Restauratie M530 LX
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Wat een zeer mooie Matra M530 LX. Ook de velgen vind ik super mooi.
Matra Bagheera S - 1977
- elix
- Posts: 874
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
In afwachting van de keuring worden er nog wat kleine dingen afgewerkt.
Zoals het wegwerken van de kachelbuizen en rem- en koppelingsleiding.
Ik heb dit altijd wel vreemd gevonden dat deze zo kwetsbaar in de vuurlinie va het voorwiel zitten.
En waar iedereen de vraag stelde "moet dat daar zo zitten, is dat origineel zo ?"
Volgens het werkplaats handboek is er later dan ook een kap voor bedacht die het afschermt.
Ik heb een iets slankere versie bedacht die minder opvalt onder het voorscherm, en met een rubber flap die
de leidingen bovenlangs nog afschermt.
nog zwart te spuiten.
met rubber flap over de leidingen.
Zoals het wegwerken van de kachelbuizen en rem- en koppelingsleiding.
Ik heb dit altijd wel vreemd gevonden dat deze zo kwetsbaar in de vuurlinie va het voorwiel zitten.
En waar iedereen de vraag stelde "moet dat daar zo zitten, is dat origineel zo ?"
Volgens het werkplaats handboek is er later dan ook een kap voor bedacht die het afschermt.
Ik heb een iets slankere versie bedacht die minder opvalt onder het voorscherm, en met een rubber flap die
de leidingen bovenlangs nog afschermt.
nog zwart te spuiten.
met rubber flap over de leidingen.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 95
- Joined: Sat Feb 26, 2011 10:45 am
Re: Restauratie M530 LX
Prachtig, nog heel even en dan kun je rijden en genieten,....
- hendrik
- Posts: 4953
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Dat is een mooie Matra geworden prachtig.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- elix
- Posts: 874
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Vanochtend om 7:00 uur op pad naar Venlo voor de grote dag.
De uiteindelijke toelatingskeuring bij Rijksdienst Wegverkeer met positieve afloop, en wel ....goedgekeurd!
De keurmeester had niets aan te merken op het geheel, en ook geen vragen over laswerk etc.
Daarna opnieuw het chassisnummer ingeslagen ( gegraveerd ) omdat het originele zeer slecht leesbaar was.
Vandaag nog het aanmeldformulier voor de belastingdienst op de post. Dit is maar een formaliteit omdat de Matra wegenbelasting- en BPM vrij is met de respectabele leeftijd van 51 jaar.
De belastingdienst koppelt dan terug naar RDW dat aan de belastingplicht voldaan is, waarna RDW vervolgens het kenteken toe kent.
Dus nog ongeveer een weekje wachten voordat de kentekenplaten gemaakt kunnen worden.
7:00 uur 's ochtends - Op weg.
Daar is 't te doen.
Met het maken van dit soort dingen verdien ik m'n boterham, dus dan maar even inspectie mijnerzijds
Na de remmentestbank, nog de inspectie van de onderkant.
Als laatste nog het chassisnummer opnieuw inslaan.
De uiteindelijke toelatingskeuring bij Rijksdienst Wegverkeer met positieve afloop, en wel ....goedgekeurd!
De keurmeester had niets aan te merken op het geheel, en ook geen vragen over laswerk etc.
Daarna opnieuw het chassisnummer ingeslagen ( gegraveerd ) omdat het originele zeer slecht leesbaar was.
Vandaag nog het aanmeldformulier voor de belastingdienst op de post. Dit is maar een formaliteit omdat de Matra wegenbelasting- en BPM vrij is met de respectabele leeftijd van 51 jaar.
De belastingdienst koppelt dan terug naar RDW dat aan de belastingplicht voldaan is, waarna RDW vervolgens het kenteken toe kent.
Dus nog ongeveer een weekje wachten voordat de kentekenplaten gemaakt kunnen worden.
7:00 uur 's ochtends - Op weg.
Daar is 't te doen.
Met het maken van dit soort dingen verdien ik m'n boterham, dus dan maar even inspectie mijnerzijds
Na de remmentestbank, nog de inspectie van de onderkant.
Als laatste nog het chassisnummer opnieuw inslaan.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 1666
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Restauratie M530 LX
Ik had ook absoluut geen andere uitslag verwacht.
Proficiat met dit resultaat, en alvast vele zorgeloze en veilige kilometers toegewenst.
Proficiat met dit resultaat, en alvast vele zorgeloze en veilige kilometers toegewenst.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- matrafan
- Posts: 2194
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Restauratie M530 LX
Proficiat Henk,
Dit is de kers op de taart maar we hadden natuurlijk niet anders verwacht.
Ik wens U vele uren rijplezier en amusement met je mooie Matra.
Dit is de kers op de taart maar we hadden natuurlijk niet anders verwacht.
Ik wens U vele uren rijplezier en amusement met je mooie Matra.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Proficiat, wat zou daar nog mis aan kunnen zijn. Dit is een perfecte Matra M 530.
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 4953
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Proficiat Henk, en nu veel rij plezier met je Matra je heb het dik verdiend.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4134
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
SUPER
- JV
- Posts: 520
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
- Frederic
- Posts: 90
- Joined: Tue Sep 24, 2019 8:34 pm
- Location: Lochristi
Re: Restauratie M530 LX
Proficiat en heel veel rij plezier
- elix
- Posts: 874
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dank U !
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 874
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
De kers op de taart.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 1666
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Restauratie M530 LX
Veel plezier morgen met de eerste legale toerrit.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- matrafan
- Posts: 2194
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Restauratie M530 LX
Geniet van je eerste ritje
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- hendrik
- Posts: 4953
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja geniet er maar lekker van.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4134
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Eindelijk kan je haar naar mij brengen, plaatsje in de garage is gereserveerd
- elix
- Posts: 874
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dank allemaal,
@ Alain,
Je hebt me nog niet om m'n bankrekeningnummer gevraagd.
Dat zijn van die dingen die er meestal aan vooraf gaan.
@ Alain,
Je hebt me nog niet om m'n bankrekeningnummer gevraagd.
Dat zijn van die dingen die er meestal aan vooraf gaan.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- oetker
- Posts: 8121
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Dubbelpost
Last edited by oetker on Sat Jun 26, 2021 10:49 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8121
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Wat is je bankrekening nummer.Henk. in ier geval gefeliciteerd met de goedkeuring
Deze 530 zal absoluut nog prijzen winnen
Deze 530 zal absoluut nog prijzen winnen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- elix
- Posts: 874
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Vandaag de eerste serieuze rit van 120 kilometer gedaan.
Geen vreemde dingen ontdekt.
Geen vreemde dingen ontdekt.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- matrafan
- Posts: 2194
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Restauratie M530 LX
Bij het zien van zo'n perfect uitgevoerde restauratie hadden we eigenlijk niet anders verwacht.
Mooi mooi mooi sta te popelen om ze eens in het echt te bewonderen.
Mooi mooi mooi sta te popelen om ze eens in het echt te bewonderen.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 1666
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Restauratie M530 LX
Dat was dus gewoon volop genieten van die vele jaren perfect werk leveren, daar doe je het ook voor.
p.s.: ga je je onderschrift "under construction" nog even aanpassen?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- elix
- Posts: 874
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
nog even niet Patrick, zoals verwacht is er nog wel wat te fine-tunen.p.s.: ga je je onderschrift "under construction" nog even aanpassen?
ik vond de temperatuur tijdens de eerst serieuze rit aan de hoge kant.
Als ik de kachel open zette ging de temperatuur al snel naar heel acceptabele waarden.
Waarschijnlijk is de kap waar de fans in zitten met de sleufjes toch niet ver genoeg open.
Daarom maar een nieuwe gemaakt waar zo veel mogelijk lucht doorheen kan.
We gaan het dit weekend weer proberen.
rechts de eerste versie, links zo veel mogelijk open gewerkt
het frame is gemaakt uit 1,5 mm aluminium. daar zat aanvankelijk nog te veel beweging in.
Het trilde enigszins , en daar heb ik een hekel aan. Daarom een extra frame aan de binnen zijde van 2 mm aluminium
en een rubber pakking van 3 mm dik tussen frame en fan. bijgeluidjes opgelost.
ready for take off!
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Over hoeveel graden spreken we? Wat vindt je te hoog? Nu kun je hem als airco gebruiken.
Matra Bagheera S - 1977
- elix
- Posts: 874
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
De naald van de meter stond tegen de 100 graden. Maar ik weet niet hoe nauwkeurig de meter c.q. de sensor is.
De sensor is een nieuwe originele voor de Matra.
Als ik de kachel open zet gaat het keurig naar 90 graden op de meter.
Het idee van de sleufjes in de kap heb ik op internet gevonden.
Het principe is dat wanneer er in stadsverkeer of file gereden wordt er meer lucht door de ventilatoren geleid wordt.
Dat klopt ook vrij aardig, maar de Matra krijgt het wat warmer op buitenwegen bij ca. 80 / 100 km per uur.
Vandaar deze aanpassing.
We gaan zien vandaag of de aanpassing effect heeft.
Het warme weer vandaag werkt in ieder geval mee.
De sensor is een nieuwe originele voor de Matra.
Als ik de kachel open zet gaat het keurig naar 90 graden op de meter.
Het idee van de sleufjes in de kap heb ik op internet gevonden.
Het principe is dat wanneer er in stadsverkeer of file gereden wordt er meer lucht door de ventilatoren geleid wordt.
Dat klopt ook vrij aardig, maar de Matra krijgt het wat warmer op buitenwegen bij ca. 80 / 100 km per uur.
Vandaar deze aanpassing.
We gaan zien vandaag of de aanpassing effect heeft.
Het warme weer vandaag werkt in ieder geval mee.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10048
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Ja, 100°dat is iets te veel van het goede, alleen goed om water te koken.
Die meters zullen wel wat afwijken. Misschien ook eens controleren met een infrarood temperatuurmeter.
Die meters zullen wel wat afwijken. Misschien ook eens controleren met een infrarood temperatuurmeter.
Matra Bagheera S - 1977
- elix
- Posts: 874
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Het probleem is opgelost. De meter blijft nu keurig op 90 graden staan.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 311
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: Restauratie M530 LX
Gelukkig Henk ,
we hebben het al es eerder over de koeling gehad en eventueel meer openen shroud, maar dat het zo kritisch is, er zit zo te zien totaal geen reserve in het oorspronkelijke Matra ontwerp.
Ga toch kijken of ik dikkere koelpijpen in de tunnel kan vrotten in plaats van die originele lange 25 mm pijpjes voor een betere koelwater flow naar de radiator, ik vertrouw dat stuk voor geen cent (en mogelijk ook naar een radiator met een dikker koelblok. )
we hebben het al es eerder over de koeling gehad en eventueel meer openen shroud, maar dat het zo kritisch is, er zit zo te zien totaal geen reserve in het oorspronkelijke Matra ontwerp.
Ga toch kijken of ik dikkere koelpijpen in de tunnel kan vrotten in plaats van die originele lange 25 mm pijpjes voor een betere koelwater flow naar de radiator, ik vertrouw dat stuk voor geen cent (en mogelijk ook naar een radiator met een dikker koelblok. )