beschadigingen/krassen. Van een oude rvs frietpan en wat onderdelen van Ali een ultrasoon reiniger gemaakt.

Uit eerste tests bleek dat de electronica en ultrasone elementen erg heet worden. (Mag ook maar 10 a 15 minuten aan staan)
Heb er een koeler opgebouwd die lucht over de elektronica blaast en via gaten onderdoor langs de ultrasone elementen voert.
Werkt perfect, bijkomende voordeel, de opgewarmde lucht maakt het bad lekker warm. Kan nu langdurig draaien.
Dat is ook wel nodig om de zuigers schoon te krijgen. Heb geen speciale reinigingsvloeistof.
Resultaat Oud vs. Nieuw
Ultrasoon gereinigde zuiger.jpg
Ultrasoon gereinigde zuiger.jpg (138.58 KiB) Viewed 1511 times
Attachments
ultrasoon reiniger van oude frietpan.jpg
ultrasoon reiniger van oude frietpan.jpg (131.04 KiB) Viewed 1511 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9910
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Sun Feb 11, 2024 9:05 pm
Muddy Bandit wrote: Sun Feb 11, 2024 10:41 am Check ook even of de distributie niet te veel speling geeft, als de ketting opgerekt is kun je wel aan het afstellen blijven met de ontsteking en carburateur.

1x per jaar trad dit wel op en soms vaker.!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Image
Het is wel vreemd dat het probleem zich maar zelden voordoet "of is het nu constant geworden"? Dit maakt het zoeken naar de de oorzaak zoveel moeilijker. :o
Succes

Ik heb ook ooit een nieuw ultrasoon toestel gekocht maar heb het het nooit aan het werken gekregen. Ik had dit gekocht om de carburators zuiver te maken. Van ellende terug weggedaan voor een spotprijsje. :o :cry:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8020
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Ja vaag, want na inspuiten en doorblazen met carb cleaner was het weer een tijdje goed.
Is nu constant geworden en zelfs met 4 gereviseerde carbs hetzelfde probleem.

@Bonne ....mooi stukje huisvlijt.
Misschien moeten mijn carburateurs er ook een week of 3 in liggen of zo.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Vedrive
Posts: 284
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Herman, ga de Matra Solex carburateur er nog instoppen.
Als dat werkt neem ik de cleaner wel mee als ik op de koffie kom.
User avatar
oetker
Posts: 8020
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Altijd welkom
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Vedrive
Posts: 284
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

De Solex carburateur heeft ook in het ultrasoon bad gelegen.
Viel mij tegen. Heb geen speciaal reinigings middel zoals Tickopur. Weet niet wat dat doet, het spul is flink aan de prijs en zie dat niet iedereen laaiend is. Die "reclame" filmpjes geloof ik wel, daar gaat alles altijd alles perfect en zo klaar Ik heb geleerd dat restaureren meer bestaat uit dingen die niet goed gaan en veel tijd in zit.
Vertrouw wel op alles los, perslucht en het doorprikken van alle kanaaltjes. Ik gebruik hiervoor kunstof of messing draadjes uit messing staalborstel. Van grof tot fijn.
Je moet voorkomen dat je krassen trekt in de sproeier gaatjes want dan klopt de flow niet meer.
Zit toch een hoop kleine onderdelen in een carburateur.
Zag dat de sproeier bezetting niet overeen kwam met die welke imijn Matra manual (revue technique) staat maar dat zegt niks. Er zijn meerdere sproeier bezettingen mogelijk om zo een motor goed te laten lopen. Zal eens rondneuzen in mijn oude "Piet Olyslager" collectie of ik deze sproeier bezetting bij Ford kan vinden. Kan me niet voorstellen dat Matra een unieke sproeier bezetting had die niet met Ford overeen komt. (Maar ik laat me altijd graag verrassen).
Een hoop Solex.jpg
Een hoop Solex.jpg (300.15 KiB) Viewed 1445 times
Sproeiers en venturi waren slecht te lezen naar met foto/flits en inzoomen op telefoon goed te zien.
Solex sproeiers.jpg
Solex sproeiers.jpg (93.72 KiB) Viewed 1445 times
Solex venturies 23 en 24.jpg
Solex venturies 23 en 24.jpg (123.65 KiB) Viewed 1445 times
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: M530, Ford V4 motor

Post by elix »

Een klein scheutje Tickopur R33 werkt prima in combinatie met warm water van ca. 60 graden. niet langer dan 10 minuten in het bad laten liggen.
Laat je het te lang in het bad liggen, dan komt er een zwarte carburateur uit.
Ik heb met dit spul hele goeie resutaten gehaald. Kost wat,.....maar dan heb je ook wat. :wink:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
talbotmatra
Posts: 311
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: M530, Ford V4 motor

Post by talbotmatra »

Ik doe regelmatig kabelbomen en carburateurs met R33 in het ultrasoonbad, komen er als nieuw uit.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Vedrive
Posts: 284
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Dank heren voor jullie ervaringen.
Ik heb nog een partij carburateurs liggen die een schoonmaak kunnen gebruiken. Zal Tickopur toch eens aanschaffen..

Mijn afwijkende Solex sproeier bezetting inmiddels gevonden bij Ford. O.m. in een Capri 1.7 af september 1970. De Revue technique die ik heb met M530 gegevens is wat ouder.
Uit werkplaatshandboek Piet Olyslager's met Ford modellen begin 1950 tot begin 1970. Heb hier een hele doos vol van. Altijd handig en ook mooi om door de oude modellen te bladeren.
Piet Olyslager's Ford af 1950.jpg
Piet Olyslager's Ford af 1950.jpg (125.51 KiB) Viewed 1391 times
Vedrive
Posts: 284
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Voor de Ford V4 heb ik een set grote kleppen op de kop getikt. Deze komen van een Ford V6-2800.
Standaard is mijn V4 1700 uitgerust met klep diameter in/uit 37/32mm.
De V6 2800 kleppen zijn in/uit 42/36 mm.
Een behoorlijke vergroting, waarvoor het nodig is de klep zitting groter te frezen, normaal werk voor een revisie bedrijf.
In al mijn wijsheid heb ik besloten dit zelf te doen. Ik had tijdje geleden een mans grote oude staande boormachine op de kop getikt, incompleet, volledig verroest, de bekende oud gereedschap groen, geen motor. Na wat graaien in mijn door de jaren heen verzamelde spullen vond ik een electromotor, wat nieuwe lagers, morseconus boorkop. Na wat werk staat er nu een als nieuwe stabiele boormachine in een modern jasje qua kleurstelling.
(Foto hebben jullie tegoed, mijn foto verklein programma pakt hem niet)

Vanuit vroeger professioneel revisie werk heb ik nog een partij klepzitting frezen, deze waren afkeur voor productie werk maar goed genoeg voor wat eerste stap grof voorwerk.
Het mooie van deze frezen is dat ze de drie zittings hoeken in 1 maal frezen. De middelste hoek is de bekende 45 graden.
Omdat de klepmaat flink groter is moet de frees meer dan normaal verspanen. Daarvoor is een zware stabiele boormachine of frees noodzakelijk.
Ik heb de zitting hoeken grof voor gefreesd, maar nog niet op diepte daar de poorten nog flink nabewerkt en geflowed moeten worden naar de vergrote klepmaat.
Hieronder een compilatie met wat fotos.
ruimere poorten stap 1_compress79.jpg
ruimere poorten stap 1_compress79.jpg (183.07 KiB) Viewed 348 times
zitting frezen grote kleppen_compress92.jpg
zitting frezen grote kleppen_compress92.jpg (116.35 KiB) Viewed 348 times
klepzitring frezen_compress59.jpg
klepzitring frezen_compress59.jpg (165.43 KiB) Viewed 348 times
IMG_20240517_150432_compress91.jpg
IMG_20240517_150432_compress91.jpg (83.21 KiB) Viewed 348 times
klepzitting frezen grote kleppen_compress37.jpg
klepzitting frezen grote kleppen_compress37.jpg (105.59 KiB) Viewed 348 times
poorten bewerken_compress68.jpg
poorten bewerken_compress68.jpg (188.34 KiB) Viewed 348 times
klepspie verwijderen met oude boor standaard_compress75.jpg
klepspie verwijderen met oude boor standaard_compress75.jpg (138.16 KiB) Viewed 348 times
Links standaard kleppen in-uit 37-32 mm, rechts grote kleppen 42-36mm_compress26.jpg
Links standaard kleppen in-uit 37-32 mm, rechts grote kleppen 42-36mm_compress26.jpg (128.85 KiB) Viewed 348 times
Muddy Bandit
Posts: 1658
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Muddy Bandit »

Mooi werk als je de beschikking hebt over het nodige freesgereedschap. 8)
Maar wil je geen geharde klepzetels in de koppen maken zodat de motor ook veilig zonder loodvervanger kan draaien?


Ik heb de V4 afgelopen weekend ook uit de Transit gehaald:

Image

Komend weekend alles eerst maar eens goed schoon maken voordat ik ga beginnen aan de verjongingskuur met verse pakkingen/keerringen/distributie/koppeling enzovoorts, en dan kunnen de cilinderkoppen ook even gaan logeren bij het revisiebedrijf om ze lpg-geschikt te maken... en niet te vergeten ook de motorruimte nog even in de nieuwe kleur spuiten voordat alles daar weer terug geplaatst wordt.
Voorlopig hoef ik me dus nog niet te vervelen. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9910
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Vedrive wrote: Fri May 17, 2024 5:55 pm Voor de Ford V4 heb ik een set grote kleppen op de kop getikt. Deze komen van een Ford V6-2800.
Standaard is mijn V4 1700 uitgerust met klep diameter in/uit 37/32mm.
De V6 2800 kleppen zijn in/uit 42/36 mm.
Een behoorlijke vergroting, waarvoor het nodig is de klep zitting groter te frezen, normaal werk voor een revisie bedrijf.
In al mijn wijsheid heb ik besloten dit zelf te doen. Ik had tijdje geleden een mans grote oude staande boormachine op de kop getikt, incompleet, volledig verroest, de bekende oud gereedschap groen, geen motor. Na wat graaien in mijn door de jaren heen verzamelde spullen vond ik een electromotor, wat nieuwe lagers, morseconus boorkop. Na wat werk staat er nu een als nieuwe stabiele boormachine in een modern jasje qua kleurstelling.
(Foto hebben jullie tegoed, mijn foto verklein programma pakt hem niet)

Vanuit vroeger professioneel revisie werk heb ik nog een partij klepzitting frezen, deze waren afkeur voor productie werk maar goed genoeg voor wat eerste stap grof voorwerk.
Het mooie van deze frezen is dat ze de drie zittings hoeken in 1 maal frezen. De middelste hoek is de bekende 45 graden.
Omdat de klepmaat flink groter is moet de frees meer dan normaal verspanen. Daarvoor is een zware stabiele boormachine of frees noodzakelijk.
Ik heb de zitting hoeken grof voor gefreesd, maar nog niet op diepte daar de poorten nog flink nabewerkt en geflowed moeten worden naar de vergrote klepmaat.
Hieronder een compilatie met wat fotos.ruimere poorten stap 1_compress79.jpg
zitting frezen grote kleppen_compress92.jpg
klepzitring frezen_compress59.jpg
IMG_20240517_150432_compress91.jpg
klepzitting frezen grote kleppen_compress37.jpg
poorten bewerken_compress68.jpg
klepspie verwijderen met oude boor standaard_compress75.jpgLinks standaard kleppen in-uit 37-32 mm, rechts grote kleppen 42-36mm_compress26.jpg

Bonne,
Dat ziet er goed uit, waarschijnlijk een geweldig verschil voor de motor met betere prestaties, maar zonder goed materiaal is dit niet mogelijk en met de kans dat je de cilinderkop vernielt neem je toch risico's. :wink:

Patrick,
Een oude Ford Transit, deze zie je hier niet meer. Kun je daar nog onderdelen van vinden? Dat waren ook roestbakken maar welke auto's van die tijd niet. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 284
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Muddy, grotere kleppen betekend ook grotere zittingen, weet niet of daar ter plekke voldoende materiaal zit.
Iemand ervaring? Zal dit ook eens vragen op Saab forum.
Met de kilometers die ik maak maak ik me overigens geen zorgen. Evt kan zitting zetten dan altijd nog.
Als ik wat gereedschap tegen kom ga ik wel wat proberen met ruimers en bronzen geleiders plaatsen. Zitting kamer frees om zittingen te zetten wordt moeilijk/duur. Voor instelbare frees is boormachine niet geschikt, een specifieke maat zitting kamer frees is niet te betalen.

Godfried, risico valt mee, niet anders dan bij een revisie bedrijf. Ooit was dit mijn werk. Machines waren wat groter estabieler, en geschikt voor productie. Paar frezen die ik heb ben ik heel zuinig op. Toevallig zitten er paar maten bij die ik kan gebruiken voor de grote kleppen. De inlaat frees was voor Opel CIH 2200, de uitlaat frees weet ik niet. Vooraan in de kop van de frees zit een Piloot pen die de frees centreert naar midden van de geleider. In productie stond de kop op een lucht tafel welke dan gelocked werd op moment dat de piloot centreerde. Dit doe ik handmatig en met klemmen .
Dit soort frezen waarbij je in 1 haal alle drie zitting hoeken kan zetten ben ik bij revisie bedrijven die ik bezocht heb nog niet tegen gekomen. Deze zijn ook "onbetaalbaar" en daarom voor hoge productie aantallen.
Deze waren afkeur, mogelijk versleten en voor de fijne werking van de 45 graden niet meer 100% dicht. Maar dit is altijd te corrigeren met bekende kleppenslijp pasta of een handbediende schuur frees.

Als beloofd nog een foto van de gerestaureerde boormachine
boormachine_compress45.jpg
boormachine_compress45.jpg (172.13 KiB) Viewed 311 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9910
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Vedrive wrote: Sat May 18, 2024 2:25 pm Muddy, grotere kleppen betekend ook grotere zittingen, weet niet of daar ter plekke voldoende materiaal zit.
Iemand ervaring? Zal dit ook eens vragen op Saab forum.
Met de kilometers die ik maak maak ik me overigens geen zorgen. Evt kan zitting zetten dan altijd nog.
Als ik wat gereedschap tegen kom ga ik wel wat proberen met ruimers en bronzen geleiders plaatsen. Zitting kamer frees om zittingen te zetten wordt moeilijk/duur. Voor instelbare frees is boormachine niet geschikt, een specifieke maat zitting kamer frees is niet te betalen.

Godfried, risico valt mee, niet anders dan bij een revisie bedrijf. Ooit was dit mijn werk. Machines waren wat groter estabieler, en geschikt voor productie. Paar frezen die ik heb ben ik heel zuinig op. Toevallig zitten er paar maten bij die ik kan gebruiken voor de grote kleppen. De inlaat frees was voor Opel CIH 2200, de uitlaat frees weet ik niet. Vooraan in de kop van de frees zit een Piloot pen die de frees centreert naar midden van de geleider. In productie stond de kop op een lucht tafel welke dan gelocked werd op moment dat de piloot centreerde. Dit doe ik handmatig en met klemmen .
Dit soort frezen waarbij je in 1 haal alle drie zitting hoeken kan zetten ben ik bij revisie bedrijven die ik bezocht heb nog niet tegen gekomen. Deze zijn ook "onbetaalbaar" en daarom voor hoge productie aantallen.
Deze waren afkeur, mogelijk versleten en voor de fijne werking van de 45 graden niet meer 100% dicht. Maar dit is altijd te corrigeren met bekende kleppenslijp pasta of een handbediende schuur frees.

Als beloofd nog een foto van de gerestaureerde boormachine
boormachine_compress45.jpg
Bonne zonder ervaring zou ik niet met die vrees willen werken of eerst testen op een oude cilinderkop. Maar je hebt ervaring en dat maakt een groot verschil.
Ik heb ook een kolomboormachine waar ik al veel plezier aan beleeft heb, eigenlijk niet te missen.
Je heb dat boormachine mooi in orde gezet. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 284
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Muddy, houdt ons op de hoogte als je wat interessante dingen doet of ziet bij opbouwen/uitelkaar halen van de V4, ik leer nog elke dag.
Muddy Bandit
Posts: 1658
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Muddy Bandit »

Ik heb de motor met versnellingsbak uit de auto gehaald om 2 redenen:

1- Groot onderhoud, niet vanwege de kilometerstand (slechts 21.000) maar vanwege de leeftijd van 55 jaar.
Diverse pakkingen en keerringen vertoonden wat incontinentie doordat het allemaal uitgedroogd en uitgehard is, ik wil de cilinderkoppen aangepast hebben voor het rijden op loodvrije benzine/lpg, en mijn vertrouwen in de 55 jaar oude kunststof distributie tandwielen is niet al te groot meer.
2- Ik wil de bus in een andere kleur als brandweerrood spuiten, en als de motor eruit is heb ik een mooie gelegenheid om alvast de motorruimte in de nieuwe kleur (= Fern Gray van Jaguar) te spuiten.

Vandaag heb ik de motor uit elkaar gehaald, ik had hierbij absoluut niet de verwachting om rare dingen tegen te komen aangezien de compressie enz. prima in orde was... maar dat viel toch wat tegen:

Image

Brokken lagerschaal, en na wat verder onderzoek bleken dit de restanten van de achterste lagerschaal van de balansas te zijn. :(
Ik heb de balansas er uit gehaald, maar deze is gelukkig nog onbeschadigd en hoeft niet vervangen te worden.
Aan de restanten van het lager te zien is de voering los gekomen van zijn plaats en een beetje verdraaid (of is nooit correct geplaatst geweest), maar het oliekanaal was in ieder geval wel deels geblokkeerd met als gevolg wat je op de foto ziet.
Gelukkig is het nog net op tijd ontdekt, en is er verder geen andere gevolgschade ontstaan.
Maar het wordt zondermeer wel een puntje van aandacht bij het plaatsen van de nieuwe balansas lagers zodat dit niet weer kan gebeuren, en ik heb ook besloten om in het carter een aftapplug voorzien van een magneet te plaatsen zodat eventueel aanwezige metaalsplinters ook bij het olie verversen al gelijk goed zichtbaar worden.

En voor de rest... de distributie tandwielen waren nog onbeschadigd, het hoonpatroon in de cilinderwand is nog duidelijk zichtbaar, alles om de krukas is ook perfect en spelingvrij, nokkenas idem, en de cilinderkoppen vertoonden ook geen rare dingen. (even de astbesthoudende pakkingen buiten beschouwing gelaten :o )

Komende week breng ik de cilinderkoppen naar een revisiebedrijf en zal ik bij Motomobil de resterende nog ontbrekende onderdelen bestellen, en als alles weer aanwezig is kan het blok ook weer opgebouwd worden... en tot die tijd staat het blok er zo bij:

Image


En wachtend op de onderdelen kan ik me nog wel even vermaken met het spuiten van de motorruimte, het netjes schilderen van de diverse losse onderdelen/versnellingsbak en het vervangen van de kruisstukjes en cardanlager van de cardanas, dan is dat ook weer gereed voordat alles terug geplaatst wordt... ik hoef me voorlopig dus nog niet te gaan vervelen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9910
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Wel zeer weinig kilometers voor een auto van die leeftijd. :o
Gelukkig ben je niet blijven doorrijden met deze motor, het was dan heel anders aflopen met onherstelbare of zeer dure herstellingen aan de motor.
Dit waren in die tijd onverslijtbare motors en ze werden in vele modellen van Ford geplaatst.
Nee, je vervelen gaat de eerste maanden niet gebeuren.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1658
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Muddy Bandit »

Die lage kilometerstand is simpel te verklaren: de Transit heeft tot 2015 in dienst gedaan bij de vrijwillige brandweer in Fischach (DE), en in dat dorpje was blijkbaar weinig brand wat geblust moest worden.
In 2017 is de bus naar Nederland gekomen met ruim 19.000 km op de teller, heeft vervolgens 4 jaar verstopt gestaan in een schuur, en zomer 2021 werd ik "per ongeluk" de nieuwe eigenaar zonder er ook maar een meter mee te hebben gereden. (ik was helemaal niet van plan om die bus te gaan kopen maar mijn zeer lage bod werd gelijk geaccepteerd)
En zo kreeg ik er dus heel spontaan een hobbyproject bij, en had ik m'n wederhelft ook weer eens wat uit te leggen over dat rare impulsieve koopgedrag van mij. :lol:

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Vedrive
Posts: 284
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Dat zijn inderdaad verrassingen onderin de oliepan als je een blok opentrekt. Zie je volgens mij niet veel zonder dat de rest van het blok ook zware schade heeft. Een (zeg maar oef....)net op tijd revisie moment uitgekozen.
Na de opfrisbeurt en op LPG kun je er nog veel reisplezier mee hebben.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9910
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Wat een prachtige bus met een zeer bijzondere levensloop. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1658
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Muddy Bandit »

Al met al tikt zo'n algehele opfrisbeurt van de Ford V4 motor toch best nog wel stevig aan in de kosten.
Met alle pakkingen en keerringen, alle koel/brandstofslangen, het lagerset voor de balansas, alles qua ontsteking (kabels, bougies, verdeler, contactpunten enz), de distributietandwielen, motorrubbers, alle filters en een nieuw stickerset voor de motorruimte zit ik al op € 910,= aan materialen, en daar komen de kosten van het aanpassing van de cilinderkoppen en alle vloeistoffen vervolgens ook nog bij. :o (en dan heb ik die nieuwe Weber carburateur van 2 jaar geleden er ook niet eens bij gerekend)

Oldtimers, je blijft er op leeg lopen... maar daarmee heb ik ook weer een goede reden om te blijven werken i.p.v. mijn wederhelft te gaan vervelen, en zo blijven we er hier in huis toch allemaal wel weer blij mee. :lol:


Vandaag was het hier mooi windstil weer en een temperatuurtje van rond de 20 graden, kortom het perfecte weer om in de buitenlucht de motorruimte alvast in de toekomstige kleur Fern Gray te spuiten... dat werk heb ik dus ook gelijk maar doorgepakt, dan kan die nieuwe lak de komende dagen mooi uitharden. 8)

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9910
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Dat gaat nogal voorruit. Blijkbaar geen rotte plekken tegengekomen. Dat is al heel verwonderlijk voor een Ford van die leeftijd, maar dat zal door de lage kilometerstand komen.
Voor al die onderdelen is dat nog een mooie prijs. Laat maar eens iets doen in een garage, dat is tegenwoordig niet meer te betalen. Ik hoor verhalen van meer dan €700 voor een kleine beurt. :o
Dat gaat een prachtige bus worden maar ik had ze waarschijnlijk in de originele kleur gelaten met de blauwe lamp erop..
Dit doet me denken aan mijn beginjaren bij Ford Genk daar stonden toen bij de brandweer ook van die bussen.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 284
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Muddy Bandit wrote: Mon May 20, 2024 11:39 pm Al met al tikt zo'n algehele opfrisbeurt van de Ford V4 motor toch best nog wel stevig aan in de kosten.
Daar was ik ook al snel achter, zeker als je zo paar blokken ook nog wat speciaal op wil bouwen. Voordeel voor mij is dat ik tijd heb om rond te kijken en al het nodige heb verzameld. Ik ga binnenkort ook eens distributie tandwielen bestellen, die krengen worden per jaar duurder.
Helaas tijdje geleden net te laat voor een gebruikte nokkenas voor wat meer licht hoogte wat ook beter bij mijn grotere kleppen geflowde kop past.
Ben benieuwd naar je opbouw met nieuwe spullen.

Ps. Vind het een mooie kleur dat Fern Gray, gaat er goed uit zien die bus.
User avatar
talbotmatra
Posts: 311
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: M530, Ford V4 motor

Post by talbotmatra »

Met zulke grote kleppen lever je wel erg veel stromingssnelheid in op lagere toerentallen, dat rijdt niet zo lekker op de weg.

Op de 1600 motor ben ik ook veel met kleppen bezig geweest, 36x29, 37x31, 38x32 en zelfs 41x31 hebben de revue gepasseerd. Inmiddels rijdt ik met bewerkte standaard kleppen en goed aangepaste kanalen en dat geeft nog het beste resultaat en loopt toch nog tot 8500 toeren door.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Muddy Bandit
Posts: 1658
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote: Tue May 21, 2024 7:21 am Dat gaat nogal voorruit. Blijkbaar geen rotte plekken tegengekomen. Dat is al heel verwonderlijk voor een Ford van die leeftijd, maar dat zal door de lage kilometerstand komen.
Voor al die onderdelen is dat nog een mooie prijs. Laat maar eens iets doen in een garage, dat is tegenwoordig niet meer te betalen. Ik hoor verhalen van meer dan €700 voor een kleine beurt. :o
Dat gaat een prachtige bus worden maar ik had ze waarschijnlijk in de originele kleur gelaten met de blauwe lamp erop..
Dit doet me denken aan mijn beginjaren bij Ford Genk daar stonden toen bij de brandweer ook van die bussen.
Succes. :wink:
Deze Transit is in 1969 ook in Genk van de band gerold.
De originele rode kleur is in de loop der jaren 40 tinten rood geworden en ook al eens bijgespoten, van afstand en net gepoetst gezien lijkt het nog wel mooi maar het is echt niet mooi en strak in de lak.
Ik heb nog wel even getwijfeld om het brandweeruiterlijk aan te houden, maar de aanwezigheid van blauwe zwaailichten en sirenes is in Nederland streng verboden dus al dat spul moest er zondermeer al af.
En dan houd je een hoop gaten in het dak over (ook van de ladderimperiaal) die allemaal dichtgelast moesten worden, er zat her en der nog wat roestventilatie in de dorpels en instappen, en verder nog de nodige gebruikssporen in de vorm van diepe krassen en butsen rondom... kortom geheel opnieuw strak maken en spuiten is gewoon noodzaak, en dan neem ik de kleurkeuze daarbij ook liever in eigen hand.
De onderste helft wordt in dat Fern Gray gespoten, en boven de taille (incl. bumpers en grille) wordt het gebroken wit... maar dat duurt nog wel even, eerst technisch alles 100% in orde maken.

Maar goed, nu even weer on-topic bij de Ford V4 motor, dat er bij mij nog een Transit hobbyproject omheen zit is bijzaak. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply