Motor X5J2
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Motor X5J2
Heeft iemand een idee hoeveel het aan onderdelen kost om een motor te reviseren? Ik overweeg nl. een reserveblok klaar te maken voor als er helemaal geen meer te vinden zijn...
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Een dichtingsset kost ongeveer ?50. De schelpen die op de krukas zitten kosten niet zoveel. De grootste kost gaat eigenlijk naar de nieuw sigmenten indien je die ook wil vervangen. Een prijsindicatie kan ik niet geven omdat het te lang geleden is, maar nu kun je eens met een garage of shop contact opnemen en vragen hoeveel de stukken kosten.
Benny.
Benny.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Jurgen,
Het laten doen of zelf doen maakt een groot verschil.Dan hoe grondig wil je doen?Als je nieuwe segmenten wil plaatsen is het nodig om de cilinders terug te laten honen, een maatje groter.Je kunt je voorstellen dat na duizenden km de cilinders niet meer mooi rond zijn.Als je dan nieuwe segmenten plaatst, zullen deze niet goed afsluiten.Voor je aan zo een werken begint moet je wel zeker zijn dat het ook nodig is.Een motor die 1000000km gelopen heeft is daar normaal niet aan toe.Er moet dan sprake zijn van drukverlies en olieverbruik langs de zuigers.Als je de motorblok volledig uitgeeft moet je op een ?1000 rekenen.Maar met veel zelf te doen kun je de prijs flink omlaag halen.Ik heb zelf nog nooit een motor laten reviseren, wel al verschillende keren een kleine revisie zelf gedaan.Met een telefoontje naar een gespecialiseerde zaak sta je al veel verder.
Het laten doen of zelf doen maakt een groot verschil.Dan hoe grondig wil je doen?Als je nieuwe segmenten wil plaatsen is het nodig om de cilinders terug te laten honen, een maatje groter.Je kunt je voorstellen dat na duizenden km de cilinders niet meer mooi rond zijn.Als je dan nieuwe segmenten plaatst, zullen deze niet goed afsluiten.Voor je aan zo een werken begint moet je wel zeker zijn dat het ook nodig is.Een motor die 1000000km gelopen heeft is daar normaal niet aan toe.Er moet dan sprake zijn van drukverlies en olieverbruik langs de zuigers.Als je de motorblok volledig uitgeeft moet je op een ?1000 rekenen.Maar met veel zelf te doen kun je de prijs flink omlaag halen.Ik heb zelf nog nooit een motor laten reviseren, wel al verschillende keren een kleine revisie zelf gedaan.Met een telefoontje naar een gespecialiseerde zaak sta je al veel verder.

Matra Bagheera S - 1977
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
IK kreeg een voorstel van een leraar autotechniek om de revisie te doen als lesoefening, ik zou dan de odnerdelen moeten betalen en een klein deel van de onkosten... Hopelijk vind ik een goedkoop blok om te reviseren, want ik wil blijven rijden met m'n Murena. Dus als iemand een blok weet , heeft liggen ...
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Blijkbaar kan m'n blok nog enkele tienduizend kilometer mee... http://cgi.benl.ebay.be/matra-murena-ta ... dZViewItem
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
ik zit met een probleem. ik heb een horizon blok zoals hierboven beschreven. wilde ik morgen de nokkenas overzetten.
vandaag heb ik mijn bak gefixt. (van 2 bakken 1 gemaakt, want 1 had een gebroken koppelingshuis, de ander een vast zittende as), en de keerringen vervangen van het differentieel.
ik wilde hem vervolgens op het nieuwe blok doen. zijn de ophangingspunten voor het centreren van de bak anders. (2 gaten ong een 5 mm opgeschoven). betekent dit dat horizon blokjes niet op de murena bak kunnen?
meer info vind je hier
http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=637
nu zit ik dus zonder goed blok die ik in de auto kan wippen. Dus ik kom achter op schema
met een beetje geluk had ik hem morgen al in de auto kunnen hebben hangen.
nu zoek ik dus waarschijnlijk ook een ander blok. baal als een stekker
vandaag heb ik mijn bak gefixt. (van 2 bakken 1 gemaakt, want 1 had een gebroken koppelingshuis, de ander een vast zittende as), en de keerringen vervangen van het differentieel.
ik wilde hem vervolgens op het nieuwe blok doen. zijn de ophangingspunten voor het centreren van de bak anders. (2 gaten ong een 5 mm opgeschoven). betekent dit dat horizon blokjes niet op de murena bak kunnen?
meer info vind je hier
http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=637
nu zit ik dus zonder goed blok die ik in de auto kan wippen. Dus ik kom achter op schema
met een beetje geluk had ik hem morgen al in de auto kunnen hebben hangen.
nu zoek ik dus waarschijnlijk ook een ander blok. baal als een stekker
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Voor ? 2000 een gereviseerd blok vinden is relatief goedkoop indien het bij een professionele firma is. Die geven normaal gezien zelfs garantie op zo'n motor Indien je zelf de handen uit de mouwen wil steken zal dat natuurlijk goedkoper uitkomen maar dan heb je geen garantie. Je hebt dan een compleet pakkingsset, een set sigmenten en een set schelpen nodig. Maar dat is dan nog geen revisie zoals bij de professionals.
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am