Harry, meet deze diameter eens. Deze is bij een oude Bagheera starter 82,3mm. Ook de gereviseerde starter van mij heeft deze diameter.
Indien de Murena starter ook deze diameter heeft zie ik geen probleem.
Attachments
starter bagheera opname flens meten.jpg (303.07 KiB) Viewed 2502 times
Dit kan bedriegen. Meten is weten.
Maar inderdaad.
Harry de Matra heeft ook een versnellingsbak liggen die een grotere diameter heeft voor de starter en waar een Murena starter niet op past. Maar hij weet niet of het om een Bagheera versnellingsbak gaat. Velen wisselen de starter zonder problemen te melden.
Spijtig dat je nergens maten kunt vinden van deze starters.
Help!!!!!
Je heb het nummer op de starter(s) niet bij de hand!
talbotmatra wrote: ↑Mon Jan 17, 2022 6:21 pm
Een korte startmotor is niet per definitie een 5 bak startmotor, er zijn ook korte motoren voor de 4bak.
Youri,
Ik heb eens op autodoc gezocht om wat maten te kunnen vergelijken. Ik sta er van te kijken dat ik verschillende starters voor de Murena ben tegen gekomen met anders flensmaten. Dat deze flensmaat, de opname maat, die juist moet passen in het versnellingsbakhuis belangrijk is daar valt niet over te discuteren. Indien deze maat te klein is zal er extra veel kracht komen op het huis en de bouten van de versnellingsbak en dat wil je niet. Dit huis zou kunnen gaan breken!!
Ik ben blij dat je deze tip gegeven hebt, nu weet ik waar ik op moet letten als ik overga tot ombouw van deze starter. Toch wil ik ook een korte starter op mijn Bagheera.
Ik heb zelf geen enkele korte starter liggen. Ik kan dus moeilijk iets vergelijken. Maar ik heb er wel 4 gekocht van Theo. Ik ga er dus wel achter komen.
talbotmatra wrote: ↑Mon Jan 17, 2022 6:21 pm
Een korte startmotor is niet per definitie een 5 bak startmotor, er zijn ook korte motoren voor de 4bak.
Ik heb inderdaad een korte versie op m'n bagheera geplaatst.
Heb deze niet nagemeten maar volgens mij was de passing hetzelfde evenals de afstand van de bouten.
Ik heb hier geen problemen mee gehad en de starter doet wat hij moet doen.
Heb wel de indruk dat deze sneller draait (meer vermogen??).
Zoals ik aan Harry per telefoon gemeld heb is het demonteren van de lange versie redelijk wat werk (water-/vacuum-slangen gaskabel enz...)
Het monteren van de korte versie is dan weer kinderspel.
Jos, deze starters hebben iets meer vermogen en dat voel je bij het starten. Bagheera 0,9kw; Murena 1,1kw
Toch sta ik er van te kijken dat je op Autodoc verschillende starters vindt die andere flensmaten hebben en compatibel zijn met de originele.
Ook de leeftijd van mijn Bagheera batterij eens nakijken. Volgen mij over de 10 jaar!!! Maar met de druppellader erop nog steeds geen problemen ondervonden. Als ik haar uit de winterslaap haal toch maar eens controleren.
De linkse is een starter die op de Bagheera past en de rechtse is een starter die op de Murena past.
Het is duidelijk te zien. De bagheera starter heeft een opstaande flens en deze van de Murena niet. Je ziet het ook aan de uitstekende bus op de murena starter.
En inderdaad, ze zijn onderling niet verwisselbaar.
Attachments
Starter Bagheera Murena Foto van Harry de Matra.jpg (248.22 KiB) Viewed 2452 times
talbotmatra wrote: ↑Mon Jan 17, 2022 6:21 pm
Een korte startmotor is niet per definitie een 5 bak startmotor, er zijn ook korte motoren voor de 4bak.
Ik heb inderdaad een korte versie op m'n bagheera geplaatst.
Heb deze niet nagemeten maar volgens mij was de passing hetzelfde evenals de afstand van de bouten.
Ik heb hier geen problemen mee gehad en de starter doet wat hij moet doen.
Heb wel de indruk dat deze sneller draait (meer vermogen??).
Zoals ik aan Harry per telefoon gemeld heb is het demonteren van de lange versie redelijk wat werk (water-/vacuum-slangen gaskabel enz...)
Het monteren van de korte versie is dan weer kinderspel.
Jos, deze starters hebben iets meer vermogen en dat voel je bij het starten. Bagheera 0,9kw; Murena 1,1kw
Toch sta ik er van te kijken dat je op Autodoc verschillende starters vindt die andere flensmaten hebben en compatibel zijn met de originele.
Ook de leeftijd van mijn Bagheera batterij eens nakijken. Volgen mij over de 10 jaar!!! Maar met de druppellader erop nog steeds geen problemen ondervonden. Als ik haar uit de winterslaap haal toch maar eens controleren.
De Murena 1600 startmotor is maar 0.8kw, 1.1 voor 2.2.
Youri, Je hebt gelijk. Volgens het werkplaatshandboek hebben de Murena 1.6 starters een vermogen tussen de 0.82 en 0.85kw.
De Bagheera starter is 0.9kw
Als je starters gaat zoeken van de murena kom je er tegen tot 1.2kw. Misschien omdat ze gereviseerd zijn!! Maar ik kan met niet voorstellen dat ze nieuwe wikkelingen plaatsen, dat is te duur.
VALEO REMANUFACTURED PREMIUM Startmotor / Starter
12V 1,2kw, Aantal tanden: 9
artikelnummer: 433304
Gebruiksnummer: D9E131
Attachments
vermogen murena starters.jpg (51.23 KiB) Viewed 2414 times
talbotmatra wrote: ↑Thu Jan 20, 2022 2:50 pm
Ik heb een aantal lange en korte 4-bak starters liggen (voor Bagheera dus), 2 van Paris Rhone en een Ducellier.
Verkoop je iets van die korte 4-bak starters? Volgende week krijg ik mijn starter die ik gekocht heb. Ik weet nog niet wat ik daarvan kan gebruiken.
Misschien dat ik dan nog interesse heb in één of 2 starters!!
Gisteren de twee Bagheera starters die ik gekocht heb van Theo opengedaan. Zo te zien hebben ze al een zwaar leven achter de rug. Ik heb geen enkele Lange Bagheera starter liggen die zo slecht is. Waarschijnlijk omdat de Murena's veel meer km hebben gemaakt dan de Bagheera's. De koolborstels in de starters zijn volledig afgesleten en één zelf verbrandt met zijn houder, daarom waarschijnlijk ook uit gebruik genomen. De meeste Bagheera's waren na 7-10 uit het verkeer verdwenen, daar de Murena nu nog rijdt.
Ik zal straks enkele foto's posten.
Als ik ergens een nieuwe korte of professionele gerestaureerde starter kan kopen zal ik dit overwegen of mijn nieuwe lange Bagheera starter plaatsen!! .
Er zijn twee starters bij, één die past op de Bagheera en één die past op de murena met hetzelfde deelnummer. D9E32
Dit lijkt mij onmogelijk zo uit de fabriek te komen. Maar als je gaat zoeken op internet naar deze starters kom je ook van alles tegen. Sommige beweren dat ze onderling uitwisselbaar zijn. Dit lijkt met niet verstandig omdat de murena starter geen gepaste opnameflens heeft voor de Bagheera.
Ik vermoed dat deze starter dan ook is gedemonteerd en terug is samengebouwd met onderdelen van een andere starter. Maar zeker weet ik het niet!!!
Harry, één van die starters heb jij mee. Ik heb de andere die op de Bagheera past.
Attachments
twee dezelfde starters met gelijke deelnummers maar toch niet onderling uitwisselbaar [800x600 test tekening 2].jpg (173.39 KiB) Viewed 2222 times
twee dezelfde starters met gelijke deelnummer [800x600 test tekening 2].jpg (197.9 KiB) Viewed 2222 times
Dan hebben ze dat toch omgebouwd wand nu past het niet op de Bagheera er zit geen opnameflens aan die twee wat ik van Godfried heb gekocht.
Maar ene heeft een nummer D9E32 de andere is D9E83 als ik het goed zie.
Van die starters wat ik al had liggen D9E28 dat moet van Bagheera zijn en dan heb ik nog ene van Bagheera DUCELLIER 534007 A en van Murena heb ik deze nog liggen D9E 44 en D9E 83 .
benny wrote: ↑Sun Jan 30, 2022 12:38 pm
Je kan mooi zien aan de verkleuring ( ring waar de flens zou moeten zijn) op de starter zonder flens, dat die op een Bagheera geplaatst geweest is.
Die zou ik toch niet op een Bagheera willen plaatsen. Volgens mij gaat dit ook niet, die kan zich toch niet centreren en zit waarschijnlijk enkele mm mis ten opzichte van de starterkrans op het vliegwiel. Ja, te plaatsen is die wel maar het past niet.
Als de D9E32 geen Murena starter is dan heeft Harry de omgebouwde starter en die past ook op zijn Murena. Niet dat dat veel uitmaakt, alleen het nummer is dan verkeerd.
Ik heb dan ook een D9E32 starter die past op mijn Bagheera.
Last edited by GODFRIED on Sun Jan 30, 2022 1:32 pm, edited 1 time in total.